مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی مولنوپیراویر در پیشگیری از کرونا چقدر موثر است؟ - اس اچ پلاستیک

مولنوپیراویر
مولنوپیراویر

پس از گذشت حدود دو سال از از شروع کرونا، هنوز اطلاعات محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی داروها در بهبود علائم کرونا وجود دارد. در برخی موارد نیز اطلاعات ضد و نقیضی هم دیده می شود. هر روز داروهای جدیدی تولید می شود و همه جهان در تلاشند که دارویی موثر برای مبارزه با این بیماری ویروسی پیدا کنند. مولنوپیراویر جدیدترین دارو کرونا است. اما آیا داروی مولنوپیراویر آغازی بر پایان همه گیری کروناست؟ با اینکه اطلاعات محدودی در خصوص ایمنی و اثربخشی داروی مولنوپیروایر داریم، اما به نظر می رسد که قرص مولنوپیرواویر منجر به کوتاه شدن طول دوره درمان در برخی از بیماران شده است. اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که ملنوپیراویر چیست و واقعا برای درمان کرونا موثر است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

لازم است در همین ابتدا بدانید که مصرف خودسرانه هر دارویی می تواند به ضرر شما باشد. برای مصرف هر دارویی به خصوص دارو کرونا، باید با دکتر داخلی مشورت کنید. 

در این مقاله می‌خوانید:

داروی مولنوپیراویر چیست؟

چندی پیش شرکت داروسازی «مرک» (Merck) آمریکا اعلام کرد که یک قرص خوراکی علیه بیماری کووید-۱۹ تولید کرده است که می‌تواند میزان موارد بستری در افراد مبتلا به ویروس کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. تولید قرص کرونا برای مبارزه علیه بیماری کووید-۱۹ تحولی چشمگیر به شمار می‌رود و در صورت گرفتن مجوز و مصرف جهانی، می تواند پایان کرونا باشد. اما قرص ضد کووید مولنوپیراویر چیست؟

قرص مولنوپیراویر ، دارویی ضد ویروس که در حال حاضر در مرحله سوم آزمایشات بالینی برای درمان COVID-19 قرار دارد. این دارو برای مهار تکثیر ویروس با مکانیسم موسوم به “جهش زایی مرگبار” کار می کند. مولنوپیراویر ( Molnupiravir) یک داروی آزمایشی ضد ویروس برای مقابله با آنفلوانزا ست. نتایج اولیه تحقیقات بالینی منتشر شده از سمت شرکت merck نشان داده که استفاده از مولنوپیراویر خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را به نصف کاهش می‌دهد.

Molnupiravir
داروی مولنوپیراویر یک قرص خوراکی برای درمان کرونا است که ادعا می‌شود میزان مرگ و میر را تا ۵۰% کاهش می‌دهد.

قرص کووید-۱۹ چقدر موثر است؟

مولنوپیراویر قرص ساخت شرکت داروسازی «مرک» آلمان، می‌تواند به اولین درمان خوراکی کرونا تبدیل شود. این قرص ویروس کرونا را مجبور به جهش‌هایی می‌کند که در نهایت نابودی خود ویروس را رقم می‌زند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهند این قرص خطر بستری شدن در بیمارستان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. شرکت «مرک» ۱۹ مهرماه برای دریافت مجوز استفاده اضطراری این قرص اقدام کرده است. این درمان خوراکی احتمالا تا دسامبر ۲۰۲۱ مجوز خواهد گرفت.

مکانیسم عمل کپسول مولنوپیراویر:

مولنوپیراویر که به صورت خوراکی در کپسول تولید شده باعث می‌شود سامانه تولید مثل ویروس کرونا دچار نقص ژنتیکی شود و نتواند دیگر خود را در بدن فرد تکثیر کند.

