مخدر تریاک، اعتیادآوری نام آشنا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تریاک یکی از مشتقات گیاه خشخاش است. اگرچه ما این ماده را به نام مواد مخدر می‌شناسیم، اما مصرف صحیح آن برای موارد دارویی مانند کرم یا روغن خشخاش بسیار مفید و تاثیرگذار است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 23 دقیقه
مخدر تریاک، اعتیادآوری نام آشنا

مخدر تریاک (به انگلیسی: opium) قدیمی‌ترین و مشهورترین ماده مخدر اعتیادآور در جهان است. استفاده از این ماده مخدر برای درمان برخی از بیماری‌ها در طب سنتی، سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. اما اکنون با سهولت دسترسی و قیمت ارزان آن، اعتیاد به این مخدر تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها شده است. هر‌کدام از ما کم و بیش نام تریاک و عوارض آن را شنیده‌ایم؛ اما در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به این مخدر انداخته و با علائم و دلایل اعتیاد به آن و روش‌های ترک اعتیاد آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

تریاک (گل خشخاش) چیست؟

تریاک یا اوپیوم از هسته دانه گل خشخاش و شیره نارس این گیاه تهیه می‌شود. گل تریاک حاوی انواع آلکالوئیدهایی مانند مورفین، کدئین و تبائین (پارامورفین) است و برای تهیه انواع مواد افیونی کاربرد دارد. پس از خالص کردن تریاک معمولاً از آن به‌عنوان ماده‌ای افیونی و مخدر برای تسکین درد یا تفریح و سرگرمی استفاده می‌شود.

گیاه خشخاش (به فارسی دری: کوکنار) با نام علمی «Papaver somniferum» گونه‌ای از گیاهان علفی گل‌دار است. این گیاه همچنین با نام رایج «پپی بوته» به انگلیسی هم شناخته می‌شود. این گیاه، بومی منطقه مدیترانه بوده و در مناطق با آب‌وهوای معتدل رشد می‌کند. بوته گیاه خشخاش پس از رشد کامل حدود ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. گلبرگ‌های آن هم بسته به نوع خشاش به رنگ قرمز، سفید و ارغوانی با شاخه‌ها و برگ‌های نقره‌ای هستند.

تریاک در واقع، فارسی شده کلمه عربی «تریاق» است. معادل تریاک به انگلیسی اوپیوم (Opium) است و در دسته مواد اعتیادآور افیونی قرار دارد. در واقع معنی تریاک، «پادزهر» یا «ضدسم» است، چرا که در گذشته از آن به‌صورت گسترده برای درمان «مارگزیدگی» و «مسمومیت» استفاده می‌شد.

در سال‌های گذشته تریاک به‌دلیل خاصیت ضددرد و داشتن مو‌رفین برای بیهوشی و انجام جراحی‌ها کاربرد داشت. جالب است بدانید افغانستان بزرگ‌ترین تولید‌کننده تریاک در جهان بوده و اروپا هم بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کننده انواع مختلف این ماده مخدر است. پس از مصرف تریاک، اثرات آن بین ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن فرد می‌ماند. میزان تأثیر این مخدر بر بدن و ماندگاری آن بستگی زیادی به میزان مصرف و شرایط جسمی فرد دارد. اگر در اطراف خود فردی را مشاهده کردید که اعتیاد به تریاک پیدا کرده، بهترین کمکی که می‌توانید بکنید این است که با دکتر روانشناس تماس بگیرید.

انواع تریاک و خشخاش

پیش از این به انواع دارویی و آلکالوئیدهای موجود در تریاک و گیاه خشخاش اشاره کردیم. تریاک پس از فرآوری و آماده شدن به‌صورت لول (استوانه‌ای حدود ۷ سانتی‌متر) یا تکه‌های کوچک و بزرگ، قهوه‌ای و سیاه رنگ به‌فروش می‌رسد. این مادره مخدر مزه‌ای بسیار تلخ دارد و بعضی افراد به دلیل تصوری که از خواص شیره تریاک برای مردان دارند، در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند در حالیکه خوردن ناگهانی مقادیر زیاد آن باعث خودکشی و مرگ می‌شود. از جمله انواع تریاک عبارت‌اند از:

  • تریاک خام: شیره طبیعی و غلیظ‌‌ شده تریاک.
  • تریاک پرورده: با نام شیره که از سوخته تریاک حل و جوشانده شده در آب استخراج می‌شود. پس از صاف کردن، محلول باقی‌مانده را مجددا حرارت داده و خمیری سفت و غلیظ که بسیار قوی‌تر و اعتیادآورتر از تریاک است به نام «شیره» به‌دست می‌آید.
  • تریاک خام و پزشکی: این نوع حاوی درصد کمی تریاک خام مخلوط با مواد بی‌اثر برای مصارف پزشکی مانند تسکین درد استفاده می‌شود.
  • سوخته تریاک: پس از دود کردن (تدخین) تریاک با بافور، ماده قهوه‌ای رنگ به‌جا می‌ماند که به آن تریاک سوخته می‌گویند. این ماده را در آب حل کرده و شربت بنفش آن را برای مواردی مانند تریاک برای درد سیاتیک استفاده می‌کنند که البته این شربت هم مخدر است.

خشخاش نیز انواع مختلفی دارد و خاصیت گل خشخاش برای موارد دارویی زیاد است. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خشخاش شرقی (سفید)
  • خشخاش سیاه
  • خشخاش بستانی.

واقعا تریاک در کاهش درمان درد موثره؟

همین الان مشاوره بگیر

بهترین روش مصرف شیره تریاک و خشخاش و محصولات آن

توجه کنید که مقالات سایت دکترتو صرفا جنبه راهنمایی و مشاوره درمانی دارد به همین علت در دکترتو به دنبال پیدا کردن روش مصرف مواد مخدر نباشید!

متأسفانه به‌دلیل همسایگی ایران با کشور افغانستان و سهولت دسترسی و قیمت ارزان انواع مواد مخدر، آمار استفاده از تریاک در کشور در حال افزایش است. مصرف این ماده در افراد مسن و جوان بسیار رایج است. استفاده از این مخدر معمولاً به سه‌شکل زیر انجام می‌شود:

  • تدخین یا کشیدن تریاک: با استفاده از بافور یا وسایلی مانند سیخ و سنجاق، قلیان یا قلقلی تریاک.
  • بلعیدن و خوردن تریاک: معمولاً خوردن مستقیم تریاک امکان‌پذیر نیست و باعث مرگ می‌شود. به‌همین دلیل برخی برای راحتی اغلب از شربت‌های حاوی شیره تریاک یا قرص‌های تریاک قابل حل در مایعات استفاده می‌کنند. همچنین برخی شیره تریاک را روی قند ریخته و به‌اصلاح آن را «حب» می‌کنند.
  • تزریق تریاک: در این روش، تریاک را پس از حل کردن در آب، روی یک قاشق فلزی ریخته و آن را حرارت می‌دهند. سپس پنبه یا اسفنج را به آن آغشته و با سرنگ کشیده و تزریق می‌کنند.

۱. صابون تریاک اصل (تریاک افغانستان)

تریاک در صنعت پزشکی کاربرد درمانی دارد و در موارد بهداشتی مانند صابون جامد استفاده می‌شود. صابون تریاک آلودگی و چربی را از بین برده و پوست را صاف و شفاف می‌کند. فقط بهتر است قبل از مصرف آن را در آب خیس کنید. صابون تریاک سیاه، رایحه ترکیبی از قهوه روستایی، وانیل و گل‌های مخملی دارد.

۲. شامپو تریاک

در تولید شامپو تریاک از شیره و گیاه خشخاش استفاده شده است و به‌طور مستقیم با سطح پوست در تماس است. به همین دلیل امکان اعتیاد به آن رد می‌شود زیرا کاربرد استعمال و مصرفی ندارد. در ساخت آن از فرمولاسیون طبیعی استفاده‌شده تا کمترین آسیب را به موهای شما وارد کند. با این حال اگر همچنان درباره مصرف آن شک دارید، می‌توانید با در وب‌سایت دکترتو مشاوره آنلاین پوست و مو داشته باشید.

