داروی ایمی پرامین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف ایمی‌پرامین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ایمی پرامین داروی ضد افسردگی است و در کودکان برای درمان شب ادراری نیز استفاده میشود. آیا با مهم ترین نکات نحوه مصرف و عوارض ایمی پرامین آشنا هستید؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
داروی-ایمی-پرامین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

ایمی پرامین چیست؟ افسردگی یکی از بیماری‌هایی است که امروزه تعداد زیادی از افراد با آن سروکار دارند. این بیماری روانی باعث مختل‌شدن فعالیت‌های روزانه‌ی افراد می‌شود. کسانی که افسرده هستند، بازده کاری‌شان بدتر می‌شود و در تحصیل خود پسرفت می‌کنند. بنابراین داروهایی مثل ایمی‌پرامین می‌تواند به بهبود خلق آنها کمک کند.

تاریخچه‌ی ایمی پرامین یکی از نکات جالب این دارو است. یک روانپزشک سوئیسی در قرن بیستم، تلاش می‌کرد دارویی پیدا کند تا حال روحی بیمارانی که افسرده هستند، بهتر شود. در این تحقیقات با ماده‌ای آشنا شد که محققان و پزشکان دیگر برای بهبود حالت روحی بیماران افسرده‌ای که عقب‌ماندگی ذهنی داشتند، استفاده کرده‌اند.

با وجود این که می‌دانیم این دارو برای درمان استرس، افسردگی و شب ادراری در کودکان به‌کاربرده می‌شود، نباید سرخود آن را مصرف کنیم. اگر علائم این بیماری‌ها را در خود و یا فرزندتان دیده‌اید،‌ باید ابتدا به پزشک مراجعه کنید. برای مشاوره‌ی دارویی و دریافت نوبت دکتر روانشناس و یا دکتر رواپزشک،‌ می‌توانید از نوبت دهی آنلاین و مشاوره‌ی تلفنی دکترتو کمک بگیرید.

ایمی‌پرامین اشکال دارویی مختلفی دارد و در دوزهای متنوعی به فروش می‌رسد. اگر می‌خواهید با این دارو بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با دکترتو همراه باشید.

ایمی پرامین چیست؟

نام انگلیسی: Imipramine hcl

نام تجاری: Tofranil

ایمی پرامین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که برای درمان علائم افسردگی استفاده می‌شود. قرص خوراکی ایمی پرامین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کرد.

اشکال دارویی ایمی پرامین

ایمی‌پرامین در دو شکل دارویی در بازار دیده‌می‌شود و در دسترس بیماران قراردارد. این اشکال دارویی در ادامه آورده‌شده‌اند.

شکل خوراکی ایمی‌پرامین

نوع خوراکی این دارو تنها به شکل قرص ایمی‌پرامین در دوزهای مختلف وجوددارد. تجویز قرص ایمی پرامین معمول‌تر از تجویز اشکال دیگر آن است. هر دو دوز ایمی پرامین در ایران موجود است.

۱.      قرص ایمی پرامین ۱۰

این قرص که در نسخه‌ها به شکل Tab Imipramine 10 mg نوشته‌می‌شود، پایین‌ترین دوز شکل خوراکی این دارو است. اما قرص ایمی پرامین ۱۰ برای چیست؟ از قرص ایمی پرامین ۱۰ معمولا برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال استفاده‌می‌شود.

۲.      قرص ایمی پرامین ۲۵

اما قرص ایمی پرامین ۲۵ برای چیست؟ ایمی پرامین ۲۵ دوز دیگری از شکل خوراکی ایمی‌پرامین است که معمولا برای سالمندان کاربرد دارد. ایمی پرامین ۲۵ را برای کسانی تجویز می‌کنند که مقدار بیشتری از ایمی پرامین ۱۰ را نیاز دارند. همانند باقی دوزها، از ایمی پرامین ۲۵ برای درمان افسردگی و یا شب ادراری در کودکان استفاده می‌شود.

۳.      قرص ایمی پرامین ۵۰

ایمی پرامین ۵۰ برای بالغینی که افسردگی حاد دارند استفاده و معمولا بیشتر از یکی در روز تجویز می‌شود.

تجویز و تعیین مقدار مصرفی قرص‌های ایمی‌پرامین فقط و فقط به عهده‌ی دکتر روانپزشک است. به هیچ‌ عنوان نباید با تجویز شخصی و سرخود به سراغ این دارو بروید و از آن بدون نسخه استفاده‌کنید. هرچند که تهیه‌کردن ایمی پرامین تنها با نسخه‌ی روانپزشک امکان‌پذیر است.

عوارض ایمی پرامین ۱۰ از عوارض ایمی پرامین ۲۵ کمتر است و البته که عوارض ایمی پرامین ۵۰ از عوارض ایمی پرامین ۲۵ بیشتر است.

شکل تزریقی ایمی‌پرامین

شکل تزریقی این دارو هم موجود است که خیلی کمتر از نوع خوراکی آن تجویز می‌شود. آمپول ایمی پرامین تزریق عضلانی دارد و در دو مقدار زیر موجود است؛

  • Amp ایمی پرامین ۲۵ یا Amp Imipramine HCl 25 mg
  • آمپول ایمی پرامین ۵۰ یا ‌Amp Imipramine HCl 50 mg

نکات نحوه مصرف ایمی پرامین

نحوه‌ی مصرف ایمی‌پرامین کاملا باید طبق دستور دکتر رواشناس و یا دکتر روانپزشک باشد. نحوه‌ی مصرف ایمی‌پرامین، مثل خیلی از داروهای ضدافسردگی دیگر نظیر سیتالوپرام و سرترالین ، به موارد مختلفی بستگی دارد که در زیر آورده‌شده‌اند؛

  • سن 
  • علت مصرف دارو
  • وخامت بیماری
  • سایر شرایط پزشکی بیمار
  • چگونگی واکنش به اولین دوز دارو
  • پاسخ به درمان

ایمی پرامین داروی ضدافسردگی است که برای درمان شب ادراری در کودکان هم کاربرد دارد. این دارو از داروهای معمول و پراستفاده‌ی روانپزشکان است و می‌توان از آن برای درمان اختلالات خواب هم استفاده‌کرد. ایمی‌پرامین عوارض متعددی دارد که برخی از آن‌ها کم‌اهمیت و برخی دیگر آزاردهنده هستند و همه‌ی بیماران آن‌ها را تجربه نمی‌کنند. این دارو برای درمان استرس و وسواس هم کاربرد دارد.

