مجله پزشکی اس اچ پلاستیک اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید باید این مقاله را بخوانید - اس اچ پلاستیک

در این مقاله می‌خوانید:

سفر تخمک از تخمدان تا رحم

قبل از صحبت در مورد بارداری، لازم است در مورد آناتومی دستگاه تولید مثل زنان اطلاعاتی را کسب کنید. در طی تخمک گذاری، تخمک از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. بارداری هنگامی اتفاق می‌افتد که تخمک با اسپرم در لوله‌ی رحمی ملاقات کند. از لقاح تا زایمان، بارداری به مراحل مختلفی در بدن زن نیاز دارد. یکی از این مراحل، زمانی است که تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت می‌کند. لوله‌ی رحمی یا لوله‌ی فالوپ وظیفه‌ی انتقال تخمک به رحم را بر عهده دارد. پوشش داخلی لوله‌های فالوپ با زایده‌های کوچکی شبیه به مو به نام مژک پوشیده شده‌اند. این مژک‌ ها برای انتقال تخمک از تخمدان به داخل رحم مهم هستند. اگر این مژک‌ ها آسیب ببینند، حمل تخمک مختل می‌شود. به طور معمول، تخمک بارور شده پس از حرکت به سمت رحم، در دیواره‌ی رحم یا آندومتر کاشته می‌شود.

لیست پزشکان زنان

بارداری
بارداری

اقدامات لازم برای بارداری

داشتن فرزند شاید یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی یک زوج باشد. پیش از اقدام برای حاملگی بهتر است که آمادگی های لازم را بدانید و فراهم آورید. این آمادگی ها و اقدامات تنهاجسمانی نیستند، بلکه مادر شدن آمادگی روانی نیز می طلبد. در این خصوص می توانید پیش از اقدام برای بارداری؛ با روانشناس مشاوره کنید.

۱: بهترین زمان بارداری

معمولا بهترین زمان جهت اقدام به بارداری ۶ ماه قبل از بارداری می باشد. قبل از اقدام به بارداری جهت انجام معاینات پیش از بارداری مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان الزامی می باشد.

معمولا بهترین زمان جهت اقدام به بارداری ۶ ماه قبل از بارداری می باشد.

۲: معاینات لازم قبل از باداری

قبل از اقدام به بارداری بهتر است جهت انجام معاینات پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید. در جلسات معاینات پیش از بارداری، پزشک سوابق پزشکی شخصی و خانوادگی، وضعیت فعلی سلامت شما، داروها و مکمل‌های مصرفی را بررسی خواهد کرد.

معمولا در جلسه اول مشاوره یک خانم با پزشک زنان خود مواردی از قبیل قد، وزن و فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد. مشکلات جسمانی، ازدواج فامیلی مصرف دارویی خاص، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف دخانیات و الکل مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا تمام این موارد می تواند در یک بارداری سالم بسیار تاثیر گذار باشد و یا ممکن است موجب بروز ناهنجاری های جنینی شود.

درصورتی‌که به بیماری‌های مزمن نظیر آسم، دیابت یا فشار خون دچار باشید که پیش از بارداری قابل کنترل است، پزشک شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد. همچنین ممکن است معاینۀ لگن، تست سرطان دهانه رحم، آزمایش ادرار، آزمایش خون، آزمایش کم خونی آزمایش قند خون، آزمایش تیروئید، آزمایش هورمونی، آزمایش پاپ‌ اسمیر و یک معاینه دقیق از پستان‌ها توسط پزشک انجام می‌شود.

سایر آزمایش هایی که ممکن است از شما خواسته شود شامل تعیین گروه خونی مادر، نوع Rh، سطح ویتامین د ۳ ( D3)، بررسی عفونت‌های ویروسی، سرخجه، توکسوپلاسموز است.

بهتر است پیش از بارداری برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان به یک دندان‌ پزشک مراجعه کنید. تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند شما را مستعد بیماری‌های لثه کند.