۳. شیره تریاک

شیره تریاک (به انگلیسی Opium Juice) یکی از مشتقات جانبی، اعتیادآور و خطرناک از گیاه خشخاش است که از سوخته تریاک به‌دست می‌آید. این ماده رنگ تیره و چرمی شکل و بوی بسیار تندی دارد و اگر نامرغوب باشد، عوارض مصرف شیره تریاک بسیار بیشتر از تریاک خواهد بود. شیره اسمی است که افراد معتاد به آن انتخاب کرده‌اند.

شیره تریاک برای سرماخوردگی

برخی افراد (بدون بررسی نظر پزشک) می‌گویند دود کردن شیره تریاک می‌تواند در درمان بیماری‌های ریوی و تنفسی مانند کرونا و سرماخوردگی کمک‌کننده باشد اما اثبات شده است که مصرف تدخینی شیره تریاک نه‌تنها به سلامت سیستم تنفسی کمکی نمی‌کند، بلکه بسیار آسیب‌زا بوده و احتمال بیماری را ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.

شیره تریاک برای سرطان

متاسفانه این مورد هم پایه علمی ندارد. مصرف شیره تریاک نه تنها به درمان چرخه سرطانی سلول‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه در زنان باعث سرطان رحم و نازایی خواهد شد. لطفا بدون توصیه پزشک دارو و در بالاترین جایگاه مواد مخدر را برای درمان استفاده نکنید!

مصرف شیره تریاک نه تنها به درمان چرخه سرطانی سلول‌ ها کمکی نمی‌ کند، بلکه در زنان باعث سرطان رحم و نازایی خواهد شد.
مصرف شیره تریاک نه تنها به درمان چرخه سرطانی سلول‌ها کمکی نمی‌کند، بلکه در زنان باعث سرطان رحم و نازایی خواهد شد.

پادزهر شیره تریاک

طبق تحقیقات، تاکنون پرمنگنات پتاسیم به عنوان پادزهر برای مسمومیت با تریاک و مرفین تاپید و آزمایش شده است.

شیره تریاک چند روز در بدن میماند؟

نیمه عمر تریاک بین ۳ تا ۱۰ ساعت است و در این زمان عوارض خود را بروز می‌دهد. در برخی از افراد نگرانی‌های مسمومیت ناشی از مصرف تریاک، ایجاد اعتیاد، وابستگی فیزیکی و تحمل درد آن وجود دارد. در صورتیکه احساس درد شدید یا ناراحتی در تنفس و عملکرد قلب داشتید، حتما به روانشناس اعتیاد مواد مخدر یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

۴. شربت تریاک

اثر دارویی شربت تریاک بسیار شبیه به هروپین است. شربت تریاک که در مواردی گفته می‌شد شربت تریاک دولتی هم توزیع می‌شود، حرکت ماهیچه‌های روده کوچک و روده بزرگ را کند کرده و باعث یبوست می‌شود. همچنین می‌تواند بزاق دهان و غشای مخاطی بینی را خشک کند.

۵. گل تریاک

گل تریاک یا گیاه خشخاش Papaver somniferum یک ماده مخدر قوی است که تریاک را از آن می‌گیرند. سایر مشتقات گل خشخاش شامل مورفین، کدئین، هروئین و اکسی‌کدون می‌شود.

۶. کرم تریاک و پماد خشخاش

دانه‌های خشخاش که در کرم و پماد استفاده می‌شوند، به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضروری، التهاب پوست و عفونت‌های پوست سر را کاهش می‌دهند و به سلامت کلی پوست و مو کمک می‌کنند. میزان بالای اسید لینولئیک موجود در تریاک در درمان اگزما، سوختگی و خارش موثر است.

۷. سوخته تریاک

زمانی که تریاک را برای مصرف با قاشق یا تدخین داغ می‌کنند، ماده قهوه‌ای رنگ و غلیظی به جا می‌ماند که به آن سوخته تریاک می‌گویند. از تریک آن با آب، شربت بنفش رنگی ایجاد می‌شود که همان شربت تریاک است.

۸. روغن خشخاش

عصاره خشخاش یا روغن خشخاش از گذشته و به‌طور سنتی برای آرام‌کردن درد عضلات صاف بدن و درمان اسهال و گرفتگی شکم مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنان این ماده به عنوان مسکن و ضد سرفه استفاده شده و به‌عنوان وسیله‌ای برای شیمی‌درمانی و تشخیص فیستول استفاده می‌شود.

چه داروهایی از خشخاش استخراج می‌ شود؟

گیاه خشخاش همچنین در علم پزشکی کاربردهای بسیار زیادی دارد و از انواع آلکالوئیدهای استخراج شده از آن، داروی مهمی مانند «مورفین» تهیه می‌شود. از جمله دیگر مصارف صنعتی گیاه خشخاش می‌توان به تولید داروهای زیر اشاره کرد:

  • اکسی‌کدون
  • مپریدین
  • هیدروکدون
  • هیدرومورفین
  • تبایین
  • کدئین.

متن انگلیسی: «Opium has been known for millennia to relieve pain and its use for surgical analgesia»
ترجمه فارسی: «تریاک برای هزاران سال به عنوان تسکین درد شناخته شده و از آن برای بی‌حسی در عمل جراحی استفاده می‌شود.»

به نقل از سایت pubmed

دوز مصرف: مرگ و اوردوز با تریاک

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، امکان مرگ یا اوردوز با تریاک وجود ندارد. این تصور کاملاً غلط است. اعتیاد طولانی‌مدت، مصرف جنس نامرغوب یا دریافت دوز بیش از حد مورفین، مرگ و ایست قلبی را برای فرد به‌دنبال دارد. از جمله علائم خطرناک اوردوز با تریاک عبارت‌اند از:

  • منقبض شدن مردمک چشم
  • تشنج
  • ضعف و بی‌هوشی
  • سرگیجه و عدم‌هوشیاری
  • کاهش تنفس و ضربان قلب
  • تغییر رنگ لب‌ها، چهره و ناخن.

در صورت دارا بودن هر یک علائم زیر سریعاً با اورژانس تماس بگیرید:

  • مصرف همزمان چندین ماده مخدر و مصرف همراه با الکل
  • بارداری
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و غیره
  • ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان
  • روی آوردن به مصرف دوباره تریاک پس از ترک کامل
  • استفاده از مخدر تریاک پس از سم‌زدایی و پیش از پایان دوره کامل ترک مصرف.
  • باتوجه به اینکه این مورد تخصصی است، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با از مشاوره روانشناسی تلفنی در سایت دکترتو استفاده کنید.

در زمان اوردوز با تریاک چه باید کرد؟

اوردوز با تریاک ایست قلبی و مرگ را به‌دنبال دارد. در صورت مشاهده علائم خطرناک مصرف تریاک سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. برای درمان فوری و از بین بردن اثرات مصرف مخدرهای حاوی مورفین مانند متادون، اکسی کدون و غیره معمولاً از داروی «نالوکسان» در مرحله اول استفاده می‌شود. سپس فرد را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

قرص متادون برای چیست؟ متادون یکی از مواد مخدر صنعتی است که برای درمان اعتیاد به سایر مواد به‌کار می‌رود.

تشخیص با آزمایش اعتیاد به تریاک

دقت داشته باشید، در قدم اول خواست فرد معتاد و همراهی خانواده با او و عدم جبهه‌گیری در مقابل اعتیاد، مؤثرترین مورد در ترک اعتیاد به مخدر تریاک است. پس از مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد یا پزشک عمومی، ابتدا نشانه‌های فیزیکی و جسمانی فرد بررسی می‌شود.

