معرفی روش های مدیریت و پیشگیری از آریتمی قلبی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آریتمی قلبی یکی از بیماری‌های قلب است که طی آن فرد دچار نامنظم شدن ضربان قلب یا نوسان ضربان قلب می‌شود. برای درمان این بیماری باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. آریتمی برای بیماران عوارض به نسبت زیادی را به دنبال دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

معرفی روش های مدیریت و پیشگیری از آریتمی قلبی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آریتمی قلبی یکی از انواع بیماری‌های قلبی است که می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله فشار خون بالا و عدم تعادل در الکترولیت‌های بدن اتفاق بیفتد. تغییرات سبک زندگی مانند کاهش استرس و اجتناب از محرک‌هایی مانند استرس و اضطراب شدید به می تواند به مدیریت و پیشگیری از بی‌نظمی ضربان قلبی کمک می‌کند. اگر دچار بیماری آریتمی قلب هستید و یا برای تشخیص آن می‌خواهید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید، دکترتو بهترین متخصصان را به شما معرفی می‌کند. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر قلب از دکترتو کمک بگیرید.

بیماری آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی قلب یعنی چه؟ اصطلاح آریتمی از یک واژه‌ی یونانی ریشه می‌گیرد. “آ” به معنای فقدان است بنابراین آریتمی یعنی از‌دست‌دادن ریتم. در واقع آریتمی نوعی بیماری قلبی به معنای بی‌نظمی در “سرعت” یا “ریتم” ضربان قلب است که با الکتروکاردیوگرام یا ECG قابل تشخیص است. 

آریتمی قلبی به انگلیسی Cardiac arrhythmia یکی از انواع مشکلات قلبی است که باید تحت کنترل قرار بگیرد، زیرا می‌تواند مشکلات متفاوتی برای فرد ایجاد کند. از طرفی، برخی از افراد با استرس و در شرایط خاص قرار گرفتن دچار آریتمی می‌شوند. بین این موارد باید تفکیک قائل شد.

متن انگلیسی:
If not treated, arrhythmias can damage the heart, brain, or other organs.
ترجمه فارسی:
اگر آریتمی قلبی درمان نشود، می‌تواند به قلب، مغز یا سایر اندام‌ها آسیب برساند.

به نقل از سایت nhlbi

علائم آریتمی قلبی چیست؟ (نشانه های ضربان قلب نامنظم)

ضربان نامنظم قلب نشانه چیست؟ در بیشتر مواقع کژآهنگی قلب ساکت هستند و علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است خطر سکته مغزی یا ایست قلبی را افزایش دهند. در ایالات متحده، سالانه بیش از ۸۵۰/۰۰۰ نفر به علت آریتمی در بیمارستان بستری می‌شوند. علائم مشکل قلبی در جوانان و کودکان گاهی مستقیما به قلب مرتبط نبوده و به همین دلیل این نشانه‌ها جدی گرفته‌نمی‌شود.

پزشک می‌تواند با گرفتن نبض یا از طریق الکتروکاردیوگرام (ECG) ضربان قلب نامنظم را هنگام معاینه بدنی تشخیص‌دهد. علائمی که در افراد مبتلا به آریتمی دیده‌می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • تپش قلب ناگهانی (فرد افزایش ضربان قلب یا تکان‌خوردن در قفسه سینه را احساس می‌کند. برخی افراد این احساس را تجربه می‌کنند که گویی قلب در حال دویدن یا کنده‌شدن از قفسه سینه است).
  • ضربان قلب خیلی آهسته
  • ضربان قلب نامنظم
  • مکث بین ضربان‌های قلب
  • احساس فشار و ناراحتی در قفسه سینه
  •  آریتمی قلبی و سرگیجه
  • غش
  • تنگی نفس
  • ضعف یا خستگی
  • درد قفسه سینه
  • اضطراب
  • تعریق فراوان.

اگر به طور ناگهانی یا به طور مکرر هر یک از علائم بالا را تجربه‌کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. زیرا برخی از انواع آریتمی‌ها می‌توانند کشنده باشند.

آیا شما هم علائم آریتمی قلبی را دارید؟

برای اطمینان بیشتر از متخصص مشاوره بگیرید.

۱. علائم آریتمی قلبی در زنان و مردان چیست؟

علایم آریتمی قلبی در زنان معمولا همانند مردان است و چندان تفاوتی در این دو جنس مشاهده نمی‌کنید. افرادی که علائم آریتمی قلبی دارند، برای درمان آن باید به دکتر مراجعه کنند. علائم آرتیمی در زنان همانند مردان شامل تعریق، سرگیجه، تپش قلب، خستگی و بی‌انرژی بودن است. البته که این علائم را در مطلب قبلی هم توضیح دادیم.

