دلایل گرفتگی عضلات پا چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گرفتگی عضلات پا از مشکلاتی است که ممکن است به علت فعالیت ورزشی، انحام یک حرکت تکراری، بیماری‌های زمینه‌ای، سوء مصرف الکل و بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل گرفتگی عضلات پا

عضلات پا به دلایل مختلفی می‌توانند دچار گرفتگی شوند که از سبک زندگی گرفته تا بیما‌ری‌های زمینه‌ای می‌تواند متفاوت باشد و اثرات مختلفی بر روی کیفیت زندگی فرد بگذارد. گرفتگی عضلات پا یک حالت دردناک است که راه‌ رفتن فرد را مختل می‌کند و می‌تواند باعث کاهش مفید بودن شخص در انجام کارهای روزانه شود.

آیا تا به حال به گرفتگی عضلات پا دچار شده‌اید؟ آیا بعد از مدت زیادی پیاده‌روی احساس کرده‌اید که درد در پای شما شدت پیدا کرده‌است و دیگر قادر به ادامه‌ی انجام فعالیت خود نیستید؟ اصلا نگران نباشید. اینها حالاتی هستند که می‌توانند برای هر کسی اتفاق بیفتند. اما هنگامی که دچار گرفتگی شدید عضلات پا می‌شوید، چه باید بکنید؟ چطور می‌توان از این حالت نجات پیدا کرد؟ برای درمان گرفتگی پا به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

اگر احساس گرفتگی شدید عضلات پا دارید و نمی‌توانید به راه‌رفتن و انجام فعالیت‌های روزانه بپردازید، می‌توانید با ورود به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو و با جستجوی تخصص ارتوپدی در شهر مورد نظر خود به لیستی از پزشکان متخصص ارتوپد دسترسی داشته‌باشید و از پزشک مورد نظر خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نوبت بگیرید.

گرفتگی عضلات پا نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات پا، مشکل رایجی است که عضلات مچ پا، ساق و ران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به انقباضات ناگهانی، غیرارادی و دردناک در عضلات پا می‌شود، که اغلب هنگام خواب یا استراحت اتفاق می‌افتند. گرفتگی می‌تواند در عرض چند ثانیه بهبود یابد اما طول مدت متوسط انقباضات، ۹ دقیقه است و حساسیت و درد عضله تا ۲۴ ساعت پس از آن رفع می‌شود. در اغلب موارد دلیل گرفتگی عضلات پا هرگز مشخص نمی‌شود و اکثرا بی ضرر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، ممکن است گاهی با یک اختلال زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری شریان محیطی مرتبط باشند.

برخی از نکات کلیدی در مورد گرفتگی عضلات پا:

  • گرفتگی عضلات پا بیشتر بر ماهیچه ی ساق پا تاثیر می گذارد.
  • گرفتگی معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد، اما درد می تواند ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد.
  • در سنین بالاتر و در دوران بارداری گرفتگی پا شایع تر هستند.
  • اغلب، گرفتگی عضلات پا دلیلی برای نگرانی نیست و اهمیت پزشکی ندارد.
  • عوامل موثر شامل: کم آبی بدن، برخی داروها، کف پای صاف و سوء مصرف الکل است.

علت گرفتگی عضلات پا

اغلب هیچ علت شناخته‌شده‌ای برای گرفتگی عضلات ساق پا وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که خستگی عضلانی و اختلال عملکرد عصب در بروز آن دخیل باشد.

تئوری‌های زیادی در مورد دلیل گرفتگی عضلات پا پیشنهاد شده‌است، یکی از نظریه‌ها بیان می‌کند که نحوه‌ی خوابیدن ما (کشیدگی مچ پا و کوتاهی عضلات ساق پا باعث تحریک عضلات و مستعد‌شدن آنها برای گرفتکی عضلات) تاثیر زیادی بر بروز گرفتگی عضلات دارد. تئوری دیگر می‌گوید:

علت گرفتگی عضلات این است که امروزه مردم کمتر چمباتمه می‌زنند، چمباتمه وضعیتی است که باعث کش‌آمدن عضلات ساق پا می‌شود.