در صورت مشاهده علائم اعتیاد به مخدر تریاک و میزان تأثیر آن بر بدن، پزشک برای تشخیص قطعی معمولاً آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند:

  • آزمایش خون
  • آزمایش بزاق
  • آزمایش تعریق
  • آزمایش مو
  • آزمایش ادرار.

معمول‌ترین روش انجام آزمایش اعتیاد «آزمایش ادرار» است. از آنجایی که نمونه خون و بزاق تنها چند ساعت پس از مصرف مواد می‌توانند، اعتیاد را تشخیص دهند، لذا نتایج آن چندان برای اطمینان از اعتیاد شخص قابل اعتماد نیست.

آزمایش ادرار معمولا به‌وسیله «تست نواری» یا «کارماتوگرافی» انجام می‌شود. تست‌های نواری را می‌تواند حتی به‌صورت کیت‌های تشخیص اعتیاد یا همان تست اعتیاد خانگی از داروخانه تهیه و در خانه استفاده کرد. اما تست دوم، در واقع مواد داخل ادرار را تجزیه کرده و دقت بالاتری دارد.

در میان تمام آزمایش‌های گفته شده، دقیق‌ترین روش تشخیص اعتیاد به تریاک، آزمایش مو است. این آزمایش می‌تواند مصرف فرد را تا ۶ ماه قبل نشان دهد. این آزمایش به‌دلیل هزینه بالا و در دسترس نبودن امکانات معمولاً چندان رایج نیست. در آزمایش مو با بررسی ۸۰ تا ۱۲۰ رشته مو تأثیرات مصرف مخدر، نوع آن و میزان مصرف مشخص می‌شود.

روش درمان و ترک تریاک چگونه است؟ (سریع ترین راه ترک تریاک)

قبل از بررسی روش‌های درمانی، بهتر است بدانیم که علائم اعتیاد به تریاک چه هستند. تشخیص علائم اعتیاد در روزهای اول بسیار سخت است، اما به‌مرور زمان می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تشخیص دهید. بهتر است بدانید حتی با یک‌بار مصرف این ماده مخدر امکان اعتیاد به آن وجود دارد. اما چطور می‌توانید تشخیص دهید فردی معتاد شده است؟ شاید آنها بتوانند علائم و عوارض اولیه و طولانی‌مدت را کنترل کنند، اما مواردی وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید آیا دوست، همسر یا افراد خانواده خود به این مخدر معتاد شده‌اند یا خیر. مهم‌ترین علائم عبارت‌اند از:

  • تغییر مداوم درجه حرارت بدن مانند تعریق ناگهانی
  • سکسکه، عطسه و آبریزش بینی
  • احساس سرمای مداوم
  • دل‌درد و اسهال
  • افسردگی و بی‌خوابی
  • قوز کردن و بدن درد
  • کندی حرکات در کنار لرزش دست‌ها
  • ظاهر آشفته و ژولیده
  • نشانه‌هایی در بدن مانند جای سرنگ یا سوختگی
  • گشادی و اتساع مردمک چشم
  • نوسانات خلقی و دمدمی مزاج بودن
  • معده درد و سردرد
  • گوشه‌گیری
  • تحریک‌پذیری شدید
  • تغییرات ظاهری مانند کاهش وزن یا تیرگی پوست و دندان‌ها
  • رفتارها‌ی بی‌ثبات، پرخاشگری و درگیری با دیگران
  • بی‌حالی غیرعادی.
تشخیص علائم اعتیاد در روزهای اول بسیار سخت است، اما به‌مرور زمان می‌ توانید آن‌ ها را تشخیص دهید.
تشخیص علائم اعتیاد در روزهای اول بسیار سخت است، اما به‌مرور زمان می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را تشخیص دهید.

چرا تریاک اعتیاد آور است؟

بروز مشکلات شخصی، روحی، وسوسه دوستان، عدم آگاهی از عوارض مصرف مواد مخدر، از جمله مهم‌ترین عوامل روی آوردن جوانان به مواد مخدر است. اغلب افراد با مصرف مواد مخدری مانند تریاک می‌خواهند از دردها و مشکلات خود دور شده یا احساس سرخوشی و تفنن داشته باشند.

پیش از این اشاره کردیم که ساختار شیمیایی تریاک و مشتقات آن به‌گونه‌ای است که با افزایش مصرف مداوم و طولانی‌مدت بدن را نسبت به مورفین مقاوم می‌کند. به‌همین دلیل فرد برای تجربه دوباره احساس خوبی که داشته است از این مخدر با دوزهای بیشتر استفاده می‌کند.

در واقع تریاک و مشتقات آن به‌خصوص هروئین را باید یکی از خطرناک‌ترین و سریع‌ترین مواد افیونی اعتیادآور در جهان دانست. تریاک با تأثیر قوی بر سیستم پاداش مغز و ترشح بیش از حد سروتونین باعث احساس شادی می‌شود. بنابراین فرد پس از پایان حالات نئشگی برای تجربه دوباره آن احساسات، تریاک مصرف می‌کند.

طبع تریاک چیست و خماری تریاک چند روز طول می‌ کشد؟

تریاک طبع سردی دارد و خماری آن ۱۰ تا ۱۶ روز طول می‌کشد.

پس از تشخیص نهایی، هرگز اقدام به ترک خودسرانه تریاک نکنید. عوارض ترک خودسرانه تریاک می‌تواند بسیار خطرناک بوده و نه‌تنها تأثیری در ترک اعتیاد نداشته باشد بلکه در روزهای سم‌زدایی با مصرف دوباره تریاک دچار اوردوز شود. روش‌های زیر از جمله معمول‌ترین راه‌های درمان ترک اعتیاد است:

۱. روش سم زدایی بدن از مواد مخدر (UROD)

در این روش با استفاده از داروهای سم‌زدا یا داروهای «آنتاگونیست» درمان فرد آغاز می‌شود. فرد ابتدا در کلینیک بستری شده و بسته به شرایط روحی و روانی تحت نظر روان‌پزشک و پزشکان دیگر قرار می‌گیرد. استفاده از داروهای گفته شده برای مرحله سم‌زدایی بسیار مفید بوده و باعث کاهش درد خماری ترک می‌شوند.

۲. دارو درمانی و داروی گیاهی برای ترک شیره تریاک

برخی پزشکان بسته به شرایط فرد معتاد، ممکن است از روش دارو درمانی و تراپی به‌صورت هم‌زمان به عنوان سریع ترین راه ترک تریاک استفاده کنند. اگر می‌خواهید بدانید برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم؟ رایج‌ترین داروها و قرص‌هایی که برای ترک مصرف تریاک توسط پزشک تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • بوپرنورفین یا قرص ب۲ (قرص ب ۲ چیست؟ ضد درد، مسکن قوی و جایگزین مواد مخدر و اعتیاد آور)
  • شربت تریاک (یک ماده مخدر و مسکن درد و اعتیاد آور)
  • متادون (داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر و اعتیاد آور)
  • حب جدوار (داروی ترک اعتیاد، مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد)
  • نالوکسان (برای تشخیص و درمان مسمومیت‌ها با مواد مخدر یا کومای ناشی از آن مصرف می‌شود)
  • نالتروکسان (به عنوان داروی کمکی برای درمان اعتیاد به کار می‌رود).
  • مصرف قرص ویزارسین با تریاک (این دارو برای رفع اختلال نعوظ در آقایان استفاده می‌شود اما امکان تداخل آن با مصرف شیره تریاک وجود دارد. به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک قرص ویزارسین را با تریاک مصرف نکنید)

در زمینه استفاده از داروهای گیاهی، می‌توانید به دکتر طب سنتی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت حضوری هم برای شما وجود دارد.