لازم است که مشکلات یا سابقه بیماری تیروئیدی، فشار خون، دیابت، بیماری قلبی، سرطان، بیماری های جنسی مانند ایدز، زگیل تناسلی و هپاتیت یا سابقه بیماری ارثی را به پزشک خود گزارش دهید.

اگر سابقه ی حاملگی خارج از رحم، سقط جنین یا بارداری خطرناک قبلی دارید؛ یا برای بارداری اقدام به جراحی داشته اید؛ با مشاور زنان در میان بگذارید.

قبل از اقدام به بارداری بهتر است جهت انجام معاینات پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید.

۳: آزمایش ژنتیک قبل از بارداری

گاهی در مراحل بارداری، لازم است قبل از بارداری آزمایش ژنتیک گرفته شود. برای دانستن شانس وجود یا عدم وجود یک اختلال ژنتیکی در بارداری جاری یا آینده یا برای تشخیص یک اختلال ژنتیکی در صورت وجود علائم بیمار در شما یا فرزندتان می توان با مشورت مشاور ژنتیک آزمایش انجام داد.

آزمایش ژنتیکی پیش از لانه گزینی برای زوج‌هایی که در معرض خطر داشتن نوزادی با یک اختلال ژنتیکی یا کروموزومی خاص قرار دارند در دسترس است. و  اختلالاتی مثل سیستیک فیبروزیز، بیماری سلول داسی شکل یا هانتینگتون را می تواند نشان دهد.

آزمایش‌های ژنتیکی پیش بینی کننده برای شناسایی جهش‌های ژنتیکی مرتبط با اختلالاتی که بعد از تولد، اغلب در زندگی آینده کودک، ظاهر می شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش می‌تواند برای افرادی مفید باشد که عضوی از خانواده شان، اختلال ژنتیکی خاصی دارد، اما خود والدین در زمان انجام آزمایش علایم اختلال را ندارند (برای مثال، سرطان پستان مرتبط با ژن BRAC۱). آزمایش ژنتیکی پیش بینی کننده می‌تواند جهش هایی را شناسایی کند که خطر ابتلا به اختلالاتی با پایه ژنتیکی مانند انواع خاصی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

۴: نکات مهم قبل از بارداری

  • تحت نظر گرفتن عادت ماهانه و زمان تخمک‌گذاری

برخی زنان هنگامی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرند، با قطع کردن داروهای ضدبارداری منتظر بارداری می‌مانند. گروه دیگر با محاسبه و ثبت تاریخ عادت‌های ماهانه و تحت نظر گرفتن علائم خود سعی در مشخص کردن روزهایی از ماه دارند که میزان باروری آنها بیشتر است. با استفاده از نرم‌افزار محاسبۀ تخمک‌گذاری می‌توانید تاریخی از ماه را مشخص کنید که احتمالاً در آن میزان باروری شما به حداکثر می‌رسد.

  • وزن مناسب بارداری

اگر وزن شما طبیعی باشد، آسان‌تر باردار خواهید شد. داشتن شاخص تودۀ بدنی یا BMI بسیار کم یا بسیار زیاد باعث می‌شود باردار شدن مشکل‌تر شود. تناسب اندام پیش از باردار شدن باعث می‌شود بارداری سالمی ‌داشته باشید.

  • سن مناسب بارداری

بارداری در سنین زیر ۱۸ سال می‌تواند همراه با خطراتی از جمله کاهش رشد داخل رحمی جنین (JUGR)، افزایش احتمال فشارخون بارداری و پره اکلامپسی باشد. علاوه بر این بارداری در سن کم، مادر تجربیات کافی برای ادامه بارداری، زایمان و تولد نوزاد را ندارد، در نتیجه بارداری زیر ۱۸ سال بسیار مشکل است.

