مجله پزشکی اس اچ پلاستیک متخصص مغز و اعصاب کیست و چطور می تواند بیماری های این حوزه را درمان کند؟ - اس اچ پلاستیک

تفاوت متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

هنگامی که شما بیمار می شوید و دچار درد در ناحیه ای از بدن خود می شوید اولین کار شما مراجعه به پزشک عمومی است. پزشک عمومی در صورتی که تشخیص بدهد، درد شما جدی و تهدید کننده هست شما را به متخصص معرفی می نماید. بسیاری از افراد درد و سرگیجه در قسمت سر خود احساس می نمایند و پزشک عمومی در اغلب موارد افراد را به متخصص مغز و اعصاب تجویز می نماید.

پزشکان مغز و اعصاب به دو قسم متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب  تقسیم می شوند. متخصص مغز و اعصاب شخصی هست که در زمینه بیماری های اعصاب و مغز تخصص و مهارت کافی دارد و در این زمینه به آن دست از بیماری های عصبی و مغزی می پردازد که نیازی به عمل جراحی نمی باشد برای مثال در صورتی که دچار دوبینایی یا تشنج ناگهانی یا سرگیجه شدید به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید و در این هنگام به تشخیص متخصص مغز و اعصاب شما باید دارو مصرف نمایید تا بیماری و درد در ناحیه سرتان را کنترل نمایید.

در برخی موارد بیماری فرد آن گونه شدید و جدی هست که ممکن هست شخص را از پا در بیاورد در این صورت بهتر هست به جراح مغز و اعصاب مراجعه نماید و نکته حایز اهمیت این می باشد که متخصص مغز به جراحی نمی پردازد.

نورولوژی چیست؟

به پزشکی که در زمینه مغز و اعصاب در دانشگاه آموزش دیده است نورولوژیست می گوییم. متخصص مغز و اعصاب به درمان سیستم اعصاب محیطی و نخاع می پردازد.

نورولوژیست ابتدا به بررسی احتمالی مشکل مغز یا نخاع می پردازد و سپس متخصص مغز و اعصاب به وسیله سی تی اسکن یا نوار مغز و سونوگرافی و… به بیماری شخص پی می برد و اگر درمان شخص به تجویز دارو بستگی دارد. دارو تجویز می نماید اما در صورتی که مشکل بیمار جدی و حاد باشد به جراح مغز و اعصاب تجویز می نماید.

نوار مغز به بررسی امواج مغزی می پردازد و شخص متخصص با مشاهده نوار مغزی به درمان شخص کمک می نماید.

نورولوژی یک شاخه از علم پزشکی می باشد که به بررسی بیماری های مغز و نخاع می پردازد و متخصص مغز و اعصاب بیشتر دارو تجویز می کند و بدون عمل جراحی شخص را درمان می کند.

در صورتی که علائم اولیه برای بیماری های مغزی را داشته باشید برای مثال سرگیجه یا حالت تهوع شدید و وجود هرگونه احساس خفگی و ضعف در قسمت مغز و نخاع داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم به متخصص مغز و اعصاب یا شخص نورولوژیست مراجعه نمایید.

بیماری مغز و اعصاب  چیست؟

بیماری مغز و اعصاب جزء آن دست از بیماری ها می باشد که نیاز به درمان مستمر دارد و قسمت سر و مغز یکی از نواحی حساس بدن می باشد و لذا حساسیت بیشتری نسبت به نواحی دیگر بدن را دارا می باشد.

یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به مغز و اعصاب آنوریسم می باشد که در این نوع بیماری مغزی قسمت هایی از مغز ورم می کند و رگ های خونی برآمدگی پیدا می نماید. آنوریسم مغزی یک تهدید حاد و کاملا جدی برای بدن شخص محسوب می شود لذا بهتر هست در اسرع وقت شخص را درمان کنیم تا بر آنوریسم غلبه نماید.