۲. علائم آریتمی قلبی در کودکان

نامنظم بودن ضربان قلب می‌تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قراردهد , تشخیص آن به سن کودک بستگی دارد. اگر فرزند شما در سن بلوغ باشد، علائم تپش قلب نامنظم یا ضربان اضافه قلب مانند سبکی سر یا احساس بال‌زدن در قفسه سینه را تجربه خواهد کرد. دررابطه‌با نوزادان و کودکان خردسال علائمی مانند رنگ‌پریدگی پوست، تحریک‌پذیری و بی‌علاقگی به خوردن غذا، زنگ خطر محسوب می‌شوند.

۳. علائم آریتمی قلبی در بارداری

علائم ضربان نامنظم قلب در بارداری ممکن است شامل تپش قلب، سرگیجه و سبکی سر، تنگی نفس، ناراحتی یا درد قفسه سینه، خستگی و غش باشد. در صورت بروز آریتمی قلبی pvc در دوران بارداری برای اطمینان از ایمنی مادر و جنین مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علائم آریتمی قلبی در بارداری چیست؟
در بیشتر مواقع کژآهنگی قلب ساکت هستند و علامتی ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است خطر سکته مغزی یا ایست قلبی را افزایش دهند.

۴. آیا آریتمی و ضخیم شدن دیواره قلب به هم مرتبط هستند؟

در برخی موارد، آریتمی و ضخیم شدن دیواره قلب می‌توانند مرتبط باشند. یکی از علل احتمالی آریتمی، کاردیومیوپاتی یا بزرگ شدن عضله قلب است که سیگنال‌های الکتریکی در قلب را مختل کرده و منجر به ریتم نامنظم می‌شود.

۵. ضربان قلب نامنظم و بزرگ شدن قلب

آریتمی گاهی اوقات می تواند با بزرگ شدن قلب همراه باشد. علت بزرگ شدن قلب فشار خون بالا، مشکلات دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است. در صورت مشاهده علائم ضربان قلب نامنظم یا مشکوک به بزرگ شدن قلب برای تعیین علت زمینه‌ای حتما به متخصص قلب مراجعه کنید.

با دیدن علائم آریتمی قلبی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر علائم آریتمی قلبی را در خود و یا در دوستان خود مشاهده کردید، حتما به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. دکتر قلب و عروق با درخواست آزمایش‌ها و تست‌های لازم، سلامت قلب شما را بررسی خواهدکرد و برای درمان و کنترل مشکل شما، داروی لازم را تجویز خواهدکرد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر قلب می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای قلب در شهر خود نوبت دریافت کنید.

اینفوگرافی آریتمی قلبی
برای بررسی علت این بیماری و علائم همراه آن، باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید.

علت آریتمی قلب چیست؟

فرآیند سیگنال‌دهی در قلب سالم معمولا به‌آرامی انجام می‌شود. قلب سالم در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه دارد. اما برخی عوامل باعث می‌شوند که ضربان قلب نامنظم شده و در اصطلاح شخص دچار آریتمی شود. برخی از مهم‌ترین علت ضربان قلب نامنظم عبارتند از:

  • سکته قلبی یا زخمی که از حمله قلبی در گذشته ایجاد شده‌است.
  • انسداد عروق در قلب (بیماری عروق کرونر)
  • تغییر در ساختار قلب مانند کاردیومیوپاتی
  • دیابت
  • فشارخون بالا و فشار خون ریوی
  • ابتلا به کرونا
  • پرکاری تیروئید
  • کم‌کاری تیروئید
  • آپنه خواب
  • برخی داروها، به‌ویژه داروهای سرماخوردگی و آلرژی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌شوند.
  • مصرف بیش‌از‌‌حد الکل و کافئین
  • سوءمصرف مواد مخدر
  • ژنتیک
  • سیگارکشیدن
  • استرس و اضطراب
  • زنان و مردانی که دریچه قلب مصنوعی دارند هم ممکن است به آریتمی مبتلا شوند.
  • کسانی که عمل قلب باز کرده‌اند، ممکن است به آریتمی مبتلا شوند.

متن انگلیسی:
Most of the time, an irregular heartbeat goes back to normal quickly and isn’t a sign of a dangerous condition. But some types of irregular heartbeats happen because of serious conditions that can be life-threatening.
ترجمه فارسی:
بیشتر وقت‌ها، ضربان قلب نامنظم به سرعت به حالت عادی باز می‌‌گردد و نشانه یک وضعیت خطرناک نیست. اما برخی از انواع آریتمی به دلیل شرایط جدی رخ می‌دهند که می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند.