هنگامی که ویروس کووید-۱۹ وارد سلول می‌شود، ویروس نیاز دارد که که ژنوم آران‌ای، اسید ریبونوکلئیک، خود را برای تشکیل ویروس‌های جدید، تکثیر کند. اینجاست که مولنوپیراویر با ورود و جاساز کردن خود در رشته‌های آران‌‌ای، شروع به ویران کردن ویروس می‌کند. با ورود مولنوپیراویر رشته‌های آران‌ای به نسخه معیوب دور بعدی تولید ژنوم ویروسی تبدیل می‌شوند. این فرآیند همانی است که اصطلاحا «جهش‌زایی مرگبار» نامیده می‌شود. در حقیقت ویروس پس از دخالت مولنوپیراویر، خود را به کام نابودی می‌‍فرستد. مولنوپیراویر به‌شکلی عمل می‌کند که برای ویروس دشوار است که در برابر آن مقاومت ایجاد کند.

در نتیجه عملکرد ضدویروسی مولنوپیراویر از طریق ارائه خطاهای رونویسی در هنگام تکثیر RNA ویروسی انجام می‌گیرد. قرص مولنوپیراویر مانع از تکثیر ویروس نمی‌شود، در عوض خطاهایی را در RNA ویروس وارد می‌کند که تا زمانی که از بین نرود تکرار می‌شود.

قرص-کرونا
مولونوپیراویر جدیدترین قرص کرونا است.

تاثیر مولنوپیراویر در کاهش مرگ افراد کرونایی

بر اساس داده هایی که کارشناسان از آن به عنوان یک پیشرفت احتمالی در نحوه مهار تکثیر ویروس یاد کردند، قرص ضد ویروسی تجربی که توسط شرکت مرک توسعه یافته است، می تواند شانس مرگ یا بستری شدن در افرادتحت درمانی را که بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 شدید هستند، نصف کند. در صورت دریافت مجوز، مولنوپیراویر که برای ایجاد خطا در کد ژنتیکی ویروس طراحی شده است، اولین داروی ضد ویروسی خوراکی برای COVID-19 خواهد بود. مرک و همکارش خاطر نشان کردند که قصد دارند در اسرع وقت از مجوز استفاده اضطراری ایالات متحده برای قرص استفاده کنند و برنامه های نظارتی را در سراسر جهان اعمال کنند. شرکت مرک گفته است: “این دارو باعث می شود نحوه مدیریت COVID-19 تغییر کند.”

درمان های موجود کووید-۱۹:

گزینه های درمانی فعلی شامل آمپول ضدویروسی رمدسیویر، فاوپیراویر و استروئید عمومی دگزامتازون است که هر دو به طور کلی فقط هنگامی که بیمار در بیمارستان بستری شده است تجویز می شوند. در کنار این داروها، داروی اکتمرا هم در ایران و سراسر جهان برای درمان کرونا استفاده می شود. اما به نظر متخصصان درمان های موجود، دست و پاگیر و از نظر منطقی چالش برانگیز هستند. یک قرص خوراکی ساده برعکس آن خواهد بود و می تواند تحولی در درمان کرونا باشد.

از طرفی داروهایی که اکنون به عنوان درمان کرونا از آن‌ها استفاده می‌شود، به طور عمده اثر مستقیم و اثبات شده‌ای روی خود ویروس و جلوگیری از تکثیر آن ندارند، بلکه بیشتر از طریق مهار اثرات زیان‌بار آن در بدن عمل می‌کنند. به عنوان مثال، دگزامتازون که مصرف آن در درمان برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ از سوی سازمان بهداشت جهانی هم تائید شده است، با مهار سیستم ایمنی در طوفان سیتوکین، باعث نجات جان بیماران می‌شود. یا داروهایی که از پادتن‌های منوکلونال (تولید شده در آزمایشگاه) تهیه می‌شوند، علاوه بر قیمت گران و مصرف تزریقی، مستقیما قادر به مهار تکثیر ویروس نیستند و ممکن است که همان محدودیت‌های سیستم ایمنی طبیعی در مبارزه با ویروس کرونا، تبدیل به پاشنه آشیل آن‌ها شود.

