مجله پزشکی اس اچ پلاستیک ترمیم DNA در فضا! - اس اچ پلاستیک

قدمی بزرگ در مسیر ترمیم دی ان ای ( DNA ) انسان ها، دری جدید به روی تکنولوژی و دانشی بسیار کاربردی را به روی همگان باز کرده است. با به کارگیری روشی جدید در راستای فناوری مهندسی ژنتیک در فضا، خوشبختانه به دانش ترمیم دی ان ای انسان دست پیدا کردیم.

دانش ترمیم دی ان ای ( DNA ) در فناوری مهندسی ژنتیک یکی دیگر از دلایل مهم برای برنامه ریزی جدید و کامل در راستای ماموریت های فضایی طولانی مدت با حضور فضانوردان است.

موضوع ترمیم دی ان ای در فضا برای برخی از ما غیر قابل باور و جزو چیزهای عجیب در دنیا است؛ اما امروزه  افرادی به این دانش دست پیدا کرده و در حال مطالعه روی آن هستند.

با ما همراه باشید تا درباره دانش ترمیم دی ان ای در فضا به کمک فناوری مهندسی ژنتیک بیشتر آشنا شوید.

 

دی ان ای چیست؟

به طور کلی دی ان ای ( DNA ) یا همان اسید دزوکسی ریبونوکلئیک دارای مهم‌ترین و ارزشمندترین اطلاعات ژنتیکی هر انسان و یا جاندار است.

در هر مولکول دی ان ای اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با چگونگی ساختار هر سلولی در بدن وجود دارد و دی ان ای بدن تعیین می کند که مواد و چگونگی ساخته شدن پروتئین، اسید ریبونوکلئیک و… را در بدن موجودات تعیین می کند؛ در واقع دی ان ای ( DNA ) کلید اصلی برای کارکرد و توسعه بیولوژیکی موجودات و ویروس ها است.

دی ان ای در درون کروموزم و پروتئین های کروماتین مختلفی از جمله هیستون ها سازماندهی می شود.

 

تفاوت ژن و DNA

همانطور که گفته شد دی ان ای ( DNA ) مکانی برای ذخیره سازی اطلاعات بیولوژیکی و دستورعمل های مهم سلول ها و… است؛ از آنجایی که دستور العمل های ژنتیکی مختلفی در داخل دی ان ای وجود دارد، خیلی از افراد به اشتباه دی ان ای ( DNA ) را همان ژن به حساب می آورند.

اگر بخواهیم به ژن با دیدی کامل نگاه کنیم لازم به ذکر است که ژن در ژنتیک مندلی و ژنتیک مولکولی کلاسیک دارای معانی کاملا متفاوتی است و حتی با دقت کردن در مباحثی همچون تکامل و دوران پسا ژنگان معانی مختلفی می توانید از این کلمه پیدا کنید.

ژن در اکثر مواقع با دیدگاه مولکولی کلاسیک آن شناخته می شود و به معنی دنباله ای از نوکلئوتید ها است که به عنوان گیرنده های اطلاعاتی بسیار مهم و حیاتی در مولکول دی ان ای وجود دارد.( ژن ها همان پروتئین های لازم در هر سلول هستند.)

ژن ها در واقع بخش مهمی از مولکول های دی ان ای ( DNA ) هستند و تمامی عملکرد سلول را توسط ژن یا پروتئین هایی که از روی ژن ساخته شده اند کنترل می کنند.

چگونگی ترمیم DNA  در فضا

مطالعه روشی برای ترمیم دی ان ای ( DNA ) همواره مسئله ای مهم برای مهندسان ژنتیک بوده است ولیکن استفاده از اشعه های فضایی بر روی زمین یکی از بزرگترین مشکلات مهندسان ژنتیک بوده است زیرا این اشعه ها آسیب های جدی را به بدن انسان می رساند و تحقیق و مطالعه بر روی این نظریه را تقریبا غیر ممکن می کرد.

مهندسان ژنتیک موفق شدند تا دی ان ای ( DNA ) هایی را که به طور جدی آسیب دیده بودند را در فضا ترمیم کنند و طبق پژوهشی که ارائه داده اند این دی ان ای های آسیب دیده در میکرو گرانش خود را به طور کامل ترمیم کرده اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 348 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 8 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.