داروی آمی تریپتیلین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف امی تریپتیلین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی آمی تریپتیلین یکی از داروهای ضد افسردگی است که باید با نسخه پزشک مصرف شود. این دارو برای درمان میگرن، سندروم روده تحریک پذیر، دردهای عصبی و سایر اختلالات روانی هم کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
داروی آمیتریپتیلین

آیا تا به حال نام داروی آمی تریپتیلین به گوش شما رسیده‌است؟ این دارو یکی از داروهایی است که برای درمان افسردگی و بیماری‌ها و اختلالات روانی کاربرد دارد. اگر از این دارو مصرف می‌کنید و می‌خواهید درباره نحوه مصرف، عوارض و دوز مصرفی آن اطلاعات داشته‌باشید، می‌توانید این مطلب را تا انتها بخوانید و به اطلاعات دارویی خود درباره امی تریپتیلین اضافه کنید. همچنین از طریق مشاوره دارویی دکترتو، از پاسخ هر سوالی که درباره این دارو داشته‌باشید، می‌توانید آگاه شوید.

اگر خود و اطرافیان خود علائم و نشانه‌های افسردگی دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، از بهترین دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس در شهر خود نوبت حضوری بگیرید و یا مشاوره تلفنی روانپزشک یا مشاوره روانشناسی تلفنی دریافت کنید.

قرص آمی تریپتیلین چیست؟

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نام رایج دارو: آمی تریپتیلین – Amitriptyline

اسامی تجاری داروی آمی تریپتیلین: الاویل

اما قرص آمی تریپتیلین چیست و چه کاربردی دارد؟ حتما این سوال ذهن شما را درگیر کرده‌است. داروی آمی تریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی استفاده می‌شود. آمی تریپتیلین ممکن است به بهبود روحیه، سلامت روحی، تسکین اضطراب و تنش و بهبود خواب کمک‌کند. همچنین این دارو سطح انرژی را افزایش می‌دهد. آمی‌تریپتیلین از خانواده‌ی داروهایی است که از آن‌ها با نام ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای یاد می‌شود. این دارو به شکل قرص دیده می‌شود و خوراکی است.

داروی آمی تریپتیلین برای درمان مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی استفاده می‌شود. آمی تریپتیلین ممکن است به بهبود روحیه، سلامت روحی، تسکین اضطراب و تنش و بهبود خواب کمک‌کند. همچنین این دارو سطح انرژی را افزایش می‌دهد.

آمی تریپتیلین چیست؟
آمی تریپتیلین یک داروی ضدافسردگی سه حلقه‌ای است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی، انواع سندرم‌های درد مانند درد نوروپاتیک، فیبرومیالژیا، میگرن و سردردهای تنشی استفاده می‌شود.

آمی تریپتیلین قرص چیه؟

آمی تریپتیلین – با نام تجاری Elavil- یک داروی ضدافسردگی سه حلقه‌ای است که عمدتاً برای درمان اختلال افسردگی اساسی، انواع سندرم‌های درد مانند درد نوروپاتیک، فیبرومیالژیا، میگرن و سردردهای تنشی استفاده می‌شود.

سایر موارد مصرف این دارو شامل تسکین دردهای عصبی و بهبود اختلالات خوردن ناشی از افسردگی، شب‌ادراری، بیماری‌های بیش‌فعالی و میگرن است. اما لازم به ذکر است که به دلیل فراوانی و برجسته بودن عوارض جانبی این دارو، آمی تریپتیلین به‌طورکلی به‌عنوان یک درمان خط دوم برای این علائم در نظر گرفته می‌شود.

نحوه مصرف امی تریپتیلین چگونه است؟

برای مصرف این دارو، موارد زیر را مد نظر داشته‌باشید:

