دلایل نازایی چیست و درمان نازایی (ناباروری) به چه روش هایی انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نازایی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از زوج‌ها با آن مواجه می‌شوند. این روزها با پیشرفت علم، درمان‌ها و تشخیص‌ها در این زمینه بهبود پیدا کرده‌اند. برای آگاهی بیشتر از روش‌های درمان نازایی و علت‌های ایجاد آن، این مطلب را مطالعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
علت و درمان نازایی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زن و شوهرها، داشتن فرزند است و حتی بسیاری از آنها با هدف فرزندآوری با هم ازدواج می‌کنند و تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می‌گیرند. برخی از خانم‌ها و آقایان نمی‌توانند بچه بیاورند و در این موارد معمولا با مشکلات بسیار نازایی مواجه می‌شوند. چرا برخی از زوج‌ها می‌توانند به راحتی و در کمتر از یک سال امتحان کردن، باردار شوند اما برخی دیگر با وجود یک سال تلاش برای فرزندآوری، توانایی باروری ندارند؟

در این مطلب تلاش کرده‌ایم درباره نازایی اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با وجود تلاش‌های بسیار برای باروری هنوز موفق نبوده‌اید و نتوانیسته‌اید به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید، با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید. در صورتیکه یک سال به طور منظم نزدیکی داشته‌اید اما بارداری اتفاق نیفتاده است، وقت را تلف نکنید و با دریافت نوبت آنلاین از فوق تخصص نازایی از دکترتو، این مسئله را بررسی کنید.

نازایی چیست؟

نازایی هنگامی اتفاق می‌افتد که یک زوج بعد از اقدام به بارداری منظم، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، قادر به باروری نباشند. این مشکل ممکن است به این علت که یکی از زوجین نازاست یا اینکه خانم قادر نیست جنین را تا اتمام بارداری حمل کند، اتفاق بیفتد. اغلب، این مشکل بعد از عدم باروری طی ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری، تایید می‌شود. در جهان بین ۸ تا ۱۲ درصد از زوج‌ها مشکلات باروری را تجربه می‌کنند. به‌علاوه بین ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ناشی از مشکلات مردان است. با این وجود توجه داشته‌باشید که برای اغلب موارد نازایی درمان وجود‌دارد.

معنی نازایی چیست؟ (نازایی به انگلیسی)

نازایی یا (infertility) به معنی عدم ایجاد باروری و یا ناتوانی در نگهداری آن بعد از یک سال تلاش کردن آقا و خانم برای باروری است. معمولا خانم‌ها و آقایانی که یک سال است تلاش برای فرزندآوری می‌کنند و هیچ روش جلوگیری برای فرزندآوری ندارند اما بچه دار نمی‌شوند، برای درمان نازایی باید به متخصص زنان و نازایی مراجعه کنند. عوامل مختلفی در نازایی موثر هستند و هر دو طرف، زن و مرد باید بررسی شوند و علت نازایی مشخص شود.

علائم نازایی چیست؟

گاهی خانمی که مشکل ناباروری دارد قاعدگی نامنظم دارد یا اصلا خونریزی ماهیانه ندارد. همچنین به ندرت ممکن است آقایی که مشکل ناباروری دارد علائم دیگری که ناشی از مشکلات هورمونی هستند از جمله تغییرات رشد مو یا اختلالات جنسی داشته‌باشد و البته ممکن است هیچ علامت دیگری همراه با ناباروری وجود نداشته‌باشد.
برخی عوارض ممکن است ناشی از ناباروری یا درمان آن باشند. اگر بعد از ماه‌ها یا سال‌ها تلاش برای باروری زوج موفق به بارداری نشدند، این فرایند می‌تواند باعث استرس و احتمالا افسردگی شود.

در این ویدئو دکتر سیروس رستمی فوق تخصص نازایی به سؤالات کاربردان در مورد نازایی پاسخ می‌دهد.

متن انگلیسی:
«Doctors generally define infertility as not conceiving after 12 months of regular sexual intercourse without birth control. Possible causes include a low sperm count in males and ovulation disorders in females.»
ترجمه متن:
«پزشکان هنگامی عدم باروری را نازایی می‌نامند که بعد از ۱۲ هفته تلاش منظم برای بارداری، بدون هیچ روش جلوگیری، خانم باردار نشود. علت‌های مختلف این مشکل می‌تواند ناشی از تعداد کم اسپرم در مردان و ناهنجاری‌های تخمک‌گذاری در خانم‌ها باشد.»

به نقل از medicalnewstoday

دلایل نازایی چیست؟ (چه کارهایی باعث نازایی میشه؟)

احتمالا این سوال را می‌پرسید که چه چیز هایی باعث نازایی میشود؟ نازایی می‌تواند از طرف مرد، زن و یا هر دو طرف باشد. اینکه کدام یک مشکل دارند، نیازمند بررسی پزشک است و نمی‌توان به سادگی به این پاسخ دست پیدا کرد. با انجام آزمایش‌های متعدد بالاخره مشخص می‌شود که چه کسی مشکل دارد و برای درمان آن چه باید کرد.

می‌خوای بدونی علت ناباروری تو چیه؟

پس همین حالا از متخصص زنان نوبت بگیر.

دلایل نازایی مردان کدامند؟

برخی از علت‌های نازایی در مردان شامل موارد زیر هستند:

  • مایع منی و اسپرم؛ مایع منی شامل بخش مایع و اسپرم است. مایع از غده پروستات، سمینال وزیکول و سایر غدد جنسی ترشح می‌شود و اسپرم در بیضه ها ساخته می‌شود. هنگامی که مرد انزال دارد و منی خارج می‌شود مایع منی به انتقال اسپرم به سمت تخمک کمک می‌کند. مشکلاتی که ممکن است در این مسیر وجود داشته‌باشد شامل موارد زیر است؛
    • تعداد کم اسپرم: ممکن است آقا تعداد کمی اسپرم در مایع منی داشته‌باشد. تعداد اسپرم کمتر از ۱۵ میلیون، میزان کم در‌نظر‌گرفته‌می‌شود. تقریبا یک سوم زوج هایی که مشکل باروری دارند به علت تعداد اسپرم کم است.
    • تحرک کم اسپرم‌ها: اسپرم نمی‌تواند به خوبی شنا کند تا به تخمک برسد.
    • اسپرم غیرطبیعی: اسپرم ممکن است شکل غیرطبیعی داشته‌باشد که حرکت و باروری تخمک را دشوار کند.
  • مایع منی غیرطبیعی ممکن است قادر به حمل موثر اسپرم نباشد و ممکن است ناشی از موارد زیر باشد؛
    • بیماری: که ممکن است عفونت بیضه، سرطان یا جراحی باشد.
    • بیضه‌هایی که بیش از حد گرم شده‌اند: علل آن شامل موارد زیر است؛
      • بیضه نزول نکرده
      • واریکوسل
      • عروق واریسی در اسکروتوم
      • استفاده از سونا یا وان‌های داغ
      • پوشیدن لباس‌های تنگ
      • کار کردن در محیط‌های داغ
    • اختلالات انزال: اگر مجاری انزالی مسدود باشند منی ممکن است درون مثانه تخلیه شود.
    • اختلالات هورمونی: برای مثال هیپوگنادیسم (کوچکی غدد جنسی) می‌تواند منجر به کمبود تستوسترون شود.

در این ویدئو دکتر هادی رضایی جراح و متخصص مجاری ادراری و تناسلی در مورد دلایل ناباروری با شما صحبت می‌کند.

واریکوسل علت نازایی در مردان

یکی از علت‌های نازایی در مردان بیماری واریکوسل است. این بیماری به معنی واریس بیضه و اختلال در سیاهرگ‌های بیضه‌ها است. کسی که واریکوسل داشته باشید، بیضه‌هایش کوچک می‌شود و در خونرسانی به بیضه‌ها دچار مشکل می‌شود. بنابراین نازایی یکی از عوارض این بیماری است. برای درمان آن باید به دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

سایر علل ناباروری مردان

برخی از علت‌های کمتر شایع شامل موارد زیر هستند؛

  • فاکتورهای ژنتیکی: مردان باید دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y باشند. اگر مردی یک کروموزوم Y و دو کروموزوم X داشته‌باشد، که در سندرم کلاین فلتر اتفاق‌می‌افتد، بیضه‌ها به طور غیرطبیعی رشد‌کرده و مقدار تستسترون و تعداد اسپرم‌ها کم خواهد‌بود.
  • اوریون: اگر بعد از بلوغ اتفاق‌بیفتد، التهاب بیضه‌ها ممکن است تولید اسپرم را تحت تاثیر قراردهد.
  • هیپوسپادیاس: اگر محل باز‌شدن پیشابراه در به جای آنکه در راس باشد، زیر آلت تناسلی قرار‌گرفته‌باشد این اختلال وجود دارد که با روش‌های جراحی در نوزادی قابل اصلاح است. اگر اصلاحات انجام‌نشود، ممکن است در رسیدن اسپرم به سرویکس خانم مشکل به وجود‌بیاید. هیپوسپادیاس تقریبا در هر ۱ نوزاد از ۵۰۰ نوزاد پسر تازه متولد‌شده دیده‌می‌شود.
  • سیستیک فیبروزیس: بیماری مزمنی است که مشکل در تولید موکوس غلیظ است. اغلب این اختلال ریه‌ها را تحت‌تاثیر قرار‌می‌دهد، اما در آقایان ممکن است باعث اختلال یا انسداد مجاری اسپرم‌بر شود.
  • رادیوتراپی: رادیوتراپی می‌تواند تولید اسپرم را مختل‌کند. شدت آن بستگی به نزدیکی محل رادیوتراپی به بیضه‌ها دارد.
  • برخی بیماری‌ها: بیماری‌هایی که گاهی با کاهش قدرت باروری در آقایان مرتبط هستند، شامل کم خونی، سندرم کوشینگ، دیابت و بیماری‌های تیروئید می‌شوند.
  • سن: باروری مردان از بعد از ۴۰ سالگی شروع به کم شدن می‌کند.
  • مواجهه با مواد شیمیایی: برای مثال حشره‌کش‌ها
  • مصرف بیش از اندازه الکل: باروری مرد را کاهش می‌دهد.
  • وزن زیاد یا چاقی: شانس لقاح را کاهش می‌دهد.
  • استرس‌های روحی: استرس می‌تواند عامل موثری باشد مخصوصا اگر فعالیت جنسی را کاهش دهد.

داروهای موثر در ناباروری مردان

برخی داروها خطر ایجاد ناباروری در مردان را افزایش می‌دهند؛

  • سولفاسالازین: داروی ضدالتهابی است که برای بیماری‌های روماتوئید آرتریت یا کرون به کار می‌رود و می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شود. اغلب پس از قطع دارو تعداد اسپرم‌ها به مقدار طبیعی باز می‌گردد.
  • استروئیدهای آنابولیک: استروئیدهای آنابولیک که اغلب توسط بدن سازان و ورزشکاران به کار می‌رود و استفاده طولانی مدت از آن‌ها تعداد و تحرک اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.
  • شیمی درمانی: برخی از انواع آن ممکن است به میزان قابل توجهی تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد.
  • مواد غیرقانونی: مصرف ماریجوانا و کوکائین می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را کاهش‌دهد.

برخی داروها خطر ایجاد ناباروری در مردان را افزایش می‌دهند.

علت نازایی چیست؟
نازایی علت‌های مختلفی دارد و می‌تواند در مردان یا زنان یا هر دو وجود داشته باشد.

آیا خود ارضایی باعث نازایی میشود؟

عوارض خودارضایی در مردان نازایی نیست. این مسئله برای زنان هم صادق است. خودارضایی و نازایی ارتباط چندانی با هم ندارند. از طرفی خودارضایی حتی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که یک آقا دارد را برطرف کند و اگر به اندازه‌ی کافی انجام شود، می‌تواند در عین بی‌خطر بودن، مفید هم باشد. خودارضایی برای بیماری‌ّای پروستات هم مفید است.