۳. ترک تریاک به روش تدریجی

یکی از ایمن‌ترین و مهم‌ترین روش‌های ترک مخدر تریاک، روش ترک تدریجی است. در این روش فرد حتماً تحت‌نظر پزشک و متخصص روند سم‌زدایی را آغاز می‌کند. با الگوی ترکی که پزشک و روان‌پزشک به فرد می‌دهند، به‌مرور زمان مصرف ماده مخدر کم می‌شود. در نهایت با برنامه‌ریزی انجام شده مصرف مواد مخدر کامل قطع شده و دوره‌های روان‌درمانی برای جلوگیری از بازگشت به مصرف یا درمان عوارض جانبی آغاز می‌شود.

افرد بسته به روش استفاده تریاک، معمولاً ۱۵ الی ۶۰ دقیقه بعد دچار حالت نئشگی و سرخوشی می‌شود. این اثرات بین ۸ تا ۱۲ ساعت ماندگار هستند. دوز مورفین موجود در تریاک مصرف شده هم طی ۷۲ ساعت با ادرار از بدن خارج می‌شوند. ماندگاری بالا و سرعت اعتیاد به این ماده مخدر با عوارض طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت جسمی و روحی خطرناکی همراه است. که عبارت‌اند از:

علائم اولیه مصرف مخدر تریاک

  • احساس گرما، گرگرفتی، خارش بینی
  • سنگینی دست و پا و رخوت و بی‌حالی
  • خشکی دهان
  • خطی شدن چشم‌ها و قرمزی آن
  • تهوع و استفراغ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش احساس درد
  • تنگ شدن مردمک سوزنی چشم
  • تغییرات رفتاری و روانی.

علائم بلند مدت مصرف تریاک

با افزایش مصرف فرد و اعتیاد آثار بلندمدت مصرف این مخدر در فرد پدیدار می‌شود. علاوه‌بر افت شغلی و اجتماعی، عوارض طولانی‌مدت مصرف این ماده مخدر عبارت‌اند از:

  • اختلال در سیستم مربوط به حس درد
  • اختلال در حافظه و یادگیری
  • مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • اختلال در دستگاه ادرار و عملکرد کلیه‌ها
  • آسیب قلبی و عروقی
  • بی‌اشتهایی و سوء‌ تغذیه
  • از دست دادن میل جنسی به‌دلیل کاهش ترشح ال اچ و تستروسترون
  • بروز مشکلات پوست، مانند تیرگی پوست و لب‌ها
  • مشکلات تنفسی حاد مانند سرفه بی‌وقفه که می‌تواند منجر به ایست تنفسی شود.
  • از دست دادن حس تعادل بدن
  • بروز مشکلات هورمونی مانند برهم خوردن تعادل هورمون پرولاکتین
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها
  • مشکلات خواب و برهم خوردن سیستم عصبی بدن
  • تشنج، اغما و مرگ

۴. ترک ناگهانی مصرف تریاک

ترک ناگهانی و خودسرانه به خصوص ترک تریاک در منزل، خطرناک‌ترین روش ترک اعتیاد مخدر تریاک است. در این حالت بیمار بدون هیچ نظارتی ناگهان وارد دوره سم‌زدایی شده که می‌تواند منجر به‌بروز حملات عصبی شود. همچنین درد ناشی از خماری هم باعث می‌شود عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر آنقدر زیاد باشد که فرد درد جسمانی بسیار زیادی تحمل کند.

متن انگلیسی: «Naloxone quickly reverses an overdose by blocking the effects of opioids.»
ترجمه فارسی: «نالوکسان با مسدود کردن اثرات مواد افیونی به سرعت مصرف بیش از حد را معکوس می‌کند.»

به نقل از سایت cdc.gov

۵. بستری در کلینیک ترک اعتیاد تریاک

در این روش، فرد با بستری شدن و مراقبت شبانه‌روزی تیمی از پزشکان و روان‌پزشکان مراحل ترک خود را آغاز می‌کند. در این روش فرد در محیطی مناسب قرار می‌گیرد و علاوه‌بر دارودرمانی با شرکت در جلسات روان‌درمانی مختلف، گروه درمانی و رفتار درمانی خیلی سریع‌تر و ایمن‌تر اعتیاد خود را ترک می‌کند. معمولاً افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، هرگز دچار وسوسه بازگشت به اعتیاد نمی‌شوند. از جمله خدماتی که در کلینیک در اختیار فرد قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • برنامه‌های روانکاوی
  • نظارت بر ورزش روزانه
  • نظارت بر رژیم غذایی
  • جلسات زوج‌درمانی
  • ویزیت روزانه
  • کارهای گروهی موثر بر درمان اعتیاد.
گروه درمانی و رفتار درمانی خیلی سریع‌ تر و ایمن‌ تر اعتیاد خود را ترک می‌کند.
گروه درمانی و رفتار درمانی خیلی سریع‌تر و ایمن‌تر اعتیاد را ترک می‌کند.

۶. ترک اعتیاد در خانه با استفاده از طب سنتی

ترک اعتیاد به مخدر تریاک، مسئله‌ای است که باید تحت‌نظر پزشک و روان‌پزشک انجام شود. استفاده از راهکارهای طب سنتی یا ترک اعتیاد در خانه می‌تواند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد. همچنین شانس موفقیت افراد به این روش تنها ۱۵ درصد است.

با ترک اعتیاد در خانه و بدون نظر پزشک یا دریافت دارو، فرد متحمل درد شدید روانی و جسمی می‌شود. در اکثر موراد فرد برای تسکین درد خود ممکن است به استفاده بیش از حد از داروهایی مانند متادون روی آورد که خود نوع دیگری از اعتیاد را به‌دنبال دارد. از جمله روش‌هایی که برای ترک اعتیاد در خانه با استفاده از طب سنتی انجام می‌دهند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده از برگ آلوئه ورا به‌همراه عسل و شیره انگور (هر ۸ ساعت یکبار برای کاهش علائم ترک)
  • اسپند (مصرف ۲ الی ۱۰ گرم دانه اسپند به‌همراه پودر و شاخه که به کاهش درد عضلانی کمک می‌کند. اسپند را به‌هیچ‌وجه پودر نکنید)
  • گیاه افتیمون (روزانه ۲ قاشق مرباخوری به‌همراه آب پنیر برای کمک به سم‌زدایی)
  • حجامت یا بادکش کردن (طبع تریاک سرد بوده و بادکش گرم است، ۱۴ تا ۱۹ جلسه بادکش می‌تواند درد خماری را کاهش دهد)
  • ماساژ درمانی (ماساژ بدن با روغن سیاه‌دانه یا بادام تلخ برای کاهش درد ناشی از ترک)
  • استفاده از دمنوش‌های مختلف( دمنوش بابونه، شقایق نعمانی، مریم گلی، آویشن، عناب و غیره همراه با عسل و آبلیمو برای بازگشت طبع فرد)

۷. استفاده از خشخاش در طب سنتی

طبع مخدر تریاک و دانه‌های خشاش سرد و تر بوده اما طبع شیره تریاک گرم است. همان‌طور که اشاره شد، از زمان‌های گذشته تاکنون از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از جمله موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • تریاک با توجه به طبع سردی که دارد باعث خواب آوری شدید می‌شود. بنابراین از آن برای درمان بیماری‌های اعصاب و ضداسهال استفاده می‌کردند.
  • بیشترین خواص طب سنتی در دانه خشخاش است. خوردن دانه خشاش با عسل می‌تواند طبع افراد را متعادل کرده و باعث از بین رفتن سرفه شود.
  • دانه خشخاش سرشار از آهن، فسفر و سایر ویتامین‌ها است. این موارد به سلامت استخوان کمک می‌کنند.
  • دانه خشخاش به دلیل داشتن کلسیم و منیزیم فراوان باعث هوش و تمرکز می‌شود.
  • روغن دانه‌ خشخاش حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده است که در درمان سرطان مؤثر است.
  • پودر دانه خشخاش که با جوشانده‌های گیاهی ترکیب شده باشد می‌تواند زخم‌های دهان را درمان کند.