  • پیش از مصرف آمی‌تریپتیلین یا مصرف مجدد دارو راهنمای مصرف آن را از دکتر داروخانه بخواهید.
  • داروی آمی‌تریپتیلین دارویی خوراکی است. این دارو را روزی یک تا چهار بار، طبق دستور روانپزشک، مصرف کنید.
  • اگر فقط روزی یک عدد آمی‌تریپتیلین مصرف می‌کنید، بهتر است آن را قبل از خواب استفاده کنید تا به برطرف شدن بی‌خوابی شبانه‌تان کمک کند.
  • دوز مصرف داروی آمی‌تریپتیلین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی آمی‌تریپتیلین، مانند خواب‌آلودگی، خشکی دهان و سرگیجه، ممکن است پزشک برای شروع، دوز کم‌تری را تجویز کند و آن را به مرور زمان افزایش دهد.
  • از دستورالعمل‌های پزشکتان با‌دقت پیروی کنید.
  • برای این‌که دارو بیشترین تاثیر ممکن را داشته‌باشد، آن را به طور منظم استفاده‌کنید.
  • به یاد داشته‌باشید هر روز قرص (یا قرص‌هایتان) را سر ساعت معینی مصرف کنید.
  • دوز دارو را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار تجویزی دکتر مصرف نکنید. اینکار به بهبود وضعیت شما کمکی نمی‌کند و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.
  • حتی اگر بعد از چند بار مصرف امی تریپتیلین احساس خوبی داشتید، باید به استفاده از آن ادامه‌دهید.
  • مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. با متوقف کردن مصرف داروی آمی‌تریپتیلین ممکن است شرایط شما وخیم‌تر از قبل شود. همچنین ممکن است این عمل باعث نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و ایجاد مشکل در خواب شود.
  • در صورت مشورت با پزشک پیش از قطع مصرف دارو، ممکن است پزشک شما دوز مصرفی دارو را به تدیج کاهش دهد.
  • برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید و بروز علائم جدید یا وخیم‌تر شدن حالتان را به سرعت گزارش دهید.
  • آمیتریپتیلین ممکن است عملکرد سریعی نداشته‌باشد. ممکن است بعد از یک هفته متوجه اثرات آن شوید. با این‌حال این امکان هم وجود دارد که چهار هفته بعد از مصرف دارو تاثیرگذاری کامل آن را احساس کنید.
  • اگر وضعیت پیش از درمان شما همچنان ادامه دارد یا حالتان وخیم‌تر شده، مثلا احساس غم و اندوه می‌کنید یا افکار خودکشی دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

ناراحتی مداوم داری؟ فکر می‌کنی افسردگی گرفتی؟

فقط یه کلیک با درمان فاصله داری!

اگر یک دوز آمی تریپتیلین را فراموش کنید

اگر دوز مصرفی یک نوبت را فراموش کردید هر زمانی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دوبرابر داروی آمی تریپتیلین نیست. فقط دوز مقرر را در زمان مقرر مصرف کنید.

اگر دوز مصرفی یک نوبت را فراموش کردید هر زمانی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دوبرابر داروی آمی تریپتیلین نیست فقط دوز مقرر را در زمان مقرر مصرف کنید.

هر سوال دیگری درباره نحوه مصرف دارو دارید، می‌توانید از دکتر داروخانه دکترتو، مشاوره دارویی دریافت کنید.

قرص آمی تریپتیلین برای چیست؟

موارد مصرف آمی تریپتیلین متنوع است. قرص آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی و اختلالات خلق و خو کاربرد دارد. این دارو برای موارد بسیاری کاربرد دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

آمی تریپتیلین بر قاعدگی اثر می گذارد؟
مصرف این نوع از داروها بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و منجر به عقب افتادن پریود می‌شود.

قرص آمی تریپتیلین ۱۰ برای چیست؟

شاید از خود بپرسید که آمی تریپتیلین ۱۰ چیست و برای چیست؟ برای افسردگی ابتدا از دوز پایین‌تر این دارو استفاده می‌شود (همچنین برای سایر موارد مصرف آن) بنابراین از آمی تریپتیلین ۱۰ و در مواردی که دوز بالاتر نیاز است، از قرص آمی تریپتیلین ۲۵ برای درمان تجویز می‌شود.

آمی تریپتیلین ۲۵ برای چیست؟

شاید بخواهید بدانید که قرص آمی تریپتیلین ۲۵ برای چیست! این دارو در مواردی که دوز آمی تریپتیلین را باید زیاد کرد، استفاده می‌شود.

آمی تریپتیلین میگرن/ آمی تریپتیلین و سردرد

مصرف آمی تریپتیلین، برای پیشگیری از میگرن دوره‌ای در بزرگسالان موثر بوده‌است. اما زمانی که برای پیشگیری از میگرن در کودکان استفاده می‌شود تفاوت قابل‌توجهی با دارونما ندارد.

آمی تریپتیلین ممکن است دفعات و طول مدت سردردهای تنشی مزمن را کاهش دهد؛ اما عوارض جانبی آن اغلب باعث کاهش‌پذیرش درمان توسط بیماران می‌شود. بااین‌حال و به‌طورکلی، این دارو، برای پیشگیری از سردرد تنشی، همراه با توصیه‌های مربوط به سبک زندگی که باید شامل اجتناب از درد زدا و کافئین باشد، توصیه می‌شود.

تاثیر قرص آمی تریپتیلین بر قاعدگی

از عوارض جانبی مصرف این دارو، تاثیر سوء آن بر قاعدگی است که معمولا بعد از ۳ هفته از شروع مصرف این دارو بروز می‌کند. حتی ممکن است مصرف آمی تریپتیلین باعث ازدست‌رفتن یک دوره قاعدگی شود. پس مصرف این نوع از داروها بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و منجر به عقب افتادن پریود می‌شود.

