مجله پزشکی اس اچ پلاستیک چگونه استرس را مدیریت کنیم؟ - اس اچ پلاستیک

استرس بر همه افراد در زمان های مختلف و به طرق مختلف تأثیر می گذارد. در این مقاله مرکز مشاوره یاسان شما را راهنمای می کند تا با مفهوم استرس، علائم و تاثیرات منفی استرس آشنا شوید و در ادامه نیز ۶ راهکار عملی برای مدیریت استرس به شما یاد می دهد.

 

استرس چیست؟

استرس واکنش بدن به تغییرات است که نیاز به تعدیل جسمی ، روحی یا احساسی دارد و می تواند به سه دسته تقسیم شود:

استرس حاد: واکنش فوری بدن در برابر هر نوع تهدید که می تواند بسیار شدید باشد. نمونه هایی از استرس حاد می تواند اولین روز کار جدید یا سخنرانی باشد.

استرس حاد اپیزودیک: زمانی رخ می دهد که فردی اغلب دچار استرس حاد می شود. این افراد ممکن است دائماً عجله داشته باشند به عنوان مثال استرس حضور در سال دوازدهم و برخورد با ارزیابی یا امتحانات نمونه ای از این نوع استرس است.

استرس مزمن: این نوع استرس ظریف تر است اما طولانی مدت است به طور یکه  در طول هفته ها یا ماه ها ادامه می یابد؛ زیرا عوامل موثر بر استرس دائم  روی هم انباشته می شوند.

 

وقتی استرس داریم چه اتفاقی می افتد؟

رفتار ما بخشی از فرایندی است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. تمایل دارد اینگونه پیش برود:

شما یک پاسخ فکری دریافت می کنید به عنوان مثال “من نمی خواهم این کار را انجام دهم”. هم زمان شما یک واکنش احساسی هم داری به عنوان مثال “من احساس اضطراب می کنم”. در نهایت افکار و احساسات شما واکنش یا پاسخ رفتاری شما را تعیین می کند ، به عنوان مثال “من از انجام این کار اجتناب می کنم”.

اگر استرس داشته باشیم به احتمال زیاد افکار و احساسات منفی را تجربه می کنیم که منجر به رفتارهای واکنش پذیرتر یا اجتناب ناپذیر می شود. از آنجا که این واکنش ها می توانند بر سلامت، شادی و کیفیت زندگی ما تأثیر بگذارند، مدیریت استرس بسیار مهم است.

 

چه چیزی باعث استرس می شود؟

برخی از این عوامل استرس زا که خارج از کنترل شما هستند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  1. تغییرات عمده زندگی: هر چیزی است که برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده به طور قابل توجه بر زندگی شما تأثیر بگذارد موجب استرس می شود مانند ازدواج ، خرید خانه یا بچه دار شدن. این موارد همچنین می توانند منفی باشند مانند مرگ ناگهانی یکی از عزیزان.
  2. رویدادهای غیرقابل پیش بینی: رویدادهایی که ما را غافلگیر کنند؛ زیرا برنامه ریزی نشده اند. این موارد می تواند شامل افزایش ناگهانی اجاره خانه یا از دست دادن شغل باشد.
  3. مسئولیت های خانوادگی: مراقبت از کسی است که ممکن است به دلایل مختلف نتواند از خود مراقبت کند. می تواند شامل مراقبت از پدربزرگ و مادربزرگ یا حضور در رویدادهای خانوادگی باشد.
  4. فشار اجتماعی: فشارهایی که با حضور در کنار دیگران ایجاد می شود و می توانند شامل مواردی مانند فشار همسالان، ملاقات با افراد جدید، رابطه با خانواده یا آشنایان باشد.
  5. فشار کار یا مدرسه: فشاری که در رابطه با کار شما تجربه می کنید و می تواند شامل حجم کار چالش برانگیز، عدم تعادل بین کار و زندگی یا مهلت های فوری برای ارائه یک پروژه باشد.

 

چگونه بفهمم فرزندم استرس دارد؟

گاهی اوقات تشخیص استرس دشوار است. در اینجا چند “سرنخ” وجود دارد که ممکن است به شما بگوید ممکن است کودک شما دچار استرس شده است:

  • علائم رفتاری: گوشه گیری، بلاتکلیفی، انعطاف ناپذیری یا تحریک پذیری.
  • علائم جسمی: سردرد ، تهوع ، مشکلات گوارشی ، مشکلات خواب یا تپش قلب.
  • علائم عاطفی: احساسات جدید، متفاوت یا طولانی مدت مانند اضطراب ، ترس ، خشم ، ناراحتی یا ناامیدی.

 

چگونه استرس را مدیریت کنیم؟

  1. مشکل را پیدا کنید: اولین قدم در مدیریت استرس درک مشکل است و ایجاد ارتباط بین علائم عاطفی، رفتاری و جسمی. هنگامی که این ارتباط را برقرار کردید، می توانید استراتژی هایی برای مدیریت یا کاهش استرس پیدا کنید.
  2. خود مراقبتی داشته باشید: مراقبت از خود برای هرکس متفاوت است و می تواند شامل ورزش کردن، خواندن کتاب، چرت زدن یا حتی انجام برخی از تمرینات ذهن آگاهی باشد. شما می توانید این کارها را برای فرزند خود الگو قرار دهید یا او را هم در فعالیت های خود مراقبتی شرکت دهید.
  3. واقع بین باشید: هیچ کس کامل نیست و همه ما در زندگی خود لحظاتی خواهیم داشت که بیشتر یا کمتر تحت فشار هستیم. گاهی اوقات ممکن است “در لحظه بودن” مفید باشد به عنوان مثال تفریح کردن در عین حالی که استرس دارید. در مواقع دیگر، ممکن است تمرکز بر “نتیجه” مهم باشد در واقع دانستن این که ناراحتی کوتاه مدت ارزش درستاوری را که به آن خواهید رسید دارد.
  4. تعهدات خود را مجدداً ارزیابی کنید: “مشغله کاری” می تواند باعث استرس شود. گاهی اوقات ، ارزیابی مجدد برنامه های کاری می تواند زمان بیشتری را برای استراحت شما فراهم کند.
  5. با دیگران ارتباط برقرار کنید: گذراندن وقت با کیفیت با خانواده ، دوستان یا سایر افراد مهم می تواند به کاهش استرس کمک کند.
  6. کمک بگیرد: با یک روانشناس یا یک مشاور صحبت کنید. مرکز مشاوره یاسان با داشتن مجرب ترین کادر مشاوره و روانشناسی آمادگی ارائه بهترین خدمات به مراجعان را به صورت آنلاین و حضور دارید. کافیست برای دریافت وقت به سایت یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 400 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 5 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.