مجله پزشکی اس اچ پلاستیک از ترک اعتیاد تا اعتیاد به قرص b2 ! - اس اچ پلاستیک

قرص-b2
قرص-b2

اسم قرص b2 را احتمالاً تا به حال شنیده‌اید. قرص b2 (بوپرنورفین) که با نام تجاری نالوکسان شناخته می‌شود، از آلکالویئد‌های گیاه خشخاش بدست می‌آید. هرچند این قرص برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود، اما خود جزء مواد مخدر نیمه صنعتی دسته بندی می‌شود. از قرص b2 برای ترک اعتیاد به عنوان جایگزین ترامادول و متادون استفاده می‌شود. استفاده دیگر از این دارو برای رفع دردهای حاد و مزمن است. قرص ب۲ عمدتاً بصورت قرص زیرزبانی یا تزریق تجویز می‌شود.

نحوه مصرف قرص b2

بوپرنورفین را معمولاً یکبار در روز و به‌صورت خوراکی مصرف می‌کنند. برای مصرف قرص ب۲ طبق دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول یا طبق دستور پزشک عمل کنید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان بدون تشخیص پزشک بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.  برای اینکه مصرف دارو در زمان‌های مقرر را فراموش نکنید، بهتر است قرص ب۲ را در ساعات مشخص مصرف کنید.


عوارض جانبی قرص b2

یبوست، اسهال یا ناراحتی معده از عوارض احتمالی مصرف این داروست. این عوارض معمولاً موقتی هستند و ممکن است با سازگاری بدن با این دارو از بین بروند. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً با پزشک یا داروسازتان تماس بگیرید. اگر پزشک، مصرف این دارو را برای شما تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است.  با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، شما دچار یک آلرژی جدی هستید و باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. برخی از عوارض جانبی قرص ب۲ شامل موارد زیر است:

  • خارش
  • تورم (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

در صورت مشاهده عوارض جانبی حتماً به پزشک یا داروسازتان مراجعه کنید.


احتیاط دارویی قرص b2

قبل از مصرف دارو حتماً برگه اطلاعات دارویی سازنده دارو که بر روی بسته‌بندی آن درج شده است را مطالعه نمایید. در صورت حساسیت به هر یک از اجزای آن‌، قبل از مصرف این محصول‌، به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید. حتی اگر حساسیت دیگری هم داشته باشید، به پزشکتان اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود.  قبل از مصرف قرص b2، سابقه پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه موارد زیر:

  • سوء مصرف الکل
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات معده و روده (به عنوان مثال زخم، کولیت).

قرص ب۲ همچنین حاوی اسیدفولیک است، در صورت کمبود ویتامین B12 (کم خونی خطرناک) قبل از مصرف دارو حتماً از پزشکتان مشاوره بگیرید. اسیدفولیک ممکن است روی برخی آزمایشات آزمایشگاهی برای کمبود ویتامین B12 (بدون درمان این کم خونی) تأثیر بگذارد. کمبود ویتامین B12 درمان نشده ممکن است منجر به مشکلات جدی عصبی شود (به عنوان مثال، نوروپاتی محیطی).

در ساخت و آماده سازی شربت این محصول ممکن است از قند و یا الکل استفاده شده باشد.  در صورت ابتلا به دیابت، وابستگی به الکل یا بیماری کبدی احتیاط توصیه می‌شود. اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو به پزشک ‌تان اطلاع دهید. بوپرنورفین به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات جانبی را بر ‌روی کودک بگذارد.

تداخلات دارویی قرص b2 با دیگر داروها

تداخلات دارویی قرص b2

اگر پزشک یا داروساز شما قرص ب۲ را برای شما تجویز کرده است احتمالاً از تداخلات دارویی آگاه است و شما را برای مصرف بوپرنورفین تحت نظر دارد. قبل از بررسی تداخلات دارویی، مصرف داروهای دیگرتان را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. قبل از مصرف قرصb2 ، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و گیاهی مصرفیتان مطلع کنید. اگر قرص B2 شما حاوی آهن بود، از مصرف هم‌زمان آن با داروهای زیر خودداری کنید:

  • آنتی اسیدها
  • بیس فسفونات‌ها (به عنوان مثال، آلندرونات)
  • لوودوپا
  • داروهای تیروئید (به عنوان مثال لووتیروکسین)
  • برخی آنتی بیوتیک‌ها (به عنوان مثال تتراسایکلین‌ها، کینولون‌ها).

عزیزان دقت داشته باشید برای مصرف قرص ب۲ همزمان با داروهای دیگر با پزشکتان مشورت کنید.  اگر برند قرص ب۲ شما حاوی اسید فولیک است، در صورت مصرف برخی داروهای ضد تشنج (از جمله هیدانتوئین‌ها مانند فنی توئین) حتماً به پزشکتان اطلاع دهید.

این تداخلات دارویی فقط برخی از تداخلات دارویی قرص بوپرنورفین بودند. از مصرف سر خود این دارو جداً خودداری کنید البته این قرص جزء داروهایی است که نیازمند نسخه پزشک است و تهیه آن بدون نسخه امکان‌پذیر نیست.