احساس بی‌انگیزگی می‌کنی؟

برای درمان دارویی همین الان مشاوره بگیر

عوارض جانبی قرص امی تریپتیلین چیست؟

موارد زیر از جمله عوارض جانبی مصرف آمی‌تریپتیلین هستند:

  • خواب‌آلودگی
  • گیجی
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • و مشکل در ادرار

اگر این تاثیرات برای مدتی طولانی ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به سرعت موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

عوارض مصرف زیاد آمی تریپتیلین

عوارض مصرف زیاد آمی تریپتیلین تا حد زیادی مشابه سایر TCAهاست، ازجمله بروز سندرم سروتونین، تشنج و اثرات نامطلوب قلبی همچون نارسایی احتقانی قلبی، تاکی‌کاردی و سایر آریتمی‌ها مثل انسداد شاخه‌ای قلب، نقص در الکتروکاردیوگرام، طولانی‌شدن QT، هرگونه تغییر در محور QRS و غیره؛ بنابراین این دارو، به‌ویژه در مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد. این دارو به‌عنوان درمان خط اول برای افسردگی توصیه نمی‌شود.

سایر علائم احتمالی مصرف بیش از حد آمی تریپتیلین شامل موارد زیر است:

  • هیپوترمی
  • گشادی مردمک
  • صرع
  • افت فشارخون شدید
  • کما
  • سفتی عضلانی
  • تهوع
  • بی‌قراری
  • رفلکس‌های هایپراکتیو
  • و حتی مرگ

قرص آمی تریپتیلین خواب آور است؟

بله. یکی از عوارض این دارو خواب آلودگی است.

آیا قرص آمی تریپتیلین چاق کننده است؟

بله. اضافه‌وزن و چاقی از جمله عوارض داروی آمی تریپتیلین هستند و مصرف این دارو، با تاثیر آن بر افزایش اشتها، ممکن است چاقی را به دنبال داشته‌باشد.

چگونه عوارض جانبی قرص آمی ترپیتیلین را کم کنیم؟

اما چگونه می‌توان این عوارض را برطرف کرد و احساس بهتری پیدا کرد؟

  • هنگامی که نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید، برای کاهش خطر سرگیجه، به آرامی از جای‌تان بلند شوید.
  • برای از بین‌بردن خشکی دهان آب‌نبات بدون قند یا آیس چیپس بمکید، آدامس بدون قند بجوید، آب بنوشید یا از مرطوب‌کننده‌های دیگر دهان استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست آب زیادی بنوشید، ورزش کنید و مصرف فیبر را در رژیم غذایی‌‌تان حفظ کنید.
  • اگر در حین درمان با داروی امی تریپتیلین دچار یبوست شدید برای انتخاب داروی ملین مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
  • درصورتی‌که پزشک داروی آمی تریپتیلین را برای شما تجویز کرده‌است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آمی تریپتیلین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند.

عوارض جانبی جدی و خطرناک آمی ترپیتیلین چیست؟

در جدول زیر به تمامی این عوارض پرداخته‌ایم.

عوارض جانبی جدیعوارض جانبی خطرناک
تورم و درد پستان‌هادر صورت بروز علائمی مثل موارد زیر از پزشکتان کمک بخواهید:
۱. تب
۲. سفت شدن و گرفتگی ماهیچه‌ها
۳. گیجی شدید
۴. عرق کردن
۵. ضربان قلب سریع و نامنظم
کبودیمدفوع تیره
کوفتگیمشاهده‌ی خون در استفراغ
خونریزیسرگیجه‌ی شدید
سوزش معده به طور مداومغش کردن
لرزشتشنج
ماسکه شدن یا تغییر فرم و بی‌حس شدن صورتدرد
اسپاسم عضلانیتورم یا قرمز شدن چشم
درد شدید معده یا شکمگشاد شدن مردمک چشم
کاهش توان یا میل جنسیتغییرات بینایی مثل دیدن رنگین‌کمان اطراف نور در شب
عوارض جانبی جدی و عوارض جانبی خطرناک

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف آمی تریپتیلین چیست؟

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آمیتریپتیلین نادر است. با این وجود اگر علائم زیر را تجریه کردید، احتمالا دچار واکنش آلرژیک جدی شده‌اید، پس سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. به علائمی مثل موارد زیر توجه کنید:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • اختلال تنفسی

قبل از مصرف داروی امی‌تریپتیلین اگر به آن حساسیت دارید موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. در صورتی که به سایر ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای مثل نورتریپتیلین حساسیت دارید به پزشک‌تان یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. داروی آمی تریپتیلین ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر می‌شود.

