مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی ناپروکسن چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف ناپروکسن - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

ناپروکسن چیست؟

نام رایج دارو:

    • ناپروکسن – Naproxen

نام تجاری دارو:

    • ای‌سی
    • آلو Aleve
    • آناپروکس Anaprox
    • ناپروسین Naprosyn

ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. این دارو جزو دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد. از دیگر اعضای این دسته‌ی دارویی می‌توان به آسپرین، دیکلوفناک، سلکوکسیب،‌ پیروکسیکام، ایندومتاسین، کتوپروفن، کتورولاک، مفنامیک اسید، ایبوپروفن اشاره کرد. اگر از این دارو برای درمان وضعیتی مانند آرتروز استفاده می‌کنید، در مورد داروهای مسکن و راه‌های درمانی کاهش درد با پزشک مشورت نمایید.

ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود.

انواع قرص ناپروکسن

دو نوع ناپروکسن تجویزی وجود دارد:

  • ناپروکسن معمولی
  • ناپروکسن سدیم.

ناپروکسن سدیم سریع‌ تر از ناپروکسن معمولی تاثیر می‌گذارد. در واقع عملکرد naproxen به دو شکل سریع و تاخیری است. ناپروکسن تاخیری، فرم‌های تاخیری یا طولانی اثر ناپروکسن است، که در زمان طولانی‌تری عمل می‌کنند، فقط برای درمان بیماری‌های مزمن مانند آرتروز یا اسپوندیلیت آنکیلوزان استفاده می‌شوند. این اشکال naproxen برای درمان درد حاد به اندازه‌ی کافی سریع عمل نخواهد کرد.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید مدتی پیش در اختیار شما عزیزان گذاشت. با توجه به سوالات شما عزیزان و نیاز مخاطبان، تصمیم بر آن شد که  مطلب داروی ناپروکسن به روز شود.
مشاوره با پزشک
ناپروکسن-سدیم
ناپروکسن-سدیم

نحوه عملکرد داروی ناپروکسن

عملکرد داروی ناپروکسن به شکل جلوگیری از ترشح برخی مواد طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود. naproxen به آرامی جذب می‌شود و نباید در شرایطی مانند حمله نقرس که نیاز تسکین فوری دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

ناپروکسن سطح پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد. پروستاگلاندین‌ها مواد شیمیایی هستند که نقش اساسی را در درد، تب و التهاب برعهده دارند. بدن آن‌ ها را در محل بافت آسیب دیده تولید می‌کند و باعث قرمزی، گرما، تورم و درد می‌شود. در نتیجه با کاهش غلظت پروستاگلاندین‌ها، التهاب و درد و تب کاهش می‌یابد. ناپروکسن در دسامبر ۱۹۹۱ توسط FDA تایید شد.

اشکال دارویی ناپروکسن

ناپروکسن به صورت‌های زیر وجود دارد:

  • قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی‌گرمی
  • قرص ناپروکسن انتریک کوتد Enteric coated 500 میلی‌گرمی
  • شیاف ناپروکسن ۵۰۰ میلی‌گرمی

ناپروکسن خوراکی معمولاً بصورت ۵۰۰ -۲۵۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف می‌شود. پزشک معمولاً کمترین مقداری از دارو را تجویز می‌کند که درد و تورم بیمار را کاهش دهد. با این حال ممکن است مصرف دارو را به حداکثر روزی ۱۵۰۰ میلی‌گرم هم برساند.

 

قرص ناپروکسن را چگونه مصرف کنیم؟

قبل از مصرف داروی ناپروکسن برگه اطلاعات و راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

  • این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا دو بار در روز مصرف کرد.
  • قرص را کامل قورت دهید و آن را نشکنید یا نجویید. زیرا ممکن است دارو سریع آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد.
  • این دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بنوشید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف از مصرف این دارو دراز نکشید، مگر این‌که تجویز پزشک چیز دیگری باشد.
  • برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد.

دوز مصرفی ناپروکسن چیست؟

  • دوز مصرف داروی ناپروکسن به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • برای کاهش خطر خونریزی معده و بروز دیگر عوارض جانبی، مصرف این دارو را از کمترین دوز مؤثر شروع کنید.
  • دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار معین تجویز شده آن را مصرف نکنید.
  • مطابق تجویز دکتر عمل کنید.
  • قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد.
  • برای جلوگیری از  عوارض ترک دارو؛ ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.
  • برای وضعیت‌های مزمنی مانند آرتروز این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده مصرف نمایید.