ترک اعتیاد با قرص b2

اعتیاد به مواد مخدر که به آن اختلال سوءمصرف مواد هم گفته می‌شود، بیماری است که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد و منجر به ناتوانی در کنترل استفاده از دارو‌های قانونی یا غیرقانونی می‌شود. موادی مانند الکل، ماری جوانا، نیکوتین، هرویین، تریاک، کریستال (شیشه) و ترامادول برخی از انواع مواد مخدر هستند. زمانی که شما نیاز به مصرف روزانه (اعتیاد) این مواد مخدر داشته باشید، ممکن است حتی با وجود ضررات ناشی از آنها به دلیل درد و خماری همچنان به مصرف این مخدرها ادامه دهید.

اگر تصمیم به ترک این مخدرها بگیرید، ممکن است برای کاهش اثرات ناشی از ترک اعتیاد (درد و خماری) از برخی از داروها کمک بگیرید. قرص b2 یکی از این داروهاست.

قرص ب۲ جایگزین مواد مخدر خیابانی مانند هروئین و تریاک است که باعث اعتیاد و وابستگی می‌شود. قرص بوپرنورفین زیر زبانی نوعی از قرص ب۲ است که شما آن را زیر زبان خود قرار می‌دهید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا حل شود. این قرص معمولا به صورت یک دوز در روز تجویز می‌شود. برای کاهش بروز علائم ترک اعتیاد شما باید قرص b2 را بطور منظم مصرف کنید.

اما این تمام ماجرا نیست چون قرص ب۲ خود اعتیاد‌آور است و باید آن را بصورت کنترل شده مصرف کنید که در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.


اعتیاد به قرص b2

گفتیم که قرص ب۲ جایگزینی برای ترک اعتیاد (عمدتاً تریاک) است. این قرص توسط پزشک در مراحل سم زدایی تجویز می‌شود و دوز مخدر آن از تریاک کمتر است. اما قرص ب۲ اعتیاد غیر قابل باوری داشته که گاهاً ترک آن حتی از ترک تریاک و هروئین سخت‌تر است.

دقت داشته باشید که قرص بوپرنورفین درمان قطعی ترک اعتیاد نیست. شما برای ترک مواد مخدر باید روان ‌درمانی را همزمان با قرص b2 در پیش بگیرید. برای روان درمانی کلاس‌هایی در سراسر دنیا تشکیل می‌شود که به NA معروف است.


ترک قرص ب۲ چند روز طول می‌کشد؟

اگر شما در زمان ترک مواد مخدر به قرص بوپرنورفین هم اعتیاد پیدا کنید، مسیر سختی برای ترک این قرص خواهید داشت. چون علاوه بر درد فیزیکی گرفتار درد روانی سرسام‌آور قرص ب۲ هم می‌شوید.

ترک قرص ب۲ بسته به شرایط جسمانی و روانی شما بین یک هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد. توجه کنید که برای ترک این قرص باید بطور مداوم خودتان را ریکاوری کنید، در کلاس‌های روان ‌درمانی بطور مداوم شرکت کنید و سرگرمی و مشغله‌هایی هم برای خودتان به وجود بیاورید.


 علائم اعتیاد به قرص b2

علائم قرص ب۲ عمدتا به شکل روانی هستند و شما احساس می‌کنید برای ادامه زندگی و أنجام کارهای روزمره نیاز به مصرف بوپرنورفین دارید. علائم اعتیاد به این قرص مخدر عبارت‌اند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بی‌حالی
  • سرگیجه.
اعتیاد به قرص b2

آیا قرص b2  آزمایش اعتیاد را مثبت می‌کند؟

منفی شدن آزمایش اعتیاد یکی از فاکتورهای مهم برای استخدام در مشاغل دولتی، ازدواج و صدور پروانه کسب است. آزمایش اعتیاد عموماً با استفاده از نمونه ادرار انجام می‌شود.

جالب است بدانید مصرف بوپرنورفین باعث اختلال در تست اعتیاد می‌شود و ممکن است آزمایش تست را منفی نشان دهد. در آزمایشات دقیق‌تر وجود مواد تشکیل دهنده قرص b2 در نمونه ادرار مشخص می‌شود. وجود ب۲ در ادرار، خود نشانگر مصرف‌ کننده بودن فرد است.

دوستان دقت داشته باشید که تبلیغات فراوانی از سوی فروشندگان این کالا برای منفی شدن تست اعتیاد صورت می‌گیرد. اما هیچ راه میانبری وجود ندارد و بهتر است از شیوه‌های اصولی برای ترک اعتیاد اقدام کنید.


مصرف بیش از حد قرص b2

مصرف بیش‌از حد قرص ب۲ باعث بروز مسمومیت می‌شود. در برخی موارد حتی منجر به مرگ افراد می‌شود. در صورت مصرف بیش از دوز توصیه شده این دارو فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

خستگی مفرط، پوست سرد و مرطوب، کوچک شدن مردمک‌ها، غش و اغما از علائم مسمویت با قرص بوپرنورفین است.