موارد و نکات رایجی درباره‌ی مصرف ایمی‌پرامین

اگر از داروی ایمی پرامین مصرف می‌کنید، باید موارد مصرف قرص ایمی پرامین را در نظر داشته‌باشید؛

  • تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه را مطالعه کنید و راهنمای دارو و برگه‌ی دستورالعمل را بخوانید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز را بر حسب نیاز شما تغییر دهد.
  • قرص ایمی پرامین را می‌توانید با یا بدون غذا استفاده کنید.
  • طبق دستورالعمل از دارو استفاده کنید. اگر علائم شما پس از ۴ هفته درمان، بهتر نشد، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت عدم بهبود علائم یا بدتر شدن علائم با پزشک خود تماس بگیرید.
  • استفاده از ایمی پرامین را به طور ناگهانی قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است علائم ترک دارو در شما ظاهر شود‌.
  • پزشک معمولا دوز مصرفی شما را به مرور کاهش می‌دهد تا عارضه رخ ندهد.
  • همچنین، در اطفال پزشک دوز مصرفی کودک را به آرامی کاهش می‌دهد. چون اگر مصرف ایمی پرامین به صورت ناگهانی قطع شود، ممکن است علائم کودک دوباره برگردد و ممکن است ایمی پرامین دیگر برای درمان شب ادراری کار نکند.
  • اگر قرص ایمی پرامین جهت شب ادراری تجویز شده است؛ بهتر است یک ساعت قبل از خواب خورده شود.
  • اگر یک دوز مصرفی را فراموش کردید، دارو را در اسرع وقت مصرف کنید. اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است، دوز فراموش شده را حذف کنید.
  • در هنگام استفاده از ایمی پرامین از مصرف مشروبات الکلی، خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند باعث عوارض جانبی خطرناکی شود.
  • دوزهای بیش از ۷۵ میلی‌گرم روزانه معمولا توصیه نمی‌شوند؛ چون خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.
  • بیماری‌ها و بارداری فعلی را به پزشک اطلاع دهید.
  • لیست همه‌ی داروهای مصرفی فعلی خود را به پزشک تحویل دهید.
  • دارو را دور از دسترس اطفال نگه‌دارید. در صورتیکه کودک این دارو را سرخود مصرف کند، می‌تواند دچار مسمویت‌های خطرناکی شود.

مصرف ایمی پرامین و الکل

متاسفانه الکل می‌تواند باعث بیشتر شدن اثر ایمی‌پرامین شود و از آنجایی که ایمی پرامین ممکن است عوارضی داشته‌باشد، مصرف این دارو با الکل می‌تواند خطرات بسیاری داشته‌باشد. به طور کلی داروهای ضدافسردگی بهتر است با الکل مصرف نشوند. البته که توصیه‌می‌شود هیچ دارویی با الکل مصرف نشود؛ زیرا می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر کبد و کلیه که تصفیه‌کنندگان بدن هستند، بگذارد.

نحوه مصرف داروی ایمی پرامین چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

ایمی پرامین برای چیست؟

  • این دارو گاهی اوقات برای درمان شب ادراری، در کودکان ۶ سال به بالا، به کار می‌رود.
  • دیده‌شده‌است که ایمی‌پرامین را برای درمان سردردهای میگرنی هم تجویز‌کرده‌اند.
  • کسانی که استرس و اضطراب دارند می‌توانند از این دارو استفاده‌کنند.
  • دردهای عصبی را می‌توان با ایمی‌پرامین کنترل‌کرد.
  • یکی از داروهای تجویزی برای فوبیاهای اجتماعی، ایمی‌پرامین است.
  • از ایمی پرامین برای درمان علائم افسردگی استفاده می‌شود. برخی از این علائم عبارت‌اند از؛ خلق پایین، بی‌اشتهایی یا کم‌اشتهایی و اختلالات خواب

مکانیسم اثر Imipramine

بدون شک از خود می‌پرسید که داروی ایمی پرامین در چه مواردی استفاده میشود؟ موارد مصرف ایمی‌پرامین را می‌توانید در زیر مشاهده‌کنید؛

اما این سوال به ذهن می‌رسد که داروی ایمی‌پرامین در بدن چگونه عمل می‌کند و مکانیسم اثر آن چیست؟ به طور کلی، علت ایجاد افسردگی ناشناخته‌است، اما فرد با از بین رفتن تعادل در انتقال دهنده های مغزی، نظیر نوراپی نفرین و سروتونین افسرده می‌شود.

خاصیت ایمی پرامین و عملکرد آن در بدن چگونه است؟

ایمی پرامین با مهار بازجذب مجدد انتقال دهنده‌های عصبی نوراپی نفرین و سروتونین کار می‌کند و باعث کاهش جذب نوراپی نفرین و سروتونین توسط سلول های عصبی می‌شود. وقتی این انتقال‌دهنده‌های عصبی از پایانه‌های سیناپسی به مقدار کمتری بازجذب شوند، غلظت آنها در خون افزایش پیدا می‌کند و علائم افسردگی بهتر می‌شود.همچنین می‌تواند سبب تغییراتی در انتقال دهنده‌های عصبی و فیزیولوژی مغز شود و علائم افسردگی را تسکین دهد. 

دوز مصرفی ایمی پرامین

از آنجایی که تعیین دوز مصرفی به عوامل مختلفی بستگی دارد، نمی‌توان گفت که تنها دستور مصرف‌کردن ایمی پرامین چیست. روانپزشک با توجه موارد زیر دوز مصرفی را امتحان و در نهایت تثبیت می‌کند؛

  • نوع بیماری
  • پاسخ به درمان
  • عوارض جانبی ایجاد‌شده برای بیمار در اثر مصرف دوز مورد نظر دارو

اطلاعات زیر فقط دوز معمول دارو را شامل می‌شود. در صورتی که دوز تجویزی ایمی‌پرامین برای شما با موارد ذکر‌شده در این مطلب، تفاوت دارد، هرگز آن را تغییر ندهید و طبق دستور پزشک معالج خود، به مصرف دارو ادامه‌دهید.