 

قرص ناپروکسن برای چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که ندانید ناپروکسن چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ یا ناپروکسن برای چه دردیست؟! از ناپروکسن برای درمان درد خفیف تا متوسط ​، التهاب و تب استفاده می‌شود. دوز مصرفی، براساس بیماری و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی بیماری‌های قابل درمان با این دارو می‌پردازیم.

۱: ناپروکسن داروی آرتروز است؟

آرتریت روماتوئید یا آرتروز یک بیماری التهابی مزمن است که نه تنها مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به طیف گسترده‌ای از قسمت‌های بدن از جمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی آسیب برساند. آرتروز یک بیماری خود ایمنی است و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های خودی بدن حمله کند. آرتریت روماتوئید بر روی مفاصل تاثیر می‌گذارد و باعث ساییدگی و تورم و درد مفاصل می‌شود. در نهایت آرتروز می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید همان چیزی است که می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز آسیب برساند. در حالی که انواع جدید داروها درمان آرتروز را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند، اما آرتریت روماتوئید شدید هنوز هم می‌تواند باعث ناتوانی‌های جسمی شود.

ناپروکسن با دوز ۲۵۰ میلی گرم تا ۵۰۰ میلی گرم ناپروکسن هر ۱۲ ساعت در بهبود علائم آرتروز قابل استفاده است. ناپروکسن آرتروز را درمان نمی‌کند اما درد و التهاب ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

ناپروکسن آرتروز را درمان نمی‌کند اما درد و التهاب ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

۲: اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی بیماری التهابی است که با گذشت زمان باعث جوش خوردن برخی از استخوان‌های کوچک ستون فقرات می‌شود. این جوش خوردگی باعث کاهش انعطاف پذیری ستون مهره‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به خمیدگی رو به جلو شود. اگر دنده‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند، تنفس عمیق دشوار می‌شود. برای بهبود دردهای ناشی از این بیماری می‌توان از ناپروکسن استفاده کرد.

۳: بورسیت

بورسیت یک وضعیت دردناک است و هنگامی اتفاق می‌افتد که بورس‌ها ملتهب شوند. بورس‌ها، کیسه‌های کوچک و پر از مایعی اطراف مفاصل هستند که به عنوان عایق ضربه و فشار برای استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات نزدیک مفاصل عمل می‌کنند.

شایع‌ترین مکان برای ایجاد بورسیت در شانه، آرنج و مفصل ران است. اما بورسیت می‌تواند در زانو، پاشنه‌ی پا و پایه‌ی انگشت شست پا یا غالبا در نزدیکی مفاصلی که حرکت تکراری و زیادی دارند، اتفاق بیفتد. درمان بورسیت به طور معمول شامل استراحت دادن به مفاصل آسیب دیده و محافظت از آن‌ها در برابر ضربه‌های بعدی است.

۴: ناپروکسن برای کاهش تب و درد استفاده می شود؟

برای درمان تب و درد خفیف تا متوسط ​مثل دندان درد، درد عضلانی، کشیدگی و پیچ خوردگی عضلانی می‌توان از ناپروکسن استفاده کرد. بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی گرمی مصرف کنند.

بزرگسالان بین ۱۲ تا ۶۵ سال می توانند هر ۱۲ ساعت یک قرص ناپروکسن ۲۵۰ میلی گرمی مصرف کنند.

۵: التهاب تاندون و ناپروکسن

تاندونیت به معنای التهاب تاندون است. تاندون‌ها، تارهای رشته‌ای ضخیمی هستند که عضله را به استخوان متصل می‌کنند. تاندونیت باعث درد و حساسیت در خارج از مفصل می‌شود. اگرچه تاندونیت می‌تواند در هر یک از تاندون‌ها ایجاد شود اما این بیماری بیش‌تر در اطراف شانه‌ها، آرنج‌ها، مچ‌ها، زانوها و پاشنه‌ها دیده می‌شود.

۶: آرتریت روماتوئید نوجوانان

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان که در گذشته با عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانی شناخته می‌شد، شایع‌ترین نوع آرتروز در کودکان زیر ۱۶ سال است. آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌تواند باعث درد مداوم، تورم و سفتی در مفصل شود. بعضی از کودکان ممکن است فقط برای چند ماه علائم را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر تا آخر عمر علائم دارند. برخی از انواع آرتریت روماتوئید نوجوانان می‌توانند عوارض جدی مانند مشکلات رشد، آسیب مفصل و التهاب چشم ایجاد کنند.

