مجله پزشکی اس اچ پلاستیک ایمپلنت لیزری، یک تکنولوژی نوین و شگفت انگیز - اس اچ پلاستیک

تفاوت ایمپلنت لیزری و معمولی جز آن دسته موضوعاتی است که افراد کمی در مورد آن شناخت کامل دارند. عمدتا اکثر ما می دانیم که قیمت ایمپلنت لیزری بالاتر از ایمپلنت دندان معمولی است اما شاید در مورد تفاوت های این دو اطلاعات زیادی نداشته باشیم.

فناوری هایی که امروزه دندانپزشکان از آنها برای درمان بیماران خود استفاده می کنند، رو به گسترش است. مثلا ماده فیلینگ سفید را در نظر بگیرید که جایگزین آمالگام فلزی شده است. بهتر است اینگونه بگوییم که دندانپزشکان برای درمان مشکلات رایج دندانی به روش های کم تهاجمی تر روی آورده اند، مثل لیزر.

قطعا شنیده اید که لیزرها واقعا چقدر دقیق هستند. برای مثال، برش لیزری کاربردهای متعددی در دندانپزشکی دارد، از درمان بیماری لثه گرفته تا برش دندان و نیز از بین بردن پوسیدگی.

یکی دیگر از این خدمات نوین، ایمپلنت لیزری است یا همان بهره گیری از لیزر برای کاشت دندان. یکی از بارزترین ویژگی های این فناوری، راحتی بیشتر بیماران است. همچنین افرادی که با لیزر درمان می‌شوند، سریع‌تر از سایر روش‌های دندانپزشکی بهبود می‌یابند.

کاربرد لیزر در ایمپلنت

ایمپلنت لیزری یا به کار بردن لیزر در کاشت دندان، کمک بسیار زیادی به متخصصین و بیماران نموده است. به دلیل مزایای منحصر به فرد این فناوری، درمان و جراحی ایمپلنت با لیزر افزایش روز افزونی داشته و بیماران استقبال خوبی از آن به عمل آورده اند.

کاربرد لیزر در مراحل مختلف کاشت دندان مشهود بوده و همین امر با تفاوت هایی در تفاوت این دو گزینه به جز متفاوت بودن قیمت ایمپلنت دندان همراه بوده است. علاوه بر این، این روش افزایش سرعت بهبودی، کاهش درد و خونریزی را به دنبال دارد. به عبارتی، لیزر با کمترین آسیب به بافت نرم و سخت همراه بوده و می توان یک جراحی بدون خطر و آتروماتیک را شاهد باشیم.

البته ناگفته نماند که ایمپلنت لیزری نیازمند تخصص و مهارت بالایی است چرا که این امر باید با دقت خاصی انجام شود. در حقیقت، کاربرد طول موج مناسب توسط متخصص ایمپلنت بسیار حائز اهمیت است.

تفاوت ایمپلنت لیزری و معمولی

امروزه اکثر ما می دانیم که ایمپلنت های دندانی یک انتخاب عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و می توانند لبخند زیبا و اعتماد به نفس بالایی را برای ما به همراه داشته باشند. از سویی دیگر، استفاده از لیزر در کاشت دندان، یک انتخاب هوشمندانه است که برخی از متخصصین آن را نسبت به ایمپلنت های معمولی ترجیح می دهند.

لیزر درمانی در مقایسه با چاقوی جراحی و تیغه ها مزایای بالینی زیادی دارد؛ از جمله کنترل دقیق تر پزشک و راحتی بیشتر برای بیمار. لیزرهای دندانی نوعی دستگاه ‌های پزشکی هستند که از یک نور دقیق و متمرکز برای درمان بافت استفاده می‌کنند.

اصطلاح LASER مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است. برای اینکه بتوانیم درک واضح تری از لیزر به شما ارائه دهیم اجازه دهید آن را با نور معمولی مقایسه کنیم. نور معمولی، مانند نور لامپ، دارای طول موج های زیادی بوده و در همه جهات پراکنده می شود، بنابراین کل اتاق روشن می شود.

از طرف دیگر نور لیزر دارای طول موج خاصی است. این به این معنی است که قدرت در یک پرتو کوچک باریک مهار می شود و یک نور بسیار شدید ایجاد می کند. پس، لیزرها دقت بالایی داشته و می توانند بر روی نواحی ریز تمرکز کنند،. همین مسئله آنها را برای جراحی های بسیار دقیق دندان به جای مته یا چاقوی جراحی بسیار مناسب می کند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم ایمپلنت معمولی با ایمپلنت لیزری، حداقل خطر و آسیب به دندان ها است. لیزرها بی خطر هستند و در بسیاری از انواع روش های پزشکی از جمله تسکین درد TMJ، حذف لکه های خورشیدی، درمان سرماخوردگی، لیزیک، سفید کردن دندان، برداشتن آب مروارید، تسکین زخم شانکر، برداشتن تومور، جراحی پلاستیک، درمان بیماری لثه و بسیاری موارد دیگر استفاده می شوند.

پس با اطمینان می توانیم بگوییم که ایمپلنت لیزری یا همان استفاده از لیزر در کاشت دندان، به طور موثرتر و با حداقل تهاجم همراه بوده و این تجربه خوب و راحتی زیادی را برای بیماران فراهم می کند.

لیزر یک جایگزین مطمئن و ملایم برای ابزارهای سنتی دندانپزشکی است. آن‌ها به جراحان دهان و دندان و دندانپزشکان این امکان را می دهند تا کارهای پیچیده ‌تری را انجام دهند، از دست دادن خون را کاهش داده، ناراحتی بعد از عمل را به حداقل برسانند، احتمال عفونت زخم را کم کرده تا در انتها، بیماران سریع‌ تر به لبخند ایده آل خود دست یابند.

سخن پایانی

از مطالب بالا و اطلاعاتی که از قبل در مورد کاشت دندان با روش های معمول داشتید، این انتظار می رود که تا حدودی با تفاوت ایمپلنت لیزری و معمولی آشنا شده باشید. امروزه، لیزرهای بافت سخت مانند Er: YAG را می توان برای به دست آوردن شکاف اولیه برای کاشت دندان به جای استفاده از میکروموتور استفاده کرد.

همچنین، از لیزر برای برداشتن بافت نرم استفاده می‌شود و صفحه قشر استخوان به شکل دایره‌ای به طول تقریبی ۲ تا ۳ میلی‌متر و بقیه محل استئوتومی را می‌توان با استفاده از یک مته هندپیس آماده کرد. در ضمن، برخلاف مته های معمولی، نوک لیزر تمایل کمتری به لغزش دارد. همین امتیاز منجر به زمان بهبودی و ادغام سریع، حداقل ناراحتی بیمار و تماس بیشتر استخوان با ایمپلنت می شود.

یکی دیگر از تفاوت های مشهود ایمپلنت لیزری با معمولی این است که لیزر تروما را در حین بالا بردن فلپ و قرار دادن بخیه از بین می برد.

از سایر مزایای آن می توان به کاهش التهاب بعد از عمل به دلیل استریل شدن زمینه جراحی و راحتی بیشتر بیمار اشاره کرد. در انتها توجه داشته باشید که همگی این مزایا، مستلزم مراجعه به یک متخصص حرفه ای کاشت دندان است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com جزء آن دسته از مراکزی است که به دلیل بروزترین تجهیزات و برخورداری از جدیدترین روش های نوین، بهترین خدمات را در این زمینه ارائه می کند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 448 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 28 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.