از طرفی باروری خانم‌ها در حدود بیست سالگی به بعد افزایش یافته و حوالی سن ۲۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. بهترین سال‌های باروری یک زن بین ۲۵ و ۳۰ سال است. از ۳۰ سالگی به بعد میزان باروری کاهش یافته و از ۳۵ سال این میزان با شیب سریع‌تری کم می‌شود؛ به طوری‌که بعد از سن ۴۰ و بخصوص ۴۲ سالگی میزان باروری چه به‌صورت خودبه‌خودی و چه با روش‌های کمک باروری به‌شدت کاهش می‌یابد. در سنین بالای ۳۵ سال علاوه بر اینکه میزان باروری کم خواهد شد، بلکه میزان اختلالات کروموزومی تخمک که منجر به ناهنجاری‌های جنینی و سقط می‌گردد نیز بیشتر می‌شود.

۵: بارداری سریع

برای بادرای سریع بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است عجله شما برای بارداری باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به مادر یا نوزاد شود.

  • تشخیص صحیح  زمان تخمک گذاری: از دو روز قبل و یک روز بعد از تخمک گذاری، اقدام به بارداری کنید.
  • انتخاب زمان‌های مناسب برای نزدیکی جنسی
  • تغذیه قبل برای بارداری برای زن و قدرت باروری مرد به یک اندازه مهم است.
  • اگر الکل می نوشید، مصرف الکل را به طور کامل قطع کنید.
  • کافئین را از رژیم غذایی خود خارج کنید و به جای آن از دم نوش های طبیعی (با مشورت پزشک) استفاده کنید.
  • مصرف سویا را تا جایی که برایتان امکان دارد کاهش دهید چرا که ممکن است باعث کاهش شدید قدرت باروری مادر شود.
  • به هیچ وجه گوشت نیمه پخته نخورید.
  • لوبیا و آجیل و بعضی دانه های گیاهی می تواند جایگزین خوبی برای جیره پروتئین در تغذیه شما باشند.
  • میوه‌ها سبزیجات غلات سبوس دار و حبوبات سرشار از فیبر هستند که هورمون های شما را تنظیم می کنند.
  • کربوهیدرات موجود در بعضی از مواد غذایی می توانند باعث ناباروری شوند.
  • از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنید. از کسنرو‌ها و مواد غذایی منجمد بپرهیزید.
  • صبحانه بیشتر و کاملی میل نمایید.
  • ورزش سبک قبل از بارداری باعث افزایش احتمال لقاح پذیری و باروری می شود.
  • یادتان باشد در بارداری بدون مشورت با پزشک ورزش نکنید، برخی ورزش‌ها و حرکات بدنی سنگین می‌تواند موجب سقط‌جنین گردد.

چه مدت پس از ترک جلوگیری باردار می‌شوید؟

بیشتر مواقع بستگی دارد به روشی که برای جلوگیری استفاده می‌کنید. برای مثال داروهای هورمونی مثل قرص‌ها زمان بیشتری لازم دارد تا از بدن شما خارج شوند. تخمک گذاری ممکن است در زمان بسیار کوتاهی چند هفته یا چند روز پس از قطع قرص انجام شود.

چند وقت بعد از جلوگیری باردار می شویم ؟

هیچ قانونی وجود ندارد که مشخص کند که پس از قطع جلوگیری چه مدت باید صبر کنید تا باردار شوید. در حقیقت می‌توانید بلافاصله برای باردار شدن اقدام کنید.
اگر مستعد بارداری باشید احتمالاً در اولین اقدام باردار می‌شوید. اما به خاطر داشته باشید اگر دوره‌ی قاعدگی شما نامنظم باشد، ممکن است هر ماه تخمک گذاری انجام نشود.

تست-بارداری
بارداری

علائم اولیه بارداری

معمولا شروع تجربه ی علائم اولیه بارداری در هر خانمی متفاوت است. برخی از زنان ممکن است پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته از بارداری اولین علائم را تجربه کنند، در حالی تجربه‌ ی نشانه های بارداری برای برخی افراد ممکن است ماه ها به طول بینجامد. این موضوع به توانایی خانم ها در تشخیص تغییراتی است که در بدن اتفاق می افتد. اما راه هایی وجود دارد که بدانید باردار هستید. در زیر برخی از علائم اولیه ی بارداری را بررسی خواهیم کرد.