پزشکان و کادر درمان مشتاقانه در انتظار کشف داروهای خوراکیِ موثر و نسبتا ارزان علیه ویروس کرونا هستند تا آخرین حلقه مبارزه با این پاندمی مرگبار که تاکنون بیش از پنج میلیون انسان را به کام مرگ فرستاده است، تکمیل شود، زیرا به‌رغم آن که ما اکنون به واکسن‌های بسیار موثری دسترسی داریم، اما هیچ واکسنی وجود ندارد که اثربخشی ۱۰۰ درصدی داشته باشد. بنابراین بدون فراهم شدن داروهای ضدویروس کرونا نمی‌توان به کنترل کامل و مهار پاندمی چندان امیدوار بود.

سرمایه گذاران هم معتقدند که در صورت وجود قرص ساده ای که بتواند COVID را درمان کند، مردم کمتر از COVID می ترسند. مولنوپیراویر یک ابزار اضافی احتمالی برای محافظت از مردم در برابر بدترین پیامدهای ویروس کرونا است.

قرص مولنوپیراویر چه تفاوتی با دیگر داروهای کووید-۱۹ دارد؟

عموما از داروی ضدویروسی رمدسیویر با عنوان بهترین درمان کووید-۱۹ نام برده می‌شود، اما این دارو باید به طور وریدی و در بیمارستان تزریق شود. در مقابل مزیت اصلی مولنوپیراویر این است که به عنوان قرص مصرف می‌شود و همین امر بیماران را قادر می‌سازد در خانه درمان شوند. به لحاظ هزینه نیز احتمالا قرص ارزان‌تر خواهد بود چرا که یک دوره پنج‌روزه مولنوپیراویر حدود ۷۰۰ دلار هزینه خواهد داشت؛ یعنی حدود یک سوم رمدسیویر.

خوردن قرص می‌تواند درمان مبتلایان در مراحل اولیه بیماری را بسیار آسان‌تر و اثربخش‌تر کند. همچنین می‌تواند از انباشتگی بیمارستان‌ها از مراجعان، به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط که نرخ واکسیناسیون در آنها همچنان پایین است، جلوگیری کند.

قرص-مولنوپیراویر
قرص مولنوپیراویر

مقایسه مولنوپیراویر و پلاسیبو بر افراد دارای بیماری کرونا

تجزیه و تحلیل بر روی ۷۷۵ بیمار در مطالعه مرک، به بررسی بستری شدن یا مرگ افراد در معرض خطر بیماری شدید کووید پرداخت. مشخص شد که مولنوپیراویر (Molnupiravir)، داروی ضدویروس خوراکی که در مرحله ۳ مطالعات بالینی قرار دارد، در مقایسه با «دارونما» برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹، خطر بستری شدن یا مرگ در بیمارستان را تقریباً ۵۰  درصد کاهش می‌دهد. بر اساس نتایج این مطالعه، ۲۹ روز پس از مصرف این دارو، هیچ مرگی در گروه دریافت کننده مولنوپیراویر دیده نشده است، اما در همان بازه زمانی ۸ مورد فوت بر اثر کووید-۱۹ در گروه دریافت کننده دارونما گزارش شده است. از سوی دیگر، تنها ۷.۳ درصد از بیماران دریافت کننده مولنوپیراویر به دلیل تشدید بیماری و وخامت اوضاع در بیمارستان بستری شدند، در مقابل ۱۴.۱ درصد از بیمارانی که تحت درمان با دارونما بودند، در بیمارستان بستری شدند یا جان خود را از دست دادند. این مطالعه شامل بیماران مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط ​​تأیید شده در آزمایشگاه بود که علائم آنها بیش از پنج روز نبود. همه بیماران حداقل یک عامل خطر مرتبط با پیامدهای ضعیف بیماری مانند چاقی یا سن بالا داشتند. این گزارش نشان داد که میزان عوارض جانبی برای بیمارانی که مولنوپیراویر و دارونما دریافت کرده اند، مشابه است اما جزئیات آن را ارائه نکردند.

فاز مطالعات حیوانی:

داروهای هم رده مولنوپیراویر با نقص های مادرزادی در مطالعات روی حیوانات مرتبط بوده است. مرک گفته است که مطالعات مشابه مولنوپیراویر – برای مدت طولانی تر و در دوزهای بالاتر از آنچه در انسان استفاده می شود – نشان می دهد که این دارو بر DNA پستانداران تأثیر نمی گذارد.

