مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی میرتازاپین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف میرتازاپین - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

 میرتازاپین چیست؟

داروی میرتازاپین؛ Mirtazapine؛ برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ ساخته شد. ​این دارو اولین بار در سال ۱۹۹۴ برای درمان بیماری”افسردگی اساسی” توسط انجمن دارویی آمریکا تایید شد. ​ این دارو از سال ۱۹۹۶ در ایالات‌متحده مورد استفاده بالینی قرار گرفته است. داروی میرتازاپین در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۶ میلیون نسخه، در رده ۱۱۹ ام در میان داروهای رایج در ایالات ‌متحده شده بود. ​

ورود به سایت دکترتو

​​​​​​​​کاربرد داروی میرتازاپین

میرتازاپین یک داروی ضد افسردگی است. ​نحوه تاثیر اصلی این دارو از طریق شامل مسدود کردن گیرنده‌های آدرنرژیک و سروتونین می باشد. این دارو معمولا در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی، درمان اختلال وسواسی-اجباری و درمان بی خوابی به کار می‌رود. از نظر شیمیایی، داروی میرتازاپین مشابه یک داروی ضد افسردگی تتراسیکلیک است . ​

نکته مهم: میرتازاپین را تنها به روشی که دکترتان تجویز کرده‌است،استفاده کنید!

میرتازاپین یک داروی ضد افسردگی است که معمولا در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی، درمان اختلال وسواسی-اجباری و درمان بی خوابی به کار می‌رود.

اشکال دارویی میرتازاپین

این دارو به صورت قرص یا کپسول خوراکی تجویز می شود و شکل تزریقی یا شربت ندارد. ​

نکات مهم در مصرف داروی میرتازاپین

خود درمانی نکنید!

دکتر ندا فرزانه دارای بورد تخصصی اعصاب و روان؛ نویسنده مقاله ی حال حاضر؛ بیان می کند که متاسفانه در برخی  موارد مراجعی به دلیل توصیه های بی مورد افراد غیرمتخصص، در مورد عوارض دارویی این دارو نگرانند. برای اطلاع رسانی به خوانندگان محترم مجله سلامت دکترتو؛ باید گفت که تجویز نوع دارو؛ کاملا بر اساس صلاحدید روانپزشک و بسته به شرایط بیمار است. بنابراین در صورتیکه فردی با تحصیلات غیر از پزشکی به شما توصیه ای در مورد نوع داروی مصرفی کرد، بهتر است حتما با روانپزشک خود مشورت نمایید و خود درمانی نکنید.

​​​​​​​​” چرا من هنوز خوب نشدم؟”

براساس بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه موثر بودن یا نبودن میرتازاپین در درمان بیماری افسردگی ماژور مشخص شد که این دارو به اندازه دیگر داروهای ضد افسردگی در درمان این بیماری در صورت صلاحدید روانپزشک موثر است. این نکته از این نظر مهم است که تعداد بسیار زیادی از افرادی که برایشان این دارو تجویز می شود؛ بعد از چند روز در جلسه های ویزیت توسط روانپزشک بیان می کنند که ​​​​​​​​”چرا من هنوز خوب نشدم؟”. باید دانست که شروع تاثیر این دارو برای درمان بیماری ها حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

تحقیقات از موثر بودن داروی میرتازاپین در درمان بیماری افسردگی ماژور خبر می دهند. شروع تاثیر این دارو حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

چه زمانی از روز بهتر است که میرتازاپین را مصرف کنم؟

روانپزشک براساس شرایط جسمی، روحی و روانی و سایر موارد، دارویی را تجویز می کند. بنابراین باید دارو را فقط در زمانی که برای شما تجویز شده است، مصرف کنید و از خود درمانی بپرهیزید. این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

​​​​​​​​اگر داروی میرتازاپین را بیشتر از مقدار تجویز شده خوردم، چیکار کنم؟

​​​​​​​​مقداری از داروی میرتازاپین که می‌تواند منجر به عوارش مصرف بیش از حد دارو در فرد شود، از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.

مصرف بدون نسخه؟!

دکتر ندا فرانه دکتر روانپزشک تاکید دارد که میرتازاپین در دسته داروهایی هست که حتما باید توسط روانپزشک تایید شود و سپس بیمار آن را تهیه کند و استفاده خودسرانه این دارو می تواند حتی کشنده نیز باشد.

