مجله پزشکی اس اچ پلاستیک تا چه حد با عمل های زیبایی بدن مثل پیکرتراشی (بادی کانتورینگ) آشنا هستید؟ - اس اچ پلاستیک

پیکرتراشی… از عمل های زیبایی بدن که این روزها بازار داغی دارد!

بین عمل های زیبایی بدن واژه‌ی پیکرتراشی یا بادی کانتورینگ برای بسیاری افراد آشناست. شاید هم کم و بیش اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم یا در اطرافیان و دوستانمان کسانی باشند که عمل‌های پیکر تراشی را انجام داده باشند. این واژه گاهی می‌تواند کمی وسوسه کننده نیز به نظر برسد. امروزه روش‌های بادی کانتورینگ در حال افزایش محبوبیت در جوامع مختلف هستند.

کاهش وزن ناگهانی یا حذف پوست‌های اضافی بدن که در اثر لاغر شدن ایجاد می‌شوند و ظاهر جالبی ندارند، تنها دو دلیل از چندین دلایلی هستند که عمل‌های پیکر تراشی را به یکی از روش‌های پرطرفدار برای ایجاد بدنی زیبا تبدیل کرده‌اند. هدف از جراحی‌های زیبایی، بهبود ظاهر فرد و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس اوست.

تغییرات بدن بعد از کاهش قابل توجه وزن یا تغییرات بعد از بارداری و انجام سزارین اغلب باعث می‌شوند پوست شل شود. این پوست اضافی باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در بهداشت شخصی، بثورات یا زخم پوستی و مشکل در پیدا کردن لباس مناسب می‌شود. پیکر تراشی یا بادی کانتورینگ به اقدامات جراحی اشاره دارد که باعث بهبود ظاهر پوست و بافت بعد از یک کاهش وزن شدید، می‌شود. لازم است بدانید که شرکت‌های بیمه، عمل جراحی کانتورینگ بدن را جراحی زیبایی می‌دانند و هزینه‌ی خود عمل و عوارضی که بعد از عمل ایجاد می‌شوند را پوشش نمی‌دهند. هزینه‌ی عمل‌های جراحی با توجه به شهر و بیمارستان محل انجام جراحی متغیر است.

چه کسانی شرایط انجام پیکرتراشی (کانتورینگ بدن) را دارند؟

کاهش وزن یک موفقیت عالی و گامی به سوی یک زندگی سالم‌تر و فعال‌تر است. معمولا توصیه می‌شود که برای کاهش وزن از ورزش و رژیم غذایی مناسب کمک بگیرید. اما برخی افراد با وجود تلاش فراوان، نتایج خوبی به دست نمی‌آورند. افرادی نیز با کمک ورزش موفق شده‌اند لاغر شوند اما پوست اضافی که پس از کاهش وزن در اطراف شکم، بازوها، ران‌ها، سینه‌ها، باسن و صورت آویزان می‌ماند برایشان خوشایند نیست. زیرا پس از کاهش وزن زیاد، پوست اغلب به اندازه و شکل قبلی خود باز نمی‌گردد. در این زمان است که فکر عمل‌های زیبایی به ذهن افراد خطور می‌کند. این عمل‌ها به طور گسترده در بین زنان و مردان قابل انجام است.

هر کاری مقدمه‌ای دارد و عمل‌های زیبایی نیز از این قضیه جدا نیستند. از آنجا که جراحی زیبایی می‌تواند تغییرات پایدار و چشمگیری در ظاهر شما ایجاد کند، قبل از انجام جراحی انگیزه‌هایتان را بررسی کنید. بیماری‌های مزمن پزشکی باید تحت کنترل باشند. به مدت ۴ تا ۶ هفته، قبل و بعد از انجام جراحی باید از مصرف سیگار و محصولات نیکوتینی مانند تنباکو و به طور کلی هرگونه ماده‌ی مخدر خودداری کنید. وزن شما باید به مدت ۶ ماه تا یک سال پایدار و ثابت باقی بماند، این زمان به پوست اجازه می‌دهد تا حد ممکن کوچک شود. کسانی که پوست اضافی در مناطق معینی از بدن با حداقل میزان چربی اضافی را دارند، بیش‌ترین سود را از پیکرتراشی می‌برند. اگر قصد بارداری دارید شاید بهتر باشد انجام عمل پیکرتراشی را به تعویق بیندازید. افرادی که به دلیل افزایش سن دچار افتادگی پوست می‌شوند نیز از دیگر کاندیداهای مناسب انجام عمل‌های زیبایی هستند. 