ایمی پرامین برای سالمندان و کودکان با دوزهای کمتری نسبت به بزرگسالان تجویز می‌شود.

ایمی-پرامین

۱.     دوز مصرفی Imipramine برای درمان افسردگی و استرس

تعیین مقدار مصرفی ایمی پرامین برای درمان بیماری افسردگی و استرس در بزرگسالان و کودکان متفات است.

بزرگسالان

ایمی پرامین در بزرگسالان معمولا در مقادیر زیر تجویز می‌شود؛

  • دوز معمول ۷۵ میلی‌گرم روزانه، در یک یا دو دوز، به صورت خوراکی؛ می‌توان این مقدار را تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز افزایش داد.
  • در بیماران بستری در بیمارستان، ممکن است دوز مصرفی تا ۱۰۰- ۱۵۰ میلی‌گرم روزانه افزایش یابد.
  • دوز مصرفی را در بزرگسالان نباید از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز بیشتر کرد؛ زیرا عوارض جانبی دارو زیاد می‌شود و دیگر اثربخشی آن فایده‌ای ندارد.

بدون شک زمانی که از دوزهای بالا برای بزرگسالان استفاده می‌شود، نیازی به تجویز ایمی پرامین ۱۰ نیست.

سالمندان

برای سالمندان، قرص ایمی پرامین را طبق مقادیر زیر درنظر‌می‌گیرند؛

  • دوز معمول ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم در روز است. می‌توان یک قرص ایمی پرامین ۵۰ یا دو قرص ایمی پرامین ۲۵ برای بیمار تجویز کرد.
  • برای سالمندان نباید دوز تجویزی ایمی‌پرامین را از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز بیشتر کرد.

۲.     دوز مصرفی ایمی‌پرامین برای درمان شب ادراری در کودکان

برای درمان شب ادراری در اطفال، قرص ایمی‌پرامین در مقادیر زیر تجویز می‌شود؛

  • ۶ تا ۱۲ سالگی: ۲۵ تا ۵۰ میلی‌گرم روزانه، تک دوز، به صورت خوراکی
  • ۱۲ تا ۱۸ سالگی: ۲۵ تا ۷۵ میلی‌گرم روزانه، تک دوز، به صورت خوراکی

معمولا برای کودکان این سن، قرص ایمی پرامین ۱۰ تجویز می‌شود. قرص ایمی پرامین ۱۰ برای مواقعی تجویز می‌شود که میزان کمی از قرص شب ادراری ایمی پرامین مورد نیاز باشد.

بهترین درمان برای افسردگی چیست؟

 عوارض جانبی ایمی پرامین

مانند همه‌ی داروها، قرص ایمی پرامین نیز می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. با این وجود، بسیاری از افراد هیچ عارضه‌ی جانبی نخواهند داشت، اما برخی دیگر عوارض جانبی ایمی‌پرامین را به شکلی قوی‌تر نشان‌می‌دهند. انتخاب اینکه مصرف دارو منافع بیشتری دارد و یا تغییر آن با یک داروی دیگر بهتر است، به عهده‌ی متخصص است. اگر روانپزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، تشخیص داده که مصرف این دارو بیشتر از مضرات آن به سود شماست.

توجه داشته‌باشید که عوارض جانبی قرص ایمی پرامین در بزرگسالان کمی متفاوت از کودکان است.

عوارض جانبی شایع در بزرگسالان

برخی از عوارض شایع در بزرگسالان خطرناکند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. مصرف ایمی‌پرامین در بزرگسالان می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد؛

  • حالت تهوع
  • یبوست یا اسهال؛ رژیم غذایی خود را تغییر دهید و با انتخاب یک رژیم مناسب، علائم گوارشی را تا حد امکان برطرف کنید.
  • استفراغ
  • بیشتر شدن افکار ناراحت‌کننده؛ این مورد در اوایل مصرف دارو اتفاق می‌افتد. نگران نباشید و به مصرف خود ادامه‌دهید. بعد از مدتی، این افکار ناراحت‌کننده که ناشی از مصرف دارو است، برطرف می‌شود و علائم افسردگی نیز، بهتر از قبل خواهدبود. در روزهای اول با روانپزشک یا دکتر روانشناس درباره‌ی این افکار صحبت کنید تا در مدیریت آن‌ها به شما مشاوره بدهند.
  • خشکی دهان؛ در صورتیکه با خشکی دهان مواجه‌شدید، می‌توانید از آدامس‌های بدون شکر برای برطرف‌کردن این خشکی کمک بگیرید.
  • تاری دید
  • افزایش قند خون؛ این مورد در افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنید.
  • مشکل ادرار کردن
  • خواب‌آلودگی
  • کاهش ضربان قلب
  • تورم پستان در مردان و زنان
  • افزایش یا کاهش وزن
  • ترمور و لرزش اندام‌ها 
  • کاهش میل جنسی 
  • بی‌قراری وعصبی شدن
  • تپش قلب
  • سردرد و سرگیجه؛ در مواردی که برای اولین بار از این دارو استفاده می‌کنید، با بلندشدن ناگهانی و تغییر حالت از نشسته به ایستاده، ممکن است دچار سرگیجه شوید. این حالت به مرور زمان برطرف می‌شود. برای بهبودی این حالت، به آرامی تغییر وضعیت بدهید.
  • بثورات پوستی

مورد تورم پستان‌ها در مردان از علائم زنانگی است و ژنیکوماستی نامیده‌می‌شود. این مسئله می‌تواند در اعتماد‌به‌نفس مرد و حضور او در اجتماع اثر بگذارد.

ایمی‌پرامین و تپش قلب

از آنجایی که ایمی‌پرامین بر فعالیت قلب اثر می‌گذارد،‌ می‌تواند باعث تپش قلب شود.