در هر مورد دقت داشته باشید پیش از استفاده باید با پزشک مشورت کرد، هرگز خودسرانه از داروها یا حتی مواد گیاهی برای درمان بیماری‌ها استفاده نکنید.

شیوه استفاده از خواص درمانی خشخاش در طب سنتی

آیا می‌دانستید برای زیبایی پوست صورت می‌توانید از دانه خشخاش استفاده کنید؟ برای این کار کافی است دانه خشخاش را با شیر در مخلوط‌کن حل کرده روی پوست قرار دهید. می‌توانید پودر خشخاش را نیز با شیر ترکیب کرده و خمیر را روی پوست خود قرار دهید. این کار باعث طراوت و زیبایی پوست می‌شود. می‌توانید برای آبرسانی بهتر به‌پوست عسل را نیز به این ماسک مفید اضافه کنید.

اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در این زمینه می‌توانید از مشاوره آنلاین طب سنتی در وب‌سایت دکترتو استفاده کنید.

۸. درمان خانگی مسمومیت با شیره تریاک

هر زمان که خودتان یا فرزندتان دچار مسمومیت با شیره تریاک شدید، بهترین راه این است که ویتامین cمصرف کنید. ویتامین سی اثرات مواد مخدر را از بین می‌برد. گوجه فرنگی، مرکبات و آبمیوه‌های تازه مانند آب پرتقال سرشار از ویتامین سی هستند. اگر همچنان اثرات بهبودی را مشاهده نکردید، به اورژانس مراجعه کنید.

۹. درمان اوردوز با تریاک

علاوه‌بر استفاده از نالوکسان، برای نجات جان فردی که اوردوز کرده است، پس از انتقال او به بیمارستان اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

  • بررسی عملکرد قلب و استفاده از داروهای محرک در صورت کاهش شدید ضربان قلب
  • استفاده از سرم‌های دارویی حاوی پادزهر
  • انجام سی تی اسکن برای بررسی عملکرد مغز
  • استفاده از زغال فعال برای جذب باقی‌مانده مخدر از معده
  • استفاده از لوله‌های تنفسی به‌منظور اکسیژن‌ رسانی.

در نهایت اگر فرد بتواند از اوردوز جان سالم ببرد، تلنگری برای شروع ترک اعتیاد خواهد بود.

نشانه های خماری و ترک اعتیاد تریاک چیست؟

در پایه‌ترین حالت ممکن، مورفین تریاک حدود ۳ روز در بدن و رگ‌های خونی باقی می‌ماند. به همین دلیل ترک و خماری آن، علائم ذهنی و جسمی زیادی دارد. علائم جسمی بسیار زودتر خود را نشان می‌دهند. علائم روانی معمولاً در دوره ترک اعتیاد درمان می‌شوند. از جمله نشانه‌های اولیه ترک اعتیاد و خماری عبارت‌اند از:

علائم فیزیکی ترک تریاک

  • درد شدید عضلات بدن
  • سردردهای مزمن
  • احساس اضطراب و بی‌تابی
  • تعریق شدید
  • احساس لرزش در اندام ها
  • دلهره و استرس
  • اختلالات خواب
  • اختلالات گوارشی به خصوص دردهای شکمی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • رفتار پرخاش‌جویانه
  • آبریزش بینی و اشکی شدن چشم‌ها.

علائم روحی، روانی و رفتاری ترک اعتیاد

  • میل شدید به مصرف مجدد
  • احساس ترس و واهمه
  • احساس ناخوش بودن
  • احساس ناامیدی
  • احساس بی‌قراری و اضطراب
  • بروز حملات هیجانی از جمله ترسیدن
  • بی‌حوصلگی، خستگی و احساس بی‌حالی.

ترک تریاک چند روز طول میکشد؟

ترک اعتیاد از مخدر تریاک به دو مرحله تقسیم می‌شود:

  • مرحله سم‌زدایی
  • مرحله درمان اعتیاد

دوره سم‌زدایی، سخت‌ترین دوره ترک اعتیاد تریاک است. این دوره معمولاً بین ۱۰ تا ۱۶ روز طول می‌کشد. اگر فردی بتواند تا روز ششم دردهای جسمانی و روحی را تحمل کند، در سراشیبی ترک قرار می‌گیرد. روز اول تا سوم، سخت‌ترین روزهای سم‌زدایی است. فرد در این روزها بیشترین درد جسمانی و علائم ترک را تجربه می‌کند.

تعیین دقیق دوره درمان اعتیاد چندان دقیق نیست. این مورد بسته به شرایط روحی فرد ممکن است طولانی یا کوتاه باشد. بعد از ترک تریاک چه اتفاقی می افتد؟ احتمال افسردگی و انزوای فرد از جامعه وجود دارد به همین دلیل در طول دوره درمان اعتیاد، فرد به مراقبت‌هایی مانند موارد زیر احتیاج دارد:

  • گروه درمانی
  • خانواده درمانی
  • زوج درمانی
  • سکس تراپی
  • درمان اختلالات جنسی
  • ویزیت ماهیانه توسط روان‌پزشک و روانشناس.

بهترین پزشک برای ترک تریاک کدام است؟

برای درمان فرد معتاد به مخدر تریاک به همکاری مجموعه‌ای از پزشکان از متخصصان داخلی و مجاری تنفسی تا تراپیست‌ها، زوج‌درمان‌گراها و غیره نیاز است. بنابراین بهترین راه برای تشخیص اولیه مراجعه به پزشک عمومی و کلینیک ترک اعتیاد است. تا فرد به روش‌های پزشکی و تحت مراقبت‌های ویژه بتواند به زندگی عادی خود بازگردد.

بهترین راه برای تشخیص اولیه مراجعه به پزشک عمومی و کلینیک ترک اعتیاد است.
بهترین راه برای تشخیص اولیه مراجعه به پزشک عمومی و کلینیک ترک اعتیاد است.

عوارض و مضرات تریاک چیست؟

تریاک یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدر در ایران است. افزایش آگاهی در زمینه اعتیاد به این ماده مخدر و عوارض آن و در نظر گرفتن شایعات بیهوده مانند «کمک کردن تریاک به درمان کرونا» و غیره بهترین راه برای جلوگیری از عوارض جبران‌ناپذیر اعتیاد به تریاک است.

تریاک در سایر مواد مخدر مانند کراک، متادون و اکسی کودون هم وجود دارد. با ادامه مصرف تریاک و اعتیاد به این ماده‌ مخدر، فرد درگیر مسائل دیگری می‌شود که گاهی عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

۱. اثرات مصرف تفریحی تریاک بر بدن

تریاک بر سیستم ایمنی بدن به‌شدت تأثیر می‌گذارد. همین مورد دلیل بروز افت فشار، احساس خماری و لرز در اثر مصرف این ماده مخدر است. علاوه‌بر این اغلب افراد معتاد به تریاک به سایر مخدرها مانند متادون هم اعتیاد دارد.

۲. تاثیر تریاک بر کبد چرب و بیماری های کبدی

بهتر است بدانید، تریاک هیچ تأثیری بر درمان کبد چرب ندارد. این باور غلط عامیانه هزاران نفر را به دام اعتیاد کشانده است. براساس آمار استفاده از تریاک به‌منظور درمان کبد چرب نه‌تنها به بهبود بیماری کمک نمی‌کند، بلکه باعث بروز مشکلات کلیوی و احتمال ۳ برابری خطر ابتلا به کبد چرب می‌شود.

این مشکل به‌دلیل وجود مورفین است. اعتیاد به این مخدر در افراد مبتلا به کبد چرب نه‌تنها بیماری را تشدید کرده بلکه زمینه‌ساز بروز انواع مختلف سرطان در بدن می‌شود.