پیش از استفاده از داروی آمی‌تریپتیلین سابقه‌ی پزشکی خود را به پزشک یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. سوابق زیر اهمیت دارند:

  • اختلالات خون‌ریزی
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات کبدی
  • حمله‌ی قلبی در سال‌های اخیر
  • مشکل در ادرار کردن (برای مثال مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات)
  • پرکاری تیروئید
  • سابقه‌ی خانوادگی آب‌سیاه (نوع گلوکوم زاویه باز)
  • سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی بیماری‌های روحی و روانی (مانند اختلال دوقطبی و سایکوز)
  • سابقه‌ی خانوادگی خودکشی
  • تشنج یا بیماری‌هایی که ممکن است خبر ابتلا به تشنج را در پی داشته‌باشد (مانند سایر بیماری‌های عصبی و بیماری‌های ناشی از ترک ناگهانی الکل) باشد.

تاثیرات آمی تریپتیلین بر روی قلب و عروق

  • داروی آمی تریپتیلین ممکن است باعث کیوتی QT بالاتر از حد نرمال شود که بر ریتم قلب اثر می‌گذارد. کیو تی بالاتر از حد نرمال می‌تواند باعث ابتلا به عارضه‌های به‌ندرت مهلک ناشی از تپش قلب سریع و دیگر علائم، مثل سرگیجه‌ی شدید و بی‌هوش شدن، باشد. لازم است این علائم جدی گرفته شوند و بیمار به سرعت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد.
  • خطر کیو تی بالاتر از حد نرمال ممکن است در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص یا استفاده از داروهایی مانند آمی‌تریپتیلین بیشتر شود. پیش از مصرف داروی آمی‌تریپتیلین با پزشک خود یا دکتر داروخانه درباره‌ی تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید و مسائلی مثل مشکلات قلبی خاص (نارسایی‌های قلبی، ضربان قلب آرام، کیو تی بالاتر از حد نرمال در نوار قلب)، سابقه‌ی خانوادگی مشکلات قلبی خاص (ایست ناگهانی قلب و کیو تی بالاتر از حد نرمال در نوار قلب) با پزشک یا دکتر داروخانه صحبت کنید.
  • سطح پایین پتاسیوم یا منیزیوم در خون نیز ممکن است خطر بالاتر رفتن کیو تی از حد نرمال را افزایش دهد. این اتفاق ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص مانند قرص‌های ادرارآور یا دیورتیک هم برای شما رخ دهد. هم‌چنین اگر زیادی عرق می‌کنید یا اسهال و استفراغ شدید دارید این موضوع می‌تواند ناشی از بالا رفتن حد نرمال کیو تی باشد. در مورد استفاده از آمی‌تریپتیلین، با خیال راحت، با پزشک خود صحبت کنید.
آمی تریپتیلین ۲۵ چیست؟
دوزهای مختلف آمی تریپتیلین برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات مهم احتیاط امی تریپتیلین

داروی امیتریپتیلین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی‌که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف امی تریپتیلین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید. از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید به تن کنید. در صورتی‌که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

داروی آمی تریپتیلین را با دیگران به اشتراک نگذارید. بهتر است آزمایشات پزشکی و آزمایشگاهی، مانند سنجش نوار قلب و سطح آمی‌تریپتیلین خون، به طور مداوم انجام شود تا از وضعیت درمان و میزان تاثیرگذاری عوارض جانبی دارو بر روی بیمار اطلاع حاصل شود. به موقع به پزشک مراجعه کنید. برای آگاهی از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. به نقل از versusarthritis:

داروی امی تریپتیلین ممکن است موجب گیجی، ناهوشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی‌که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

قرص آمی تریپتیلین ۱۰ و دیابت

اگر دچار دیابت هستید مصرف داروی آمی تریپتیلین ممکن است کنترل میزان قند خون‌تان را مشکل کند. مرتبا سطح قند خون خود را بسنجید و نتیجه را با پزشک‌تان در میان بگذارید زیرا ممکن است احتیاج به تنظیم مجدد داروهای دیابت، تمرینات ورزشی یا رژیم غذایی خاص داشته‌باشید.

داروی آمی تریپتیلین را با دیگران به اشتراک نگذارید. بهتر است آزمایشات پزشکی و آزمایشگاهی، مانند سنجش نوار قلب و سطح آمی‌تریپتیلین خون، به طور مداوم انجام شود تا از وضعیت درمان و میزان تاثیرگذاری عوارض جانبی دارو بر روی بیمار اطلاع حاصل شود.

مصرف قرص آمی تریپتیلین ۲۵ در سالمندی

سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل یبوست یا مشکلات ادراری حساسیت بیشتری دارند. این افراد ممکن است به خشکی دهان، سرگیجه، خواب‌آلودگی، گیجی، یبوست، مشکل در ادرار و بالاتر رفتن کیو تی از حد نرمال دچار شوند. سرگیجه، خواب‌آلودگی و گیجی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد.