عوارض جانبی شایع در کودکان

مواردی که ممکن است هنگام مصرف ایمی‌پرامین در کودکان بروز کند، شامل عوارض زیر هستند؛

  • عصبی بودن و بی‌قراری 
  • مشکلات خواب، مانند کابوس شبانه و مشکل در به خواب رفتن
  • خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دل درد
  • اسهال
  • گرفتگی و درد معده

اگر این علائم خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر شد یا از بین نرفت؛ با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می‌کنید علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جدی بر ارگان‌های مخلتف بدن متفاوت است. در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

۱.      عوارض جدی مرتبط با خلق‌و‌خو

گاهی Imipramine بر روی خلق افراد اثرات جدی می‌گذارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • افکار مربوط به خودکشی یا مردن
  • تلاش برای پایان دادن به زندگی خود (اقدام به خودکشی)
  • افسردگی جدید یا بدتر شدن آن
  • اضطراب جدید یا بدتر شدن آن
  • بی قراری
  • وحشت زدگی شدید
  • رفتارهای پرخاشگرانه یا خشونت آمیز
  • عصبانی شدن
  • اقدام به فعالیت‌های خطرناک
  • حالت‌های شیدایی (افزایش شدید فعالیت، گفتگو، روابط جنسی و کارهای پر ریسک)
  • سایر تغییرات غیرمعمول در رفتار یا خلق‌و‌خو

۲.      عوارض ایمی پرامین بر اعصاب

برخی از اثرات ایمی‌پرامین بر سیستم اعصاب مرکزی شامل موارد زیر هستند؛

  • هذیان‌گویی
  • گیجی
  • دیس‌اورینتیشن و تشخیص‌ندادن موقعیت
  • تحریک پذیری جدید یا بدتر از قبل
  • تغییر الکتروانسفالوگرام
  • خستگی
  • زمین‌خوردن
  • توهم
  • خواب‌رفتن اندام‌ها
  • گزگز کردن اندام‌ها
  • احساس سوزن‌سوزن شدن
  • تشنج
  • ایجاد تداخل در حس چشایی
  • روان‌پریشی
  • نوروپاتی محیطی

۳.      عوارض ایمی پرامین بر چشم و گوش

چشم‌ها نیز می‌توانند تحت تاثیر این دارو قرار بگیرند؛

  • درد شدید چشم 
  • مشکلات بینایی یا تاری دید
  • تورم و قرمزی چشم یا اطراف آن
  • وزوز گوش

۴.      تاثیرات جدی ایمی‌پرامین بر پوست

پوست با ایمی‌پرامین می‌تواند دچار تغییرات زیر شود؛

  • کهیر
  • دانه‌های قرمز بر روی پوست
  • راش‌های پوستی
  • ریزش مو
  • خارش
  • حساس‌شدن بیش از حد به نور
  • عرق‌کردن بیشتر از حالت عادی

۵.      عوارض جدی ایمی‌پرامین بر روی غدد اندوکرین (درون‌ریز)

غدد درون‌ریز بدن انسان‌ها هورمون‌ها را ترشح می‌کنند. این پیک‌های شیمیایی در تنظیم فعالیت‌های حیاتی بدن نقش کلیدی دارند. اگر فعالیت‌ آنها مختل شود، فعالیت بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ایمی پرامین می‌تواند تاثیرات جدی زیر را بر روی غدد درون‌ریز بگذارد؛

  • کاهش و یا افزایش میل جنسی
  • کاهش و یا افزایش قند خون
  • ترشح شیر از نوک پستان‌ها
  • بزرگ‌شدن سینه‌ها یا ژنیکوماستی
  • افزایش و یا کاهش وزن

۶.      عارض جانبی Imipramine بر قلب

دستگاه قلبی عروقی تحت تاثیر ایمی پرامین، می‌تواند دچار عارضه‌های جدی زیر شود؛

  • نارسایی قلبی
  • سکته‌ی قلبی
  • بلوک قلبی
  • بالا رفتن فشار خون
  • فشار خون ارتواستاتیک
  • تپش قلب
  • مشکلات عروقی مغز

در بیمارانی که سن آنها بالای ۴۰ سال است، باید قبل از تجویز دارو، الکتروکاردیوگرام و یا نوار قلب گرفته‌شود. عوارض جانبی این دارو بر روی قلب برای برخی از افراد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جای بگذارد.

۷.      عوارض جانبی جدی ایمی‌پرامین بر گوارش

برخی از عارضه‌های زیر نسبت به سایر آنها، کمتر ایجاد مشکل می‌کنند. در هر صورت، با دیدن هر یک عوارض زیر، با پزشک خود مشورت کنید؛

  • خشکی دهان
  • التهاب غدد زیرزبانی
  • انسداد روده
  • یبوست
  • کرامپ شکمی
  • بی‌اشتهایی
  • درد اپی‌گاستر یا سر دل
  • سیاه‌شدن زبان
  • تهوع
  • استفراغ
  • التهاب دهان

۸.      ایمی پرامین و کبد چرب

تاثیرات ایمی‌پرامین بر کبد می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند؛

  • زردی
  • هپاتیت
  • افزایش آنزیم‌های کبدی
  • غیرطبیعی نشان‌دادن تست‌های کبدی

۹.      ایمی پرامین و خواب

ایمی‌پرامین می‌تواند باعث اختلالات خواب شود. مثلا برای برخی خواب‌آلودگی و برای برخی دیگر کم‌خوابی ایجاد کند.

۱۰.      ایمی پرامین و چاقی

متاسفانه ایمی‌پرامین می‌تواند بر متابولیسم بدن تاثیر بگذارد و باعث چاقی شود.

قرص ایمی پرامین ۲۵
قرص ایمی پرامین ۲۵

موارد احتیاط و هشدارها در مصرف داروی ایمی پرامین

هنگامی که یکی از راه‌های درمان بیماری شما مصرف داروی ایمی‌پرامین باشد، دکتر درباره‌ی موارد بسیاری احتیاط می‌کند و هشدارهای متعددی را در مصرف این دارو، گوشزد می‌کند. در ادامه به توضیح برخی از این موارد می‌پردازیم.

اگر ایمی پرامین را با الکل مصرف کنید، ممکن است که خطرات بسیاری سلامتی شما را تهدید کند.