انواع روش‌های جراحی بادی کانتورینگ یا پیکرتراشی

جراحی‌های زیبایی در واقع برای بهبود شکل ظاهری صورت، دندان، گردن،‌ تنه (پستان، شکم و باسن) و اندام‌ها (بازو، ران) استفاده می‌شوند. جراحی‌های کانتورینگ بدن یا همان پیکرتراشی شامل پانیکولکتومی (از بین بردن پوست اضافی در ناحیه‌ی تحتانی شکم)، ابدومینوپلاستی (برداشتن پوست و چربی‌های اطراف شکم)، لیپوساکشن، بالا بردن یا لیفت برشی بدن مانند لیفت پایین شکم، لیفت بازو (براکیوپلاستی)، لیفت قسمت داخلی ران، بازسازی پستان (از جمله لیفت پستان، کاهش یا افزایش حجم پستان) و افزایش حجم باسن می‌باشند. 

لیپوساکشن

لیپوساکشن معروف‌ترین عمل های زیبایی بدن است که انجام می‌شود. تعداد بیماران لیپوساکشن از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲۶۴ درصد افزایش یافته است که این افزایش بسیار قابل توجه است. فردی که دارای وزن ثابت و ذخایر چربی موضعی است که با رژیم و ورزش از بین نمی‌رود، یک فرد ایده آل برای انجام لیپوساکشن است. لیپوساکشن به طور معمول با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در صورت وجود پوست اضافی که باعث می‌شوند لیپوساکشن ناکافی باشد، انجام لیفت یا بالا کشیدن پوست ضروری است. در بسیاری موارد، پس از معاینه و بررسی وضعیت بدنی فرد، پزشک تصمیم می‌گیرد که از ترکیب برخی از روش‌های جراحی استفاده کند.

لیفت یا بالا بردن ران، باسن و بازو

کاهش چشمگیر وزن اغلب منجر به تجمع پوست اضافی در باسن و ران‌ها می‌شود. لیفت ران و باسن، پوست و چربی اضافی را از بین می‌برد و ظاهری محکم‌تر و باریک‌تر به پاها و باسن می‌بخشد. با این کار پوشیدن شلوار جین بسیار راحت‌تر می‌شود و همچنین به داشتن ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر در پاها و پایین تنه کمک می‌کند. براکیوپلاستی یا لیفت بازو نیز باعث حذف پوست اضافی در زیر بازوها می‌شود.

پانیکولکتومی

پانیکولکتومی پوست اضافی را حذف می‌کند. محل برش جراحی دقیقا بالای استخوان شرمگاهی قرار دارد. این روش نسبت به سایر روش‌های کانتور، پوست شکم را به طور قابل توجهی سفت نمی‌کند.

ابدومینوپلاستی

جراحی اﺑﺪوﻣﯿﻨﻮﭘﻼﺳﺘﯽ ﯾﮏ روش ﺟﺮاﺣﯽ برای ﺑﻬﺒﻮد ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮی ﺷﮑﻢ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮداﺷﺘﻦ چربی و پوست اﺿﺎﻓﯽ در ﻧﺎﺣﯿﻪ‌ی شکم و ﺗﺮﻣﯿﻢ ﻧﻘﺺ ﻻﯾﻪ‌ی ﻋﻀﻼﻧﯽ جدار ﺷﮑﻢ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺑﺮشﻫﺎی وﺳﯿﻊ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. عمل جراحی اﺑﺪوﻣﯿﻨﻮﭘﻼﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺒﻮد بخشیدن ﺑـﻪ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮی ﺷﮑﻢ و ﺑﺮاﺳﺎس ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت آﻧﺎﺗﻮﻣﯿک اﻓﺮاد انجام ﻣﯽﺷﻮد که شامل ﻟﯿﭙﻮﺳﺎﮐﺸﻦ ﺗﻨﻬﺎ، اﺑﺪوﻣﯿﻨﻮﭘﻼﺳﺘﯽ ﻣﺤﺪود و اﺑﺪوﻣﯿﻨﻮﭘﻼﺳﺘﯽ وسیع ﺑﺎ ﯾﺎ ﺑﺪون ﻟﯿﭙﻮﺳﺎﮐﺸﻦ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

ماموپلاستی

ماموپلاستی افزایش  لیفت پستان، افزایش حجم پستان، از بین بردن چربی اضافی و تصحیح شکل ظاهری پستان به علت شل شدن و افتادگی پستان بعد از بارداری و شیردهی می‌باشد. این عمل در مردان دارای سینه‌های بزرگ یا ژنیکوماستی قابل انجام است.