​​​​​​چه افرادی نباید داروی میرتازاپین را مصرف کنند؟

میرتازاپین برای برخی از افراد مناسب نیست و باید حتما توسط روانپزشک و بر اساس علایم بیمار تجویز شود. بنابراین، پیش از شروع مصرف میرتازاپین با حتما با روانپزشک خود مشورت کنید. ​ برخی از مهمترین موارد منع مصرف میرتازاپین شامل:

  • اگر فرد نسبت به این دارو حسایت دارویی نشان بدهد. ​
  • فردی که مشکلات قلبی و عروقی دارند. افرادی که بیماری نوسان فشار خون دارند.
  • ​اگر که فرد تحت درمان بعضی از داروهای ضد افسردگی است.
  • مشکل فشار خون دایمی بالا در چشم ( گلوکوم)
  • فردی که مبتلا به بیماری صرع است چون ممکن است میرتازاپین باعث افزایش خطر تشنج در افراد شود. ​
  • افرادی که قصد باردار شدن دارند.
  • خانم هایی که به نوزاد شیر می دهند.
  • ​​مصرف وارفارین: زیرا که میرتازاپین ممکن است اثرات وارفارین و لخته سازی خون را افزایش دهد. ​
  • بیماری دیابت: اگر فرد مبتلا به بیماری دیابت باشد، در صورتی که خودسرانه این دارو را مصرف کند، می‌تواند باعث نوسان قند خون در فرد شود.

موارد احتیاط

در مصرف و تجویز داروی میرتازپیندر صورت داشتن سابقه بیماری موارد زیر، باید احتیاط کرد:

چه کارهایی را در زمان مصرف میرتازاپین نباید انجام داد؟

  • نوشیدن الکل​
  • از رانندگی در روزهای اول مصرف دارو اجتناب کنید. ​

​​​

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
مشاوره با پزشک

 طریقه مصرف میرتازاپین

​​​​​​​​​​قرص میرتازاپین را باید تنها زمانی از بسته خارج کنید که میخواهید آن را بخورید. و نباید از قبل از بسته نگهدارنده دارو خارج شده باشد. از داروها به صورت مرتب استفاده کنید و به روانپزشک خود در جلسات ویزیت بگویید که آیا علائم شما بعد از گذشتن چند هفته از زمان شروع میرتازاپین بهبود یافته یا خیر. ​داروی میرتازاپین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگه دارید.

میرتازاپین
میرتازاپین

​​​​​​​عوارض جانبی میرتازاپین

​​​​​​​​لازم به ذکر است که اینها لیست کاملی از عوارض جانبی میرتازاپین نیست و فقط مهمترین موارد لیست شده اند.

عوارض جانبی رایج:

عوارض جانبی بسیار شایع میرتازاپین شامل موارد زیر است:

عوارض جانبی شایع این دارو عبارتند از:

  • سردرد
  • افزایش اشتها
  • و افزایش چربی خون.​ ​

عوارض جانبی جدی میرتازاپین

عوارض جانبی جدی میرتازاپین شامل کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون و افزایش ریسک خودکشی در کودکان باشد. البته در مورد خطر خودکشی باید گفت که اگر با روانپزشک خودتان مشورت کرده اید و ایشان این دارو را تجویز کرده اند، دیگر این خطر متوجه کودکتان نیست. چون روانپزشک در جلسه های ویزیت هفتگی و یا ماهانه تمام این موارد را بررسی و درمان می کند.

سایر عوارض جانبی میرتازاپین شامل:

اگر دچار این موارد شدید حتما به اورژانس مراجعه کنید:

مشکلات ناشی از قطع ناگهانی میرتازاپین

​​​​​​​​ هرگز به طور ناگهانی خوردن داروی میرتازاپین را متوقف نکنید. اگر شرایطی پیش آمد که نیاز به قطع داروی میرتازاپین را دارید مثل باردار شدن، حتما با روانپزشک خود به صورت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین مشورت کنید. و از روانپزشک خود بپرسید که چگونه استفاده از این دارو را به طور درست باید متوقف کنید. ​

اثرات قطع ناگهانی درمان با میرتازاپین شامل:

تداخلات دارویی میرتازاپین

​​​​​​​تعدادی از این موارد شامل داروهای زیر می باشد. برای بسیاری از این داروها مقالاتی در مجله سلامت دکترتو منتشر شده است. با خواندن مطالب دیگر، ایمنی مصرف دارویی خود را تضمین کنید. داروهایی که با داروی Mirtazapine تداخل دارند موارد زیر هستند.

لیست روانپزشکان

اوردوز با داروی میرتازاپین

​​​​​​​​علایم استفاده بیش از حد میرتازاپین شامل موارد زیر می باشد:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 611 views بار دسته بندی : بانک اطلاعات ، دارو تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.