علل نازایی در زنان کدامند؟

برخی از بیماری‌های زنان می‌توانند باعث نازایی شوند. در این بخش ابتدا به مواردی که می‌توانند باعث نازایی شوند و به سبک زندگی مرتبط هستند پرداخته‌ایم و سپس به ترتیب بیماری‌های زنان را که باعث نازایی می‌شوند، نام برده‌ایم. عواملی که احتمال ناباروری را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر هستند؛

  • سن: توانایی لقاح از حدود ۳۲ سالگی شروع به کاهش می‌کند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن به شکل قابل توجهی خطر نازایی را هم در مردان و هم در زنان افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است تاثیر درمان‌های نازایی را کاهش‌دهد. سیگار کشیدن طی بارداری احتمال سقط را افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن غیرفعال (فردی که در معرض سیگار کشیدن سایرین است) نیز با کاهش باروری مرتبط است.
  • الکل: هر مقدار مصرف الکل می‌تواند شانس لقاح را تحت تاثیر قرار‌دهد.
  • چاقی یا وزن بالا: می‌تواند احتمال نازایی را همانند آقایان در خانم‌ها نیز افزایش‌دهد.
  • اختلالات خوردن: اگر یک بیماری خوردن منجر به کاهش وزن قابل توجه شود، مشکلات باروری ممکن است به‌وجود‌آید.
  • رژیم غذایی: کمبود فولیک اسید، آهن، روی و ویتامین B12 می‌تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. خانم‌هایی که در خطر هستند از جمله کسانی که گیاهخوار هستند باید در مورد مکمل‌های لازم با پزشک مشورت کنند.
  • ورزش: ورزش بسیار کم یا بسیار زیاد با مشکلات باروری مرتبط است.
  • عفونت‌های منتقله از راه جنسی: کلامیدیا می‌تواند لوله‌های فالوپ (بخشی از ساختار جنسی خانم‌ها) را تخریب کند و باعث التهاب در اسکروتوم مردان شود. سایر انواع عفونت‌های منتقله از راه جنسی نیز می‌توانند باعث نازایی شوند.
  • مواجهه با برخی مواد شیمیایی: برخی حشره‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، فلزات مانند سرب و محلول‌ها با مشکلات باروری هم در مردان و هم در زنان مرتبطند.
  • استرس روحی: ممکن است تخمک‌گذاری در خانم‌ها و تولید اسپرم در آقایان را تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند منجر به کاهش فعالیت جنسی شود.

۱. تنبلی تخمدان

در سندرم تخمدان پلی کسیتیک (PCOS) عملکرد تخمدان‌ها غیرطبیعی است و تخمک‌گذاری ممکن است انجام نشود. علت تنبلی تخمدان متعدد است که دانستن علت در درمان موثر است. خوشبختانه می‌توان تنبلی تخمدان را بهبود بخشید و البته بهتر است این افراد تخمک خود را فریز کرده و در بانک نگهداری کنند.

۲. کیست تخمدان

از عوارض کیست تخمدان می‌توان به نازایی اشاره کرد. تخمدانی که کیست داشته‌باشد، در مواردی نمی‌تواند به خوبی فعالیت کند و بنابراین نیازمند درمان نازایی است.

علل نازایی در زنان کدامند؟
برخی از بیماری‌های زنان می‌توانند باعث نازایی شوند.

۳. اختلالات تخمک گذاری و نارسایی تخمدان

اختلالات سیکل تخمک گذاری رایج‌ترین علت نازایی در زنان هستند. تخمک‌گذاری در واقع آزادسازی یک تخمک در هر ماه است. در اختلالات تخمک گذاری ممکن است هیچ تخمکی آزاد نشود یا فقط در برخی چرخه‌ها تخمک آزاد شود. علل اختلالات تخمک‌گذاری می‌تواند شامل موارد زیر شود؛

  • نارسایی زودرس تخمدان؛ تخمک ها پیش از ۴۰ سالگی از کار می افتند.
  • هایپرپرولاکتینمی: اگر سطح پرولاکتین بالا باشد، و خانم باردار یا در حال شیردهی نباشد، ممکن است تخمک‌گذاری و باروری را تحت تاثیر قرار دهد.
  • تنبلی تخمدان

۴. کیفیت پایین تخمک

تخمک‌ها آسیب دیده‌اند یا اختلالات ژنتیکی دارند که نمی‌توانند بارداری را تحمل کنند. هرچقدر سن خانم بالاتر باشد خطر این مشکلات بیشتر می‌شود. تخمک‌ها در بدن خانم از دوران جنینی تا آخر عمر وجود دارند. این سلول‌ها تقسیم میوز خود را در دوران جنینی شروع می‌کنند و بعد از بلوغ، در هر ماه یکی از آنها تقسیم خود را شروع می‌کند و آماده‌ی باروری می‌شود. حال تصور کنید که با پیر شدن خانم، سلول جدیدی ساخته نمی‌شود، بلکه همان سلول‌ها شروع به رشد و تقسیم می‌کنند. هرچه سلول‌ها پیرتر باشند و با گذر عمر و سبک زندگی خانم تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته‌باشند، تغییر می‌کنند و ممکن است که دچار مشکل شوند.

کیفیت تخمک‌ها با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند و با این کاهش کیفیت، مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد می‌شود. بنابراین یکی از علت‌های نازایی می‌تواند کیفیت پایین تخمک‌ها باشد. بهترین بازه برای باروری خانم‌ها از ۲۵ سالگی تا ۳۴ سالگی است. با افزایش سن احتمال نازایی و احتمال عقب ماندگی جنین بالا می‌رود. همچنین حاملگی بالای ۳۵ سال از بارداری‌های پرخطر است.

۵. ایا کم کاری تیروئید باعث نازایی میشود؟

بیماری های تیروئید، غده تیروئید پرکار یا کم‌کار، می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود. تیروئید یکی از مهم‌ترین غده‌های درون‌ریز بدن است که در روند باروری خانم نقش مهمی دارد. توجه داشته‌باشید که اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار باشد ممکن است که در روند پریود شدن موثر باشد و باعث نازایی هم شود. محور هیپوتالاموس هیپوفیز تنها عاملی نیست که در منظم بودن پریود و آزاد شدن ماهانه‌ی تخمک‌ها موثر است. بنابراین یکی از تست‌های بررسی عملکرد تخمدان و تخمک‌ها، بررسی هورمون‌های تیروئیدی است. اگر مشکلی در تولید هورمون‌های تیروئیدی باشد، باید با مصرف دارو یا روش‌های درمانی دیگر، این مسئله حل شود.