گرفتگی عضلات پا به علت ورزش هم ایجاد می‌شود.
فشار‌آوردن بر عضله و یا استفاده‌ی طولانی مدت از یک عضله ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات در طول مدت ورزش یا پس از ورزش شود.

۱. ورزش

فشار‌آوردن بر عضله و یا استفاده‌ی طولانی مدت از یک عضله ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات در طول مدت ورزش یا پس از ورزش شود. گرفتگی‌ها اغلب در ورزشکاران دیده‌می‌شود، به خصوص در شروع فصل تمرینات، در صورت نداشتن آمادگی جسمانی مناسب بیشتر دیده‌می‌شود. آسیب عصبی نیز ممکن است در گرفتگی پا نقش داشته‌باشد.

۲. کم آبی بدن

ورزشکارانی که در آب و هوای گرم ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، اغلب دچار گرفتگی عضلات می‌شوند. این نظریه هنوز به اثبات نرسیده‌است. در هر حال ورزشکارانی که در آب و هوای سرد تمرین می‌کنند نیز دچار گرفتگی عضلات می‌شوند.

۳. سن

افراد سالمند با احتمال بیشتری دچار گرفتگی عضلانی می‌شوند. تحلیل عضلانی از اواسط دهه‌ی ۴۰ زندگی، آغاز می‌شود و اگر شخص فعالیت نداشته‌باشد، افزایش می‌یابد. این فرآیند باعث افزایش احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات می‌شود. بین ۵۰ تا ۶۰% بزرگسالان و ۷% کودکان گرفتگی عضلانی را تجربه خواهندکرد که این احتمال با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد.

۴. بارداری

زنان باردار، به ویژه در مراحل انتهایی، با احتمال بالاتری برای ابتلا به گرفتگی عضلات پا روبرو هستند.

۵. اختلالات ساختاری

بیماری عروق محیطی (PAD)، تنگی کانال نخاعی

۶. اختلالات متابولیک

  • نارسایی حاد کلیه
  • بیماری آدیسون (کمبود هورمون‌های قشر غده‌ی فوق کلیه)
  • کم خونی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سیروز کبدی
  • پرکاری تیروئید
  • کم‌کاری تیروئید
  • دیابت نوع ۱
  • دیابت نوع ۲

آیا شما هم می‌خوای در مورد علل گرفتگی عضلات بدونی؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۷. داروها

  • داروهای فشار خون
  • داروهای کاهنده کلسترول (استاتین‌ها)
  • دیورتیک‌ها (ضد احتباس آب)
  • قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری
  • استروژن کنژوگه (رالوکسیفن)
  • تریپاراتید
  • ناپروکسن

۸. سندروم پای بی قرار (RLS)

گاهی اوقات گرفتگی عضلات پا به علت یک بیماری زمینه‌ای و یا فعالیت ایجاد می‌شود. سایر شرایطی که ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات شوند عبارتند از:

سندروم پای بی قرار گاهی اوقات با گرفتگی عضلات پا اشتباه گرفته می‌شود. به طور کلی، درد از علائم اصلی RLS نیست، اگر چه بعضی افراد مبتلا به RLS از درد شاکی هستند.

۹. سوء مصرف الکل

افرادی که الکل به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، ممکن است که به نوروپاتی الکلی مبتلا شوند. اما این بیماری چیست و چرا به آن دچار می‌شویم. متاسفانه مصرف زیاد الکل می‌تواند اعصاب محیطی را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را بی‌حس کند. هنگامی که چنین اتفاقی در بدن یک فرد الکلی می‌افتد، نمی‌تواند به خوبی از اندام‌های انتهایی خود مانند دست‌ها و پاها استفاده کند و دچار علائمی چون درد، گزگز و گرفتگی عضلات پا می‌شود. هنگامی که این حالت ایجاد می‌شود، باید به متخصص مراجعه کنید. در صورتیکه این بیماری زودهنگام تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد.

