مجله پزشکی اس اچ پلاستیک ۲۲ علامت اولیه بارداری را بشناسیم - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

زمان تجربه ی علائم اولیه بارداری

معمولا شروع تجربه ی علائم اولیه ی بارداری در هر خانمی متفاوت است. برخی از زنان ممکن است پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته از بارداری اولین علائم را تجربه کنند، در حالی تجربه‌ ی نشانه های بارداری برای برخی افراد ممکن است ماه ها به طول بینجامد. این موضوع به توانایی خانم ها در تشخیص تغییراتی است که در بدن اتفاق می افتد. با استفاده از آزمایش خون می توان بارداری را از ۱ هفته پس از لقاح تشخیص دهد.

ورود به سایت دکترتو

بهترین روش برای تایید بارداری بعد از تجربه ی علائم اولیه بارداری

بهترین روش برای تایید بارداری، اندازه گیری هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در خون است. خانم ها همچنین می توانند در خانه نیز با استفاده از نوار تست بارداری (بیبی چک) این آزمایش را انجام دهند. نوار تست بارداری که در منزل استفاده می شوند، نسبتا قابل اعتماد هستند اما ممکن است گاهی اوقات نتیجه ی آن مثبت کاذب باشد که می تواند به دلایلی از جمله بارداری خارج رحمی یا حتی مصرف برخی از داروها رخ دهد.

مشاوره با دکتر زنان

علائم اولیه بارداری

علائم بارداری به طور کلی در هفته ی اول بارداری ظاهر می شوند. با این حال، هیجان و اضطراب بارداری ممکن است باعث شود متوجه آن ها نشوید. اما راه هایی وجود دارد که بدانید باردار هستید. در زیر برخی از علائم اولیه ی بارداری را بررسی خواهیم کرد.

۱: قطع پریودی

تاخیر در قاعدگی یا عدم قاعدگی، رایج ترین علامت بارداری است که باعث می شود بیش تر خانم ها نسبت به باردار بودن خود شک کنند. اگر باردار شوید، پریود نمی شوید. بارزترین نشانه ی بارداری، قطع پریودی است اما تنها نشانه ی بارداری نیست.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از خانم ها وجود داشته باشد، این است که آیا امکان بارداری و پریود شدن در طول بارداری وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بعضی از خانم ها در حین بارداری می توانند خونریزی داشته باشند، اما به طور معمول این خونریزی کوتاه تر یا کمتر از یک دوره ی قاعدگی طبیعی است.

۲: حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی

احساس حالت تهوع در طول روز یا حالت تهوع صبحگاهی، دومین علامت شایع در بارداری است که به کرات توسط ۸۰ درصد از خانم ها گزارش می شود. در بیشتر زنان، حالت تهوع به طور معمول پس از گذشت ۲ تا ۸ هفته پس از بارداری تجربه می شود. حالت تهوع می تواند با استفراغ نیز همراه باشد. تهوع می تواند در هر زمان از روز وجود داشته باشد. این موضوع معمولا در ۳ ماهه ی اول بارداری اتفاق می افتد و پس از آن به تدریج در بیشتر خانم ها کمرنگ می شود. اما ممکن است حالت تهوع در برخی از مادران باردار تا پایان بارداری ادامه پیدا کند.

۳: لکه بینی یا خونریزی خفیف واژینال

طبق آمار انجمن بارداری آمریکا (APA)، لکه بینی ممکن است ۶ تا ۱۲ روز پس از رابطه ی جنسی رخ دهد. در صورت باردار شدن، این علامت معمولا به علت خونریزی در زمان کاشت تخمک در دیواره ی رحم رخ می دهد و یکی از علائم اولیه ی بارداری محسوب می شود. رویان معمولا بین ۶ تا ۱۲ روز پس از بارداری کاملا به دیواره ی رحم پیوند می خورد. بعضی از خانم ها در این زمان، لکه بینی و همچنین گرفتگی عضلانی را تجربه می کنند.  وقوع خونریزی یا لکه بینی در زمان لانه گزینی طبیعی است و جای نگرانی نیست. البته برخی خانم ها حتی متوجه خونریزی یا گرفتگی عضلانی نمی شوند. بنابراین اگر قصد دارید باردار شوید، اما این علائم را تجربه نکردید، نگران نباشید.

تهوع-بارداری
تهوع-بارداری

۴: تورم و درد در سینه ها

سومین علامت شایع در بارداری، تورم یا حساسیت پستان ها است. ایجاد این تغییرات در پستان‌ها می تواند از ۱ تا ۲ هفته پس از بارداری شروع شود. همچنین ممکن است پستان ها بزرگ تر به نظر برسند و از نظر ظاهری تغییر کنند.