در بسیاری از موارد آنوریسم به وسیله جراحی مغز و اعصاب درمان می شود و اما در برخی موارد به وسیله دارو از بین می رود و از پاره شدن رگ های خونی جلوگیری می نماید.

از ویژگی های آنوریسم مغزی می توانیم به احساس سردرگمی یا افتادگی پلک ها یا سفت شدن ناحیه گردن اشاره نماییم.

در برخی موارد در آنوریسم مقداری خون در قسمت مغز تراوش می نماید و بعد از تراوش رگ های خونی بیشتری در مغز پاره می گردد.

کار متخصص مغز و اعصاب چیست؟

به شخصی که بدون عمل جراحی و با تجویز دارو در اغلب موارد به درمان بیماری های مغز و اعصاب و نخاع می پردازد متخصص مغز و اعصاب می گوییم‌.

متخصص مغز و اعصاب تنها دارو تجویز می نماید و در صورتی که علائم درد در ناحیه مغز یا عصب یا نخاع شدید باشد به تشخیص متخصص مغز و اعصاب به جراح مغز و اعصاب تجویز می نماید.

متخصصین مغز و اعصاب به بررسی مشکلات موجود در قسمت ستون فقرات می پردازند. یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به قسمت مغز و اعصاب بیماری های دستگاه عصبی می باشد.

متخصص مغز و اعصاب در زمینه اختلالات دستگاه عصبی و نخاع تخصص کافی و لازم دارد و متخصص اعصاب و روان به درمان اختلالات روانی و ذهنی شخص بیمار می پردازد.

اکثر متخصصان مغز و اعصاب رزومه خوبی دارند و شما می توانید در اکثر شهر ها متخصص مغز و اعصاب را به راحتی پیدا نمایید.

جراحی مغز و اعصاب یک فوق تخصص از متخصص مغز و اعصاب می باشد. در برخی مواقع که ستون فقرات شخص بر اثر یک سانحه مثلا تصادف شکسته و له شده است یا در مواردی که تومور بدخیم در قسمت مغز وجود دارد. در این صورت درمان شخص به جراحی نیاز دارد و جراح مغز و اعصاب به درمان و جراحی شخص بیمار می پردازد.

وظایف متخصص مغز و اعصاب باتوجه به کارکرد های آن متنوع می باشد. رشته مغز و اعصاب جزء آن دست از مشاغل پرطرفدار می باشد و از بازار کار خوبی برخوردار می باشد و تمامی کتب دانشگاهی در زمینه تخصص مغز و اعصاب از منابع خارجی می باشند. در اکثر کلینیک های مغز و اعصاب انواع دستگاه های سونوگرافی، نوار اعصاب و عضله، نوار بینایی و مغز وجود دارد.

بیمارانی که دچار بیماری ام اس می باشند به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می نمایند و تا از تخریب پوسته عصبی خود مطلع بشوند. و متخصص مغز و اعصاب با بررسی و انجام آزمایشات به دنبال شواهدی برای رد یا بهبودی وضعیت شخص تلاش می نماید.

بهترین دکتر مغز و اعصاب کیست ؟

با توجه به تعداد بازدید از صفحه هر پزشک، مشاهده نظرات دیگر کاربران میتوانید بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید. برای این کار به سایت پذیرش ۲۴ مراجعه کنید. افسون صدیقی، امیر سعید صدیقی، دکتر الهام اوسپید، دکتر سید محمد باغبانیان و…. از بهترین دکتران مغز و اعصاب ایران هستند.

 

چه تفاوتی میان متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک دارد؟

به طور حتم مشخص است که متخصص مغز و اعصاب تخصص کافی ای در جهت درمان، بهبود، کنترل و پیشگیری از بیماری های مغز و اعصاب را دارد اما متخصص روانپزشک عموما با توجه به شرایط جسمی و روحی بیمار سعی می کند با تجویز دارو و همچنین روش های روان درمانی به درمان حال روحی و روانی بیمار خود بپردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 449 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 7 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.