۱۰. اسهال

هنگامی که یک شخص دهیدراته می‌شود و آب بدن خود را از دست می‌دهد، تعادل الکترولیت‌های بدن که یون‌های متنوعی هستند به هم می‌خورد و ممکن است که در بخش‌های مختلف بدن مشکلاتی ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با از دست دادن الکترولیت‌ها به آن دچار می‌شوید، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی است. از راه‌های مختلفی ممکن است که بدن شما دهیدراته شود که یکی از مهم‌ترین آنها اسهال است. هنگامی که فرد به اسهال مبتلا می‌شود، مقدار زیادی از آب و الکترولیت‌های بدن خود را از دست می‌دهد و به نقل از medicalnewstoday، در صورتیکه به موقع این حالت را درمان نکند ممکن است که به گرفتگی عضلات مختلف مثل گرفتگی عضلات پا دچار شود.

۱۱. خستگی عضلانی

زمانی که ماهیچه‌های شما در اثر فعالیت زیاد خسته شود، احتمال اینکه دچار گرفتگی شود وجود دارد. توجه داشته‌باشید که در اثر ورزش کردن و یا انجام دادن یک حرکت تکراری با ماهیچه احتمال ایجاد درد و گرفتگی ماهیچه‌ها وجود دارد که بهتر است آن را با نرمش کردن و ماساژ بهبود ببخشید. یکی دیگر از دلایلی که در مواقعی که با ورزش کردن به گرفتگی ماهیچه‌ها دچار می‌شوید، هنگامی است که با فعالیت‌های زیاد در ماهیچه‌های شما مقدار زیادی لاکتیک اسید تولید می‌شود که ایجاد درد و گرفتگی در ماهیچه‌ها می‌کند.

آرتروز می‌تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود.
در بیشتر موارد، آرتروز می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلاتی نیز بشود. اسپاسم عضلاتی یا گرفتگی ماهیچه‌ها می‌تواند در هر کدام از اندام‌ها رخ دهد.

۱۲. آسیب عصبی

به علت‌های مختلفی از جمله درمان‌های بیماری سرطان، برخی از بیماری‌های زمینه‌ای و ابتلا به نوروپاتی‌های محیطی در اثر سوء مصرف مواد مخدر یا الکل، ممکن است که آسیب به اعصاب محیطی ایجاد شود. هنگامی که به اعصاب محیطی آسیب برسد، نمی‌توانند به خوبی پیام‌ها را برسانند و در انجام فعالیت‌های خود دچار اختلال می‌شوند.
این حالت می‌تواند مشکلات متعددی از جمله درد، ضعف و گرفتگی عضلاتی را در اندام‌های مختلف به خصوص پاها که جزو اندام‌های انتهایی هستند ایجاد کند. برای اینکه از این مشکلات خلاصی پیدا کنید، باید آسیب به اعصاب را درمان کنید. در بیشتر موارد اگر این اختلال به زودی تشخیص داده‌شود، می‌توان آن را درمان کرد. اما اگر دیر این اختلال را تشخیص دهید، نمی‌توان از آن جان سالم به در برد.

۱۳. آرتروز

بیماری که سبب شکسته‌شدن مفاصل می‌شود. شاید با خود فکر کنید که آرتروز و یا استئوآرتریت بیماری است که تنها مفاصل و استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این یک باور اشتباه است. در بیشتر موارد، آرتروز می‌تواند باعث ایجاد اسپاسم عضلاتی نیز بشود. اسپاسم عضلاتی یا گرفتگی ماهیچه‌ها می‌تواند در هر کدام از اندام‌ها رخ دهد. یکی از اصلی‌ترین اندام‌هایی که دچار آسیب می‌شود و می‌تواند گرفتگی عضلات را در آن دید، پاها هستند. برای درمان این حالت بهتر است که به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