به نقل از سایت advocatehealth

۱. استرس و آریتمی قلب به هم ارتباط دارند؟

بله. یکی از علل آریتمی قلبی، استرس است. آریتمی هنگامی اتفاق می‌افتد که شما استرس دارید و به واسطه‌ی استرسی که به شما وارد می‌شود، آدرنالین ناگهان در بدن ترشح می‌شود. این افزایش ترشح آدرنالین باعث ایجاد آدرنالین می‌شود. علاوه‌بر آریتمی موارد دیگری هم می‌توانند در اثر استرس ایجاد شوند. مثلا ماهیچه‌‌های شما ممکن است دچار انقباض شوند یا تنفس شما تند شود.

۲. چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آریتمی هستند؟

آریتمی یا اختلال ریتم قلب دلایل مختلفی دارد. ممکن است یکی از انواع بیماری های مادرزادی قلب باشد یعنی از بدو تولد وجود داشته‌باشد. یا ممکن است به دلیل عوامل محیطی مانند استرس عاطفی یا روانی ایجاد شود. انتخاب سبک زندگی نامناسب مانند استعمال سیگار، مصرف الکل، نوشیدن زیاد قهوه، استرس و سوء‌مصرف مواد می‌تواند شانس ابتلا به آریتمی را افزایش دهد.

آریتمی یا کژآهنگی قلب همچنین می‌تواند به دلیل بیماری‌های دیگری مانند بیماری عروق کرونر، اختلالات دریچه‌ای، عدم تعادل الکترولیت‌ها در خون (مانند سدیم یا پتاسیم)، تغییر در عضله قلب، آسیب ناشی از حمله قلبی، روند بهبودی بعد از عمل قلب، نارسایی قلبی خفیف، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید یا دیابت کنترل‌نشده نیز ایجاد شود.

از دیگر افرادی که در معرض خطر آریتمی هستند می‌توان به افراد با سن بالای ۶۵ سال، افراد دارای ناهنجاری‌های ژنتیکی ارثی و افراد دارای اضافه وزن اشاره‌کرد. جالب است بدانید که ضربان قلب نامنظم می‌تواند در قلب طبیعی و سالم نیز رخ‌دهد.

۳. آریتمی قلبی در جوانان رخ میدهد؟

آریتمی قلبی به خصوص فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر در افراد مسن ایجاد می‌شود. اما در سال‌های اخیر این نوع از آریتمی در جوانان افزایش پیدا کرده‌است. این آمار در سنین ۳۵ تا ۶۴ سال رو به رشد بوده و در مواقعی باعث فوت افراد شده‌است. البته متخصصان معتقدند آریتمی می‌تواند یک عامل موثر در مرگ‌و‌میر باشد و خود این عارضه دلیل بر فوت افراد نیست.  

علت و علائم بیماری ضربان قلب نامنظم یا آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی چگونه تشخیص داده می شود؟ (روش تشخیص آریتمی قلبی)

برای تشخیص بیماری قلبی یا تعیین علت آن آزمایش‌هایی انجام‌می‌شود. برای تشخیص آریتمی در ابتدا پزشک یک معاینه فیزیکی انجام‌می‌دهد. باید در مورد سابقه پزشکی و علائم خود اطلاعات کاملی در اختیار متخصص قرار‌دهید. برای بررسی ضربان قلب نامنظم و شرایطی مانند بیماری قلبی یا بیماری تیروئید که باعث این عارضه شده‌اند، پزشک آزمایش‌هایی را توصیه می‌کند. آزمایش‌های مربوط به آریتمی قلب، ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • نوار قلب: در این روش حسگرهایی به قفسه سینه و گاهی بازوها و پاها وصل می‌شود. حسگرهای نوار قلب ضربان قلب را بررسی کرده و زمان هر مرحله الکتریکی را ثبت می‌کنند.
  • مانیتور هولتر: برای ثبت عملکرد قلب در مدت‌زمان طولانی (۲۴ یا ۴۸ ساعت) این دستگاه کوچک و قابل‌حمل استفاده شده و فعالیت قلب را طی کارهای روزمره ثبت می‌کند.
  • اکو قلب: در این آزمایش غیرتهاجمی دستگاهی روی قفسه سینه قرار‌می‌گیرد. این دستگاه از امواج صوتی برای تشکیل تصویر از قلب استفاده‌می‌کند. با اکو قلب می‌توان اندازه، ساختار و حرکت قلب را بررسی‌کرد.
  • آزمایش فاکتورهای قلب

اگر متخصص با این روش‌ها به تشخیص دقیق آریتمی نرسد، از روش‌های دیگری استفاده‌می‌کند. این روش‌ها عبارتند از:

  • تست ورزش: گاهی آریتمی با انجام ورزش بدتر می‌شود. به همین دلیل از تست استرس یا تست ورزش برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کنند. در این تست شخص روی تردمیل می‌دود یا با دوچرخه ثابت کار می‌کند و در حین تمرین عملکرد قلب کنترل می‌شود.
  • تست میز شیب: اگر شخص غش کرده‌باشد، برای بررسی علت آن از این روش استفاده‌می‌شود. بیمار روی یک میز دراز کشیده و ضربان قلب و فشارخون او کنترل می‌شود. سپس میز به‌آرامی از حالت افقی به عمودی رسیده و در این حین واکنش قلب به تغییر زاویه مورد ارزیابی قرار‌می‌گیرد.