علائم بارداری:

بارزترین نشانه ی بارداری، قطع پریودی است اما تنها نشانه ی بارداری نیست. اگر باردار شوید، پریود نمی شوید. احساس حالت تهوع در طول روز یا حالت تهوع صبحگاهی، دومین علامت شایع در بارداری است که به کرات توسط ۸۰ درصد از خانم ها گزارش می شود. گرفتگی عضلات و خونریزی خفیف واژینال می تواند در زمان کاشت تخمک در دیواره رحم رخ دهد و از علائم بارداری محسوب شود.  سومین علامت شایع در بارداری، تورم یا حساسیت پستان ها است. خستگی و بی حالی، کمردرد، سردرد، تکرر ادرار، سرگیجه، ویار و نوسانات خلقی از دیگر علائم بارداری هستند.

بهترین روش برای تایید بارداری، اندازه گیری هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در خون است. خانم ها همچنین می توانند در خانه نیز با استفاده از نوار تست بارداری (بیبی چک) این آزمایش را انجام دهند.

بارزترین علامت های بارداری، قطع پریودی، احساس حالت تهوع، خونریزی خفیف واژینال و تورم یا حساسیت پستان ها است.

تست بارداری

تست بارداری، برای آن دسته از افرادی که در تلاش برای باردار شدن هستند، شروع علائم بارداری یا در صورت شکست روش های پیشگیری از باردار؛ بهترین گزینه برای رفع ابهامات و نگرانی ها است.

دو نوع تست حاملگی اصلی وجود دارد:

  1. آزمایش خون
  2. آزمایش ادرار.

برای انجام تست بارداری، آزمایشگاه به نمونه ی ادرار یا نمونه ی خون شما نیاز دارد. خون یا ادرار برای یافتن هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) بررسی می شود. پس از اتصال تخمک بارور شده به دیواره ی رحم، این هورمون در بدن ساخته می شود. این اتفاق معمولا ۶ روز پس از لقاح تخمک و اسپرم رخ می دهد. سطح hCG به سرعت افزایش می یابد، به طوری که هر ۲ تا ۳ روز تقریبا ۲ برابر می شود و در پایان ۳ ماهه ی اول بارداری، به اوج خود می رسد.

خانم ها همچنین می توانند در خانه نیز با استفاده از نوار تست بارداری (بیبی چک) این آزمایش را انجام دهند. نوار تست بارداری که در منزل استفاده می شوند، نسبتا قابل اعتماد هستند اما ممکن است گاهی اوقات نتیجه ی آن مثبت کاذب باشد که می تواند به دلایلی از جمله بارداری خارج رحمی یا حتی مصرف برخی از داروها رخ دهد.

روش استفاده از بیبی چک:

  • نوار تست بارداری را تا قسمتی که راهنمای آن مشخص کرده است، درون ظرف ادرار قرار دهید.
  • قبل از خواندن نتیجه، باید چند دقیقه صبر کنید. زمان انتظار در هر نوار تست بارداری متفاوت است که در راهنمای آن ذکر شده است.
  • بعد از گذشت زمان انتظار توصیه شده، نوار تست نتایج را به یکی از روش های تغییر رنگ، خط، نمادهایی مانند جمع یا منها و کلماتی مانند باردار (pregnant)، نمایش می دهد.
  • اگر تاریخ انقضای نوار تست بارداری تمام شده باشد، دقت کمی خواهد داشت. بنابراین همیشه تاریخ انقضای روی بسته بندی را بررسی کنید.