۱.     سابقه‌ی حساسیت

قبل از مصرف ایمی پرامین، اگر به این دارو یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای، مانند آمیتریپتیلین، کلومیپرامین، دوکسپین و غیره، حساسیت دارید؛ به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم واکنش آلرژیک، سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید؛

  • کهیر
  • بثورات پوستی شدید 
  • تنفس دشوار
  • تورم صورت
  • التهاب لب ها
  • تورم زبان
  • احتقان گلو

۲.     سوابق پزشکی

هنگامی که برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه می‌کنید و یا به آنها ارجاع داده‌می‌شوید، از شما سوالاتی پرسیده‌می‌شود. سوالاتی که پزشک می‌پرسد، مرتبط با سوابق پزشکی شما هم هستند. سوابق پزشکی شامل بیماری‌هایی که در گذشته‌داشته‌اید و یا دارید، داروهایی که مصرف می‌کنید و یا مصرف می‌کردید یا مجبور به تغییر آنها شده‌اید، جراحی‌هایی که داشته‌اید و بسیاری از این موارد است.

پرسش این سوالات و گرفتن شرح حال به روانپزشک کمک بسیاری در تجویز کردن و یا نکردن ایمی پرامین می‌کند. سوابق پزشکی موثر در مصرف ایمی‌پرامین متنوع هستند که در ادامه ذکر‌شده‌اند.

سابقه‌ی دارویی

نکات زیر را مد نظر داشته‌باشید؛

  • اگر در ۱۴ روز گذشته از مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز(MAOI) استفاده کرده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت استفاده‌ی همزمان، یک تداخل دارویی خطرناک رخ می‌دهد. مهارکننده‌های MAO شامل فنلزین، سلژیلین و غیره هستند.
  • به پزشک خود اطلاع دهید که در ۵ هفته‌ی گذشته از داروی ضد افسردگی SSRI استفاده کرده‌اید. SSRI شامل سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون و غیره است.

سابقه‌ی بیماری

نکات زیر را در نظر بگیرید؛

  • در صورتی که اختلال دوقطبی تشخیص‌داده‌شده دارید و یا مشکوک به این اختلال هستید، آن را بیان کنید. نباید از این دارو به تنهایی و بدون استفاده از داروهای دیگر برای درمان اختلال دو قطبی استفاده شود. ایمی پرامین می‌تواند علائم شیدایی را بدتر کند.
  • افرادی که سابقه‌ی مشکلات ادراری دارند، باید این مورد را اظهار کنند. البته که این سوالات توسط پزشک پرسیده‌می‌شود.
  • ذکر گلوکوم زاویه باز یا آب سیاه چشم مهم است.
  • سابقه‌ی اختلال تشنج یا صرع از اهمیت بالایی برخوردار است. این دارو ممکن است تعداد تشنج‌های شما را افزایش دهد. در صورت بروز تشنج، پزشک ممکن است داروی شما را تغییر دهد.
  • بیماری قلبی و عروقی در مصرف ایمی پرامین تعیین‌کننده است. مثلا نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی یا ضربان قلب سریع و نامنظم باید درنظر گرفته‌شوند. اگر اخیراً دچار حمله قلبی شده اید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • دیابت از بیماری‌های زمینه‌ای مهم در مصرف ایمی‌پرامین است. این دارو می‌تواند باعث تغییر در سطح قند خون شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که قند خون خود را در طول درمان با ایمی پرامین بیشتر چک کنید.
  • سابقه‌ی مشکلات کلیوی برای ایمی پرامین در نظر گرفته‌می‌شود. اگر مشکلات کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن دفع کنید. درنتیجه، سطح ایمی پرامین در بدن شما افزایش می‌یابد و خطر عوارض جانبی را بیشتر می‌کند.
  • مشکلات کبدی بیمار اهمیت بالایی دارند. این دارو می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت کبد شما شود. پزشک ممکن است دوز کمتر ایمی پرامین را برای شما تجویز کند.

سابقه‌ی جراحی

موارد زیر اهمیت دارند؛

  • اگر قصد جراحی دارید، پزشک معمولا داروی شما را برای مدت کوتاهی قطع می‌کند.
  • این دارو می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد و ممکن است در طول جراحی، مشکلاتی ایجاد کند.

تب و گلودرد

اگر با مصرف ایمی‌پرامین دچار تب و گلودرد شدید؛

  • پزشک معمولا آزمایش خون درخواست می‌کند.
  • اگر در آزمایشات خون، سطح گلبول‌های سفید خون پایین گزارش شود؛ ممکن است پزشک مصرف ایمی پرامین را متوقف کند.

ایمی پرامین در بارداری

مصرف ایمی پرامین در بارداری ممنوع است. این دارو از گروه‌های D است و گزارش‌هایی مبتنی بر مرگ جنین با مصرف آن گزارش شده‌است.‌ البته که مصرف این دارو کاملا بستگی به نظر پزشک دارد و روانپزشک می‌سنجند که منافع مصرف آن به خطرات احتمالی می‌چربد یا خیر!

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

ایمی پرامین در شیردهی

اگر کودک شیرخوار دارید؛

  • ایمی پرامین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، عوارض جانبی ایجاد کند.
  • اگر به کودک خود شیر می‌دهید؛ با پزشک خود صحبت کنید.
  • شاید لازم باشد در مورد قطع شیردهی یا قطع مصرف این دارو تصمیم بگیرید.

سالمندان

کلیه‌های افراد مسن معمولا دچار اختلال است و به خوبی نمی‌تواند داروها را از بدن دفع کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می‌ماند و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

اطفال

مصرف ایمی‌پرامین در اطفال با شک و شبهه‌های زیر همراه است؛

  • تایید نشده است که آیا ایمی پرامین برای درمان افسردگی در کودکان زیر ۱۸ سال موثر و بی‌خطر هست یا خیر.
  • از این دارو می‌توان برای مشکلات شب ادراری و خیس کردن جای خواب در کودکان بالای ۶ سال بهره برد.

حساسیت به آفتاب

تاثیرات و نکات ایمی‌پرامین نسبت به آفتاب شامل موارد زیر است؛

  • این دارو می‌تواند باعث حساسیت بیشتر پوست در برابر آفتاب شود و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.
  • بهتر است در حین مصرف ایمی پرامین از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید
  • اگر نمی توانید در معرض آفتاب نباشید؛ حتماً لباس محافظ بپوشید و ضد آفتاب بزنید.