۳. مصرف تریاک در بارداری

آیا می‌دانستید عوارض و اثرات تریاک در زنان ۱۲۰ برابر بیشتر از مردان است؟ متاسفانه قشر بزرگی از زنان درگیر اعتیاد به تریاک یا مصرف انواع دیگر مخدر مانند شیشه هستند. ترک اعتیاد تریاک کار بسیار سختی است. در مواردی گاهی این اعتیاد روانی تا جایی پیش می‌رود، که یک خانوم باردار به مصرف تریاک در بارداری وسوسه شود. مصرف تریاک در بارداری عوارض جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش یکباره فشار خون
  • زایمان زودرس
  • اختلال در قاعدگی
  • نازایی
  • مرده‌زایی (تا ۵۰ درصد احتمال ایجاد آن به‌دلیل افزایش اکسیژن در خون وجود دارد)
  • خفگی نوزاد.

همچنین با توجه به تأثیر بالای این ماده مخدر در زنان، ممکن است مشکلاتی مانند انواع سرطان مری، بیماری‌های پوستی، یبوست، کبدی و ریوی همبا ادامه مصرف مخدر تریاک در آن‌ها سریع‌تر از مردان بروز کند. حتی در صورتی که زنان در بارداری دچار مشکلی نشوند، عوارض اعتیاد به‌ تریاک در بارداری نوزاد را درگیر خواهد کرد. این مورد منجر به‌بروز مشکلات زیر می‌شود:

  • تولد نوزاد با افت قند و کلسیم
  • زردی نوزاد
  • وزن پایین
  • اعتیاد نوزاد.

متن انگلیسی: «Maternal opium use during pregnancy is associated with increased risks of giving birth to a small for gestational age infant, as well as a term infant with short birth length or small head circumference.»
ترجمه فارسی: «مصرف تریاک مادر در دوران بارداری، با افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن و کوچک در سن حاملگی و همچنین نوزاد با طول تولد کوتاه (مرگ نوزاد بعد از تولد) یا دور سر کوچک همراه است.»

به نقل از سایت bmcpregnancychildbirth

۴. تاثیر تریاک بر رابطه زناشویی

افرادی که با اعتیاد به این مخدر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اغلب به‌دلیل اختلال در تعادل و کاهش ترشح هورمون‌های جنسی یا برعکس افزایش آن دچار مشکلاتی از جمله موارد زیر شوند:

  • خیانت
  • رفتارهای پرخطر جنسی
  • اعتیاد به سکس
  • مشکلات نعوظ و اختلالات انزال
  • سرد مزاجی
  • رفتارهای خشن در حین سکس.

تمامی این موارد در نهایت به فروپاشی بنیان خانواده منجر خواهد شد. کنترل رفتارهای شخصی و افزایش عزت نفس می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در جلوگیری از اعتیاد به تریاک داشته باشد.

۵. تاثیر شیره تریاک بر اسپرم

سوء مصرف طولانی مدت مواد افیونی می‌تواند به سیستم تولید مثل مردان آسیب برساند به گونه‌ای که لقاح را دشوارتر کرده و میانگین تراکم، تحرک و مورفولوژی طبیعی اسپرم را به‌طور معناداری کمتر کند.

۶. تاثیر شیره تریاک بر قاعدگی

مصرف تریاک و استفاده طولانی مدت از داروهای اپیوئیدی در زنان (شربت تریاک) می‌تواند باعث تغییرات هورمونی، ناباروری، اضطراب و افسردگی شود. تغییرات هورمونی در نهایت بر نظم عادت ماهانه تاثیر گذاشته و علاقه فرد را به رابطه جنسی کمتر می‌کنند.

۷. عوارض و خواص شیره تریاک برای ریه

استنشاق یا دم گرفتن و دود گرفتن از بافور یا قل قلی (چیزی شبیه به قلیان پلاستیکی) می‌تواند باعث آسیب مستقیم به ریه‌ها شود. به‌همین دلیل سرفه‌های مزمن، خس خس سینه یا تنگی نفس در معتادان به تریاک بسیار رایج است. شایعات کاذب در مورد تأثیر شیره تریاک بر درمان کرونا یا دود گرفتن از تریاک برای درمان کرونا را کنار بگذارید.

مصرف تریاک به‌شدت به سیستم تنفسی آسیب رسانده و در مواردی باعث تنگی نفس و مرگ بیماران کرونایی می‌شود. در واقع مصرف تریاک با ابتلا به کرونا خطر درگیری ریه در کرونا را افزایش می‌دهد. متأسفانه گوش به گوش چرخیدن چنین شایعاتی باعث شده در دو سال اخیر آمار اعتیاد به این ماده مخدر افزایش یابد.

از دیگر عوارض طولانی‌مدت اعتیاد به این ماده مخدر می‌توان به مشکلات قلبی، دیابت، آسیب ها و اختلالات گوارشی اشاره کرد. در موارد شدیدتر هم احتمال خفگی، تشنج، مسمومیت حاد و مرگ وجود دارد.

شایعات کاذب در مورد تأثیر شیره تریاک بر درمان کرونا یا دود گرفتن از تریاک برای درمان کرونا یا تریاک برای درمان سرفه (شربت آلرگارد) را کنار بگذارید. این ماده مخدر به‌شدت به سیستم تنفسی آسیب رسانده و در مواردی باعث تنگی نفس و مرگ بیماران کرونایی می‌شود. باور کنید که عوارض کرونا کم‌خطرتر از اعتیاد به این ماده مخدر است.

۸. عوارض خوردن شیره تریاک با چای

در بعضی موارد، افرادی هستند که به تریاک اعتیاد ندارند اما برای تسکین درد از ترکیب تریاک در چای استفاده می‌کنند. اثر مصرف تریاک با چای در مدت زمان ۳۰ دقیقه شروع می‌شود و ممکن است تا ۸ ساعت باقی‌بماند. اگرچه این روش می‌تواند تا حدی به تسکین درد کمک کند، اما عوارض جانبی آن بیشتر خواهد بود:

  • خواب آلودگی
  • معده درد خفیف
  • بی حالی و حالت تهوع
  • خارش
  • کند شدن تنفس
  • در مواد حاد و دوزهای بالا مرگ نیز می‌تواند از طریق دپرسیون تنفسی یا آسپیراسیون ریوی استفراغ رخ دهد.

۹. عوارض کشیدن تریاک با سیخ

از آنجایی که تریاک یک ماده ضد افسردگی است، افرادی که آن را مصرف می‌کنند احساس خواب آلودگی داشته و مکان تاریکی را برای دراز کشیدن ترجیح می‌دهند. عوارض شایع آن شامل آسیب بافتی و بیماری انسدادی ریه و سرطان ریوی می‌شود.

۱۰. عوارض مصرف همزمان تریاک و شیره

مصرف همزمان تریاک و شیره توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سبکی سر و سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • یبوست

اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به‌آرامی بلند شوید.

مصرف همزمان تریاک و شیره چه عوارضی دارد؟
سبکی سر و سرگیجه از عوارض مصرف همزمان تریاک و شیره است.

موارد احتیاط و منع مصرف تریاک و خشخاش چیست؟

چه کسانی نمی‌توانند از خواص درمانی گیاه و دانه خشخاش استفاده کنند؟

  • دانه خشخاش در برخی افراد آلرژی و حساسیت ایجاد می‌کند. پیش از مصرف تست آلرژی دهید.
  • مصرف دانه خشخاش در بارداری و شیردهی خطرناک است. بهتر است در این دوران مصرف این داروی گیاهی را کنار گذاشته یا مشورت پزشک زنان و زایمان خود از آن استفاده کنید.
  • جالب است بدانید مصرف خشخاش در ورزشکاران باعث مثبت شدن تست دوپینگ می‌شود. (این مورد حتی با خوردن بیش از حد نان‌های خشخاشی و غیره نیز امکان‌پذیر است.)
  • اعتیاد باعث آلزایمر در افراد مسن می‌شود و عوارضی از جمله سکته مغزی و قلبی را به‌دنبال دارد.