مصرف آمی تریپتیلین در بارداری و شیردهی

  • در دوران بارداری و شیردهی استفاده از داروی آمی تریپیتیلین توصیه نمی‌شود. بهتر است پیش از مصرف در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • نظر به اینکه مشکلات روحی-روانی، مانند افسردگی، اضطراب و اختلال هراس، بدون درمان می‌تواند عواقب خطرناکی در پی داشته‌باشد بدون صلاح‌دید پزشک مصرف آمی تریپتیلین را متوقف نکنید.
  • اگر از داروی آمی‌تریپتیلین استفاده می‌کنید و در فکر باردار شدن هستید، باردارید یا گمان می‌کنید ممکن است باردار شوید سریعا با پزشک‌تان درباره‌ی خطرات و مزایای این دارو در دوران بارداری صحبت کنید.
  • تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

اختلالات دارویی آمی تریپتیلین چیست؟

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی آمیتریپتیلین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این یادداشت شامل تمامی تداخلات دارویی نیست. فهرست کاملی از داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی امی تریپتیلین نفرمایید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی آمی تریپتیلین تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  •  آربوتامین
  •  دیسلفیرام
  •  قرص‌های مکمل برای توازن کارکرد غده‌ی تیروئید- داروهایی که باعث خونریزی یا کبودی می‌شوند شامل داروهای ضدپلاکت مانند کلوپیدوگرل
  •  داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن
  •  داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مانند وارفارین
  •  داروهای آنتی‌کولینرژیک مثل بنزتروپین و آلکالوئید بلادونا
  • بعضی از داروهایی که در بیمارانی با فشار خون بالا استفاده می‌شوند شامل داروهایی که با تحت تاثیر قراردادن مغز کار می‌کنند، مانند کلونیدین و گوانابنز

مصرف بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز به همراه داروی آمی تریپتیلین ممکن است تداخل دارویی خطرناکی به وجود بیاورد و به طور بالقوه کشنده باشد. از مصرف بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رساگیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین) در زمان استفاده از داروی آمی‌تریپتیلین اجتناب کنید. بیشتر بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز باید حداقل یک هفته قبل یا بعد از مصرف داروی آمی‌تریپتیلین مصرف شوند. هنگام شروع یا قطع مصرف این دارو درباره‌ی این موضوع از پزشک خود سوال کنید.

استفاده‌ی هم‌زمان داروهای دیگری همراه با آمی تریپتیلین می‌توانند اثر امی‌تریپتیلین را بر بدن شما کم‌رنگ کنند و بر عملکرد آمی تریپتیلین تاثیر منفی بگذارند. این داروها عبارت‌اند از:

  • سایمتیدین
  • تربینافین
  • داروهایی که برای درمان ضربان قلب نامنظم استفاده می‌شوند مانند کینیدین، پروپافنون، فلکاینید
  • داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین، فلوکستین، فلووکسامین

البته این فهرست کاملی نیست.

به جز آمی تریپتیلین داروهای دیگری هم بر ریتم قلب و اندازه‌ی کیو تی در نوار قلب تاثیر می‌گذارند. بعضی از این داروها عبارت‌اند از:

  • آمیودارون
  •  سیزاپراید
  • دوفتیلید
  •  پیموزاید
  • پروکائین آمید
  • کینیدین
  • سوتالول
  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند اریترومایسین و موارد دیگر
آمی تریپتیلین ۱۰ با چه دارویی نباید مصرف شود؟
استفاده‌ی هم‌زمان داروهای دیگری همراه با آمی تریپتیلین می‌توانند اثر امی‌تریپتیلین را بر بدن شما کم‌رنگ کنند و بر عملکرد آمی تریپتیلین تاثیر منفی بگذارند.

آمی تریپتیلین و کلونازپام با هم مصرف می شوند؟

کلونازپام دارویی است که برای درمان اختلال هراس در بزرگسالان و برخی اختلالات تشنجی در کودکان و بزرگسالان تجویز می‌شود و درصورتی‌که آمی تریپتیلین به‌صورت هم زمان با این دارو مصرف شود شاهد بروز تداخلات دارویی خواهیم بود.

مصرف هم زمان این دو دارو می‌تواند خطر عوارض جانبی Klonopin را افزایش دهد. همچنین باعث بروز افسردگی CNS شود و خطر عوارض جانبی خاصی چون خواب‌آلودگی و مشکلات هماهنگی را افزایش دهد.

بنابراین پیش از مصرف آمی‌تریپتیلین فهرست تمامی داروهایی که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید را به پزشک خود یا دکتر داروخانه ارائه کنید.