چه زمان تست بارداری بدهم؟

اگر عادت ماهانه ی نامنظمی دارید، یا به هر دلیلی پریود نشدید، بهترین گزینه ی پیش رو برای نتیجه گیری دقیق، انجام تست بارداری ۳ هفته بعد از رابطه ی جنسی است. توصیه می شود آزمایش ادرار را در اول صبح که ادرار غلظت بیشتری دارد، انجام دهید.

علائم-بارداری
تست بارداری

تقویم بارداری

یک بارداری معمولی ۴۰ هفته طول می کشد. در تقویم بارداری، مراحل بارداری به سه مرحله سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم تقسیم می شود. جنین در طی این مراحل دچار تغییرات زیادی می شود.

سه ماهه اول بارداری:

سه ماهه اول بارداری مهمترین و نیز حساس ترین دوران بارداری شما محسوب می شود. در ۴ هفته اول بارداری، جوانه های بازو و پا شروع به رشد می کنند. قلب و سیستم عصبی (مغز و نخاع) جنین شروع به شکل گیری می کند. در ۸ هفته بارداری، صورت و بازو ها و پا ها رشد می کنند. در حدود هفته هشتم بارداری می توانید ضربان قلب جنین را در سونوگرافی بشنوید. همه اندام های اصلی بدن جنین شکل گرفته اند. در هفته ۱۲ بارداری، سونوگرافی نشان می دهد کودک پسر است یا دختر. جنین حدود ۷ سانتی متر طول و تقریباً یک اونس وزن دارد و کودک می تواند دستان خودش را مشت کند. توجه داشته باشید که در انتهای سه ماهه اول بارداری باید آزمایش غربالگری اول را انجام دهید.

سه ماهه دوم بارداری:

محسوس ترین اتفاق های سه ماهه دوم بارداری ،حس کردن حرکات جنین است. در این سه ماهه به تدریج شکم شما بزرگ و برجسته خواهد شد. در ۱۶ هفته، سیستم اسکلتی عضلانی و پوست شروع به شکل گیری کرده و کودک شروع به مکیدن می کند. در حدود ۲۰ هفته؛ کودک قادر به شنیدن و بلعیدن است. ابرو، مژگان، ناخن جنین شکل گرفته و حتی می تواند خودش را بخاراند. و مادر می تواند لگد زدن او را احساس کند. تا ۲۴ هفته، موی سر کودک شروع به رشد می کند. اثر انگشت شکل گرفته و ریه ها تشکیل شده اند، اما هنوز کار نمی کنند.

سه ماهه سوم بارداری:

در سه ماهه سوم حاملگی،  جنین حداکثر وزن گیری را دارد. به همین دلیل در این زمان شکم شما کاملا بزرگ و برجسته می شود. در هفته ۳۲ حرکات و لگد زدن کودک افزایش می یابد. چشم های کودک می توانند باز و بسته شوند. کودک حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم وزن دارد و طول آن ۳۸ تا ۴۰ سانتی متر است. در ۳۶ هفته، چربی بدن کودک افزایش می یابد. کودک بزرگتر می شود در نتیجه حرکات کودک کند تر می شوند، اما مادر هنوز هم حرکات را حس می کند. سرانجام، از ۳۷ تا ۴۰ هفته آخرین مراحل رشد کودک اتفاق میفتد. کودک تغییر وضعیت داده و از سر به سمت پایین شکم مادر قرار بگیرد. متوسط وزن جنین هنگام تولد بین ۳٫۵۰۰ تا ۴٫۵۰۰ کیلوگرم و طول متوسط ۴۸ تا ۵۳ سانتی متر است.

در انتهای سه ماهه سوم یک سونوگرافی جهت تخمین وزن جنین، بررسی اندازه لگن و نیز بررسی سلامت جنین انجام می شود. باتوجه به وزن تقریبی گزارش شده در این سونوگرافی و اندازه تخمینی لگن مادر که توسط معاینه لگن تعیین می شود، پزشک تصمیم می گیرد که آیا انجام زایمان طبیعی برای شما مناسب است یا نه.