درمان آریتمی قلبی چیست؟

بسته به علت نوسان ضربان قلب یا ریتم قلب نامنظم و اینکه چه عواملی باعث ایجاد اختلال ریتم قلب شده‌است، درمان‌های مختلفی وجود‌دارد. درمان‌ها می‌توانند شامل دارودرمانی، ایجاد تغییر در شیوه زندگی و انجام اقدامات جراحی باشند.

انواع روش درمان ضربان قلب نامنظمتوضیحات
دارو درمانیداروهای ضد آریتمی برای کنترل و تنظیم سیگنال‌های الکتریکی قلب تجویز می‌شوند و به بازگرداندن ریتم طبیعی قلب کمک می‌کنند.
کاردیوورژناین روش شامل شوک الکتریکی کنترل شده به قلب برای تنظیم مجدد ریتم و بازگرداندن ضربان قلب است.
روش فرسایشعمل سوزاندن رگ قلب از گرما، سرما یا انرژی فرکانس رادیویی برای تخریب یا زخم شدن بافتی که باعث سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در قلب می‌شود استفاده می‌کند.
دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت (ICD) ICD دستگاه کوچکی است که در زیر پوست کاشته می‌شود تا در صورت تشخیص آریتمی تهدید کننده زندگی، شوک الکتریکی را تحت نظر داشته باشد.
پیس میکرپیس میکر دستگاه کوچکی است که در قفسه سینه کاشته می‌شود تا تکانه‌های الکتریکی قلب را تنظیم کرده و در صورت نیاز با ارسال سیگنال‌های الکتریکی ضربان قلب ثابت را تضمین کند.
بهترین روش درمان آریتمی قلبی چیست؟

۱. داروی آریتمی قلبی چیست؟

داروهای بسیاری مانند قرص رانولازین ۵۰۰ برای درمان انواع مختلف تاکی‌کاردی موجود است. برای به حداقل رساندن عوارض، مصرف هر داروی ضدآریتمی دقیقا مطابق دستور پزشک بسیار مهم است. برخی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد آریتمی (درمان سریع آریتمی قلب): این داروها ضربان قلب را کنترل می‌کنند و کژآهنگی قلب را به حداقل می‌رسانند.
  • داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت: این داروها خطر لخته‌شدن خون و سکته مغزی را کاهش می‌دهند. این داروها شامل وارفارین یا آسپرین است که در مبتلایان به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده‌می‌شود.

۲. شوک قلبی یا کاردیوورژن برای مشکل آریتمی قلب

اگر داروها نتوانند ریتم قلبی نامنظم را کنترل‌کنند (مانند فیبریلاسیون دهلیزی)، ممکن است لازم شود شوک قلبی ایجاد شود. پس از تجویز بیهوشی کوتاه‌مدت، شوک الکتریکی به دیواره قفسه سینه فرد داده‌می‌شود که قلب را همزمان و هماهنگ می‌کند و اجازه‌می‌دهد ریتم طبیعی قلبی مجدد شروع‌شود.

با دیدن علائم آریتمی قلبی به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای به حداقل رساندن عوارض، مصرف هر داروی ضدآریتمی دقیقا مطابق دستور پزشک بسیار مهم است.

۳. ضربان ساز (pacemaker) برای اختلال ضربان قلب

ضربان‌ساز وسیله‌ای است که برای ایجاد ضربان قلب منظم، ضربان‌های الکتریکی کوچکی را به عضله قلب می‌فرستد. pacemaker به مدیریت آریتمی و بهینه‌سازی عملکرد ضربان قلب کمک‌می‌کند. آن‌ها مانع کاهش ضربان قلب می‌شوند. ضربان‌ساز دارای یک مولد پالس است (که در آن یک باتری و یک کامپیوتر کوچک قرار‌دارد). تکانه‌های تولیدی به وسیله مولد پالس از طریق یک سیم،‌ به عضله قلب می‌رسد.

۴. دفیبریلاتور قابل کاشت قلبی (ICD) و ریتم نامنظم قلب

ICD یک وسیله پیشرفته است که برای درمان تاکی‌کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی که بسیار خطرناک هستند، استفاده‌می‌شود. این دستگاه به طور مداوم ریتم قلب را کنترل‌می‌کند و هنگامی‌که ریتم قلب بسیار سریع و غیرطبیعی شود آن را تشخیص‌می‌دهد. ICD با ارسال انرژی به عضله قلب باعث‌می‌شود قلب دوباره در یک ریتم عادی منقبض شود.