۵: خستگی و بی حالی

از اوایل هفته ی اول بعد از بارداری، بسیاری از خانم ها خستگی یا بی حالی، حتی بعد از انجام کارهای کوچک روزانه، را نیز تجربه می کنند. این علائم به این دلیل ایجاد می شوند که سطح پروژسترون افزایش می یابد و بدن برای مقابله با تغییراتی که در بارداری رخ می‌دهد، آماده می شود. بدن همچنین برای حمایت از جنین در حال رشد، خون بیشتری را تولید می کند که منجر به افزایش خستگی می شود. با یک رژیم غذایی سالم که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آهن و مایعات فراوان است، می توان با این خستگی مقابله کرد.

معمولا خستگی و بی حالی، در ۳ ماهه ی دوم از بین می رود، اما ممکن است با نزدیک شدن به تاریخ زایمان دوباره تجربه شوند. تغییرات هورمونی همچنین ممکن است در چند هفته ی اول بارداری الگوی خواب را مختل کنند.

۶: کمردرد

کمردرد، از علائم شایع بارداری است. کمردرد می تواند در شروع بارداری اتفاق بیفتد اما معمولا با پیشرفت بارداری و در حدود هفته ی ۲۷ تا ۳۴ بارداری، تجربه می شود.

۷: سردرد

متخصصین زنان و زایمان معتقدند، افزایش ناگهانی هورمون ها و جریان خون در بدن منجر به سردرد می شود. مقدار خونی که در طول بارداری در رگ ها جریان دارد، تقریبا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

۸: تکرر ادرار

اگر در طول دوره ی بارداری و به خصوص در هفته های ۶ تا ۸ حاملگی، احساس می کنید که بیش از میزان معمول به دفع ادرار نیاز دارید، تعجب نکنید. در طول بارداری، رشد کودک در رحم و بزرگ شدن رحم، باعث اعمال فشار بیشتری بر مثانه می شود.

 

ویار
ویار

۹: ولع خوردن به غذا یا ویار

ولع بیش از حد برای خوردن مواد غذایی ممکن است در اوایل بارداری یا در هر زمان از بارداری رخ دهد. ویار غذایی در هر یک از مادران باردار بسیار متفاوت است، همچنین ممکن است برخی از خانم ها از بوهای مختلف بیزار شوند. گاهی ممکن است بوی عطر همسرتان نیز برایتان ناراحت کننده باشد.

هورمون های بارداری نقش عمده ای در اشتیاق مادران باردار به غذا خوردن دارند. تا زمانی که تغذیه ی مناسب در زمان بارداری را رعایت کنید، نیازی نیست که به خودتان سخت بگیرید یا از مصرف مواد غذایی اجتناب کنید. 

۱۰: تیره شدن آرئول های پستان

یکی دیگر از اتفاقاتی که در بارداری رخ می دهد، تیره شدن هاله ی رنگی در نوک پستان است که آرئولا نام دارد. ممکن است احساس خارش یا گزگز در سینه ها را نیز تجربه کنید.

۱۱: نوسانات خلقی

برخی از مادران باردار دچار تغییرات خلقی می شوند که علت اصلی آن، تغییرات هورمونی است. این تغییرات هورمونی بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تاثیر می گذارد. نوسانات خلقی به طرز مرموزی عمل می کنند و شما را نسبت به کوچکترین یا بی اهمیت ترین مسائل حساس کرده و حتی باعث می شوند گریه کنید.

بعضی از خانم ها ممکن است حالت های شادی، افسردگی یا اضطراب را تجربه کنند. تجربه ی نوسانات خلقی در بارداری کاملا طبیعی است. اما اگر با افسردگی طولانی مدت دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می شود با یک متخصص روانپزشک صحبت کنید.

۱۲: افزایش دمای بدن

بعضی از خانم ها برای ترسیم چرخه ی قاعدگی خود و اطلاع از زمان تخمک گذاری، دمای بدن خود را اندازه گیری می کنند. اگر این کار را انجام داده باشید، حتما متوجه شده اید که معمولا دمای بدن یک روز قبل از آغاز پریودی کاهش می یابد و قبل از تخمک گذاری، دمای بدن افزایش می یابد. در دوران بارداری، به دلیل افزایش سطح پروژسترون، درجه ی حرارت پایه ی بدن در تمام مدت بالا می ماند. اگر درجه حرارت بدن، حتی در زمانی که منتظر پریود شدن هستید، بالا بماند، ممکن است نشانه ای از بارداری باشد.