۱۴. کف پای صاف

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است کف پای صاف برای فرد ایجاد کند، خستگی ماهیچه است. هنگامی که کف پای شخص دارای برجستگی‌ها و انحناهای متناسب و طبیعی نباشد، راه رفتن زحمت بیشتری می‌برد و انرژی بیشتری از فرد گرفته می‌شود. از طرفی قرار گرفتن نامتناسب پا کف زمین می‌تواند مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات پا ایجاد کند. بله! درست است! کسانی که کف پایشان صاف است، بیشتر از باقی افراد به گرفتگی عضلات پا مبتلا می‌شوند. استفاده از کفی مناسب می‌تواند این عوارض را تا حد امکان کاهش دهد.

۱۵. هیپوکالمی

پتاسیم یکی از مهم‌ترین یون‌هایی است که برای انجام فعالیت‌های طبیعی بدن و به خصوص ماهیچه‌ها لازم است. سلول‌های بدن ما برای انجام کارهای خود به جابه‌جا کردن این یون‌ها نیاز دارند. زمانی که مقدار پتاسیم در بدن ما کاهش پیدا می‌کند،‌ به هایپوکالمی مبتلا می‌شویم. در این مواقع عوارض مختلفی در بدن ما بروز می‌کند که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • گرفتگی عضلات مانند گرفتگی عضلات پا
  • تپش قلب
  • یبوست
  • آسیب به ماهیچه‌های بدن
  • گزگز کردن ماهیچه‌های بدن
  • بی‌حسی
  • خستگی مفرط

در صورتیکه مقدار پتاسیم خون شما به مقدار کمی کاهش پیدا کرده‌باشد، می‌توان با تغییر سبک زندگی آن را بهبود بخشید. اما اگر این کاهش به مقدار شدید باشد، نمی‌توان آن را با تغییر شیوه‌ی زندگی درمان کرد و حتما باید تحت درمان پزشک قرار بگیرید.

۱۶. مسمومیت با سرب

سرب یکی از عناصری است که می‌تواند مسمومیت ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلات جدی در فرد شود. افرادی که در مراکز کپی و چاپ کار می‌کنند معمولا در معرض ابتلا به این مسمومیت هستند. معمولا افرادی که به مسمومیت با سرب مبتلا می‌شوند، دچار علائمی چون درد شکمی، کرامپ عضلانی یا گرفتگی عضلات، تهوع و استفراغ می‌شوند. در موارد شدید‌تر ممکن است که فرد به کما وارد شود و این حالت نزدیک به مرگ است. در مسمومیت با سرب باید پزشک به طور اورژانسی فرد را ویزیت کند و بررسی‌های لازم انجام شوند.

۱۷. سارکوئیدوز

رشد توده‌های کوچکی در هر قسمتی از بدن که باعث التهاب یا تورم بافت می‌شود.

۱۸. بیماری عروق و نارسایی وریدی

زمانی که شما به بیماری‌های عروقی مبتلا باشید، عروق انتهایی شما یا مویرگ‌ها نیز دچار اختلال عملکرد می‌شوند. این حالت می‌تواند تاثیرات مختلفی بر روی عملکرد همیشگی بدن شما بگذارد. یکی از اصلی‌ترین عوارضی که ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری تجربه کنید، این است که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلات پا شوید. گرفتگی عضلات پا به علت اختلال عملکرد مویرگ‌ها در اثر نرسیدن خون کافی به ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. درمان این حالت تنها با رفع اختلال عملکرد عروق محیطی امکان‌پذیر است.

۱۹. مشکلات نورون حرکتی

نورون‌های محیطی دو نوع هستند؛ حسی و حرکتی. اگر در اعصاب محیطی آسیب ایجاد شود، می‌تواند در هر کدام از این نورون‌ها باشد. هنگامی که نورون‌های حرکتی آسیب می‌بینند، عوارض و علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهند که یکی از آنها، درد در عضلات پا و گرفتگی آنها است. برای درمان این حالت باید با متخصص اعصاب مشورت کنید.