۵. ابلیشن با کاتتر (Catheter Ablation) و مشکل برق قلب

در ابلیشن با کاتتر، انرژی الکتریکی با فرکانس بالا از طریق یک کاتتر به ناحیه‌ای از بافت داخل قلب که باعث ایجاد ریتم غیرطبیعی قلب می‌شود، منتقل می‌شود. این انرژی مسیر ریتم غیرطبیعی را از بین‌می‌برد. برای دستیابی به درمان بهینه می‌توان ابلیشن با کاتتر را با سایر روش‌ها ترکیب‌کرد.

۶. جراحی قلب و بالا و پایین شدن ضربان قلب

عمل جراحی قلب باز برای اصلاح بیماری‌های قلبی که باعث ایجاد آریتمی می‌شوند، مورد استفاده است. روش Maze نوعی جراحی است که برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. در طی این روش، یک سری برش در دهلیز راست و چپ ایجاد می‌شود تا محرک‌های الکتریکی در مسیرهای تعریف‌شده محصور شوند. ممکن است برخی از افراد بعد از این عمل به ضربان‌ساز احتیاج داشته‌باشند.

جراحی قلب و بالا و پایین شدن ضربان قلب چیست؟
روش Maze نوعی جراحی است که برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

۷. درمان خانگی آریتمی قلب یا بهم ریختن ریتم قلب

اگر به بیماری قلبی دچار هستید، باید علاوه‌بر مصرف دارو یا انجام جراحی، برای مدیریت بهتر و کنترل بیماری خود از درمان‌های خانگی نیز استفاده‌کنید. برای داشتن سبک زندگی سالم باید موارد زیر را رعایت‌کرد:

  • غذاهای مفید برای سلامت قلب بخورید. رژیم غذایی سالم انتخاب‌کنید. باید مصرف نمک و چربی‌های مضر را به حداقل رسانده و از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل بیشتر استفاده‌کنید.
  • منظم ورزش کنید. سعی‌کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز، وقت خود را به ورزش اختصاص دهید.
  • ترک سیگار: اگر ترک سیگار برایتان سخت است، حتما با پزشک خود صحبت کرده و از استراتژی‌های موثر استفاده‌کنید.
  • تناسب‌اندام را حفظ کنید. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کند.

۸. درمان گیاهی آریتمی قلبی

مصرف گیاهان مختلفی برای سلامت قلب پیشنهاد می‌شود. گیاه زالزالک بیشتر برای درمان تپش قلب توصیه شده‌است. از قرون وسطی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های قلبی این گیاه موردتوجه بود. امروزه مطالعات نشان‌می‌دهد که زالزالک برخی از نارسایی‌های قلب را درمان‌می‌کند.

درمان سریع آریتمی قلب چیست؟

انواع آریتمی قلبی کدامند؟

ضربان قلب نرمال چند است؟ ضربان قلب نرمال بین ۵۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. ورزشکاران حرفه‌ای معمولا دارای ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه هستند. شما می‌توانید سرعت ضربان قلب خود را با شمارش نبض خود در ۱ دقیقه حساب کنید. می‌توانید نبض خود را در مچ دست، قسمت داخلی آرنج و گردن لمس کنید. در آریتمی ممکن است قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا متناقض، منقبض شود.

۱. آریتمی تاکی کاردی یا سریع

ٰآریتمی سریع (بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه) تاکی‌کاردی نامیده‌می‌شود. تاکی‌کاردی خود شامل چند نوع مختلف می‌شود.

  • فیبریلاسیون دهلیزی: زمانی که سیگنال‌دهی قلب نامنظم می‌شود، ضربان قلب سریع و ناهماهنگ شده و ممکن است این وضعیت موقتی یا طولانی شود. برخی از دوره‌های آن با درمان متوقف‌شده و از عوارض جدی آن سکته مغزی است.
  • فلوتر دهلیزی: این مورد شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی بوده و تفاوت آن در این است که ضربان منظم‌تر است. فلوتر نیز با سکته مغزی در ارتباط است.
  • تاکی‌کاردی فوق بطنی: این اصطلاح تمامی آریتمی‌هایی را شامل می‌شود که از بالای بطن شروع می‌شوند. باعث تپش قلب‌هایی می‌شود که به طور ناگهانی شروع شده و پایان می‌یابد.
  • فیبریلاسیون بطنی: این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که سیگنال‌های الکتریکی سریع و نامنظم باعث اختلال در بطن‌ها شوند. در این حالت بطن به جای پمپاژ خون فقط می‌لرزد.
  • تاکی‌کاردی بطنی: سیگنال‌های الکتریکی معیوب از بطن شروع شده و ضربان قلب سریع اجازه نمی‌دهد که بطن‌ها از خون پر شوند. در افرادی که قلب سالم دارند، این حالت مشکلی ایجاد نمی‌کند.