علائم-بارداری
عکس جنین

علائم خطر بارداری

دانستن علائم خطر بارداری به شما کمک می‌کند تا از خودتان و کودکی که در درونتان رشد می‌کند مراقبت کنید. و در صورت نیاز به موقع خود را به پزشک یا مراکز درمانی برسانید. برخی علائم مانند خونریزی، نسبت به زمانی که برای مادر حامله اتفاق می افتد می تواند عادی یا خطرناک باشد.

در طی ۸ هفته‌ی اول بارداری که جنین در رحم کاشته می‌شود، لکه‌بینی یک علامت طبیعی است. لکه‌بینی یا مشاهده‌ی خون‌ریزی شدید در دوران بارداری احتمالا کمی نگران کننده است، اما خبر خوب این است که مقدار کمی خون یا ترشحات خونی چیز قابل توجه و مهمی نیست. البته خون‌ریزی بارداری دلایل مختلفی دارد و می‌تواند نشانه‌ی مسائل جدی‌تری مانند موارد زیر باشد، اما هر زمان که خون‌ریزی دارید، حتما به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.

درد شکم از دیگر علائم نگران کننده است. اگر درد شکم شدید، ثابت یا همراه با خون‌ریزی و علائم دیگری باشد، خود را به مراکز درمانی و بیمارستان برسانید. در کنار درد طبیعی دوران بارداری که معمولا خفیف و قابل تحمل است، سقط جنین، حاملگی خارج رحمی یا کیست نیز می‌توانند باعث درد شکم شوند.

از علائم خطرناک دیگر بارداری تورم بیش از حد دست و صورت است. هرگونه پف کردن غیر طبیعی در صورت و هرگونه تورم بیش از حد در دستان می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به پره اکلامپسی باشد. از سمتی افزایش وزن بیش از ۱/۸ کیلوگرم در هفته، می‌تواند از دیگر نشانه‌های پره اکلامپسی یا ابتلا به دیابت بارداری باشد.

در صورت داشتن خارش فراوان و غیرعادی، درد و انقباضاتی که آرام نمی‌شود، تاری دید و سر درد، تب، کاهش حرکات جنین و یا  آبریزش و ترشحات از واژن نیاز است که با پزشک زنان مشورت کنید. مشاوره تلفنی دکتر زنان با دکترتو دردسترس شماست.

هرگونه پف کردن غیر طبیعی در صورت و هرگونه تورم بیش از حد در دستان می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به پره اکلامپسی باشد.

علت ایجاد دیابت بارداری و علائم آن

هنگامی که باردار هستید، تغییرات هورمونی می‌تواند باعث کاهش تولید انسولین شود. افت انسولین، سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد دیابت بارداری می‌شود. دیابت بارداری عوارض تاثیراتی منفی بر جنین و مادر دارد. زردی، احتمال تولد زودرس و نقایص مادرزادی تهدیداتی است که جنین را تهدید می کند. در مادر، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در ادامه‌ی زندگی یا ابتلا به دیابت بارداری در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد. گاهی نیز دیابت بارداری منجر به سقط جنین، تولد زودرس یا مرده زایی می شود. پس چکاپ لازم برای اندازه گیری قندخون در دوران بارداری لازم است.

آزمایش غربالگری گلوکز، یک آزمایش معمول در دوران بارداری است که میزان گلوکز (قند) خون در زنان باردار را بررسی می‌کند. تست غربالگری دیابت بارداری، بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ حاملگی انجام می‌شود. اما در صورت وجود عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری، در اولین ملاقات با پزشک زنان، تست چالش گلوکز انجام می‌شود. در صورت تشخیص این بیماری، پزشک یا کارشناس مامایی، سلامتی شما و جنین را تا پایان دوران بارداری از نزدیک کنترل و بررسی می‌کنند.

علائم دیابت بارداری:

علائم دیابت بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • حالت تهوع
  • تشنگی غیر معمول
  • خشکی دهان
  • تکرر ادرار 
  • عفونت‌ ادراری مکرر 
  • تاری دید.

