مجله پزشکی اس اچ پلاستیک تفاوت های آنفولانزا و کرونا چیست؟ - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

چه شباهت‌هایی بین کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

با نزدیک شدن به فصل آنفولانزا،‌ همه‌‌ی افراد نگران این هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند یا آنفولانزا! تب، لرز، بدن درد و سرفه، همگی علائم مشترک بین ویروس کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی‌های فصلی هستند. آنفولانزا سالانه ۸ درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، که به شکل مطالعه‌ای در ۳۰ مارس در مجله‌ی لنست (Lancet) منتشر شده است، بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند. اما از کجا می‌توان تفاوت کرونا و آنفولانزا را فهمید؟ چگونه می‌توان این بیماری‌ها و دیگر بیماری‌های فصول سرد را افتراق داد؟

پیش از این در مجله‌ی سلامت دکتر تو، در مورد تفاوت آلرژی فصلی و سرماخوردگی و همچنین تفاوت های آنفولانزا و سرما خوردگی مقالاتی منتشر کردیم. به دلیل شرایط موجود و آمار افزایشی ابتلا به کرونا در ایران؛ و همزمان با شروع بیماری های واگیردار آنفولانزا و سرماخوردگی و … لازم دانستیم در این مقاله، برای کمک به درک بهتر تفاوت های کرونا و آنفولانزا؛ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. 

تفاوت COVID-19 با آنفولانزا چیست؟

کرونا و آنفولانزا تفاوت‌های زیادی دارند. با مقایسه‌ی مناسب و در صورت لزوم با استفاده از بررسی‌های آزمایشگاهی، می‌توان این دو بیماری را از یکدیگر افتراق داد. یک آزمایش مثبت قطعا به معنای آلوده بودن شماست، اما نباید به آزمایش منفی اعتماد کرد. خیلی مسائل وجود دارد که ممکن است نتیجه‌ی آزمایش را به صورت کاذب،‌ منفی نشان دهد. اما دو تست PCR منفی که با فاصله‌ی حداقل ۲۴ ساعت انجام شده‌اند، نشان دهنده‌ی نبودن ویروس در بدن شما است.

علاوه بر این، از آنجا که محققین از پیش‌تر با بیماری آنفولانزا آشنا هستند، در مورد نحوه‌ی درمان و پیشگیری از آن نیز آگاهی بیش‌تری دارند. در حالی که آن‌ها همچنان در حال تحقیق و کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد COVID-19 هستند.

عامل بیماری زا

کرونا و آنفولانزا توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. COVID-19 توسط ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود، در حالی که آنفولانزا توسط ویروس‌های آنفولانزای A و B ایجاد می‌شود. علائم کرونا ۲ تا ۱۴ روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شود. در حالی که علائم آنفولانزا حدود ۱ تا ۴ روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شود. علائم COVID-19 و آنفولانزا تفاوت‌هایی دارند.

علائم بیماری

نشانه‌ای که این دو بیماری را از هم متمایز می‌کند این است که بسیاری از قربانیان Covid-19 به طور ناگهانی حس بویایی خود را از دست می‌دهند، نه به این دلیل که گرفتگی بینی دارند. حتی بوی شدیدی مثل پیاز یا قهوه را حس نمی‌کنند. اگرچه همه‌ی قربانیان ویروس کرونا حس بویایی خود را از دست نمی‌دهند، اما مطالعات انجام شده نشان دادند که ۸۷ درصد از بیماران مبتلا به کرونا، حس بویایی خود را از دست داده بودند.

استفاده از دستگاه پالس اکسی متری (که میزان اکسیژن خون را مشخص می‌کند) در بیماران کرونا، معمولا نشان‌ دهنده‌ی اکسیژن خون زیر ۹۲ درصد است.

علاوه بر این در بیماری کرونا، ممکن است برخی ضایعات پوستی نیز دیده شود که در آنفولانزا وجود ندارد.

علائم کمتر شایع شامل گلودرد، احتقان، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، درد معده و …است. بعضی از قربانیان چشم هایشان قرمز می شود و خارش دارد. در بعضی از آنها انگشتان دست یا انگشتانشان قرمز می شوند و یا تاول می زند- اصطلاحاً انگشتان پا شبیه لوزه ها می شود.