۶. بیماری های مزمن

از بیماری‌های مزمن می‌توان به ایدز یا سرطان اشاره کرد. بیماری‌های کبدی هم ممکن است مزمن باشند. این بیماری‌ها معمولا علائم سیستمیک در بدن ایجاد می‌کنند و همین مسئله می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند. هنگامی که شما نسبت به بیماری‌های مزمن بی‌توجه باشید و برای درمان آنها اقدام نکنید، ممکن است که کل سیستم بدن شما مختل شود. یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن سرطان است. سرطان در بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند ایجاد نازایی هم بکند. از طرفی درمان این بیماری‌ها به خودی خود می‌تواند بر رحم و تخمدان و محورهای هومورنی که به آزاد شدن تخمک و نگهداری جنین در رحم کمک می‌کنند تاثیر بگذارد و آنها را مختل کند.

علت نازایی در زنان چیست؟
یزخی از بیماری‌های رحمی می‌توانند ایجاد نازایی کنند.

۷. بیماری های رحمی یا مشکل در لوله های فالوپ

بیماری‌های رحمی و یا مشکلات در لوله‌های فالوپ می‌تواند مانع از حرکت صحیح تخمک از تخمدان به رحم شود. که علل آن شامل موارد زیر می‌شود؛

  • جراحی: جراحی‌های لگن گاهی باعث آسیب به لوله‌های فالوپ می شود. جراحی سرویکس (گردن رحم) گاهی باعث کوتاهی سرویکس می‌شود.
  • از عوارض فیبروم رحم می‌توان به نازایی اشاره کرد. فیبروز ساب موکوزال نوعی تومور خوش خیم (غیرسرطانی) است که در دیواره عضلانی رحم به وجود می‌آید. آن‌ها ممکن است برای جایگذاری سلول تخم در رحم مشکل ایجاد کنند و یا لوله فالوپ را مسدود کنند که باعث جلوگیری از لقاح اسپرم و تخمک شود.
  • گاهی پولیپ رحم می‌تواند ایجاد نازایی کند.
  • بیماری اندومتریوز هم می‌تواند از علل نازایی باشد. در این بیماری، سلول‌هایی که به طور طبیعی در سطح رحم وجود دارند، در سایر نقاط بدن شروع به رشد می‌کنند.
  • درمان های ضدباروری قبلی: در خانم هایی که بستن لوله های فالوپ را انتخاب کرده اند، فرایند می تواند به شکل بازگشت به حالت قبلی انجام شود اما شانس باروری مجدد بالا نیست.
  • عفونت شدید رحم می‌تواند از شایع‌ترین علت‌های ایجاد نازایی باشد. این عفونت‌ها باعث بروز چسبندگی رحم می شود.
  • چسبندگی رحم چیست: چسبندگی رحم از دیگر علت‌های نازایی است.
  • سرطان دهانه رحم و سرطان رحم از دیگر دلایل ایجاد نازایی در خانم‌ها است.

۸. سایر علل

برخی از علت‌های ایجاد نازایی شامل موارد زیر هستند؛

  • سندرم تحریک بیش از اندازه‌ی تخمدان: علائم آن شامل نفخ، یبوست، ادرار تیره، اسهال، تهوع، درد شکم، استفراغ، می‌شود.
  • بارداری خارج رحمی: زمانی اتفاق‌می‌افتد که سلول تخم ایجاد‌شده در جایی خارج از رحم، معمولا لوله فالوپ، جایگذاری شود.
  • نازایی ناشی از روش‌های درمانی

۹. یائسگی

امکان برگشت تخمک گذاری در یائسگی وجود ندارد و یائسگی باعث نازایی می‌شود. کسی که پریود نمی‌شود توانایی باروری ندارد. از علائم یائسگی زودرس می‌توان به نازایی اشاره کرد.

هنگامی که زن یائسه شود، دیگر نمی‌تواند به صورت ماهانه تخمک در بدن خود رشد بدهد و از لوله‌ی فالوپ آزاد کند. وقتی سلول تخمکی نباشد نمی‌تواند با یک اسپرم ترکیب شود و در نتیجه نمی‌تواند ایجاد تخم بکند که جنین ایجاد شود.

کسی که یائسه است نابارور هم هست. یائسگی عوارض دیگری هم دارد مانند گرگرفتگی بدن، خشکی واژن، پوکی استخوان و موارد دیگر که بر زندگی جنسی زن تاثیر می‌گذارد و باقی جنبه‌های زندگی او را نیز بی‌تاثیر رها نمی‌کند. البته یائسگی بخشی از سفر زندگی است و اگر در زمان مناسب اتفاق بیفتد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

تخمک گذاری در یائسگی وجود ندارد
یائسگی باعث نازایی می‌شود.

شایع ترین علت نازایی در زنان

در میان علت‌هایی که باعث ایجاد نازایی در زنان می‌شوند، شایع‌ترین آنها بیماری‌های زنان است که منجر به اختلال تخمک‌گذاری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین علل ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری تنبلی تخمدان است که ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باشد. عفونت‌های رحمی از دیگر دلایل شایع ایجاد نازایی است که در بسیاری از زنان ایجاد نازایی می‌کند.

در این ویدئو دکتر پگاه کرامتی متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی در مورد کاهش ذخیره تخمدان با شما صحبت می‌کنند.

داروهای موثر در نازایی زنان

داروهایی که می‌توانند باروری خانم‌ها را تحت تاثیر قرار دهند شامل موارد زیر هستند؛

  • داروهای ضد‌التهاب غیراستروئیدی (مانند استفاده طولانی مدت از آسپرین)
  • شیمی درمانی (برخی از انواع آن باعث نارسایی تخمدان می‌شوند که البته ممکن است موقتی باشد)
  • رادیوتراپی (به نزدیکی محل درمان با ارگان‌های تولید مثل بستگی دارد)
  • داروهای غیرقانونی (ماریجوانا و کوکائین، می‌توانند باعث ناباروری شوند)

آیا واکسن کرونا نازایی میاورد؟

واکسن کرونا باعث نازایی نمی‌شود. این خرافات را دور بریزید و به خاطر شنیدن آنها از زدن واکسن خودداری نکنید. هر چند هنوز اطلاعات و داده‌ها آنقدر نیست که بتوان با استناد بر آنها ثابت کرد که چنین ادعایی درست یا غلط است اما مسئله‌ای که مهم است این که شما باید بین بد و بدتر یکی از انتخاب کنید.