چطور تریاک باعث نئشگی فرد می‌ شود؟

حتی با اولین مرتبه مصرف هم، مواد مخدر تأثیر خود را بر روی مغز می‌گذارند. تریاک به‌صورت مستقیم بر سیستم پاداش مغز تأثیر گذاشته و باعث احساس شادی و نئشگی در فرد می‌شود. بدن انسان توسط ماده شیمیایی به‌نام «اوپیوید» (Opioid) درد را کنترل می‌کند. مصرف تریاک باعث تحریک گیرنده‌های اوپیوید در سلول‌های عصبی و احساس کاهش درد می‌شود.

همچنین با مصرف هروئین یا تریاک میزان بسیار زیادی دوپامین در بدن انسان ترشح می‌شود که باعث حالات سرخوشی و سرگیجه، توهم یا احساس قدرت می‌شود. هروئین چندین برابر قوی‌تر از تریاک بر اوپیویدها تاأثیر می‌گذارد، به‌همین دلیل استفاده از آن بسیار رایج شده است و به شدت اعتیاد آور است.

در طول دوره ترک، همراه فرد درگیر اعتیاد باشید

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد پیوند محکم بین خانواده‌ها و روابط گرم و صمیمی میان آن‌ها است. بنابراین هرچه با فرزند یا همسر خود بیشتر دوست باشید، سریع‌تر از مشکلات روانی و روحی او باخبر شده و پیش از روی آوردنش به اعتیاد می‌توانید مانع از این کار شوید.

در صورتی که فردی از نزدیکان‌تان به اعتیاد مبتلا است، باید در تمامی مراحل با او همراه باشید. هرگز رفتار پرخاشگرانه و تنبیه را در پیش نگیرید. موضوع را از دیگران مخفی نکرده و با فردی آگاه مشورت کنید. برای درمان به روان‌پزشک مراجعه کرده و بار دیگر عزیز خود را به زندگی بازگردانید.

اطلاعات بیشتر درباره تریاک و خشخاش

در جدول زیر، مشخصات تریاک به طور خلاصه گردآوری شده است.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
شیره تریاکبی‌اشتهایی و سوء‌ تغذیهمواد مخدر دیگر
شربت تریاکاز دست دادن میل جنسیداروهای ضد تشنج
کرم تریاکبروز مشکلات پوستی، مانند تیرگی پوست و لب‌هاستیریزین
سوخته تریاکمشکلات تنفسی حاد مانند سرفه بی‌وقفهکدئین
اطلاعات بیشتر درباره گیاه خشخاش و تریاک

چطور تریاک مرغوب را تشخیص دهیم؟

تریاک خوب و مرغوب معمولاً خشک بوده یا مدتی پس از مجاورت در معرض هوا خشک می‌شود. اما تریاک تقلبی این‌گونه نیست. مرغوب‌ترین نوع تریاک زرد و خشک بوده که به آن «تریاک سناتوری» می‌گویند. هرچه تریاک مدت زمان بیشتری مانده یا ورز داده شود، روشن‌تر، حجیم‌تر و تلخ‌تر شده و کیفیت آن بیشتر می‌شود.

فروش تریاک به‌صورت مثقالی است. هر مثقال حدود ۶۸/۴ گرم است که هر گرم آن به قیمتی حدود ۱۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. لول‌های تریاک معمولا ۱۶ گرم هستند.

فکر می‌کنی ترک اعتیاد به تریاک خیلی سخته؟ همین حالا مشورت کن

حکم قانونی خرید و فروش تریاک چیست؟

براساس ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات حمل، فروش و خرید تریاک یا مشتقات آن براساس زیر است:

  • تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
  • بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  • بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
  • بیش از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس در‌صورت تکرار برای بار دوم.
  • تا پنجاه گرم، تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
  • بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، پنج تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  • بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس.
  • بیش از پنج کیلوگرم یا بیست کیلوگرم، شصت تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس در‌صورت تکرار برای بار دوم.

ساختار شیمیایی تریاک چگونه است؟

ساختار شیمیایی تریاک بسیار شبیه به نوروفین‌ها (نوعی انتقال‌دهنده عصبی) است. به‌همین دلیل با ایجاد اختلال و اشتغال گیرنده‌های نوروفین در مغز باعث کاهش جریان خون در مغز شده که حالات سرخوشی و بی‌حسی و شادی (نئشگی) را به‌دنبال دارد. این ماده مخدر علاوه‌بر وابستگی جسمانی، وابستگی روانی هم دارد که به مراتب آثار شدیدتری برای فرد و اطرافیان او دارد.

بیش از ۱۲ درصد تریاک را مورفین تشکیل داده است که یکی از انواع آلکالوئیدهای اپیوئید است. مصرف مداوم و طولانی‌مدت مورفین باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به این ماده (تلوارنس) و در نتیجه اعتیاد می‌شود. مورفین با تأثیر بر عملکرد مغز و کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد عوارض کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت می‌شود.

همانطور که اشاره شد، هروئین یکی از مشتقات تریاک است. البته امروزه تهیه هروئینی که از تریاک خالص تهیه شده باشد، بسیار سخت است. به‌همین دلیل انواع مصنوعی و شیمیایی از آن در بازار سیاه موجود بوده که به‌مراتب عوارض شدیدتری دارند. هروئین با اضافه‌ کردن موادی مانند مورفین و سایر ترکیبات شیمیایی از تریاک تهیه می‌شود.

مواد شبه‌افیونی دیگری مانند هروئین با اضافه کردن مواد شیمیایی دیگر به مورفین ساخته می‌شوند. البته امروزه بسیاری از داروها و مواد مخدر شبه‌افیونی از تریاک استخراج نمی‌شوند، بلکه به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند.

متن انگلیسی: «The opium alkaloids (morphine, codeine, thebaine, noscapine, and papaverine) have been detected on poppy seeds; they are widely used by the food industry for decoration and flavor but can introduce opium alkaloids into the food chain.»
ترجمه فارسی: «آلکالوئیدهای تریاک (مورفین، کدئین، تباین، نوسکاپین و پاپاورین) روی دانه‌های خشخاش شناسایی شده‌اند. آن‌ها به طور گسترده‌ای در صنایع غذایی برای تزئین و چاشنی خوراکی‌ها استفاده می‌شوند، اما می‌توانند آلکالوئیدهای تریاک را وارد زنجیره غذایی کنند (خطر اعتیاد).»

به نقل از سایت frontiersin

روش استخراج تریاک

تریاک را به‌وسیله شکافتن دانه نیام خشخاش پس از افتادن گلبرگ‌های این گیاه و از غلاف نارس آن به‌دست می‌آورند. پس از شکافتن غلاف میوه، مایعی شیری رنگ به‌صورت لخته خارج شده که سریعاً در معرض هوا اکسید شده و به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. در نهایت پس از خشک کردن و فرآوری این مایع تریاک اصل با خلوص متفاوت به‌دست می‌آید. برای خارج کردن این مایع معمولاً دور کاسبرگ میوه خشخاش را با تیغ کشیدن زخمی می‌کنند.

پیش از این هم اشاره کردیم، خشخاش بین تیر تا مرداد گل می‌دهد. در اواخر فصل بهار، گلبرگ‌های آن افتاده و چیزی شبیه به میوه کروی شکل روی هر بوته به‌جا می‌ماند که به آن «تخمدان خشخاش» می‌گویند. پس از استخراج خشخاش، مایع حاصل از آن را برای مدت یک شبانه‌روز در مجاورت هوا قرار داده تا به عصاره‌ای شیره‌ایی رنگ و شبیه به صمغ قهوه‌ای تبدیل شود. سپس با تراشیدن، مالش، حرارت دادن یا گذاشتن در معرض آفتاب (به‌منظور آب‌گیری) تریاک به‌دست می‌آید.

عکس تریاک و خشخاش

در تصویر زیر، عکسی از گل تریاک را مشاهده می‌کنید.