تاثیر مولنوپیراویر بر سویه های مختلف ویروس کرونا

مرک گفته است که توالی ویروسی انجام شده تا کنون نشان می دهد داروی مولنوپیراویر در برابر همه انواع ویروس کرونا از جمله کرونا دلتا بسیار قابل انتقال موثر است که باعث افزایش اخیر بستری شدن و مرگ و میر در سراسر جهان شده است. بر اساس توالی‌یابی ژنتیکی ویروس در افراد مبتلا (تقریباً ۴۰ درصد از شرکت کنندگان)، مولنوپیراویر اثربخشی یکسانی روی سویه‌های مختلف ویروس کرونا مانند کرونا گاما، دلتا و جهش کرونا مو نشان داده است. 

مولنوپیراویر بر روی چه بیماری هایی پاسخ می دهد؟

مولنوپیراویر، یک فرم تحقیقی است که به صورت خوراکی از آنالوگ ریبونوکلئوزیدی قوی تجویز می شود. همچنین این دارو، از تکثیر SARS-CoV-2 عامل بیماری COVID-19 جلوگیری می کند. مولنوپیراویر در چندین مدل بالینی SARS-CoV-2، از جمله برای پیشگیری، درمان و جلوگیری از انتقال، موثر است. علاوه بر این؛ داده ها نشان داده است که مولنوپیراویر در برابر رایج ترین انواع SARS-CoV-2 فعال است.

دوز مصرف قرص مولنوپیراویر چقدر است؟

در مطالعات آمده است که مولنوپیراویر نیاز دارد طی پنج روز ابتدایی پس از ظهور علایم ابتلا به کرونا تجویز شود، پس به تشخیص سریع محتاج است. مولنوپیراویر به مدت پنج روز، به صورت هر ۱۲ ساعت یک قرص مصرف می‌شود. یعنی هر دوره درمان آن شامل ۱۰ قرص است.

قیمت داروی مولنوپیراویر چقدر است؟

هنوز هیچ اطلاعاتی مبنی بر قیمت جدیدترین داروی کرونا برای عرضه در دست نیست.

شرکت مرک می‌گوید رویکرد قیمت‌گذاری طبقاتی را بر اساس معیارهای درآمد بانک جهانی اجرا می‌کند تا اطمینان یابد همه کشورها با هر سطح از توانایی مالی بتوانند از این دارو بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت موافقت‌نامه‌ای با تولیدکنندگان دارو در هند امضا کرده است که به موجب آن دسترسی بیش از ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط به مولنوپیراویر به محض دریافت مواد اولیه مورد نیاز تسریع خواهد شد.

درمان-کرونا
این امید وجود دارد که مولنوپیراویر همراه با واکسیناسیون عملکرد بهتری برای درمان کرونا نشان دهد.

آیا قرص مولنوپیراویر بهترین عملکرد در بهبود کرونای افراد دارد؟

یکی از مهمترین مشکلات در برخورد با بیماران کرونایی، عدم وجود داروی ضد ویروسی خاصی بوده است. متاسفانه استفاده از داروی فاویپیراویر در موج دلتا رضایت بخش نبوده است. امیدواریم که ملنوپیراویر به همراه واکسیناسیون، اثربخشی زیادی داشته باشند. با کمک این دارو، افراد به زندگی عادی بازگردند.

آیا داروی مولنوپیراویر جایگزینی برای واکسن خواهد بود؟

خیر، حتی با رواج مولنوپیراویر، واکسن کرونا همچنان مهم ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر کرونا است. با این حال در میان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند به عنوان مکمل از قرص کرونا استفاده شود.

همچنین سازندگان این دارو می‌گویند امیدوارند این قرص جلوی سرایت ویروس کرونا از فرد مبتلا به خانواده‌اش یا کسانی که با او در یک خانه زندگی‌ می‌کنند را بگیرد.

