مجله پزشکی اس اچ پلاستیک آیا شکستن قولنج برای سلامت مفاصل مضر است؟ - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

شکستن قولنج به چه معناست؟

بیش‌تر افراد عادت دارند که به طور مداوم یا ناخواسته قولنج مفاصل انگشتان خود را بشکنند. در هنگام شکستن قولنج، مفاصل ما سر و صدا ایجاد می‌کنند. قولنج موضوعی طبیعی در اکثر افراد است اما در افراد مسن بیش‌تر دیده می‌شود. زیرا بعضی از غضروف‌های پوشاننده‌ی مفاصل، با گذشت زمان و به دلیل بخشی از روند طبیعی پیری، از بین می‌روند. با از بین رفتن این غضروف‌ها، سطوح مفصلی ناهموار می‌شوند. کشیده شدن این سطوح خشن و ناهموار روی یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند.

اما چرا عادت به شکستن قولنج داریم؟ آیا می‌دانید دلیل واقعی این مسئله چیست؟

 

چرا هنگام شکستن قولنج احساس خوشایندی دارید؟

ظاهرا آزادسازی فشار درون مفصل، باعث ترشح اندورفین در اطراف آن ناحیه‌ می‌شود. اندورفین ماده‌ی شیمیایی است که توسط غده‌ی هیپوفیز تولید می‌شود و هدف آن کنترل درد در بدن و ایجاد احساس شادی است. به همین دلیل شکستن قولنج مفاصل می‌تواند احساس فوق العاده رضایت بخشی ایجاد کند و شما را ترغیب کند باز هم آن را تکرار کنید.

 

 

چه عواملی باعث ایجاد صدا در هنگام شکستن قولنج مفاصل می‌شود؟

ایجاد قولنج در مفصل‌هایی مانند انگشتان، زانوها، مچ پا، کمر و گردن شایع است. علت ایجاد صدا هنگام شکستن قولنج در مفاصل، متعدد است.

  • مایع مفصلی موجود در مفاصل به عنوان روان کننده عمل می‌کنند. این مایع حاوی گازهای اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن است. ترکیدن حباب‌های گازی که در مایع اطراف مفصل وجود دارند، باعث ایجاد صدا می‌شود. به خصوص اگر مفاصل شما به درستی تراز نشده باشند یا به علت نشستن طولانی مدت یا قرار گیری در وضعیت نامناسبی مانند قوز کردن، متورم شده باشند. شما نمی‌توانید بلافاصله دوباره قولنج همان مفصل یکسان را بشکنید، زیرا باید صبر کنید تا گازها به مایع مفصلی برگردند. 
  • گاهی اوقات، یک علت آناتومیک برای این سر و صدا وجود دارد. قولنج زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌ها (ساختارهایی که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند) از روی برجستگی‌های استخوانی عبور می‌کنند و سپس به سرعت به جای خود باز می‌گردند. در واقع کشیدگی و آزاد شدن رباط‌ها و تاندون‌ها این صدا را ایجاد می‌کند. صدایی که هنگام چرخاندن ناگهانی و محکم گردن احساس می‌کنید، می‌تواند به دلیل حرکت عضله یا تاندون روی یک ساختار استخوانی باشد. این اتفاق می‌تواند به این دلیل رخ دهد که ماهیچه‌ها و بافت‌ها بیش از حد سفت هستند یا با افزایش سن قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و اندازه و قدرت عضلات کاهش می‌یابد.

برای خلاص شدن از شر این موضوع، می‌توانید مفاصل و بافت‌های اطراف آن‌ها را به آرامی ماساژ دهید.

قولنج-مفاصل

 

آیا باید نگران شکستن قولنج مفاصل باشیم؟

احتمالا در کودکی شنیده‌اید که اگر قولنج مفاصل خود را بشکنید، به آرتروز دچار می‌شوید. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شکستن قولنج باعث آسیب به مفاصل می‌شود. در برخی موارد نادر ممکن است شکستن قولنج بند انگشتان باعث دررفتگی یا ضخیم شدن مفصل شود.

تا زمانی که شکستن قولنج همراه با درد مفصلی و تورم نباشد، نیازی به نگرانی نیست. تورم مفصل یا احساس درد هنگام انجام این کار می‌تواند نشان دهنده‌ی آرتروز یا نوعی روند التهابی در مفاصل باشد.

 

 

آیا شکستن قولنج باعث آرتروز مفصل می‌شود؟

در حالی که در مفاصلی که دچار آرتروز شده‌اند، قولنج بیش‌تر دیده می‌شود. اما در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شکستن مکرر قولنج می‌تواند منجر به آرتروز شود.

مروری بر متون پزشکی فعلی نشان می‌دهد که شکستن قولنج، خطر ابتلا به آرتروز در آن مفاصل را افزایش نمی‌دهد.

اگر پس از شکستن قولنج، علائمی مانند درد، ، سبکی سر، بی حسی، گزگز کردن یا سایر علائم نگران کننده‌ای را تجربه کردید، باید فورا با یک پزشک مشورت کند.

 

 

منبع:

.health.harvard، healthline، medicinenet، webmd، clevelandclinic، medicalnewstoday، hopkinsmedicine

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 266 views بار دسته بندی : پزشکی ، عمومی تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.