عوارض بیماری

یکی از عوارض بیماری کرونا این است که می‌تواند باعث لخته شدن خون شود که منجر به آسیب قلبی، مغزی و ریوی می‌شود. به عقیده‌ی پزشکان کرونا می‌تواند باعث آسیب قلبی طولانی مدت شود.

به نظر می‌رسد کرونا مسری‌تر و سریع‌تر از آنفولانزا پخش می‌شود. همچنین عوارض و میزان مرگ و میر با COVID-19 بیش‌تر از آنفولانزا است. کرونا می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند ذات الریه، سندرم زجر تنفسی حاد، نارسایی ارگان‌ها، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکته‌ی مغزی و در نهایت مرگ شوند.

درمان دارویی

تفاوت دیگر این است که آنفولانزا با داروهای ضد ویروسی قابل درمان است. اما در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان COVID-19 تایید نشده است. دیده شده است که برخی از داروها ممکن است به کاهش شدت بیماری کرونا کمک کنند.

واکسیناسیون

تاکنون هیچ درمان قطعی یا واکسن تایید شده‌ای برای COVID-19 وجود ندارد. برخلاف کرونا، واکسیناسیون روش مناسبی برای جلوگیری از آنفولانزا است. پس از تزریق واکسن آنفولانزا، حتی در صورت ابتلا به آنفولانزا، علائم خفیف‌تری نسبت به زمانی که واکسن آنفولانزا را دریافت نکرده‌اید، تجربه خواهید کرد. واکسن آنفولانزا شما را در مقابل ابتلا به COVID-19 محافظت نمی‌کند.

انگشتان متورم و قرمز کرونایی
انگشتان متورم و قرمز کرونایی

چرا کرونا و آنفولانزا ممکن است شبیه به یکدیگر بروز کنند؟

ممکن است شنیده باشید که علائم بیماری ویروس کرونا مشابه آنفلوانزا است. COVID-19 و آنفولانزا هر دو بیماری تنفسی و مسری ناشی از ویروس‌ها هستند و ممکن است علائم مشترکی داشته باشند. هر دو بیماری از طریق تماس نزدیک بین افراد و از طریق قطرات تنفسی یا آئروسل‌های منتشر شده از طریق صحبت کردن، عطسه یا سرفه به دیگران منتقل می‌شوند. تماس سطوح آلوده نیز یکی دیگر از راه‌های انتقال این دو ویروس است.

گاهی ممکن است همزمان به هر دو بیماری کرونا و آنفولانزا مبتلا شوید. زیرا ویروس‌هایی که باعث COVID-19 و آنفولانزا می‌شوند، می‌توانند همزمان در جامعه شیوع پیدا کنند. بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا یا افرادی که دارای علائم خفیف COVID-19 هستند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند. اما برخی از افراد که علائم شدیدی دارند باید در بیمارستان بستری شوند.

ورود به سایت دکترتو

ویروس کرونا یا COVID-19 چیست؟

ویروس کرونا یا COVID-19، گونه‌ی جدیدی از یک ویروس به شدت بیماری‌زا و کشنده است. ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است. چهار سویه از ویروس کرونا که بسیار شایع هستند، فقط علائم خفیفی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند. با این حال، برخی از گونه‌های ویروس کرونا می‌توانند باعث بیماری شدید در گروه‌های خاصی شوند. به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد در هر سنی با بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی و دیابت، در معرض خطر بیش‌تری برای ابتلا به فرم شدید بیماری کرونا هستند.

علائم COVID-19 را مرور کنیم

شدت علائم COVID-19 از خفیف تا شدید متغیر است. علائم ویروس کرونا می‌تواند شامل این موارد باشد: تب و لرز، سرفه (معمولا خشک)، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، خستگی، درد، سردرد و گلودرد. علائم تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی و گرفتگی سینوس‌ها، در بیماری کرونا بسیار غیر معمول است.

طبق اطلاعیه‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری خفیف کرونا علائمی شامل تب، سرفه، خستگی، از دست دادن اشتها، گلو درد و سردرد را ایجاد می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) نیز علائمی مانند نفس نفس زدن و تنگی نفس، درد عضلانی، لرز و از بین رفتن چشایی یا بویایی را جز علائم بالقوه به حساب می‌آورد.