نکات تکمیلی

در رابطه با بیمارانی که ایمی پرامین مصرف می‌کنند، مراقب نکات زیر باشید؛

  • برخی از جوانان در ابتدای مصرف داروهای ضد افسردگی در مورد خودکشی بیشتر فکر می‌کنند. پزشک باید در ویزیت های منظم پیشرفت بیمار را بررسی کند.
  • خانواده یا سایر اطرافیان باید نسبت به تغییر در خلق و خو یا علائم خطر هوشیار باشند.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای مصرفی شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. در این لیست، همه تداخلات دارویی احتمالی نوشته نشده است. پس قبل از مصرف ایمی پرامین، لیستی از تمام داروهایی را که استفاده می‌کنید در اختیار پزشک خود قرار دهید؛ 

  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) مانند سلژیلین 
  • داروهایی مانند لینزولید، متیلن بلو، فنتانیل، ترامادول، لیتیوم، بوسپیرون و گیاه خار مریم.

خطر ابتلا به سندرم سروتونین

این دو دسته داروها در صورت استفاده با ایمی پرامین، می‌توانند خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهند و نباید با ایمی پرامین استفاده شوند؛

  • سایمتیدین 
  • کینیدین
  • داروهای ضد آریتمی، مانند پروپافنون و فلکائینید

خطر تشنج، کما و مرگ

مصرف همزمان داروهای زیر با ایمی پرامین، می‌تواند خطر تشنج، کما و مرگ را به همراه داشته باشد‌؛

  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)، مانند سرترالین، فلوکستین و پاروکستین
  • داروهای آنتی کولینرژیک، مانند دیفن هیدرامین، الانزاپین و اکسی بوتینین

خطر تاری دید، خشکی چشم، مشکل ادرار و حالت تهوع

مصرف هر یک از این داروها با ایمی پرامین، می‌تواند باعث تاری دید، خشکی چشم، مشکل ادرار و حالت تهوع شود؛

  • داروهای ضد احتقان و بی حس کننده‌های موضعی، مانند اپی نفرین، فنیل افرین و نفازولین

خطر مشکلات قلبی

مصرف همزمان این داروها باعث می‌شود که قلب بیشتر کار کند و می‌تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد؛

  • متیل فنیدیت
  • کلونیدین
  • فنوباربیتال و فنی توئین.

اوردوز ایمی پرامین و علائم اوردوز

اگر از ایمی پرامین بیش از حد استفاده کردید و علائمی جدی، مانند مشکلات تنفسی داشتید؛ سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

توجه داشته باشید: اوردوز با ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای، نظیر ایمی پرامین، می‌تواند کشنده باشد؛ پس سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

شایع‌ترین علائم اوردوز با ایمی پرامین عبارتند از؛

  • ضربان قلب نامنظم
  • احساس بی‌قراری و تحریک
  • کاهش فشار خون 
  • سرگیجه و از هوش رفتن
  • گیجی و خواب‌آلودگی شدید
  • عدم کنترل روی بدن و اندام‌ها 
  • تعریق شدید
  • تنفس کند 
  • تشنج
  • کما
  • مرگ

اگر فکر می‌کنید مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده‌اید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

راهنمای نوبت‌دهی دکترتو برای دکتر روانپزشک و دکتر روانشناس

اگر خود شما و یا از نزدیکانتان با بیماری افسردگی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنید و یا کودک شما مشکل شب‌ادراری دارد، نباید به این موارد بی‌توجه باشد و در اسرع وقت باید با روانپزشک و یا روانشناس مشورت کنید.

دکترتو فرصت فوق‌العاده‌ای را برای شما ایجاد کرده‌است تا در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شیوه،‌ برای دکتر روانشناس و یا دکتر روانپزشک نوبت دریافت کنید. دریافت نوبت به شکل آنلاین انجام می‌گیرد و در این سایت امکان مشاوره‌ی تلفنی و یا پیام هم وجود دارد.

پرسش‌های متداول

در صورتی که از قرص ایمی پرامین برای درمان بیماری خود استفاده‌می‌کنید، به هیچ عنوان نباید مصرف دارو را به یکباره و بدون مشورت با پزشک قطع‌کنید. عوارضی که ممکن است گرینبانگیر شما شود، شامل برگشت بدتر علائم و از‌بین‌رفتن اثربخشی دارو است. همچنین علائم ترک دارو می‌توانند بسیار بدتر از خود بیماری تحت درمان با دارو باشند. قطع دارو معمولا طی یک دوره‌ی 4 هفته‌ای انجام می‌شود.

در صورتی که از قرص ایمی پرامین برای درمان بیماری خود استفاده‌می‌کنید، به هیچ عنوان نباید مصرف دارو را به یکباره و بدون مشورت با پزشک قطع‌کنید. عوارضی که ممکن است گرینبانگیر شما شود، شامل برگشت بدتر علائم و از‌بین‌رفتن اثربخشی دارو است. همچنین علائم ترک دارو می‌توانند بسیار بدتر از خود بیماری تحت درمان با دارو باشند. قطع دارو معمولا طی یک دوره‌ی 4 هفته‌ای انجام می‌شود.

این دارو اگر با بیمه تهیه‌شود،‌ هزینه‌ی چندانی ندارد و ارزان محسوب می‌شود.

به محض یادآوری دارو، اگر از زمان دوز مصرفی داروی شما وقت زیادی نگذشته‌است، بلافاصله آن را مصرف کنید. اما اگر بیشتر از یک روز از فراموش‌کردن دوز قرص می‌گذرد، به هیچ عنوان برای جبران دوز فراموش‌شده، دو عدد قرص مصرف نکنید. در این موارد با دکتر روانپزشک خود مشورت کنید.

از قرص ایمی‌پرامین برای درمان افسردگی، شب ادراری، استرس و وسواس استفاده می‌شود.

قرص ایمی پرامین را خارج از یخچال و دور از دسترس کودکان نگه‌داری کنید.

دو مورد از دستگاه‌های بدن که ایمی‌پرامین بر آنها اثر می‌گذارد، گوارش و دستگاه درون‌ریز هستند. اثراتی که بر این دو دستگاه گذاشته‌می‌شود، می‌تواند بر چاقی نیز اثر بگذارد. از عوارض جانبی ایمی‌پرامین چاقی و یا حتی لاغری است.