بیماری کرونا عوارض عجیب و غریب و ناشناخته‌ای دارد که هنوز بسیاری از آنها مشخص نشده‌اند و هنوز زمان زیادی از این پاندمی نگذشته است، پس نمی‌توان به این بیماری اعتماد کرد. باید از ابتلا به آن تا حد ممکن پیشگیری کرد. از راه‌های پیشگیری مهم ابتلا به کرونا، واکسن کرونا است. اگر از زدن واکسن خودداری کنید، ممکن است که جان خود و بقیه را به خطر بیندازید.

از طرفی می‌دانیم که بیماری کرونا برای زنان باردار هم خطرناک است و می‌تواند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند. پس سعی کنید به شایعات اعتماد نکنید و طبق پروتکل بررسی شده پیش بروید.

عفونت و نازایی به هم ربط دارند؟

عفونت در مردان و زنان می‌تواند ایجاد نازایی کند. گاهی عفونت در مجاری کلیه و ادراری می‌تواند فرایند انتقال اسپرم را با مشکل مواجه سازد. در زنان نیز عفونت‌های آلت تناسلی زنان می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، مثلا عفونت لوله‌های فالوپ و رحم می‌تواند انتقال و جانشینی تخمک و تخم را با مشکل مواجه کند. از طرفی، برخی عفونت‌های منتقله جنسی مشکلات جدی به بار می‌آورد و می‌تواند نازایی جدی ایجاد کند. از این دسته عفونت‌ها می‌توان به ایدز اشاره کرد.

رابطه نازایی و گربه

احتالا به گوش شما هم رسیده باشد که گربه باعث نازایی می‌شود. اما آیا این مسئله حقیقت دارد؟ آیا واقعا موی گربه باعث نازایی می‌شود؟ گربه‌ها باعث نازایی در زنان و مردان نمی‌شوند اما می‌توانند برای زنان باردار خطرناک باشند. البته این در صورتی است که گربه واکسینه نشده‌باشد و آلوده باشد. توجه داشته‌باشید که گربه‌های خیابانی بیشتری خطر را برای مادران باردار دارند.

رابطه نازایی و گربه
گربه‌ها باعث نازایی در زنان و مردان نمی‌شوند اما می‌توانند برای زنان باردار خطرناک باشند.

توکسوپلاسموز و نازایی

توکسوپلاسموز یکی از بیماری‌های عفونی است که در گربه‌ها دیده‌می‌شود و می‌تواند برای جنین مادر باردار مشکلات جدی ایجاد کند. این بیماری حتی م‌تواند باعث سقط شدن جنین نیز بشود.

عوارض نازایی چیست؟

نازایی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته‌باشد که در ادامه به آنها اشاره کرد‌ه‌ایم؛

گاهی زوجین مجبور می‌شوند داروهایی را مصرف کنند و از روش‌های درمان ناباروری زنان و مردان استفاده کنند که عوارض زیر را برای آنها به جای می‌گذارد؛

  • سرگیجه
  • معده درد
  • گرگرفتگی
  • تورم بدن
  • حالت تهوع
  • سردرد

از دیگر عوارض نازایی می‌توان به افسردگی و پایین آمدن خلق فرد اشاره کرد.

درمان نازایی چیست؟

مراحل درمان ناباروری و روش‌های آن بستگی به فاکتورهای متعدد بسیاری از جمله سن فرد، مدت زمانی که ناباروری به طول انجامیده، ترجیح شخص و وضعیت کلی سلامت زوج دارد.
در ابتدا به زوج پیشنهاد می شود تعداد روابط جنسی را در زمان تخمک گذاری افزایش دهند. انتظار این است که اسپرم تا پنج روز در دستگاه تناسلی خانم زنده بماند و قابلیت باروری داشته باشد و تخمک نیز طی یک روز بعد از آزاد شدن توانایی باروری دارد، بنابراین افزایش روابط جنسی در این زمان می تواند کمک کننده باشد.

IVF بهترین راه درمان نازاییه؟ همین الان با متخصص مشورت کن.

۱. درمان های مخصوص آقایان

اگر مشکل بیمار زودانزالی باشد درمان هایی از جمله داروها، درمان های رفتاری، یا هردو می توانند کمک کننده باشند. در مورد بیماری واریکوسل درمان جراحی انجام می شود. انسداد مجاری انزالی با استخراج مستقیم اسپرم از بیضه و تزریق به تخمک در آزمایشگاه درمان می شود. انسداد اپیدیدیم نیز می تواند با جراحی برطرف شود.

۲. درمان های اختصاصی خانم ها

داروهایی که برای تنظیم یا القای تخمک گذاری تجویز می شوند شامل کلومیفن، متفورمین، هورمون تحریک کننده فولیکول، گنادوتروپین منوپوز انسانی، گنادوتروپین کوریونیک انسانی، هورمون ترشح کننده گنادوتروپین و بروموکریپتین می شوند. درصورتیکه لوله های فالوپ مسدود یا آسیب دیده باشند ترمیم از طریق جراحی می تواند مفید باشد. همچنین اندومتریوز از طریق جراحی درمان می شود.
برخی روش های کمکی برای لقاح نیز وجود دارند: وارد کردن اسپرم به رحم در زمان تخمک گذاری، لقاح اسپرم و تخمک در آزمایشگاه و جایگذاری جنین در رحم، اهدا اسپرم یا تخمک

۳. درمان صدردرصد نازایی

نازایی درمان صد در صد ندارد. گاهی ممکن است یک زوج تا آخر عمر خود نتوانند باردار شوند. اما از روش‌های مطمئن می‌توان به IVF و روش‌های مشابه اشاره کرد.