گرفتگی عضلات پا در شب به علت خستگی و آسیب عصبی می‌تواند باشد.
گرفتگی عضلات پا در خواب و در هنگام شب معمولا به علت خستگی و مشکلات عصبی است.

۲۰. بیماری پارکینسون

یکی از علائم شایع بیماری پارکینسون درد و گرفتگی عضلات است. به علت لرزش دائمی که عضلات دارند، معمولا درد و گرفتگی در عضلات در بیماران دیده‌می‌شود. دیستونیا این علامت است که باعث ایجاد درد در ماهیچه‌ها می‌شود که ناشی از کرمپ عضلانی است. اما چگونه می‌توان از درد ناشی از پارکینسون نجات پیدا کرد؟ می‌توان با دوش آب گرم، ماساژ و انجام برخی از ورزش‌ها و تمرینات مانند یوگا این درد و گرفتگی را کاهش داد.

۲۱. علت گرفتگی عضلات پا در خواب

گرفتگی عضلات پا در شب از مشکلاتی است که معمولا بسیار در میان خانم‌ها و آقایان شایع است. این مشکل در خانم‌های باردار بیشتر از باقی افراد دیده می‌شود. گرفتگی عضلات پا در خواب و در هنگام شب معمولا به علت خستگی و مشکلات عصبی است. این که افراد به گرفتگی عضلات پا در شب گرفتار می‌شوند چندان ارتباطی با موارد دیگر ندارد. بلکه همان علت‌هایی که در روز هم باعث گرفتگی عضلات پا می‌شوند، در شب و هنگام خواب هم می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. البته در شب خستگی ماهیچه‌ها بیشتر است زیرا بعد از انجام فعالیت‌های روزانه است.

کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات پا در خواب میشود؟

در مواقعی کاهش برخی از ویتامین‌ها در بدن می‌تواند باعث ایجاد کرمپ و یا گرفتگی عضلات شود. توجه داشته‌باشید که برای فعالیت ماهیچه‌های بدن لازم است که بدن شما در ویتامین‌ها و مواد معدنی و همین‌طور یون‌ها کمبودی نداشته‌باشد. زمانی که برخی از مواد لازم بدن کاهش پیدا می‌کنند، علائمی در بدن شما بروز پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در اثر کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن شما ایجاد شود، گرفتگی عضلات است. این حالت در شب‌ها بیشتر بروز می‌کند. بنابراین اگر برای گرفتگی ماهیچه‌های خود دلیل قابل قبولی ندارید، سعی کنید که با بررسی ویتامین‌های بدن به خصوص ویتامین B12 از سلامت بدن خود آگاه باشید.

برای درمان گرفتگی عضلات پا چه باید کرد؟

هیچ دارویی به صورت کلی برای گرفتگی عضلات توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به استفاده از دارو اگر انقباض شدید عضلانی باعث احساس درد و ناراحتی شود، می‌توانید از قرص‌های مسکن استفاده کنید. در گذشته کوئینین مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به دلیل عوارض جانبی و تداخلات دارویی خطرناک، FDA مصرف آن را منع کرد. شواهد محدودی مفید بودن ورزش و کشش عضلات، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، کاریزوپرودول و ویتامین B-12 را تایید می‌کنند. ممکن است مولتی‌ویتامین‌ها در دوران بارداری مفید باشند. هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن داروهای ضد‌التهابی غیر استروئیدی (NSAID)، کلسیم و پتاسیم، وجود ندارد.