  • در صورتی‌که مواد خواب‌آوری مثل الکل، ماری‌جوانا، آنتی هیستامین‌ها مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین یا داروهای آرام‌بخش و ضد اضطراب مانند آلپرازولام، دیازپام و زولپیدم یا شل‌کننده‌های عضلانی یا مسکن‌هایی مثل کدئین مصرف می‌کنید به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.
  • برچسب‌های روی بسته‌ی داروهایتان را (مانند داروهای ضدآلرژی، ضدسرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید زیرا ممکن است این داروها حاوی مواد ضد‌انعقاد یا اجزائی باشد که موجب خواب‌آلودگی شما می‌شوند. از دکتر داروخانه نحوه‌ی استفاده از داروها را سوال کنید.
  • مصرف آسپیرین همراه با آمی‌تریپتیلین می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال اگر پزشک شما تجویز کرده که برای جلوگیری از حمله‌ی قلبی یا پیشگیری از سکته آسپیرین استفاده کنید (معمولا بین ۸۱ تا ۳۲۵ میلی‌گرم در روز) باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر این‌که از طرف پزشکتان دستورالعمل جدیدی دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.
  • آمی تریپتیلین شباهت زیادی با نورتریپتیلین دارد. هنگام مصرف امی تریپتیلین از داروهای حاوی نورتریپتیلین استفاده نکنید.

نظرات کسانی که از قرص آمی تریپتیلین استفاده کرده اند

گزارشات و نظرات کسانی که از این دارو استفاده کرده‌اند در جدول زیر آمده است:

دسته‌های مصرف‌کنندهنظرات آنها
دسته اول گزارش دهندگانبهبود میگرن و افسردگی و یا حتی عدم نعوظ آن‌ها
دسته دوماین دارو در کنار درمان مشکلات آن‌ها عوارض جانبی چون گردن‌درد، ترس از محیط بسته، ریزش مو، خشکی دهان، خواب‌آلودگی، سرگیجه، یبوست و افزایش وزن نیز به دنبال داشته‌است
دسته سوم گزارش دهندگان (بیشتر این افراد آقایان بودند)در کنار درمان بیماریشان، عوارض جانبی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده‌اند
دسته چهارمدر کنار درمان عارضه و بیماری‌ها، عوارض جانبی گلوکوم، مسمومیت کبدی و ریتم غیرطبیعی قلب نیز تجربه کرده‌اند که نادر اما جدی است.  
نظرات درباره آمی تریپتیلین

قیمت قرص آمی تریپتیلین ۱۰

قیمت این قرص نسبت به تاثیر خوب آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است و طبق گزارشات در مهرماه ۱۴۰۰ قیمت قرص آمی تریپتیلین ۱۰ mg – تعداد در بسته ۱۰۰عدد – ۱۷۴۰۰۰ ریال بوده‌است.

توجه: لطفا قیمت بروز این دارو را از طریق سایت‌های معتبر فروش دارو یا داروخانه‌های معتبر محل زندگی خود جویا شوید.

آیا قرص آمی تریپتیلین مرفین دارد؟

طبق گزارشات مصرف توام داروی ضدافسردگی آمی تریپتیلین همراه با مورفین می‌توانند در تسکین درد و در نتیجه کاهش دوز موردنیاز مورفین برای تسکین درد – در بیماران تحت عمل جراحی ناحیه شکم و  موارد دیگر، مفید واقع شود و طبق برخی مقالات دیگر آمی تریپتیلین می‌تواند به‌عنوان داروی کمکی در کنترل علایم ترک مواد افیونی بکار رود.

همچنین در لیست داروهایی که بر نتیجه تست اعتیاد موثر هستند و مصرف آن‌ها موجب مثبت‌شدن کاذب این تست می‌شود نام داروی آمی تریپتیلین به‌وضوح آمده‌است پس احتمال وجود مورفین در این دارو وجود دارد.

خودکشی با آمی تریپتیلین

طبق گزارشات خودکشی افراد بعد از مصرف این دارو گزارش شده‌است. چراکه این دارو در ابتدای مصرف ممکن است افکار خودکشی را تقویت نماید که این اتفاق در سنین زیر ۲۴ سال شایع‌تر است. برای جلوگیری از این موضوع توصیه می‌شود در چند هفته ابتدای مصرف این دارو مجدداً توسط پزشک ویزیت شوید و خانواده یا سایر مراقبان بیمار نیز باید نسبت به تغییر در خلق‌وخو یا علائم شما هوشیار باشند.

آمی تریپتیلین برای چیست؟
از داروی آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مصرف آمی تریپتیلین

اگر علائم افسردگی و یا اختلالات روانی دارید، اگر میگرن دارید و یا به سندروم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستید، می‌توانید از داروی آمی تریپتیلین کمک بگیرید. برای اینکه بهترین قدم را برای درمان هر یک از این مشکلات بردارید، بهتر است به دکتر روانپزشک و یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید که از نحوه مصرف قرص آمی تریپتیلین و یا عوارض آن، تداخلات دارویی یا موارد مصرف آگاهی داشته‌باشید، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داروی آمی تریپتیلین باید در دمای اتاق (۲۰ تا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد) و دور از نور و رطوبت و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. از نگه‌داشتن این دارو در حمام خودداری کنید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید. عملکرد آمی‌تریپتیلین از طریق تغییر در توازن بعضی مواد شیمیایی طبیعی مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین) است.