آنفولانزا چیست و چه علائمی ایجاد می‌کند؟

به طور کلی، آنفلوانزای فصلی سریع و ناگهانی بروز می‌کند. آنفلوانزا یک عفونت تنفسی رایج است که توسط ویروسی ایجاد می‌شود که روی بینی، گلو و ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. آنفلوانزا می‌تواند از ۵ تا ۷ روز ادامه داشته باشد. برخی از علائم رایج آنفولانزا عبارتند از تب و لرز، سرفه‌ی خشک، خستگی، بدن درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد و اسهال.

اگر به آنفولانزا دچار شدید، در خانه بمانید و استراحت کنید. مایعات کافی بنوشید. اگر تب دارید، می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن کمک بگیرید.

لازم به یادآوری است که آنتی بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، هیچ کمکی نمی‌کنند. معمولا عفونت‌های ویروسی باید روند خود را طی کنند. بنابراین بهتر است فقط صبور باشید تا دوره‌ی بیماری تمام شود. اگر علائم شما پس از یک دوره‌ی بهبودی ناگهان بدتر شد، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا احتمال عفونت باکتریایی ارزیابی شود.

چگونه می توانید از ابتلا به COVID-19 و آنفولانزا جلوگیری کنید؟

خبر خوب این است که شما می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی استاندارد، خطر ابتلا به COVID-19، آنفولانزا و سایر عفونت‌های تنفسی را کاهش دهید. در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از برخی اقدامات مانند رعایت فاصله‌ی اجتماعی، استفاده از ماسک صورت، پرهیز از تجمعات، اجتناب از تماس نزدیک، شستن دست‌ها حداقل به مدت ۳۰ ثانیه، ضد عفونی کردن دست‌ها با الکل حداقل ۶۰ درصد، پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال هنگام سرفه یا عطسه، خودداری از لمس چشم، بینی و دهان و همچنین ضد عفونی کردن سطوح تماسی، خطر ابتلا به آنفولانزا و کرونا را کاهش می‌دهند. اما مراقب باشید که اقدامات احتیاطی، باعث ایجاد وسواس اختلال فکری در دوران کرونا نشود. به علت شست و شوی زیاد دست‌ها، بیش از پیش مراقب خشکی پوست دست‌ها در دوران کرونا کنید.

سرماخوردگی

حتما برای شما هم پیش آمده است که هنگام سرماخوردگی احساس بدی دارید. اما سرماخوردگی در مقایسه با ویروس‌های تهاجمی مانند آنفولانزا و کرونا، علائم خفیف‌تری ایجاد می‌کند. علائم سرماخوردگی و آنفولانزا متفاوت است. سرماخوردگی می‌تواند باعث علائمی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه‌ی خفیف، خستگی، عطسه، آبریزش چشم، گلو درد، سردرد، بدن درد و کوفتگی بدن شود.

داروهای تجویزی در بهترین حالت، اثرات متوسطی روی علائم سرماخوردگی دارند. سرماخوردگی معمولی به طور متوسط ۷ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. اکثر علائم سرماخوردگی در واقع به دلیل خود عفونت ایجاد نمی‌شوند، بلکه نشانه‌های مقابله‌ی سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس است. صبور باشید و به بدن خود زمان بدهید تا با ویروس سرماخوردگی مبارزه کند. سیستم ایمنی بدن شما بزرگ‌ترین دفاع در برابر ویروس سرماخوردگی است.

آلرژی‌های فصلی

اگر با ورود به فصل بهار دچار آبریزش بینی و خارش چشم می‌شوید، احتمالا آلرژی فصلی دارید. هرچند ممکن است سرما خورده باشید اما در این زمان، آلرژی فصلی نیز مطرح می‌شود. اما سرماخوردگی و آلرژی فصلی با یکدیگز متفاوت هستند. آلرژی فصلی باعث ایجاد علائمی مانند خارش بینی، خارش چشم، خارش گلو، درد در سینوس‌ها، گوش درد، خستگی، سرفه، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، آبریزش چشم، سردرد و تنگی نفس می‌شود. شایع‌ترین علت آلرژی در فصل بهار، گرده‌ی گل‌ها هستند که در هوا شناور می‌شوند. این ذرات ریز دیده نمی‌شوند اما می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند.

 

منبع:

who، cdc، hopkinsmedicine، livescience، medicalnewstoday، mayoclinic، intermountainhealthcare

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 301 views بار دسته بندی : بانک اطلاعات ، بیماری ، پزشکی تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.