۱. درمان فوری گرفتگی عضلات پا

از بهترین راه حل‌هایی که برای درمان گرفتگی و درد عضلات پا وجود دارد و بسیار سریع اثر می‌کند، این است که ماهیچه‌ای که دچار گرفتگی عضلانی شده‌است را ماساژ بدهید و یا گرم کنید. از بهترین و فوری‌ترین راه‌هایی که به درمان گرفتگی عضلات پا کمک می‌کند، گرفتن دوش آب گرم و ماساژ دادن پای گرفته است. همچنین می‌توان با خوردن مسکن درد گرفتگی را کاهش داد. اما فراموش نکنید که گرم کردن و ماساژ دادن برای برطرف کردن گرفتگی عضلات پا معجزه می‌کند.

۲. درمان های خانگی گرفتگی عضلات پا

طبق گفته‌ی آکادمی پزشکان ارتوپد آمریکا، موارد زیر در بهبود گرفتگی عضلانی موثر خواهد بود؛

  • پرهیز از برخی فعالیت‌ها: توقف فعالیتی که باعث گرفتگی عضلانی می‌شود.
  • تمرینات کششی: نگه داشتن در حالت کشش عضلانی تا زمانی که گرفتگی متوقف شود.
  • حرارت: اعمال حرارت به عضلاتی که خشک و یا سفت هستند (کیسه‌های گرم‌کننده، به صورت آنلاین قابل خریداری هستند)
  • کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد بر روی عضلات دردناک
ورزش به درمان گرفتگی عضلات کمک می‌کند.
اگر هیچ علت زمینه‌ای وجود ندارد، گرفتگی عضلات پا، احتمالا بدون درمان بهتر خواهندشد. تمرینات کششی ممکن است کمک کند.

۳. استفاده از مکمل منیزیم

بعضی از افراد از مکمل‌هایی مانند منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلانی استفاده می‌کنند، اما طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که بعید است، افراد مسن از این درمان سود ببرند و مشخص نیست که آیا این درمان برای زنان در دوران بارداری مفید خواهدبود یا خیر. گفته‌ها حاکی از این است که ورزش‌های ملایم قبل از خواب، مانند چند دقیقه استفاده از دوچرخه‌ی ثابت یا تردمیل، ممکن است کمک‌کننده باشد.

۴. ورزش و تمرینات کششی برای رفع گرفتگی عضلات پا

اگر هیچ علت زمینه‌ای وجود ندارد، گرفتگی عضلات پا، احتمالا بدون درمان بهتر خواهندشد. تمرینات کششی ممکن است کمک کند.

در مورد گرفتگی عضلات ساق پا می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • برای کشش عضلات ساق پا، پاها را صاف کنید و انگشتان پا را به سمت زانو خم کنید.
  • برای چند دقیقه روی پنجه ی پا (نوک پا) راه بروید.
  • با فاصله‌ی ۱ متر رو به دیوار بایستید و کف پا را روی زمین بگذارید. دستان خود را بر روی دیوار گذاشته و به سمت جلو خم شوید. پاشنه‌ی پا نباید از زمین جدا شود، ۱۰ ثانیه نگه‌دارید، سپس به آرامی به موقعیت قبلی بازگردید. این تمرین را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.
  • تکرار حرکات فوق ۲ تا ۳ مرتبه در روز، ممکن است به پیشگیری و کاهش گرفتگی عضلات کمک‌کند.

۵. ماساژ برای گرفتگی عضلات پا

در صورتیکه ورزش کرداه‌اید یا فعالیتی را انجام داده‌اید که باعث استفاده‌ی زیاد از عضلات پای شما شده‌است، برای بهبودی درد آنها و یا پیشگیری از گرفتگی عضلات پا می‌توانید با ماساژ دادن عضلات پای خود از گرفتگی آنها جلوگیری کنید.

پرطرفدارترین راه برای درمان گرفتگی عضلات چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

پیشگیری از گرفتگی عضلات پا

اقدامات زیر ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا کمک کند.