فراموش کردن دوز مصرفی قرص b2

در صورت فراموش کردن دوز مصرفی آن را بلافاصله پس از یادآوری مصرف کنید. اگر ساعت دوز فراموش شده دارو نزدیک به دوز بعدی مصرف قرص بوپرنورفین بود کلاً دوز قبلی را فراموش کنید.


شرایط نگهداری قرص b2

این دارو را در بسته‌بندی که در آن قرار دارد، محکم بسته و به دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. بوپرنورفین (نالوکسان) برای کسانی طراحی شده است که از داروهای تجویزی یا داروهای مخدر سوءاستفاده می‌کنند.  آن را در یک مکان امن نگهداری کنید تا هیچ کس دیگر به طور تصادفی یا عمدی از آن استفاده نکند. قرص ب۲ را در دمای اتاق (۲۰ تا ۳۵درجه) و به دور از گرما و رطوبت اضافی نگهداری کنید و همچنین قرص b2 را فریز نکنید.

شما باید هرگونه دارویی را که قدیمی است یا دیگر نیازی به آن ندارید، فوراً دور بریزید. قرص‌های غیر ضروری را با بیرون آوردن آنها از بسته بندی و شستن آنها در توالت دور بیندازید.


قیمت قرص b2

قیمت قرص ب۲ با توجه به متنوع بودن شرکت های سازنده متفاوت است. این محصول در سایت آمازون قیمتی در بازه ۱۰ تا ۳۰ دلار دارد.
در بازارهای داخلی به دلیل مشکل واردات دارو قیمت دقیقی از این محصول در دسترس نیست.


مقایسه بین قرص ب۲ و کلونازپام

کلونازپام فرکانس تشنج را در اختلالات تشنجی خاص کاهش می‌دهد و می‌تواند برای اختلال حواس کوتاه مدت استفاده شود. با این حال در برخی موارد از این دارو برای ترک اعتیاد استفاده قرار بگیرد. معمولاَ این دارو برای اختلال حواس، پیشگیری از تشنج و صرع تجویز می‌شود.

قرص ب۲ بطور تخصصی‌تر برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطور کلی در برخی موارد مشابه از هر دو دارو استفاده می‌شود.


خطر مسمومیت در کودکان در صورت مصرف قرص ب۲ حاوی آهن

اگر دکتر قرص b2 را برای کودک شما تجویز کرد در زمان خریداری این محصول حتما به محتویات تشکیل دهنده قرص دقت فرمایید. در صورت وجود آهن در محتویات بوپرنورفین خطر مسمومیت شدید در کودکان وجود دارد در صورت مصرف قرص ب۲ توسط کودک خود بدون فوتی وقت به اوژانس اطلاع دهید و موارد پیشگیری از حادثه تلخ را انجام دهید.

خطر مسمومیت در کودکان در صورت مصرف قرص ب2 حاوی آهن

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص ب۲ دارویی اعتیادآور برای ترک اعتیاد است. این دارو در واقع مثل یک شمشیر دو لبه است. هم می‌تواند نجات بخش باشد و شما را از دام اعتیاد برهاند، هم می‌تواند شما را به دام اعتیاد جدیدی بکشاند. اینکه نتیجه مصرف قرص ب۲ چه باشد، کاملاً به شما بستگی دارد. اگر این دارو را طبق یک برنامه درمانی دقیق استفاده کنید، راه خوبی برای ترک اعتیاد (عموماً تریاک و هروئین) خواهد بود. اما اگر به صورت خودسرانه اقدام به مصرف کنید، منتظر اعتیاد بدتری باشید. اعتیادی که ترک آن گاهاً از ترک اعتیاد تریاک یا هروئین سخت‌تر است.

دوستان دقت داشته باشید که هر دارویی همراه با مزایای خود، خطرات جدی هم به همراه دارد. قبل از مصرف قرص b2 حتماً و حتماً با دکترتان صحبت کنید و در صورت صلاحدید پزشک بوپرونورفین را مصرف کنید.

نکته‌ای که افراد در روند ترک اعتیاد اغلب از آن غافل می‌مانند این است که علاوه بر خارج کردن مواد مخدر از بدن، باید آن را از ذهن هم خارج کرد. در واقع این وابستگی روانی است که انسان‌ها را به مصرف مجدد مواد مخدر ترغیب می‌کند. علاوه بر اینکه عموماً یک دلیل روانشناختی پشت قضیه مصرف مواد پنهان شده است. با پیدا کردن آن دلیل و حمایت عاطفی و روانی است که می‌توان بهترین نتیجه را از روند ترک اعتیاد گرفت.

بهترین گزینه برای یک ترک اعتیاد سالم و کارامد، مراجعه به روانپزشک و استفاده از خدمات کلینیک‌های ترک اعتیاد است. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید لیستی از بهترین روانپزشکان که در ترک اعتیاد تخصص دارند را ببینید. در دکترتو علاوه بر سیستم نوبت‌دهی غیرحضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین هم برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منبع: patient info

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 486 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.