۱۳: سرگیجه

سرگیجه و احساس سبکی سر، یکی از علائم اولیه بارداری است که در برخی مادران باردار اتفاق می افتد. گشاد شدن رگ های خونی باعث کاهش فشار خون می شود. در نتیجه فرد دچار احساس سرگیجه و عدم تعادل می شود. این علامت در ۳ ماهه ی اول ایجاد می شود و به تدریج کاهش می یابد. با این حال، اگر سرگیجه همراه با خونریزی واژینال و درد شکم را تجربه کردید، باید در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید.

۱۴: یبوست

هورمون پروژسترون منجر به کاهش حرکات روده و یبوست می شود.

۱۵: بواسیر یا هموروئید

به نظر می رسد به علت فشار های وارده برای دفع مدفوع در زمان یبوست، بواسیر یا هموروئید ایجاد می شود که ناخوشایند و حتی دردناک است. رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از پماد های ضد هموروئید، می تواند در بهبود علائم بسیار کمک کننده باشد.

علائم-بارداری
علائم-بارداری

۱۶: احساس طعم عجیب در دهان

تغییرات سطح هورمون ها می تواند در دوران بارداری باعث ایجاد طعم نامناسب و عجیبی در دهان شود. ممکن است احساس کنید فلزی را قورت داده اید. احساس مزه ی فلز در دهان، به طور کلی پس از ۳ ماهه ی اول از بین می رود. اما رفع طعم فلز در دهان ممکن است در برخی از زنان بیشتر به طول بینجامد.

۱۷: تنگی نفس

تنگی نفس، می تواند یکی از علائم اولیه ی بارداری باشد. در بارداری، بدن باید نیاز اکسیژن برای دو نفر را برطرف کند. در نتیجه به خون بیشتری برای تنفس از طریق ریه ها احتیاج دارد. علاوه بر این، رشد رحم باعث جا به جا شدن روده ها به سمت بالا می شود. این موضوع بر روی دیافراگم و در نتیجه بر روی ریه ها فشار وارد می کند و باعث تنگی نفس می شود.

۱۸: گرگرفتگی

یک اتفاق بسیار معمول که خانم ها در زمان پریودی و یائسگی تجربه می کنند، گرگرفتگی است. این علامت می تواند نشانه ی اولیه ی بارداری نیز باشد.

۱۹: تورم پاها

بزرگ تر شدن سایز پاها ممکن است به دلیل تورم پاها در دوران بارداری باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، ۶۰ تا ۷۰ درصد از زنان در دوران بارداری، این مشکل را تجربه می کنند.

۲۰: تغییر رنگ پوست

تغییر سطح هورمون ها در بارداری می تواند سطح ملانین را افزایش دهد. ملانین، رنگدانه ی پوست است که باعث ایجاد رنگ های مختلف در پوست می شود. افزایش ملانین در پوست ممکن است باعث ایجاد لکه های پوستی تیره به نام ملاسما شود. کرم های ضد آفتاب و محافظت از پوست در برابر آفتاب، به جلوگیری از ایجاد ملاسما کمک می کند. ملاسما بیشتر در صورت دیده می شود.

۲۱: سوزش سردل

کاردیا، یک دریچه ی عضلانی است که در انتهای مری قرار دارد. نقش این دریچه، جلوگیری از بازگشت محتویات معده به درون مری است. هورمون های حاملگی باعث شل شدن اسفنکتر کاردیا می شوند. در نتیجه، مادران باردار ممکن است دچار رفلاکس اسید معده و سوزش سر دل شوند. بزرگ شدن رحم، باعث فشار بر روی معده و در نتیجه، تشدید رفلاکس اسید معده درد شود. اجتناب از غذاهای چرب و ادویه دار ممکن است به جلوگیری از این موضوع کمک کند.

۲۲: درد لگن

جالب است بدانید، هورمون ها به طور طبیعی باعث نرم شدن مفاصل ران و رباط ها می شوند. این موضوع کمک می کند بدن برای زایمان کودک آماده شود. اما این تغییر می تواند باعث ایجاد ناراحتی در مفصل ران و لگن شود.

منبع: Webmd، medicalnewstoday، clevelandclinic، healthline، mayoclinic، medicinenet

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 295 views بار دسته بندی : بانک اطلاعات ، علائم ، عمومی تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.