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن
  • گرفتن دوش آب گرم
  • پنجه پای‌تان را به طرف بالا خم کنید.
  • در زمان خواب پای‌تان را از زیر روانداز بیرون بیاورید و یک بالش زیر پای‌تان قرار دهید، اجازه دهید پاهایتان از لبه تخت آویزان شوند.
  • داشتن بستری نرم برای کمک به جلوگیری از وضعیتی که در خواب، پا و انگشتان پا به سمت پایین باشند.
  • پوشیدن کفش مناسب، به خصوص اگر مبتلا به کف پای صاف و دیگر مشکلات پا هستید.
  • ورزش: ابتدا اطمینان حاصل کنید که برنامه ی شما مناسب است و پیشروی شما تدریجی است. اجتناب از تمرین بیش از حد و تمرین برای دوره‌های طولانی، و همیشه به یاد داشته‌باشید قبل از شروع تمرین، بدنتان را گرم کنید.
  • پیاده‌روی یا آرام حرکت دادن پا
  • کشیدن عضلات پا و یا استفاده از دوچرخه‌ی ثابت، چند دقیقه قبل از رفتن به رختخواب
  • ماساژ عضله‌ی منقبض‌شده با دست یا با یخ.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه مواقعی برای درمان گرفتگی عضلات پا به پزشک مراجعه کنیم؟

برای اکثر مردم، گرفتگی عضلات ساق پا صرفا یک ناراحتی ساده است و اغلب آنها را از خواب بیدار می‌کند اما در برخی موارد ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده‌ی موارد زیر، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی عضلات شدید و مداوم
  • بعد از قرار گرفتن در معرض سمومی مانند سرب، دچار گرفتگی عضلات ساق پا، شوید.
  • اختلالات عملکردی در طول روز به دلیل گرفتگی عضلات پا
  • ایجاد ضعف عضلانی و آتروفی همراه با گرفتگی عضلات پا.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!‍

پرسش‌های متداول

می‌توان از ماساژ، حمام آب گرم و مسکن برای بهبود در آن استفاده کرد.

بله ممکن است که گرفتگی در پای کودک هم اتفاق بیفتد. این مشکل می‌تواند به علت آسیب و یا فعالیت بیش از حد کودک باشد.

گاهی خستگی و یا مشکلات نوروپاتی محیطی می‌توانند باعث گرفتگی عضلات کف پا شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی عضلات پا

  1. محمد رضا حیدرزاده گفت:

    ممنون از راهنمایتون 🌹🌹🌹

    1. همیار دکترتو گفت:

      خواهش میکنم
      پایدار باشین

  2. محمد رضا حیدرزاده گفت:

    سلام . خسته نباشید من ۴۲ سال دارم قبلا فوتبال بازی میکردم ولی الان ۵سالی هست که دیگه ورزش نمیکنم . به شدت عضلات پاهام خصوصا کشاله ران به حد زیادی دچار خشکی و انقباض شده به حدی که پاهام حتی ۴۵ درجه هم باز نمیشه ودرراه رفتن هم بعضی وقتها دچار مشکل میشم در ضمن بعضی اوقاتم کمر درد های شدیدی میگیر ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین تا معاینه بشین و آزمایشات لازم انجام بشه:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  3. علیرضارحیمی گفت:

    سلام.ازسن ده سالگی تا۱۵سالگی ورزش کشتی حرفه ای انجام میدادم.ولی باوجودتمرین مستمراکثراوقات عضلات پاوکمردچارگرفتگی شدیدمیشدندوتا۴تا۵روزشل نمیشند.ازسن ۱۵تا۳۰سال هم که فوتبال حرفه ای کارمیکردم بازم همون مشکل راداشتم.ولی هیچوقت به دکترمراجعه نکردم.الان ۳۸سال دارم وبعدورزش وتحرک بازم همان علائم رادارم میشه راهنمایی فرماییدبرای بهبودی وسلامت ورهایی ازاین دردچکارکنم.باتشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه یه چکاپ کلی بشین. می تونین از مکمل های کلسیم-دی و ویتامین ها کمک بگیرین تا عضلاتتون تقویت بشن. همچنین نرم کردن قبل از ورزش و سرد کردن بعد از ورزش هم بسیار مهمه.