دلایل خونریزی حین بارداری چیست؟

خونریزی در دوران بارداری علل بسیاری دارد، تنها برخی از آنها جدی هستند. با این حال، باید خونریزی واژینال را در طول بارداری جدی بگیرید. گاهی اوقات خونریزی حین بارداری نشان دهنده ی سقط جنین یا شرایطی است که نیاز به درمان سریع دارد. با درک علل شایع خونریزی واژینال در دوران حاملگی، در صورت وقوع می توانید اقدامات لازم را انجام دهید و بدانید که چه زمانی با دکتر زنان و زایمان و نازایی تماس بگیرید.

از علل احتمالی خونریزی واژینال در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاملگی خارج رحمی
  • خونریزی در زمان لانه گزینی تخمک
  • سقط جنین
  • بارداری مولار یا پوچ
  • مشکلات مربوط به دهانه ی رحم، مانند عفونت گردن رحم، التهاب دهانه ی رحم
  • نارسایی دهانه ی رحم (باز شدن زودرس رحم، که می تواند منجر به زایمان زودرس شود).
  • جفت سر راهی (قرارگیری جفت در قسمت تحتانی رحم)
  • جداشدگی جفت
  • زایمان زودرس

خونریزی طبیعی واژینال در پایان بارداری به چه شکل است؟

خونریزی ناگهانی و اغلب مخلوط با مخاط ، در نزدیکی پایان بارداری نشانه ی شروع زایمان است. همچنین ممکن است ترشحات صورتی یا خونی واژن اولین نشانه های خونریزی طبیعی باشد.

آیا شما می دانید در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

هرگونه خونریزی حین بارداری را باید به پزشک خود گزارش دهید و باید میزان و ظاهر خونریزی و محتویات آن مثلا اگر شامل لخته یا بافت باشد، را برای پزشک خود توصیف کنید.

هرگونه خونریزی حین بارداری را باید به پزشک خود گزارش دهید

کرونا و بارداری

آیا زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند؟  

هم اکنون برای پی بردن به اثرات بیماری کووید-۱۹  زنان باردار پژوهش هایی در حال انجام است. داده ها محدود هستند، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارند. اگرچه، به دلیل تغییرات جسمی و سیستم ایمنی در زنان باردار، می دانیم که آن ها می توانند به‌دلیل برخی عفونت های تنفسی، به‌سختی بیمارشوند. بنابراین بسیار مهم است که زنان باردار از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ استفاده کنند و علائم احتمالی (از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس) را به پزشک گزارش دهند.

آیا کرونا می تواند از مادر باردار به نوزاد متولد نشده (جنین) یا نوزاد تازه متولد شده، منتقل شود؟

ما هنوز نمی دانیم که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند ویروس را در دوران بارداری یا حین زایمان به جنین یا نوزاد خود منتقل کند یا خیر. تا کنون این ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده است.

درد-بارداری
درد بارداری

حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج رحمی، معمولا در یکی از لوله‌های رحمی اتفاق می‌افتد. در این نوع حاملگی، جفت در حال رشد در لوله‌ی فالوپ است اما نمی‌تواند به یک منبع غنی خونی دسترسی پیدا کند. لوله‌ی رحمی آنقدر بزرگ نیست که بتواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند. تقریبا در همه‌ی موارد حاملگی‌های خارج رحمی، جنین می‌میرد.

علائم حاملگی خارج رحمی:

بارداری خارج از رحم، یک مورد اورژانسی است. گاهی لوله‌ی فالوپ پاره می‌شود و باعث ایجاد درد، خونریزی داخلی و شوک می‌شود. پارگی لوله‌های فالوپ یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی فوری و در برخی موارد، انتقال خون دارد. در شرایط اضطراری، سریعا خود را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس برسانید. پس علائم بارداری خارج از رحم را باید بدانید. 