۷: حملات نقرس حاد

نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که می‌تواند هر کسی را درگیر کند. حملات ناگهانی نقرس باعث درد شدید، تورم، قرمزی، گرما و حساسیت به لمس در مفاصل می‌شود. نقرس اغلب مفصل قاعده‌ی انگشت شست پا را درگیر می‌کند.

حمله‌ی نقرس اغلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و شما را در نیمه شب با این احساس که انگشت شست پایتان در حال سوختن است، بیدار می‌کند. ناپروکسن در درمان حملات حاد نقرس نقش دارد.

۸: ناپروکسن سردرد را خوب می کند؟

استفاده از ناپروکسن برای تسکین درد ناشی از سردرد و سردردهای میگرنی بحث برانگیز است. اگرچه می‌توان از ناپروکسن برای کاهش درد سردردها و سردردهای میگرنی استفاده کرد، اما سایر داروهای NSAID می‌توانند تسکین بهتری داشته باشند.

۹: ناپروکسن برای درمان دردهای قاعدگی مصرف می شود؟

افرادی که قاعدگی دردناک دارند، معمولا ۱ یا ۲ روز قبل یا هنگام شروع خونریزی قاعدگی دردی را در قسمت پایین شکم، کمر یا ران احساس می‌کنند. قاعدگی دردناک به دو دسته‌ی اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

در قاعدگی دردناک اولیه، درد ممکن است خفیف یا شدید باشد و به طور معمول ۱۲ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. این دردها می‌توانند با تهوع و استفراغ، خستگی و حتی اسهال همراه باشند. دردهای قاعدگی معمولا با افزایش سن در خانم‌ها کم‌تر می‌شوند و بعد از زایمان ممکن است کاملا متوقف شوند.

قاعدگی دردناک ثانویه به دلیل اختلال در اندام‌های تولید مثل مانند آندومتریوز، فیبروم رحم یا عفونت ایجاد می‌شود. درد ناشی از قاعدگی دردناک ثانویه معمولا زودتر از چرخه‌ی قاعدگی شروع می‌شود و بیش‌تر از دردهای معمول قاعدگی ادامه دارد. درد به طور معمول با حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا اسهال همراه نیست.

اگر از ناپروکسن برای تسکین دوره‌های قاعدگی دردناک استفاده می‌کنید، در روز اول و هنگام شروع درد، ۲ قرص بخورید. سپس در صورت نیاز پس از ۶ تا ۸ ساعت یک قرص دیگر را مصرف کنید. در روز دوم و روزهای بعد، در صورت نیاز هر ۶ تا ۸ ساعت یک قرص مصرف کنید. به یاد داشته باشید که برای بهبود درد پریودی، بیش از ۳ قرص در ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که برای بهبود درد پریودی، بیش از ۳ قرص در ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

۱۰: بیماری پاژه

بیماری استخوانی پاژه، در روند بازیافت طبیعی بدن تداخل ایجاد می‌کند. به طوری که بافت جدید استخوان به تدریج جایگزین بافت قدیمی استخوان می‌شود. با گذشت زمان، این بیماری می‌تواند استخوان‌های آسیب دیده را شکننده و بد شکل کند. در نتیجه استخوان‌ها به طور غیر طبیعی ضخیم، شکننده و بد حالت می‌شوند. بیماری پاژه‌ی استخوان معمولا در لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها رخ می‌دهد. گاهی اوقات از ناپروکسن برای درمان بیماری پاژه‌ی استخوان استفاده می‌شود.

۱۱: سندرم بارتر

در بیماری سندرم بارتر بدن به اندازه‌ی کافی پتاسیم جذب نمی‌کند. این موضوع باعث گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی می‌شود. ناپروکسن یک گزینه‌ی مناسب برای بهبود این دردهای عضلانی است.