بله. در برخی موارد گزارش‌ شده‌است که ایمی‌پرامین در برانگیختگی و نعوظ اختلال ایجاد کرده‌است.

اینطور نیست که ایمی پرامین باعث بیماری دیابت شود. هرچند این دارو می‌تواند بر تنظیم قند خون تاثیر بگذارد و دیابت را بدتر و خارج از کنترل کند.

جالب است بدانید که این دارو انزال را به تاخیر می‌اندازد، اما نباید سرخود برای درمان انزال زودرس از آن استفاده کرد.

ممکن است. این دارو بر پوست و مو اثر می‌گذارد و ممکن است باعث ریزش مو شود.

این دارو بر سیستم اعصاب مرکزی هم تاثیر می‌گذارد و یکی از عوارض جانبی آن، اختلالات خواب است. بنابراین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی در مصرف‌کننده شود.

به روانپزشک خود مراجعه کنید و طبق برنامه‌ی درمانی دکتر پیش بروید. توجه داشته‌باشید که اگر بیمار مصرف دارو را قطع کند، باید 3 تا 7 روز تحت نظارت پزشک باشد.

به روانپزشک مراجعه کنید. در صورتیکه ایمی پرامین برای بیمار در نظر گرفته‌شود، هفته‌های اول مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد. زیرا افکار خودکشی در آن‌ها هویدا می‌شود و ممکن است عارضه‌ی جانبی خطرناکی در آنها بروز کند.

از آنجایی که سالمندان نسبت به عوارض ایمی‌پرامین حساس‌تر هستند، باید با دوز پایین‌تری تحت درمان قرار بگیرند و دائما تحت نظر باشند.

معمولا دو هفته طول می‌کشد تا اثرات این دارو در فرد دیده‌شود.

بسیاری از مصرف‌کنندگان این قرص از تاثیرات مثبتی که در زندگی مشاهده کرده‌اند راضی هستند؛ این درحالی است که برخی دیگر از استفاده‌کنندگان قرص ایمی پرامین از عوارض آن عاجزند و نیازمند تمایل جدی به تعویض داروی خود دارند.

همانطور که در مطالب بالا اشاره‌شد، قرص ایمی‌پرامین برای درمان افسردگی،‌ شب ادراری و مشکلات دیگری مثل اضطراب و استرس، کاربرد دارد و می‌تواند این بیماری‌ها را درمان کند.

شاید بسیاری از افرادی که وسواس دارند را از نزدیک دیده‌باشید. این بیماران دارای استرس و اضطراب هم هستند. بنابراین می‌توان برای درمان استرس و اضطرابشان از ایمی‌پرامین استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ایمی پرامین

  1. مریم گفت:

    سلام روزتون بخیر قرص ایمی پرامین باعث اختلال در هورمونها و عقب افتادن قاعدگی میشود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عملکرد این دارو اثر بر سیستم عصبی مرکزی مغز است و ممکنه به علت اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی موجب نامنظمی قاعدگی شود ولی این مورد را نمی توان به صورت قاطع بیان کرد. قاعدگی نامنظم می تونه به علت اختلالات هورمونی باشد. نیازه با مراجعه به متخصص زنان آزمایش کامل هورمونی انجام و علت این تاخیر قاعدگی مشخص شود. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      رزرو نوبت پزشک زنان

  2. سودا گفت:

    سلام .
    در صورت مصرف ایمی پرامین۲۵ چه مدت قبل اقدام به بارداری باید قطع کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف ایمی پرامین در بارداری در گروه C قرار دارد. مطالعات اپیدمیولوژیک افزایش ریسک بروز ناهنجاری های مادرزادی را در مورد مصرف ایمی پرامین در بارداری نشان داده است. استفاده از داروهای ضد افسردگی می تواند با افزایش ریسک زایمان زودرس ارتباط داشته باشد. داده های کنترل شده ای در مورد تاثیر ایمی پرامین در بارداری انسان وجود ندارد. نوزادانی که مادران آن ها از ایمی پرامین تا زمان زایمان استفاده کرده اند در ساعت و یا روزهای اولیه دچار تنگی نفس، بی حالی، کولیک، تحریک پذیری، فشار خون بالا، لرزش و یا اسپاسم شده اند. تا حد امکان مصرف ایمی پرامین باید تدریجا و حداقل ۷ روز قبل از تاریخ محاسبه شده برای زایمان قطع گردد.
      از این لینک میتونید با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص روانپزشکی

  3. مصطفی مرادی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و تمامی همکارانتون…بنده یک ماهه قرص پاروکستین وایمیپرامین مصرف میکنم دکتر تجویز کرده ولی نمیدونم عوارض کدوم داروی که تعریق زیاد بهمراه سرگیجه دارم از قرص لوزامیکس اچ هم مصرف میکنم آیا باهم تداخل داره ممنون میشم پاسخ بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قرص پاروکستین با ایمی پرامین تداخل دارویی داره. این دو دارو باعث خواب آلودگی و سرگیجه ممکنه شود. بهتره برای ادامه مصرف با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید.
      متخصص اعصاب و روان

  4. سمیه گفت:

    سلام پسر من ۱۰ سالش هست و خیلی نگران است و اضطراب دارد دکتر تغذیه اش ایمی پرامید ۱۰ را هرشب تجویز کرده آیا بخورد؟
    بعد از تمام شدن دوره چگونه آن را تمام کند.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تجویز داروهای روانپزشکی باید توسط متخصص روانپزشکی صورت بگیره شروع و قطع دارو باید تحت نظر متخصص باشه. این دارو در کودک ۱۰ ساله منع مصرف نداره و مصرف آن وابستگی در کوتاه مدت ایجاد نمی کند. از این لینک میتونید با متخصصان روانپزشکی در ارتباط باشید.
      متخصص روانپزشکی

  5. سلام ببخشید من وقتی این قرص رامیخورم قفسه سینم میگیره ویکم درد میکنه وسرگیچه هم دارم لطفا کمک کنید که از این قرص بخورم من ۱۶ سالمه این قرص رادکتر به خاطرتکرر ادرار بهم داده استفاده کنم مشکل پیش نمیاد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با تداوم استفاده از این دارو علایم کمتر میشه. در صورت ادامه دار بودن این علایم با پزشک خود مشورت کنید.