۲. آریتمی برادی کاردی یا آهسته

آریتمی آهسته (آهسته‌تر از ۶۰ ضربان در دقیقه) برادی‌کاردی نامیده می‌شود. اختلال عملکرد گره سینوس، ضربان قلب آهسته به دلیل گره SA غیر‌طبیعی و بلوک قلبی از انواع برادی آریتمی هستند. بعضی اوقات آریتمی‌های قلبی با توجه به منشاء آنها به دو دسته‌ی آریتمی بطنی (با منشاء بطنی) یا آریتمی فوق بطنی (با منشاء مناطق بالای بطن یا دهلیز) طبقه‌بندی می‌شوند:

  • آریتمی فوق بطنی: نوعی از آریتمی که در دهلیزها (اتاقک‌های فوقانی قلب) شروع می‌شود. انواع آریتمی فوق بطنی شامل این موارد هستند:
  • انقباضات زودرس دهلیزی (PAC)
  • تاکی‌کاردی پاروکسیسمال فوق بطنی (PSVT)
  • تاکی‌کاردی با ورود مجدد در گره AV یا (AVNRT)
  • تاکی‌کاردی دهلیزی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • فلوتر دهلیزی
  • سندروم ولف پارکینسون وایت (WPW).
  • آریتمی بطنی: این آریتمی از بطن‌ها (اتاقک‌های تحتانی قلب) شروع می‌شود. انواع آریتمی بطنی شامل این موارد است: انقباضات زودرس بطنی (PVC)، تاکی‌کاردی بطنی (V-tach)، فیبریلاسیون بطنی (V-fib) و سندروم QT طولانی.

۳. آریتمی های خطرناک قلبی

نوعی از اختلال ریتم قلب به نام فیبریلاسیون بطنی ریتم نامنظم قلب محسوب شده و از انقباضات سریع و ناهماهنگ بطن ایجاد می‌شوند. فیبرریلاسیون بطنی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و با بیماری قلبی در ارتباط است. در بیشتر مواقع حمله قلبی باعث بروز آن می‌شود. سندرم QT نیز اختلال ریتم قلب بوده و جز موارد خطرناک آریتمی است.

نوع دیگری از آریتمی به نام فلوتر دهلیزی وجود دارد که می‌تواند یک بیماری جدی به حساب بیاید. معمولا زمانی که درمان نشود، به فیبریلاسیون تبدیل می‌شود.

آریتمی های خطرناک قلبی چیست؟
فیبرریلاسیون بطنی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد.

عوارض و خطرات آریتمی قلب چیست؟

عوارض آریتمی قلب در درازمدت باتوجه‌به نوع آن متفاوت است. اما به‌طورکلی این بیماری خطر سکته مغزی، مرگ ناگهانی و نارسایی قلبی را دارد. یکی از عوارض خطرناک آریتمی ایجاد لخته خون است. لخته می‌تواند از قلب به مغز حرکت کند و باعث سکته شود. ممکن است پزشک برای کاهش احتمال این عارضه داروهای رقیق‌کننده خون تجویز‌کند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد آریتمی کدامند؟

عوامل زیادی وجود‌دارد که می‌توانند قلب را تحریک کرده و باعث ایجاد اختلال ریتم قلب شوند. عاقلانه‌ترین کار اجتناب از عوامل ایجادکننده و عوامل تشدیدکننده است.

  • از روبرو شدن با محرک ها خودداری کنید: مواردی مانند نیکوتین، کافئین، برخی داروهای بدون نسخه و الکل می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند و باعث تحریک ایجاد آریتمی شوند. برخی داروهای ضد‌سرفه و سرماخوردگی حاوی ترکیباتی هستند که باعث نامنظمی ضربان قلب می‌شوند. برچسب داروها را با دقت بخوانید و از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه داروهایی برای شما مناسب است.
  • اگر سیگار می‌کشید، در اسرع وقت استعمال دخانیات را متوقف کنید.
  • ورزش‌کردن را در برنامه هفتگی خود قرار‌دهید و کلسترول و فشار خون خود را کنترل‌کنید.
  • رژیم غذایی خود مقدار زیادی سبزیجات، میوه و منابع پروتئین گیاهی را قرار‌دهید و از چربی‌های اشباع و ترانس پرهیز کنید.
  • مصرف امگا ۳ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر مرگ ناگهانی قلبی را کاهش دهند. اسیدهای چرب امگا ۳ را می‌توانید در ماهی‌های چرب آب‌های سرد مانند ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی پیدا‌کنید. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند ۲ بار در هفته از ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده‌کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برخی از بیماری‌های قلبی نسبت به باقی بیماری‌ها سر و صدای کمتری دارند. از طرفی ممکن است که برخی از آنها به شکل پرعارضه‌تر و خطرناک‌تری بروز کنند. آریتمی قلبی یکی از بیماری‌های قلبی است که بیشتر افراد آن را دست کم می‌گیرند. اما حتما باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید تا مشکلی برای سلامت شما ایجاد نشود.