متن انگلیسی:
«women should talk with a healthcare professional sooner if they:
Are age 35 or older and have tried to conceive for six months or longer.»
ترجمه متن:
«اگر سن خانم بیشتر از ۳۵ سال باشد و ۶ ماه یا بیشتر برای بارداری تلاش کرده باشد، باید زوده به دکتر مراجعه کنید.»

به نقل از mayoclinic
برای درمان نازایی چه بخوریم؟
برای درمان نازایی برخی از داروهای ناباروری موثر هستند.

۴. برای درمان نازایی چه بخوریم؟

برای درمان نازایی، در کنار داروهای درمان‌کننده‌ی نازایی می‌توان برخی از مواد زیر را برای بهبود نازایی مصرف کرد:

  • حبوباتی مانند لوبیا
  • آووکادو
  • آناناس
  • تخمه آفتاب گردان
  • ماست یونانی
  • پنیر یونانی
  • مارچوبه
  • گردو
  • زرده تخم مرغ
  • ماهی قزل آلا
  • انار
  • دارچین
  • بلوبری

۵. خواص رازیانه برای نازایی

یکی از خواصی که رازیانه در کنار بیشمار خواص دیگرش دارد، تاثیر مثبت آن بر روی نازایی است. این ماده مفید، تخمک‌گذاری را تحریک می‌کند و به آن کمک می‌کند. رازیانه برای کسانی که تنبلی تخمدان دارند بسیار مفید است.

۶. درمان نازایی خانگی

برای درمان خانگی نازایی می‌توان از میوه‌ها و سبزیجاتی که در بالاتر گفته‌شد، کمک گرفت. اما توجه داشته‌باشید که نمی‌توان تنها به این روش‌ها اکتفا کرد و از درمان دارویی و جراحی غافل شد. در مرحله‌ی اول باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید و درخواست آزمایش‌های ناباروری را بدهید.

۷. روش پی آر پی در نازایی

احتمالا نام PRP به گوش شما رسیده‌است. این تکنیک جدید همان پلاکت درمانی است که جدیدا برای درمان ناباروری هم استفاده می‌شود. البته این روش بیشتر برای درمان ریزش مو، سوختگی، آسیب‌های حاد ورزشی و موارد مشابه استفاده می‌شود که در آن تحریک ساخت سلول‌ها کمک می‌کند.

۸. آی وی اف

آی وی اف یکی از درمان‌های فوق‌العاده برای ناباروری است که در آن لقاح خارج از رحم انجام می‌شود. در این روش اسپرم مرد گرفته می‌شود و در کنار آن تخمک خانم قرار داده می‌شود و در محیط خارجی و مصنوعی، لقاح دو سلول صورت می‌گیرد. سپس سلول تخم تشکیل شده و تقسیم شده در محل مناسب برای لانه گزینی قرار داده می‌شود.

آی وی اف برای درمان نازایی
آی وی اف یکی از درمان‌های فوق‌العاده برای ناباروری است که در آن لقاح خارج از رحم انجام می‌شود.

۹. درمان سریع نازایی

برای درمان سریع نازایی می‌توان از تکنیک‌های دارویی و جراحی استفاده کرد. روش‌های پزشکی سریع‌ترین پاسخ را می‌دهند.

علت‌های نازاییدرمان نازایی
تنبلی تخمدانIVF
تعداد کم اسپرمIUI
ناهنجاری ساختاری رحمتحریک تخمک‌گذاری و دارودرمانی
عدم تخمک گذاریدرمان اختلالات STD و STI
ناسازگاری‌های ژنتیکیدرمان ناباروری با فناوری کمک باروری (ART)
بدشکلی‌های اسپرمدرمان نازایی با جراحی
علت‌های نازایی و درمان‌های آن

چه زمانی لازم است برای درمان ناباروری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از ۱۲ ماه تلاش برای بارداری، روابط جنسی منظم و بدون استفاده از روش‌های پیشگیری، بارداری اتفاق نیفتاد می‌توان برای تشخیص علل و درمان آنها به دکتر نازایی مراجعه کرد. همچنین اگر خانمی هستید که بین ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارید و ۶ ماه یا بیشتر برای بارداری تلاش کرده‌اید و ناموفق بوده‌اید، اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، اگر خانمی هستید که قاعدگی نامنظم دارید یا اصلا خونریزی ماهیانه ندارید، اگر قاعدگی بسیار دردناک دارید، اگر مشکلات باروری شناخته شده دارید، اگر بیماری اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن برای شما تشخیص داده شده‌است، اگر سقط‌های متعدد داشتید و یا اگر در حال درمان سرطان هستید، نیز به پزشک مراجعه کنید.
اگر آقایی هستید که تعداد اسپرم کمی دارید یا مشکلات دیگری مرتبط با اسپرم دارید، اگر سابقه مشکلات بیضه، پروستات یا مشکلات جنسی دیگر دارید، اگر در حال درمان سرطان هستید، اگر بیضه کوچک دارید و یا دچار واریکوسل هستید و همچنین اگر افراد دیگری در خانواده دچار مشکلات باروری هستند، به پزشک مراجعه کنید.

برای نوبت‌گیری از بهترین دکتر متخصص زنان و نازایی یا دکتر اورولوژیست به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص اورولوژی استفاده کنید. همچنین برای دریافت نوبت از دکتر زنان در شهرهای مختلف به صفحات زیر می‌توانید مراجعه کنید:

بهترین دکتر فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی در تهران

متخصص زنان شیراز

 دکتر زنان اصفهان 

متخصص زنان کرج 

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

خرگوش باعث نازایی نمی‌شود. احتمال انتقال بیماری از خرگوش به انسان کم است.

شاید بپرسید که موی گربه نازایی میاره؟ خیلی از ما نمی‌دانیم که ایا موی گربه باعث نازایی میشه؟ و پاسخ این سوال برای ما جالب است. گربه برای انسان نازایی نمی‌آورد اما می‌تواند باعث سقط جنین شود.

خیر سگ باعث نازایی نمی‌شود. عفونت‌هایی که ممکن است سگ ایجاد کند به نازایی ارتباطی ندارد.