ناپروکسن-برای-درد-قاعدگی
ناپروکسن-برای-درد-پریود

عوارض جانبی ناپروکسن چیست؟

در صورتی که پزشک داروی ناپروکسن را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ناپروکسن را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض جانبی شایع:

مصرف ناپروکسن ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

  • معده درد
  • تهوع
  • سوزش دل
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی

اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

عوارض جانبی جدی:

  • کبودی و خونریزی بی‌دلیل
  • بلع سخت یا دردناک
  • تغییرات شنوایی (مانند زنگ گوش)
  • تغییرات خلقی و روحی
  • مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان حجم ادرار)
  • خشکی گردن بی‌دلیل
  • تغییرات بینایی
  • نشانه‌های نارسایی قلبی (مانند ورم پا، خستگی و کاهش وزن غیرطبیعی)

اگر این موارد را مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی نادر:

  • در موارد نادری این دارو باعث بیماری کبدی (احتمالاً کشنده) خطرناکی شده است.
  • در صورت مشاهده واکنش آلرژیک جدی ای را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید:
    • علائم پوستی
    • خارش
    • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
    • گیجی شدید
    • و اختلال تنفسی
توجه:با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید .
مشاوره با پزشک

موارد احتیاط مصرف ناپروکسن

اگر به داروی ناپروکسن یا به به آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID مانند ایبوپروفن و سلکوکسیب حساسیت دارید و یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

داروی ناپروکسن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

سابقه پزشکی:

قبل از مصرف naproxen سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛

  •  آسم (یا مشکلات تنفسی ناشی از مصرف آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)
  • اختلالات خونی (مانند کم خونی، مشکلات لختگی خون و خون ریزی)
  • رشد غضروف بینی (پولیپ بینی)
  • بیماری‌های قلبی (مانند سابقه‌ی حمله قلبی)
  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های کبدی
  • سکته مغزی و مشکلات گوارشی روده و معده (مانند خون ریزی، سوزش سردل و زخم).

در مواردی مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود. خطر بروز این مشکلات در سالمندان، زمانی که دچار کم آبی شده باشند و یا داروهای خاصی مصرف کنند، افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود طبق تجویز پزشک مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید و اگر میزان حجم ادرار شما دچار تغییر شد سریعا به پزشک اطلاع دهید.

آیا قرص ناپروکسن فشار خون را بالا می برد؟

این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود لذا به صورت منظم فشار خون خود را بسنجید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید.

ناپروکن ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود!

موارد منع مصرف ناپروکسن چیست؟

  • ناپروکسن می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را افزایش دهد. این دارو را قبل یا بعد از جراحی بای پس قلب (پیوند عروق کرونر یا CABG) استفاده نکنید.
  • ناپروکسن ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شود که می‌تواند کشنده باشد. خونریزی گوارشی می‌تواند ناگهانی و بدون علامت هشدار دهند‌ی قبلی، در هنگام استفاده از این دارو به ویژه در بزرگسالان مسن، رخ دهند.
  • اگر به ناپروکسن حساسیت دارید یا اگر بعد از مصرف آسپرین و دیگر داروهای دسته‌ی NSAID‌ها دچار حمله‌ی آسم یا واکنش شدید آلرژیک شده‌اید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • ناپروکسن ممکن است در تخمک گذاری تداخل ایجاد کند و باعث نازایی موقتی شود.
  • مصرف ناپروکسن در ۳ ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند و باعث ناهنجاری‌های قلبی در جنین شود. اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو در دوران شیردهی منع مصرف دارد.
  • مصرف ناپروکسن در کودکان زیر ۱۲ سال تایید نشده است. لذا قبل از دادن این دارو به کودکان زیر ۱۲ سال با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار!

اگر عوارض جانبی و جدی مصرف ناپروکسن مانند مدفوع تیره و سیاه، درد مداوم و یا غیرطبیعی معده، استفراغ شبیه به قهوه، درد قفسه سینه یا فک یا دست چپ، تنگی نفس، تعرق غیرطبیعی، سرگیجه، احساس ضعف یک سمت بدن، تکلم مشکل‌دار و تغییرات دید را مشاهده کردید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

موارد احتیاط :

  • داروی ناپروکسن ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند.
  • از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.
  • هنگام مصرف ناپروکسن از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید.
  • قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو مخصوصا زمانی که هر دو با هم مصرف شوند باعث افزایش خطر خونریزی معده می‌شوند لذا از مصرف الکل خودداری و مصرف دخانیات را متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.
  • این دارو ممکن است موجب حساسیت بیشتر شما نسبت به خورشید شود لذا زمان بیرون بودن خود را کاهش دهید و از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های پوشیده استفاده کنید. اگر دچار خورشید سوختگی یا قرمزی پوست شدید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را قبل از هر گونه عمل جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.