اریتمی قلبی به معنی بالا و پایین شدن ضربان قلب و در واقع بی‌نظمی آن است. هنگامی که قلب شما نامنظم ضربه می‌زند، می‌تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند. اگر علائم آریتمی قلب را دارید یا عوامل خطری شما را تهدید‌می‌کنند، باید به متخصص قلب و عروق مراجعه‌کنید. متخصص باتوجه‌به علائم و معاینات فیزیکی آزمایش‌های مختلف را تجویز کرده تا عملکرد قلب به طور دقیق بررسی شود. برای انجام تست‌های بیشتر و رد سایر مشکلات، به فوق تخصص قلب مراجعه کنید یا از دکتر قلب و عروق آنلاین در سایت دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر مواقع آریتمی‌ها بی‌ضرر هستند. اما گاهی این عارضه می‌تواند جدی یا حتی تهدیدکننده زندگی باشد. زمانی‌که ضربان قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم است، این امکان وجود‌دارد که قلب نتواند خون کافی را به قسمت‌های مختلف بدن خوب پمپاژ کند و باعث بروز مشکل می‌شود.

آریتمی‌های بطنی ضربان‌های غیر طبیعی قلب هستند که از حفره‌های پایینی قلب یا بطن‌ها منشا می‌گیرند. این نوع آریتمی‌ها باعث می‌شوند که ضربان قلب شما خیلی سریع شود و از گردش خون غنی از اکسیژن به مغز و بدن جلوگیری می‌کند. در نتیجه ممکن است منجر به ایست قلبی شود.

برخی از آریتمی‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند خطرناک باشند. آریتمی قلبی و مرگ زمانی اتفاق می‌‌افتد که فرد دچار ایست قلبی شود.

آریتمی قلبی زمانی رخ می‌دهد که سیگنال‌های الکتریکی قلب به‌درستی کار نکنند. در این حالت ضربان قلب ممکن است خیلی سریع یا خیلی کند و ناسازگار بزند.

برخی از تحقیقات نشان‌می‌دهند که استرس به بدتر شدن وضعیت اختلالات ریتم قلبی کمک‌می‌کند. استرس و کلیه مسائل مربوط به سلامت روان علائم فیبریلاسیون دهلیزی را بدتر می‌کنند. افرادی که بیماری قلبی دارند، باید از استرس دوری کنند و برای مدیریت آن اقدامات لازم را انجام‌دهند.

ورزش همیشه برای سلامت بدن و قلب توصیه شده‌است. اما باید دقت کرد برخی ورزش‌ها مقدار آدرنالین را بسیار افزایش می‌دهند. وضعیت اختلال ریتم قلب با افزایش آدرنالین بدتر می‌شود. ورزش‌های قدرتی مانند وزنه‌برداری آدرنالین را افزایش داده و قلب را تحت‌فشار قرار می‌دهد. یکی از ورزش‌های بسیار مناسب یوگا است. یوگا نه تنها ضرری برای قلب نداشته، بلکه از بدترشدن آریتمی جلوگیری می‌کند.

برخی از تحقیقات نشان‌می‌دهند، بین آریتمی قلب و زوال عقل و آلزایمر رابطه مستقیم وجود‌دارد. زوال عقل توصیفی برای تمامی مشکلات حافظه، یادگیری، تمرکز یا تصمیمات کلی است. این مشکلات بر زندگی روزمره تاثیر گذاشته و علائم آن‌ها، می‌تواند خفیف یا شدید باشد. دلیل این عارضه، اختلال در گردش خون به سمت مغز است. این اختلال می‌تواند باعث آسیب دائمی به مغز و سکته مغزی شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آریتمی قلبی

  1. ع گفت:

    قطره گیاهی کراتاگوس حاوی عصاره زالزالک برای آریتمی است.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروهای گیاهی موجب بروز برخی عوارض جانبی می شوند که در افراد قابل جبران نیست. از جمله عارضه جانبی که این داروی گیاهی میتونه ایجاد کنه احتمال بروز مسمومیت از جمله برادیکاری و دپرسیون تنفسی می باش. بنابراین بهتره هیچ دارویی بدون تایید پزشک متخصص مصرف نشود.

  2. عماد گفت:

    آریتمی ضربان قلب باعث نامنظم بسته شدن دریچه ها می شود و این باعث آسیب دیدن دریچه ها می گردد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بالا رفتن سن، یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری‌های دریچه‌ا‌ی قلب است. اگر سابقه‌ی ابتلا به اندوکارتیت عفونی قلب، تب روماتیسمی‌ ( در اثر تب روماتیسمی آسیبی دائمی ‌به دریچه‌های قلب و روماتیسم قلبی بوجود می آید ) ، حمله قلبی، نارسایی قلبی یا ابتلا به بیماری‌های دریچه‌ای قلب در گذشته را دارید، بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری‌ها هستید. علاوه بر این، داشتن عوامل خطر ابتلا به بیماری اندوکارتیت عفونی قلب، مانند استفاده از مواد مخدر داخل وریدی، خطر ابتلا به بیماری‌های دریچه‌ا‌ی قلب را نیز افزایش می‌دهد.