گاهی ترکیدن کیست تخمدان ممکن است به تخمدان آسیب جدی وارد کند و باعث بالا بردن احتمال نازایی شود. بعضی از کیست‌های تخمدانی بزرگ هستند و باعث پاره شدن تخمدان و آسیب رساندن به آن می ‌شوند. بافت تخمدان اگر دچار اسکار و خونریزی شود می‌تواند از بین برود و توانایی خود را که تولید هورمون‌های جنسی و ایجاد سلول تخمک است از دست بدهد.

سیپروترون کامپاند از داروهای جلوگیری از بارداری است اما باعث نازایی نمی‌شود. در صورت قطع این دارو، اثر آن بعد از مدتی از بین می‌رود و توانایی باروری به خانم باز می‌گردد.

راکوتان ممکن است باعث نامنظمی در پریود شود اما نازایی ایجاد نمی‌کند و معمولا بعد از مدتی اثر آن به طور کامل برطرف می‌شود. از عوارض راکوتان نازایی نیست.

ممکن است. این داروها به قدری عوارض دارند که در داروخانه‌ها نمی‌توان آنها را تهیه کرد. این داروها ممکن است عوارضی مانند نازایی هم برای خانمها به بار بیاورند زیرا میزان تستوسترون آنها زیاد است.

گاهی فیبروم می‌تواند باعث نازایی شود. این به محل ایجاد آن بستگی دارد. مثلا اگر ساب موکوزال باشد، احتمال ایجاد نازایی وجود دارد. از طرفی فیبروم‌های خیلی بزرگ فضای زیادی از رحم را اشغال می‌کنند و همین مسئله می‌تواند باعث سقط جنین هم بشود. پس در مشکلاتی که فیبروم برای زنان ایجاد می‌کند، لقاح صورت می‌گیرد اما قابلیت نگهداری جنین را در حفره ی خود ندارد.
در مواردی هم ممکن است که بارداری همراه با فیبروم ایجاد شود و تا زمان زایمان هم مشکلی برای جنین پیش نیاید. همه‌ی این موارد به اندازه‌ی فیبروم و محل تشکیل آن دارد.

نازایی می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که از علائم آنها می‌توان به پریود نشدن اشاره کرد. وقتی شما منظم و ماهانه پریود نشوید، مشکلی در سیستم هورمونی شما وجود دارد یا ممکن است که در ساختار رحم شما مشکلی وجود داشته باشد. در این صورت با پریود نشدن، ماهانه تخمکی ساخته نمی‌شود و آزاد هم نمی‌شود. یا ممکن است که تخمک رشد کند اما آزاد نشود. به هر حال در مسیر کامل شدن تقسیم میوزی تخمک، رشد کردن آن و آزاد شدن این سلول از تخمدان موانعی وجود دارد که به سادگی نمی‌توان آن‌ها را برداشت و باید برای علت پریود نشدن بررسی‌های لازم را انجام داد.

یکی از علت‌های تنبلی تخمدان همین مورد است. بنابراین بالا بودن هورمون مردانه در خانم‌ها می‌تواند باعث ایجاد ناباروری شود. زمانی که هورمون مردانه در بدن زن بالا باشد، ممکن است که مسیر تولید تخمک و آزاد کردن آن به سختی انجام شود. حتی ممکن است که این مسیر کامل نشود.
بالا بودن هورمون مردانه می‌تواند به علت مشکلات درون ریز هم باشد. مثلا مشکلات غده فوق کلیه یا آدرنال هم می‌تواند افزایش سطح این هورمون را بدهد. سپس پریود مختل می‌شود و سیکل ماهانه توانایی باروری ندارد.

قرص ال دی را اگر برای مدت‌های طولانی مثلا بالای ۶ یا ۷ سال استفاده کنید، برای مدتی طولانی ایجاد ناباروری کند و زمانی بیش از یک سال استراحت برای به دست آوردن توانایی باروری نیاز باشد. قرص اورژانسی باعث نازایی نمی‌شود. تنها پریود را برای چند سیکل مختل می‌کند.

یکی از علت‌های تنبلی تخمدان همین مورد است. بنابراین بالا بودن هورمون مردانه در خانم‌ها می‌تواند باعث ایجاد ناباروری شود. زمانی که هورمون مردانه در بدن زن بالا باشد، ممکن است که مسیر تولید تخمک و آزاد کردن آن به سختی انجام شود. حتی ممکن است که این مسیر کامل نشود.
بالا بودن هورمون مردانه می‌تواند به علت مشکلات درون ریز هم باشد. مثلا مشکلات غده فوق کلیه یا آدرنال هم می‌تواند افزایش سطح این هورمون را بدهد. سپس پریود مختل می‌شود و سیکل ماهانه توانایی باروری ندارد.

موارد مختلفی مانند بیماری‌های رحمی، عفونت‌های مزمن، اختلالات تخمک‌گذاری، برخی از داروها، روش‌های درمانی و بسیاری موارد دیگر می‌توانند باعث نازایی در زنان شوند.

نازایی ممکن است به خاطر ساختار رحم و یا مسائل هورمونی و تخمدانی باشد. هنگامی که رحم شخص از نظر ساختاری مشکلی نداشته باشد و مسیر عبور تخمک و اسپرم بدون مشکل باشد، همچنین دیواره برای جایگزینی سلول تخم مشکلی نداشته‌باشد، پس باید مسائل دیگر را بررسی کرد. مثلا ممکن است که نازایی به علت اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی باشد. نه تنها هورمون‌های جنسی بلکه گاهی ممکن است که نازایی به علت مشکلاتی در مغز و یا در غدد درون ریزی مانند تیروئید باشد. البته چاقی هم می‌تواند ایجاد نازایی بکند. گاهی هم نازایی می‌تواند از شریک جنسی باشد و خانم هیچ مشکلی نداشته باشد. حتی در مواقعی ممکن است که بدن زن توانایی پذیرش اسپرم همسر را نداشته باشد و لقاح صورت نگیرد.

ارضا نشدن زن ارتباطی با نازایی ندارد اما از نظر روانی می‌تواند مشکلات بسیاری برای او ایجاد کند و زندگی جنسی او را تحت تاثر قرار دهد. همچنین کسانی که نمی‌توانند به ارگاسم برسند دچار نوعی افسردگی و یا سرخوردگی می‌شوند که باید آن را بررسی کرد. اگر در روابط جنسی خود با مشکل مواجه شده‌اید بهتر است که حتما به سکسولوژیست مراجعه کنید و به دنبال پیدا کردن علت نازایی سوای از ارضا نشدن باشید.