  4. Mahdieh گفت:

    سلام خسته باشین نامزد من چند ماهی هست بخاطر گرفتگی عضله پا رنج میبره درحدی که بخاطر درد شدید پاهاش ازخواب بیدارمیشه و نمیتونه پاشو تکون بده رو زمین می‌کشه لطفاً راهنمایی کنین به چندتا از پزشکاهم مراجعه کردیم ولی نتیجه نگرفتیم نامزدم ۲۵سالشه 🥺😞😞

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  5. سارامحمدی گفت:

    سلام من چند روزه ک عضلات پاهام بویژه پای چپم بشدت میگیره از قسمت ران تا زانو و درد شدیدی هم داره تحرک داشته باشم بهتره ولی وقتایی ک خوابیدم یا نشستم درد میگیره و گاهی با درد از خواب بیدار میشم و واقعا دردش وحشتناکه میشه و من باشگاه میرم نمیدونم بخاطر اونه یا کم خونیم و چیکارباید بکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای تشخیص علت لازمه که معاینه بشین و آزمایشات لازم انجام بشه. برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  6. پرویز گفت:

    سلام ببخشید منظورتون از اواسط دهه ۴۰ سالگی زندگی بعد ۴۰ سالگی هستش

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بله درسته

  7. مریم احمدی گفت:

    سلام پسرم ۱۵ سال دارد مدام ازگرفتگی عضلات پا درطول روز رنج میبره .زمان درد باید چند دقیقه بنشینه که در روز چند بار پیش میاد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      دلایل گرفتگی عضلات پا در مقاله‌ای که مطالعه کردین ذکر شده. برای تشخیص علت لازمه که به پزشک مراجعه کنین تا آزمایشات لازم انجام بشه.

  8. Masomeh صادقی راین گفت:

    سلام منم پای راستم ازران تاپایین ران میگیره زانوم رانمیتونم صاف کنم دردخیلی وحشتناکی داره ورزش زانوراانجام دادم بدترشد۶۳سال دارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

    2. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشید من خانم ۵۱ ساله هستم به شدت گرفتگی عضلات دارم جوری که کل بدنم می‌گیرد دکتر رماتولوژی رفتم برام کلی دارو مکم داده ولی انگار که تاثیری نداره این گرفتگی کلافم کرده نمی‌دونم چیکارکنم لطف راهنماییم کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        علایم کمبود کلسیم و ویتامین دی۳ دارید
        باید ابتدا ازمایش و سپس از مکمل های لازم استفاده کنید

  9. رضا جولایی گفت:

    اطلاعات خوبی ارائه شده ولی هیچکدام برای درمان درد اثر فوری نداره و این درد الان برام ناراحت کننده است

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای درمان سریع گرفتگی عضلات، به مصرف داروهای مسکن و شل کننده‌ی عضلات نیاز پیدا خواهید کرد.

      1. خزلی گفت:

        سلام وقت بخیر،مدتی هست که رگ پا و ساق پام گرفته میشه و چندین بار هم درخواب اتفاق افتاده و درد خیلی زیادی داره و حدودا ۱ روز زمان میبره تا دردش خوب بشه،و بعضی از اوقات احساس میکنم دستی روی گردنم هست که سنگینی و گرفتگی روی قفسه سینه احساس میکنم و همزمان درد در سمت چپ بدن.دلایل خاصی داره؟ممنون میشم جواب بدین

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روماتولوژیست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین روماتولوژی

  10. علی یعقوبی گفت:

    سلام من نزدیک بیست روز میشه که عضلات پاهام گرفته میشن همراه با درد شدید که مجبور میشم بشینم یا دراز بکشم من تنگی کانال نخاعی دارم ایا مشکل از تنگی کانال هستش یا چیز دیگه و ایا باید استراحت کنم یا کم کم پیاده روی و ورزش ممنون میشم جواب سوالمو بدید در ضمن ۳۵سالمه

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب