مجله پزشکی اس اچ پلاستیک بیماری کم‌کاری تیروئید [دکترتو با شما:دکتر علیرضا خرمن‌دار ] - اس اچ پلاستیک

در این قسمت از برنامه ی ویدیویی دکترتو با شما، دکتر علیرضا خرمن دار؛ متخصص داخلی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، از پزشکان عضو دکترتو درباره علائم، تشخیص و درمان بیماری تیروئید و موارد احتیاط در بارداری توضیح می دهند.

اگر در مشاهده‌ی ویدیو مشکل دارید آن را از طریق آپارات دکترتو ببینید.

دکتر علیرضا خرمن دار، از پرشکان عضو سامانه دکترتو هستند. شما می توانید از طریق سایت دکترتو از دکتر علیرضا خرمن دار اینترنتی نوبت بگیرید.

ورود به سایت دکترتو

کم‌کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری های جهان است. در بدن ما غده‌ای به نام تیروئید وجود دارد که با تولید هورمون‌های تی۳ و تی۴، متابولیسم بدن را کنترل می‌کند؛ وقتی عملکرد این قسمت با مشکل مواجه شود، عوارضی پدید می‌آیند که در صورت درمان نشدن، ممکن است سلامتی را به خطر بیندازند. برای اینکه بدانید تیروئید کم‌کار چه خطراتی دارد با این ویدیو همراه شوید.

علائم تیروئید کم‌کار

وقتی فرآیند تولید، ذخیره و آزادسازی هورمون‌های تیروئید با مشکل مواجه شود یا به هر دلیلی این قسمت هورمون تولید نکند، علامت‌هایی در انسان پدیدار می‌شوند که این بیماری با مطالعه آنها تشخیص داده می‌شود و می‌توان برای درمان آن اقدام کرد:

۱٫ گواتر یا التهاب گردن:

همان گونه که پرکاری این غدّه می‌تواند باعث برآمدگی و التهاب گردن شود، کم‌کاری تیروئید هم می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری گواتر باشد؛ وقتی این غدّه درون‌ریز به اندازه کافی هورمون ترشح نکند، ملتهب می‌شود که بسته به نوع و شدت آن، اندازه ورم گردن تغییر می‌کند.

۲٫ تغییر ضربان قلب:

هورمون‌های تیروئیدی روی گردش خون و قلب هم اثرگذار هستند؛ اگر این قسمت دچار کم‌کاری باشد، ضربان قلب انسان از میزان طبیعی پایین‌تر می‌آید و ممکن است مشکلاتی از قبیل نارسایی در قلب را به دنبال داشته باشد.

۳٫ افزایش وزن:

گاهی اوقات افرادی که چاق می‌شوند آن را ناشی از پُرخوری یا بی‌تحرکی می‌دانند و با اینکه رژیم‌های سخت غذایی را آغاز می‌کنند، وزنشان به حالت عادی برنمی‌گردد. جالب است بدانید که در بعضی موارد تیروئید کم‌کار با کاهش فرآیند سوخت و ساز بدن باعث انباشته شدن چربی و افزایش وزن می‌شود. در این حالت نیازی به غذا نخوردن و فعالیت بدنی نیست و با درمان تیروئید، فرد به وزن طبیعی می‌رسد.

۴٫ ریزش مو:

هورمون‌های تیروئید بر رشد موهای بدن نیز مؤثر است و اگر به هر دلیلی کمتر از حالت عادی هورمون تولید کند، فرد دچار ریزش موی سر خواهد شد؛ البته این حالت در مواقع پرکاری این غدّه هم پیش می‌آید که تشخیص آن به عهده دکتر متخصص غدد است.

۵٫ تغییر در میزان انرژی و روحیه:

اینکه چه میزان کالری مصرف کنید و چگونه آن را بسوزانید هم به تیروئید بستگی دارد و وقتی این غدّه فعالیتی کمتر از میزان عادی داشته باشد، فرد احساس خستگی مفرط، تنبلی، بی‌حوصلگی و افسردگی خواهد کرد. در این حالت معمولا انسان برای انجام هیچ کاری انرژی ندارد، هم‌چنین ممکن است دچار اختلالات خواب و مشکل در میزان میل جنسی بشود.

۶٫ احساس سرمای زیاد:

تنظیم دمای بدن هم با هورمون‌های تیروئید انجام می‌گیرد و در صورت ابتلا به تیروئید کم‌کار فرد همیشه شدیدا احساس سرما خواهد کرد. همچنین وقتی با کاهش این هورمون‌ها سوخت و ساز کاهش می‌یابد، بیشتر اوقات بدن سرد و یخ‌زده به نظر می‌آید.

۷٫ مشکلات روانی:

وقتی که غدّه تیروئید کمتر از حد معمول کار می‌کند علاوه بر افسردگی، بیمار معمولا با روابط اجتماعی بیگانه شده و منزوی خواهد شد؛ حتی ممکن است اختلالات شناختی پیدا کند و دچار فراموشی بشود. کاهش این هورمون‌ها در بدن گاهی باعث می‌شود که فرد مسائل را دیر فرابگیرد.

۸٫ سخت شدن پوست بدن:

در حالت کم‌کاری تیروئید، روند ترمیم پوست انسان کند شده و درنتیجه این قسمت سخت و ضخیم خواهد شد و از آنجا که هورمون‌های این غدّه میزان پوست‌اندازی بدن را کنترل می‌کنند، این مشکل پیش می‌آید. این عارضه معمولا باعث سردی و رنگ‌پریدگی پوست می‌شود و زخم‌ها دیرتر التیام می‌یابند. در نوعی از این بیماری که تیروئید نمی‌تواند ویتامین ‌آ تولید کند، پوست بیمار نارنجی‌رنگ یا زرد می‌شود.

۹٫ مشکلات قاعدگی:

در خانم‌ها دوره‌های قاعدگی به شدت متاثر از هورمون‌های بدن هستند و از آنجا که مهم‌ترین آنها توسط تیروئید تولید می‌شوند، وقتی این قسمت کم‌کار یا پرکار می‌شود نظم این دوره در زنان به هم ریخته و ممکن است خیلی سخت و یا آسان شود. معمولا تغییرات در این عارضه به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. خانم‌های مشکوک به مشکلات تیروئید وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند اولین سوال از آنها طبیعی بودن یا نبودن دوران قاعدگی است.

۱۰٫ کُند شدن روده‌ها:

وقتی متابولیسم بدن در اثر کم‌کاری تیروئید کاهش پیدا کند، طبیعتا فرآیندهای بدن سرعت خود را از دست می‌دهند. و کار کردن شکم در طول روز از همین دسته است؛ در این حالت معمولا بیمار دچار یبوست خواهد شد.

لیست پزشکان داخلی

 

منبع: nhs

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 523 views بار دسته بندی : ویدیو تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.