عمل‌های زیبایی چه خطرات و عوارضی دارند؟

تمام جراحی‌ها، از جمله جراحی‌های زیبایی، با خطراتی همراه هستند. توصیه می‌شود افرادی که سابقه‌ی بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های ریوی یا دیابت دارند با احتیاط بیش‌تری به سمت عمل‌های پیکر تراشی بروند. زیرا این افراد بیش‌تر در معرض خطر عوارضی مانند ذات الریه، سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی یا لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها قرار دارند. داشتن رژیم غذایی مناسب که حاوی مقدار کافی پروتئین باشد در روند بهبودی بسیار موثر است.

سیگار کشیدن خطرات این عمل‌ها را افزایش داده و در روند بهبودی نیز اختلال ایجاد می‌کند.

شایع‌ترین شکایت بعد از عمل پیکرتراشی درد است. به احتمال زیاد در طی چهار هفته‌ی اول بعد از عمل درد خواهید داشت.

از عوارض پس از عمل می‌توان به عفونت در محل برش جراحی اشاره کرد که ممکن است جای زخم را بدتر کند که گاهی برای ترمیم آن لازم است دوباره جراحی شوید.

یکی دیگر از عوارض، خونریزی است که در بسیاری موارد، خونریزی خفیف و قابل کنترل است اما اگر خونریزی شدید باشد ممکن است فرد به انتقال خون نیاز پیدا کند.

خطوط شکم بعد از کاهش وزن

در برخی بیماران دیده شده است که پوست در حال ترمیم از پوست سالم جدا می‌شود و زخم واضحی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، درمان شامل جراحی برای حذف بافت‌ها است.

آسیب عصبی می‌تواند باعث ایجاد بی حسی و سوزن شدن در محل برش جراحی شود، که این حالت ممکن است دائمی باشد. 

ایجاد کبودی بعد از عمل پیکرتراشی امری طبیعی است. بنابراین لازم نیست نگران باشید زیرا حداقل سه هفته طول می‌کشد تا کبودی‌ها برطرف شوند اما برطرف شدن تورم ممکن است حتی بیش‌تر طول بکشد.

قضاوت زودرس نتایج جراحی یا انتظار بازگشت سریع به فعالیت‌های عادی ممکن است منجر به احساس ناامیدی و افسردگی شود. به یاد داشته باشید که بدن شما به استراحت و بهبودی نیاز دارد. کمی صبور باشید تا دوره‌ی نقاهت بعد از عمل، کاملا سپری شود. زمان بهبودی بر حسب روش جراحی و ویژگی‌های جسمانی افراد متفاوت است، اما یک دوره‌ی نقاهت ۶ تا ۱۲ هفته‌ای در بسیاری از جراحی‌های زیبایی طبیعی است.

حتی با استفاده از به روزترین روش‌ها و دستگاه‌های جراحی،‌ باقی ماندن جای زخم اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل در برخی موارد برای دستیابی به ظاهر شکیل‌تر و رفع عوارض بعد از عمل، جراحی‌های بعدی نیز ممکن است انجام شوند. این زخم‌ها شاید کمرنگ‌تر شوند اما با گذشت زمان کاملا از بین نمی‌روند.

سایر عوارض عمل‌های پیکرتراشی شامل باز شدن محل برش جراحی، شل شدن پوست، نکروز پوستی یا مرگ بافتی، تشکیل جای زخم غیر طبیعی، تشکیل توده‌ی ناشی از تجمع مایعات در بافت، عدم تقارن و رضایت بخش نبودن نتیجه هستند.

برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان جراحی عمومی به وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

بهترین پزشک جراحی عمومی تهران

بهترین پزشک جراحی عمومی اصفهان

بهترین پزشک جراحی عمومی شیراز

بهترین پزشک جراحی عمومی بندرعباس

بهترین پزشک جراحی عمومی بوشهر

منبع:clevelandclinic، webmd، hopkinsmedicine، healthline، mayoclinic، medscape، americanboardcosmeticsurgery، plasticsurgery

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 341 views بار دسته بندی : پزشکی ، سبک زندگی تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.