اگر اختلال نعوظ هم همراه با آن باشد، نازایی ممکن است ایجاد شود. انزال زودرس می‌تواند یکی از علت‌های ناتوانی جنسی باشد و ناتوانی جنسی از مواردی است که می‌تواند در مردان ایجاد نازایی کند. توجه‌داشته‌باشید که می‌توان انزال زودرس را با استفاده از روش‌های ساده کنترل کرد.

گاهی مشکلات مجاری ادرار و کلیه باعث ایجاد نازایی می‌شود که می‌توانند در معافیت از سربازی موثر باشند. بسیاری از مواردی که باعث نازایی می‌شوند، باعث معافیت از رزم هم می‌شوند.

فتق به ندرت می‌تواند باعث نازایی در مردان شود.در واقع فتق چندان ارتباط مستقیمی با نازایی ندارد اما اگر علت دیگری سبب فتق شده‌باشد که با شدت پیدا کردن می‌تواند نازایی هم ایجاد کند.

امتیاز شما به مقاله:
(2.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نازایی

  1. مبینا گفت:

    اارسلام من ۱۶ سال دارم یک سال نیمه ازدواج کردم و فقط یک ماه اول ازدواج م قرص ال دی مصرف کردم پس از هر رابطه دوعدد قرص میخوردم ویک بارهم سه عدد قرص خوردم چند ماه پیش رفتم پیش متخصص سونوگرافی وازمایش گرفتم گفت مشکلی نداری وگفت سه بسته قرص از ال دی بخور تا پریودی ات بهم بریره ولی من فقط یه بسته روهم کامل نخوردم والان چند ما میگذر ول هنوز حامله نشدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با وجود مصرف ld باردار نمی شوید
      دارو را قطع کنید
      در صورت وجود پریودی منظم، ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعد چند بار نزدیکی داشته باشید
      احتمال بارداری افزایش می یابد

  2. مبینا گفت:

    سلام من ۱۶ سال دارم یک سال نیمه ازدواج کردم و فقط یک ماه اول ازدواج م قرص ال دی مصرف کردم پس از هر رابطه دوعدد قرص میخوردم ویک بارهم سه عدد قرص خوردم چند ماه پیش رفتم پیش متخصص سونوگرافی وازمایش گرفتم گفت مشکلی نداری وگفت سه بسته قرص از ال دی بخور تا پریودی ات بهم بریره ولی من فقط یه بسته روهم کامل نخوردم والان چند ما میگذر ول هنوز حامله نشدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با وجود مصرف ld باردار نمی شوید
      دارو را قطع کنید
      در صورت وجود پریودی منظم، ۱۴ روز مانده به شروع پریودی بعد چند بار نزدیکی داشته باشید
      احتمال بارداری افزایش می یابد

  3. سمیه امینی گفت:

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شمامن خانم ۳۴سال سن دارم مدت ۷سال که خانه دارهستم وتواین چندسال ۱بارباردارشدم ۶ماه بودکه سقط شدالان مدت ۵سال که خیلی دکتررفتم شوهرم همینطورجفتمون مشکل خواصی نداریم حتی آخرین بارآزمایش دادم گفت ذخایرتخمدان هم داری شوهراسپرم دادگفت سالم البته ناگفته نماندشوهرسیگاروغیره استفاده میکنه لطفا راهنمای کنیدباتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است تایم دقیق تخمک گذاری تان را مشخص کنید
      و سپس اقدام به بارداری کنید
      در همان محدوده
      میزان تحرک اسپرم هم مهم است نیاز به ازمایش دارند

  4. یگانه عسگری گفت:

    سلام ،من یه خانوم ۳۰ ساله هستم ،که یک فرزند ۱۰ ساله دارم الان ۳ ساله اقدام به بارداری کردم ولی متاسفانه باردار نمیشم، دکتر رفتم تمام آزمایشات انجام دادم،واژینال تخمک های ۱۳ و ۱۱ دارم ،دکتر دارو برایم متفورمین ،ویتامین دی ،و آهن نوشت ،و فقط هورمون مردی کمی داشتم وبا مصرف دارو رفع شد،ولی هنوز باردار نشدم ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. یگانه عسگری گفت:

    سلام و خسته نباشید ،من

  6. مهدی گفت:

    سلام
    خسته نباشید من یک دختر ۷ ساله دارم الان پنج ماه است که اقدام کرده ایم برای بچه ولی متاسفانه نشده به نظر شما به دکتر مراجعه کنیم یا نه؟
    در ضمن خودم۳۸ ساله هستم و خانوم مدیر ۲۷ ساله رابطه جنسی منظمی هم نداشتیم.
    ممنون میشم اگر جواب بدهید 🙇

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر سنی مشکلی ندارید. اگر بعد از گذر یک سال از قصد برای بارداری و داشتن رابطه جنسی بارداری اتفاقف نیوفته باید به دنبال درمان بود. اکنون نیز میتونید با مراجعه به متخصص زنان با انجام آنالیز اسپرم و بررسی هورمون های خانم از سلامت باروری اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز دوره کوتاه دارو درمانی صورت بگیرد. از این لینک میتونید نوبت بهترین متخصصان زنان را بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان

  7. رویا گفت:

    سلام وقت بخیر من در دوران پریود سه دیقه رابطه جنسی داشتم آیا باعث نازایی میشود جواب بدین لطفا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با رعایت بهداشت جنسی مشکلی برای شما پیش نمی آید.

  8. Sadegh گفت:

    سلام خسته نباشید، ممنون بابت راهنمایی هاتون🙏
    برای اینکه بارداری صورت بگیره، یکبار سکس و انزال کافیه یا باید دوبار انزال داشته باشم؟؟
    ممنونم.🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر نزدیکی جنسی در زمان مناسب از نظر بلوغ تخمک و آزاد سازی آن صورت بگیره و زن و مرد مشکلی از نظر سلامت هورمونی و جنسی نداشته باشند با یک بار انزال نیز بارداری صورت میگیرد.