  3. میکا گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و قبلا یه سری تنگی و فشار رو توی قفسه سینه ام حس میکردم ولی خب چندان جدی نگرفتم تا الان که علاوه بر اون تپش قلب هم دارم و یهو تپش قلب میگیرم ولی بعد حدودا یه دقیقه قطع میشه
    و یه مقدار کم هم تنگی نفس دارم
    اگه به پزشک مراجعه نکنم خطرناک عه؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنگی نفس و تپش قلب شما ضرورت مراجعه به بررسی قلب و انجام تست ها تشخیصی را فراهم می کند. بنابراین این موضوع رو جدی گرفته و از این لینک نوبت متخصص قلب گرفته و مراجعه کنید.
      دکتر قلب و عروق

  4. میکا گفت:

    سلام من ۱۶ سالمه و قبلا یه سری تنگی و فشار رو توی قفسه سینه ام حس میکردم ولی خب چندان جدی نگرفتم
    تا الان که علاوه بر اون تپش قلب هم دارم و یهو تپش قلب میگیرم ولی بعد حدودا یه دقیقه قطع میشه
    و یه مقدار کم هم تنگی نفس دارم
    اگه به پزشک مراجعه نکنم خطرناکه؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنگی نفس و تپش قلب شما ضرورت مراجعه به بررسی قلب و انجام تست ها تشخیصی را فراهم می کند. بنابراین این موضوع رو جدی گرفته و از این لینک نوبت متخصص قلب گرفته و مراجعه کنید.
      نوبت دکتر قلب و عروق

  5. آریا گفت:

    درود
    ۳ سال پیش پس از درد و تیرکشیدن قلبم در هنگام ورزش به پزشک مراجعه کردم و بعد از اکو فرمودند دریچه میترال قلبم مقداری شل هست و افتادگی داره . و داروی پرانول دادن و گفتن مشکلی نیست . در طی ۳ سال زیاد درد نداشتم اما ۳ماه میشه ضربان قلبم نامنظم شده از پله بالا میرم نفسم سخت میشه و همچنین بعد از نیمساعت پیاده روی سمت چپ بین دو کتفم احساس درد می کنم . حتی یکبار شب زیر فک و دست چپم تیر کشید و احساس تنگی نفس داشتم . ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      لازمه به پزشک مراجعه کنین که نوارقلب بگیرن و مجدد اکو بشین تا سلامت قلبتون بررسی بشه.

  6. زهره گفت:

    سلام پسر من به تازگی متوجه شدیم آریتمی داره از نوع psvtو دکتر براش پروپرانول ۲۰ رو دو دز باید در روز مصرف کنه به مدت دو ماه آیا این قابل درمان هست و یا خیر باید دارو رو همیشگی مصرف کنه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      PSVT در اکثر افراد وجود دارد و تا زمانی که اختلالی در زندگی فرد ایجاد نکنه و با پروپرانولول قابل کنترل باشه، نگران کننده نیست. از مصرف مواد غذایی که باعث تشدید این وضعیت می شه مثل قهوه و نوشابه های انرژی زا و … خودداری کنین.

  7. مجید گفت:

    سلام من ۲۱ سالم هستش و یک شبه وقتی میخوام بخوابم احساس میکنم قلبم خیلی تند میزنه میخواستم ببینم مشکل از کجاست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      می تونین از قرص پروپرانولول ۲۰ روزی ۱ تا ۲ بار با توجه به شدت علائم، کمک بگیرین.

  8. mostafa گفت:

    خیلی خوب

  9. حامدنایب زاده گفت:

    { آریتمی قلبی: یک ناهنجاری در تحریک الکتریکی می باشد که باعث غیرطبیعی بودن ضربان قلب میشود ضربان قلب یک انسان سالم و آرام مابین ۶۰ تا۱۰۰ ضربه باید باشد.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله اشتباه تایپی بود که رسیدگی می‌شه
      ممنون از توجهتون

  10. ReAl گفت:

    سلام من تعریق شدید و گرفتگی و درد قفسه و سینه و سرگیجه و سبکی سر وتنگی نفس و اضطراب دارم.همه در مورد ضربان قلبم مطمئن نیستم.باید مراجعه کنم به دکتر؟و اگر آره چه دکتری؟

    1. مریم گفت:

      سلام
      به یه دکتر عمومی مراجعه کنید خودشون راهنمایی تون میکنن