مصرف بیش از اندازه داروی آمی تریپیتیلین ممکن است موجب بروز علائمی توهم، افزایش ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم، خستگی، بی‌هوش شدن، تنفس آهسته و تشنج شود.
در صورتی‌که شخصی بیش‌از‌حد مجاز از داروی آمی‌تریپتیلین استفاده کرده بود، خصوصا اگر دچار بی‌هوشی یا مشکل تنفس بود، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

مصرف بیش از اندازه داروی آمی تریپیتیلین ممکن است موجب بروز علائمی توهم، افزایش ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم، خستگی، بی‌هوش شدن، تنفس آهسته و تشنج شود.
در صورتی‌که شخصی بیش‌از‌حد مجاز از داروی آمی‌تریپتیلین استفاده کرده بود، خصوصا اگر دچار بی‌هوشی یا مشکل تنفس بود، سریعا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی آمی تریپتیلین برای گوارش کاربرد دارد، اما اثر آن بر روی روده است. این دارو برای سندروم روده تحریک‌پذیر هم کاربرد دارد.

اگر از داروی آمی تریپتیلین بیشتر از حد مجاز استفاده کردید و خطر خودکشی وجود داشت، سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند از اثرات آن راضی هستند، اما با عوارض آن هم مواجه شده‌اند. هر چند کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند تنها با عوارض عادی آن برخورد داشته‌اند و عوارض جدی را تجربه نکرده‌اند.

داروی آمی تریپتیلین عوارضی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ایم. برخی از عوارض آن شامل خواب‌آلودگی گیجی، خشکی دهان، تاری دید، یبوست، افزایش وزن و مشکل در ادرار هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آمی تریپتیلین

  1. مژگان گفت:

    سلام وقت بخیر . دکتر برای افسردگی برام امی تریپتیلین ۱۰ تجویز کرده فعلا شب یک عدد. من جراحی تیرویید داشتم و قرص لووتیروکسین مصرف میکنم باید تی اس اچ زیر نیم نگه داشته بشه. الان نمیتونم از پزشک غددم سوال کنم. امکانش هست بفرمایید که لازمه زودتر تی اس اچ چک کنم؟ آیا آمی تریپتیلین باعث کاهش سطح تی اس اچ میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قرص آمیتریپتلین بنظر نمیرسه تاثیری روی سطح هورمون تیروئید داشته باشه. میتونید سطح تی اس اچ را حین مصرف قرص لووتیروکسین نیز چک کنید. از این لینک میتونید مشاوره تلفنی با متخصص غدد داشته باشید.
      متخصص غدد و متابولیسم

  2. سمانه گفت:

    سلام خسته نباشد مادر من۶۵ سالشونه و به خاطر میگرنشون
    دو هفته ای هست که قرص رهاکین و امی تریپتیلین مصرف میکنن الان یه هفته ای هست که اکسیژن خونشون خیلی کم میشه تقریبا وقتی میخوابن۷۸ بلند که میشن ۸۶ میشه
    سردرد ​شدید هم دارن چندین ساله ومیگن داخل سرم صدا میده آسم هم دارن مشکل ریه هم دارن مادرزادی ریه شون بالاترهست ، کرونا هم ندارن میشه راهنمایی کنین ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه آپنه خواب داشته باشند که سردرد و اکسیژن پایین خون رو توجیه میکنه. این موضوع باید توسط متخصص ریه و تست پلی سامنوگرافی بررسی بشه. از این لینک نوبت متخصص ریه بگیرید.
      متخصص ریه

  3. محمد خادمی گفت:

    سلام ورم مچ پا و ساق پا از عوارض این قرص هست..؟ مادر من تقریبا سه ماهه این قرص و مصرف میکنه و بعد از گذشت سه ماه پاهاش شروع به ورم کردن کرده، اگه بخاطر این قرص هاست میخاستم بدونم که خطری داره ورم پاهاش و باید مصرف این قرص قطع بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تورم پا از عوارض این دارو گزارش نشده. تورم پا به علت مشکلات سیستم قلبی عروقی هست. ایشون بهتره سونوگرافی داپلر از پاها انجام شده تا احتمال لخته خون و آمبولی رد بشه سپس با مراجعه به متخصص قلب و ریه بررسی شوند.