سالمندان:

  • سالمندان ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مخصوصا خون‌ ریزی معده و مشکلات کلیوی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

بارداری:

  • اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید قبل از مصرف این دارو این موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید و در مورد مزایا و خطرات آن (مانند سقط جنین یا مشکلات باردار شدن) از او مشورت بگیرید.
  • چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی ناپروکسن را استفاده کنید.
  • مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن به جنین آسیب برساند و در زایمان اختلال ایجاد کند

شیردهی:

  • این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن است بر روی پرستاری از نوزاد نیز بگذارد.
  • در مورد شیردهی و استفاده از این قرص ناپروکسم، با پزشک مشورت کنید.
ناپروکسن-250
ناپروکسن-۲۵۰

ناپروکسن با چه داروهایی تداخل دارد؟

داروهایی که با naproxen تداخل دارویی دارند به سه دسته تداخل شدید، تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف ناپروکسن با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

  • اگر کلستیرامین را همراه با naproxen مصرف کنید، ممکن است بدن ناپروکسن را با سرعت کم‌تری نسبت به حد معمول جذب کند. به این معنا که ممکن است عملکرد ناپروکسن طولانی‌تر شود.
  • در صورت استفاده‌ی همزمان لیتیوم و ناپروکسن، ممکن است لیتیوم موجود در بدن به سطح سمی و مضر برسد.
  • مصرف متوترکسات با naproxen می‌تواند منجر به ایجاد سطوح سمی و مضر متوترکسات در بدن شود.
  • مصرف وارفارین با ناپروکسن خطر خونریزی معده و روده را افزایش می دهد.
  • مصرف همزمان ناپروکسن با داروهای ضد انعقاد ممکن است باعث تشدید اثرات این داروها شود.
  • مصرف همزمان ناپروکسن با لیتیم ممکن است باعث کاهش دفع لیتیم شود.
  • اثرات داروهای مهارکنندهٔ گیرندهٔ بتا مانند پروپرانولول درصورت مصرف همزمان با ناپروکسن ممکن است افزایش یابد.

 

علائم اوردوز ناپروکسن چیست؟

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

علائم اوردوز این دارو شامل موراد زیر است:

  • درد شدید معده
  • خواب‌آلودگی شدید
  • و تشنج.

در طول درمان با این دارو باید آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش عملکرد کبد،‌ آزمایش خون و بررسی فشار خون به صورت دوره‌ای برای بررسی روند بهبود و عوارض جانبی انجام شود.

بیماران آرتروزی می‌توانند با تغییر سبک زندگی خود مانند کاهش وزن در صورت لزوم و انجام فعالیت‌ها و ورز‌ش‌های مناسب باعث افزایش انعطاف و عملکرد مفاصل می‌شوند. جهت دریافت دستورالعمل‌های مشخص در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

اگر دوز مصرفی ناپروکسن را فراموش کردم، چکار کنیم؟

اگر دوز مصرفی naproxen را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

نگهداری صحیح ناپروکسن چیست؟

برای نگهداری صحیح داروی ناپروکسن:

  • آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید.
  • قرص ناپروکسن را در حمام نگهداری نفرمایید.
  • توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.
توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
مشاوره با پزشک

در زمان استفاده از ناپروکسن به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، داروی ناپروکسن را در کم‌ترین دوز موثر و در کم‌ترین زمان ممکن مصرف کنید.
  • دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و naproxen را بیش‌تر از دستور پزشک مصرف نکنید.
  • برای کاهش ناراحتی معده، ناپروکسن باید همراه با غذا مصرف شود.
  • برای بیماری‌های مزمن که نیاز به مصرف مداوم ناپروکسن دارند مانند آرتروز، طبق دستور پزشک مصرف دارو را ادامه دهید. ممکن است پاسخ به درمان به ناپروکسن تا ۲ هفته طول بکشد. بنابراین دوره‌ی درمان را کامل کنید.
  • در صورتی که در همان آغاز احساس درد، از داروهای مسکن استفاده کنید، بهترین نتیجه را مشاهده خواهید کرد. اما اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو به خوبی پاسخگو نباشد.
  • هنگام مصرف naproxen از نوشیدن الکل خودداری کنید. زیرا ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد.
  • قبل از استفاده از آنتی اسید از پزشک خود راهنمایی بگیرید. برخی از آنتی اسیدها می‌توانند جذب naproxen در بدن را دشوار کنند.

منبع:

drugs، healthline، healthdirect، medlineplus، medicalnewstoday، medicinenet، everydayhealth, WebMD

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 686 views بار دسته بندی : بانک اطلاعات ، دارو تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.