تریاک را به‌ وسیله شکافتن دانه نیام خشخاش پس از افتادن گلبرگ‌ های این گیاه و از غلاف نارس آن به‌دست می‌ آورند.
تریاک را به‌وسیله شکافتن دانه نیام خشخاش پس از افتادن گلبرگ‌های این گیاه و از غلاف نارس آن به‌دست می‌آورند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عوارض اعتیاد به هرنوع ماده مخدری، مانند تریاک جبران‌ناپذیر است. این عوارض گاهی جسمانی بوده و گاهی با خطرات روحی و بیماری‌های روانی همراه هستند. متأسفانه امروزه مواد مخدر نسبت به گذشته در دسترس‌ترند. ازاین‌رو آگاهی در زمینه مواد مخدر جدید صنعتی و سنتی در جلوگیری از ابتلا به اعتیاد و تشخیص سریع و درمان مؤثر است. با این کار به‌راحتی می‌توانید، پیش از اعتیاد، مانع از آن شوید.

اکثر افرادی که به سمت مواد مخدر می‌روند از مشکلات و فشارهای روحی و روانی رنج می‌برند. گاهاً هم این افراد یک خلاء در زندگی خود احساس می‌کنند و فکر می‌کنند با مواد مخدر می‌توانند این خلاء را پر کنند. علاوه بر این اعتیاد مشکلات و وابستگی روحی و روانی شدیدی ایجاد می‌کند. در واقع بیشتر مغز فرد معتاد به سمت مواد کشیده می‌شود تا بدنش. از این رو یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان مراجعه به دکتر روانپزشک و استفاده از روان درمانی و دیگر روش‌های تراپی در کنار روش‌های پزشکی برای درمان جسمی اعتیاد است.

با مراجعه به وب‌سایت دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان و متخصصان ترک اعتیاد آشنا شوید. در دکترتو علاوه بر استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین می توانید از خدمات مشاوره دکتر روانپزشک آنلاین مورد نظرتان هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله دانه خشخاش و مورفین برای تسکین دادن دردهای حاد یا مزمن ناشی از بیماری، جراحی یا جراحت‌ها کاربرد دارند. همچنین از داروهای شبه‌افیونی برای کاهش سرفه شدید، اسهال و غیره هم استفاده می‌شود. متادون و بوپرونورفین نیز برای معالجه اعتیاد به هروئین کاربرد دارند.

هر مثقال حدود ۶۸/۴ گرم است که هر گرم آن به قیمتی حدود ۱۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. لول‌های تریاک معمولا ۱۶ گرم هستند.

تریاک ابتدا شیره‌ای سفید رنگ بوده که در معرض هوا قهوه‌ای یا سیاه می‌شود. پس از فرآوری هرچه بیشتر آن را ورز دهند، رنگ آن روشن‌تر شده و نشان‌دهنده مرغوبیت بالای تریاک است. بهترین نوع تریاک، «تریاک سناتوری» است.

بین ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن باقی مانده و ۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف بروز می‌کند.

یا در واقع برای ترک شیره تریاک چه بخوریم؟ توصیه می‌شود که زیاد گرسنه نمانید و در وعده‌های غذایی خود از کربوهیدرات و پروتئین غافل نشوید. مقدار مصرف قرص ب۲ برای ترک تریاک نیز باید تحت نظر پزشک باشد.

بین ۳ تا ۱۰ روز اثر آن باقی خواهد ماند.

درواقع اگر خودسرانه تریاک را مصرف کنید، مضرات آن بسیار بیشتر خواهد بود و هیچ تاثیری ندارد. در حالت کلی از تریاک و مشتقات گیاه خشخاش در علم پزشکی برای بیماری‌هایی مانند افسردگی استفاده می‌شود.

این مورد تا حد زیادی به خود فرد و دوز مصرفی تریاک مصرف‌شده بستگی دارد اما در کمترین حالت از ۳ روز تا یک هفته است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تریاک

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    با مصرف هفته‌ای یکبار یا ده روز یکبار آیا فرد معتاد هست یا خیر!!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      مصرف مواد مخدر اعتیاداور است همین که فرد نیاز دارد که مدتی یک بار از این مواد استفاده کنید خود یعنی اعتیاد که به مرور زمان نیز نیاز به مصرف بیشتر خواهد شد.

  2. محسن گفت:

    خیلیا مثل خودم با فریب دیگران ازش اسیب دیدم من یه داروی گیاهی خریدم از یکی که خودش محقق روماتیسم معرفی کرده بود و دارو تریاک بوده.اصلا طرف عطاری و این پیجای اینستاگرامی نرید.فقط متخصص. خودتون دمنوش درست کنید از جایی سفارش ندید اشتباه من نکنید.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محسن عزیز
      دقیقا
      ممنونم از راهنمایی خوبتان

  3. ج م گفت:

    دنبال درمان قطعی مواد هستی هیچ جا دنبالش نچرخید فقط کنگره جواب میگیری

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  4. حاج هاشم گفت:

    با سلام به نظر من اگر دولت با بررسی و کنارل مصرف این گیاه را فقط برای افراد با بیماریهای نا علاج که سن آنها بالای ۵۰ یا ۶۰ سال باشد در کمک به این بیماران صعب الاج کمک میکند ، تو خوانواده یکی از اعضای خانواده پس از اینکه زیر دست دکترها رفت با کلی هزینه سرسام آور از آزمایش بگیر و بستری و مصرف دارو و کلی درد کشیدن از آخر به رحمت خدا رفت ، در صورتی که اگر از این ماده استفاده میکرد شاید الان زنده بود و اینهمه هم درد نمیکشید و بماند که چقدر هزینه کردیم آخرش هم از بین ما رفت ، بدید به بیمارهای بالای ۶۰ سال صعب الاج استفاده کندد .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      و زیر نظر متخصص بطور اصولی تجویز گردد

  5. م . م گفت:

    ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتان . پیروز باشید .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان
      سالم باشید

  6. م . م گفت:

    ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتان . پیروز باشید .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از توجه تان
      سالم باشید

  7. بهارلو گفت:

    عالی بود سپاس از لطف شما ،خدا کنه آمپول ضد وسوسه هم اختراع بشه با تزریق آمپول تا آخر عمر،هیچ معتادی دوباره لغزش نکنه

    1. لسانی گفت:

      آمپول ضد وسوسه موجوده همه جا ، قیمتشم خیلی پائینه
      اصلا پول لازم نیست بدید ، توی خونه هم میشه تزریق کرد، یک میل غیرت و یک میل جَنَم ،

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        ممنون از شما
        ولی هر دارویی بهتر است زیر نظر پزشک باشد

  8. بهارلوی عزیزم گفت:

    عالی بود سپاس از لطف شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما

  9. امیر گفت:

    شما که همش عکس گیاه خشخاش رو میزارید و میگید شیره خشخاش خطرناک است و ال و بل چتور رازی و ابن سینا از خواص دارویی این گیاه حرف زدند این تریاک خطرناکی که عامل مرگ انسانها میشود باید گفت کلا از گیاه خشخاش نیست بلکه تریاک مصنوعی و از مواد شیمیایی است خشخاش خودش تماما انتی اکسیدان و املاح فوق العاده برای بدن دارد من خودم دمنوش اون رو میخورم و نه تنها اعتیاد اور نیست بلکه برای امراض مفید است خواهشا با گزاشتن این عکسها که ارتباطی به تریاک ندارند این گیاه رو بد نام نکنید خواهشا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از راهنمایی شما
      سلامت باشید

  10. محمود کابت گفت:

    من ۲۰ سال میکشم هیچ کدام از این اعلاعم که میکی رو ندارم ….فقط ب ۳ چهار مورد دقت میکنم یکی تا دفع حاجت مصرف بعدی رو سثشروع نمیکنم میوه زیاد مصرف میکنم سیگار نمیکشم و شام هم نمیخورم الا اگر شیر