  6. ماه پیشونی گفت:

    سلام من قرص ایمی پرامین ۱۰ دو نوبت در روز به مدت یک ماه برای میگرن مصرف کردم گلوم به شدت خشک میشه میخوام مصرفشو قطع کنم. اگر به مدت یک هفته روزی یکی بخورم و بعد دیگه نخورم درسته؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قطع این دارو با نظر پزشک معالج شما باید صورت بگیره. این دارو به یکدفعه نباید قطع بشه. از این لینک میتونی نوبت متخصص نورولوژی گرفته و برای جایگزنی داروی مناسب یا تغییر دوز این دارو مشورت کنی.
      متخصص نورولوژی

  7. نازنین گفت:

    سلام من سه روز هست که داروی ایمی پرامین ۲۵ هر شب یک‌عدد مصرف میکنم و دچار سرگیجه شدم مخصوصا وقتی که میخوام از جام بلند بشم، آیا از عوارض این قرص هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سردرد و سرگیجه از عوارض جانبی دارو هست که در برخی افراد بروز میکنه و با تداوم مصرف این مشکل برطرف میشه. اگه این علامت خفیف باشد، ممکنه طی چند روز یا چند هفته از بین بره. اگر شدتش بیشتر شد یا از بین نرفت با بهترین متخصصان روانپزشکی ما میتونی صحبت کنی که در صورت نیاز دارو رو تغییر بدن یا دوز مصرفی رو کاهش بدن.
      روانپزشک خوب

  8. کریمی گفت:

    سلام من داروی ایمی پرامین به ندت ۳ ناهه که مصرف میکنم علایم اضطرابی و استرسیم کاملا بهبود پیدا کرده فقط جدیدا دچارمشکل بینایی شدم یک نقطه نورانی در میدان دیدم ظاهر شده چشم پزشک مراجعه کردم گفتن از لحاظ چشم مشکلی نداری
    الان من سوالم اینه ممکنه این نقاط نورانی از عوارض دارویی ایمی پرامین باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عارضه جانبی چشمی که داروی ایمی پرامین بوجود میاره ممکنه تاری دید، درد چشم و تورم و قرمزی اطراف چشم باشه. نقاط نورانی تو چشم میتونه به علت مشکلات عصب بینایی بوجود اومده باشه که ممکنه ناشی از اختلالات در کاده ژلاتینی درون چشم یا زجاجیه باشه. با نظر پزشکتون میتونی ایمی پرامین رو برا چند روز قطع کنی اگه علایم چشمی باقی موند باید به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنی.
      متخصص چشم پزشکی

      1. محبوبه گفت:

        سلام..این دارو ایمن پرامین ۲۵ برای ناراحتی معده و گوارشم پزشک داده..میخاستم ببینم آبا تاثیری در این مشکل من داره؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این دارو با شل کردن دریچه بین معده و مری باعث ضعیف شدن عضلات این دریچه شده و مانع از ایجاد رفلاکس معده شده و درد معده و ناراحتی گوارشی رو در کنار سایر داروهای تجویزی پزشک کاهش میده.

      2. اردشیر شادکام گفت:

        سلام
        مطالب شما بسیار کامل و دقیق بود،
        از شما بسیار سپاسگزارم

    2. سیدجلیل گفت:

      سلام بنده دچار التهاب وعفونت مثانه وپروستات هستم دکترم این قرص رادرکنار آمپول جنتامایسین،کپسول امنیک۴/. وکپسول تروتودین برایم تجویز کرده،باتوجه به مشکلات قلبی وکبدی اینجانیگب ونداشتن بیماری افسردگی آیا نیازی به مثرف هست یاخیر،همچنین علت تجویز این دارو چه بوده؟،،

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو در درمان اختلالات و مشکلات ادراری که مربوط به مثانه و پروستات هست در کنار داروهای دیگه کاربرد داره. این دارو برای مشکلات دفع شما تجویز شده نه افسردگی. اگه مشکل قلبی شما نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی یا ضربان قلب سریع و نامنظم بوده و اگه اخیراً دچار حمله قلبی شدی نباید از این دارو استفاده کنی. با پزشک معالج تون مشورت کن.

  9. احسان گفت:

    سلام دکتر این دارو رو برای مشکل زود انزالی بهم داد آیا مصرف کنم چون در بالا هیچگونه اشاره ای نشده بود به مشکل زود انزالی میکنه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ایمی پرامین برای درمان زودانزالی هم کاربرد داره و تاثیر خوبی داره. بنابراین طبق دستور پزشک معالج تون مصرف کن و دارو رو خودسرانه قطع نکن چون عارضه ترک ناگهانی بیشتره.

    2. کوثر گفت:

      سلام دکتر برای دختر ۴ سالم قرص ایمی پرامین داده و چربی خون داره آیا مصرف این دارو برایش ضرری ندارد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو احتمالا برای اختلالات ادراری به کودک شما داده شده. مصرف این دارو در کودکان و با داشتن چربی خون نیز منعی ندارد. دوره درمان را تحت نظر پزشک تکمیل کنید و از قطع دارو خودداری کنید.

  10. مهران هاشمی گفت:

    سلام؛
    قرص ” ایمی پرامین۱۰″ رو دکتر واسه دخترم (۱۲سال) مشکل معده تجویز کردن، آیا برای این سن مجاز می باشد؟

    1. جعفر گفت:

      سلام من حملات پانیک دارم دکتر برام ایمی پرامین۲۵ نوشته آیا با این دارو مشکلم حل میشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای درمان حملات پانیک بهتره تحت نظر متخصص روانپزشکی دارو مصرف کنید. از این لینک میتونید نوبت مشاوره تلفنی یا حضوری بگیرید.
        روانپزشک خوب

      2. رجبلو گفت:

        سلام وقتتون بخیر پسر من ده سالش قرص ایمی پیرامین ۲۵برای شب اداری مصرف می کنه بعد از دوهفته علایم استفراغ وتهوع بهش دست داده وهمچنین قرمزی گوش وصورت حالا به نظر شما باید دارو قطع کنیم یا اینکه کمتر بشه .پسرم هر دوازده ساعت یک عدد مصرف می کرد .ممنون