  4. . گفت:

    سلام خسته نباشید من برای سردرد برام نوشته اما خلق و خوم خیلی بد شده همش حالم بد میشه حالتی مثل افسردگی که نداشتم دکتر گفت خودم به موقعش قطعش میکنم خواستم بدونم خوب میشم یا با قطعش که گفت کم کم کمش میکنم چکار کنم خیلی حالم بده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قطع این دارو باید به مرور و با نظر متخصص روانپزشکی انحام بشه. با کاهش دوز تدریجی عوارض جانبی در شما از بین می رود.

  5. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر آیا قرص آمی تریپتیلین برای سردردهای میگرنی قابل استفاده هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آمی‌تریپتیلین ممکن است به بهبود روحیه، سلامت روحی، تسکین اضطراب و تنش و بهبود خواب کمک کند. این دارو برای سردرد های تنشی می تونه موثر باشه و اثر اون ممکنه برای سردردهای میگرنی کمتر باشد. بنابراین بهتره برای درمان سردردهای میگرنی با متخصص نورولوژی توسط متخصص نورولوژی معاینه و بررسی شوید.
      دکتر نورولوژی

  6. فاطمه گفت:

    سلام و خسته نباشید .بنده مدت ۱۴سال هست که بخاطر وسواس آمیتریپتیلین و کلومیپرامین ۲۵ مصرف می‌کنم .اما هر وقت پردنیزولون یا آمپول تریامیسینولون و یا هیدروکورتیزون استفاده می‌کنم دچار خونریزی شبیه به پریودی میشم .و تا قرص ال دی مصرف نکنم خونریزی قطع نمیشه .آیا این میتونه بخاطر مصرف سه حلقه ای ها باشه ؟ممنونم‌

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله بی تاثیر نیست. لازمه به متخصص زنان مراجعه کنین تا معاینه بشین:
      لیست متخصصین زنان

  7. اصغرقاشباریک گفت:

    سلام.عوارضش بدترازخوردن داروهست که😂

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      عوارض دارویی الزاما در همه ی افراد ایجاد نمی شه. در صورت ایجاد عوارض دارویی، برخی از آن ها قابل کنترل هستند. واید مصرف این دارو بیشتر از ضررهاش هست.

  8. لیلا گفت:

    سلام من به خاطر سردرد پیش پزشک مغز واعصاب رفتم امی تریپتیلین تجویز کرده سردردم بهترشده ولی عصبی وبی حوصله شدم ایا میتونه از عوارض دارو باشه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله یکی از عوارض این دارو می تونه بی قراری و اضطراب باشه.

      1. flyboy گفت:

        سلام من حدود ۱۰سال حشیش مصرف میکردم رفتم دکتر واسه ترک اعتیاد امی تریپتلین ۱۰۰ تجویز کرد الان اعصابم خرابتر شده و سوزش معده دارم چ کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه برای این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روانپزشک

      2. نسرین گفت:

        سلام من امشب دکتر بودم برای سردردم آمی تریپیتلین و رهاکین نوشته شما میگید عوارضش این چیزا هست.خب منی که خودم الان قبل استفاده دارو این چیزارو دارم با خوردنش چی‌میشه بدتر میشم؟خودم ب اندازه کافی همه این الائم رو هنوز قبل از اینکه استفاده کنم این داروهارو دارم که شما نوشتید عوارض بعد دارو هستند.تکلیف من چی هست نخورم بدتر بشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          عوارض دارو بدین معنی نیست که همه ی موارد اتفاق می افتد
          شاید یک مورد در برخی افراد
          طبق دستور پزشک دارو ها را مصرف کنید

      3. نستزن گفت:

        سلام من امشب دکتر بودم برای سردردم آمی تریپیتلین و رهاکین نوشته شما میگید عوارضش این چیزا هست.خب منی که خودم الان قبل استفاده دارو این چیزارو دارم با خوردنش چی‌میشه بدتر میشم؟خودم ب اندازه کافی همه این الائم رو هنوز قبل از اینکه استفاده کنم این داروهارو دارم که شما نوشتید عوارض بعد دارو هستند.تکلیف من چی هست نخورم بدتر بشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          عوارض دارو بدین معنی نیست که همه ی موارد اتفاق می افتد
          شاید یک مورد در برخی افراد
          طبق دستور پزشک دارو ها را مصرف کنید

  9. پروانه جعفری گفت:

    سلام بی حسی سر زبان میتونه از عوارض این دارو باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      بله بی حسی سر زبان از عوارض مصرف این دارو است.

  10. یلدا چناری گفت:

    سلام از توصیه های پزشکی شما ممنونم
    یه سوال دارم اونم اینکخ من چند روزی هست که سردرد و سرگیجه دارم علتش میتواند مصرف این قرص آمی تریپتیلین ۱۰باشد؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    باتشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      علائمی که ذکر کردین از عوارض جانبی آمی تریپتیلین هستند.