آیا قرص کووید-۱۹ عوارض جانبی دارد؟

نتایج اولیه آزمایشات بالینی تا کنون هیچ‌گونه افزایشی در بروز عوارض جانبی را نشان نداده است. با این وجود محققان می‌گویند مولنوپیراویر باید در گروه بزرگتری از بیماران مورد ارزیابی قرار گیرد تا ایمنی آن به درستی تعیین شود. از طرفی شرکت سازنده آن مشخص نکرده است که عوارض احتمالی این دارو دقیقا چه بوده‌اند.

چه زمانی مولنوپیراویر در دسترس همگان قرار خواهد گرفت؟

طبق پیش بینی های شرکت های دارویی قرار است مولنوپیراویر تا دو ماه آینده در اختیار تمام کشورها قرار گیرد. همچنین این دارو قرار است در اسرع وقت در دسترس کشورهایی که روند واکسیناسیون کندی داشته اند، قرار بگیرد.

مولنوپیراویر چه زمانی به ایران می‌آید؟

شرکت مرک می‌گوید انتظار دارد ۱۰ میلیون بسته این قرص را تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند. این شرکت دارویی در ماه ژوئن قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار با دولت ایالات متحده منعقد کرد که براساس آن موظف است پس از دریافت مجوز استفاده اضطراری یا تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، ۱.۷ میلیون بسته ویژه درمان مخصوص یک نفر را تحویل دهد.

مرک همچنین از همین حالا وارد مذاکره با کشورهای دیگر برای فروش این محصول شده است. برای مثال استرالیا ۳۰۰ هزار دوز از این دارو سفارش داده است. علاوه بر استرالیا، سنگاپور نیز قراردادی برای خرید این دارو به امضا رسانده است و کشورهای تایلند، کره جنوبی، تایوان و مالزی نیز در حال مذاکره برای تهیه آن هستند.

مولنوپیراویر برای چه کسانی قابل تجویز است؟

آزمایشات نشان داده است مولنوپیراویر بر روی بیمارانی که قبلا با ابتلای شدید بستری شده‌اند تاثیر کمی دارد، اما بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط هر ۱۲ ساعت یکبار به مدت پنج روز می‌توانند آن را مصرف کنند و بهبود یابند. مطالعات برای یافتن زمان بهینه مصرف قرص همچنان ادامه دارد.

مجوز سازمان غذا و دارو برای قرص مولنوپیراویر

شرکت مِرک اعلام کرده که برای دریافت مجوز استفاده اضطراری قرص مولنوپیراویر، از سازمان غذا و داروی آمریکا اقدام کرده است. مولنوپیراویر، جدیدترین قرص خوراکی کرونا است که پیشتر و در تحقیقات بالینی نتایج امیدوار کننده‌ای به همراه داشته و میزان بستری و مرگ و میر را در میان کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده بودند، به میزان چشمیگیری کاهش داده بود.

دریافت مجوز از سازمان و غذا و داروی ایالات متحده می‌تواند تغییری شگرفت در نحوه مدیریت بالینی بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند، چرا که بیماران می‌توانند در منزل و بدون نیاز به بستری شدن و حضور در بیمارستان قرص شرکت مِرک را مصرف و احتمالا بر این بیماری مرگبار غلبه نمایند.

شرکت داروسازی «مرک» فرمول قرص ضد کرونای خود را در اختیار کشورهای فقیر می‌‌گذارد

به گزارش نیویورک تایمز ، شرکت داروسازی «مِرک» مجوز تولید بدون حق امتیاز قرص ضد ویروس «مولنوپیراویر» خود را به یک سازمانی وابسته به سازمان ملل متحد اعطا کرد. این قرارداد به کشورهای فقیر اجازه تولید و عرضه این دارو به قیمتی ارزان‌تر را می‌دهد. این قرارداد به ۱۰۵ کشور، عمدتاً در آفریقا و آسیا، اجازه می‌دهد که فرمول قرص ضد ویروس «مولنوپیراویر» را به دست آورند و شروع به ساخت آن کنند.

منبع:

merck، vox، ncbi، sciencemediacentre، reuters

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 335 views بار دسته بندی : بیماری تاريخ : 13 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.