بارداری خارج رحمی می‌تواند ابتدا مانند یک بارداری طبیعی تظاهر پیدا کند. با رشد تخمک بارور شده در مکان نامناسب، علائم و نشانه‌ها بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند. علائم حاملگی خارج رحمی می‌تواند علائم سقط جنین یا علائم سایر بیماری‌ها مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا اندومتریوز را تقلید کند.

۳ علامت شایع در بارداری خارج رحمی، خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد لگنی و عدم وجود دوره‌های قاعدگی (آمنوره) است. فقط ۵۰ درصد از زنان، هر ۳ علامت را دارند. 

تشخیص حاملگی خارج از رحم:

در بیش‌تر موارد، با کمک گرفتن از طیف وسیعی از آزمایشات، حاملگی خارج رحمی قابل تشخیص است. آزمایش خون، سونوگرافی از طریق واژن و لاپاراسکوپی از آزمایشات تشخیصی بارداری خارج رحمی هستند. 

در صورت حاملگی خارج رحمی، اگر تست بارداری بدهید، نتیجه مثبت خواهد بود. اما حاملگی خارج رحمی نمی‌تواند به صورت طبیعی ادامه یابد. اگر طی چند روز سطح این هورمون‌ها ثابت بماند یا شروع به کم شدن کند و کیسه‌ی حاملگی در سونوگرافی وجود نداشته باشد، بارداری احتمالا خارج از رحمی است.

اگر سابقه ی حاملگی خارج رحمی دارید، یا علائم شما مشکوک است؛ بهتر است هر چه سریع تر با دکتر زنان مشورت کنید.

درمان دارویی حاملگی خارج رحمی با داروی متوترکسات:

در بارداری خارج رحمی غیر اورژانسی، درمان دارویی اغلب موفقیت آمیز است، اما گاهی اوقات هنوز هم به جراحی نیاز است. اگر بیمار در وضعیت اورژانسی نباشد، پزشک می‌تواند دارویی تجویز کند که از ترکیدن توده‌ی خارج رحمی جلوگیری کند. یکی از داروهای رایج، متوترکسات است. متوترکسات دارویی است که سلول‌هایی دارای رشد با سرعت بالا مانند سلول‌های تود‌ه‌ی خارج رحمی را هدف قرار می‌دهد و مانع رشد بیش‌تر آن‌ها می‌شود. برای اطمینان از کارایی دارو، باید مرتبا آزمایش خون بدهید. هنگامی که دارو موثر باشد، علائمی شبیه به سقط جنین مانند درد، خونریزی و دفع بافت از واژن را تجربه خواهید کرد. متوترکسات، خطرات جراحی مانند آسیب به لوله رحمی را به همراه ندارد. با این حال پس از مصرف این دارو، تا چند ماه نمی‌توانید باردار شوید.

حاملگی-خارج-از-رحم
حاملگی-خارج-از-رحم

سقط جنین

سقط جنین به دو نوع سقط جنین طبیعی و عمدی وجود دارد. سقط طبیعی به معنای دفع جنین قبل از هفته‌ی ۲۰ بارداری است.  تقریبا نیمی از سقط‌هایی که در سه ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد، ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی هستند. علاوه بر سقط خود به خودی که به دلایل مختلف رخ می‌دهد، زنان بارداری که در هفته‌ی ۱۴ تا ۱۶ بارداری هستند، می‌توانند سقط جنین عمدی انجام دهند. در صورت نیاز به خاتمه دادن به بارداری، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. گزینه‌ها، شامل سقط جنین با مصرف داروها و سقط جنین با کمک اقدامات جراحی است. باید بدانید که سقط  در سه ماهه‌ی سوم تنها در صورتی انجام می‌شود که جان مادر یا جنین در خطر باشد. 

سقط جنین باید زیر نظر متخصص انجام شود. چرا که به خطر افتادن سلامت مادر یا بارداری های آینده از مهم ترین عوارض جانبی سقط جنین غیراصولی است. البته تاکنون اثبات نشده است که سقط ، حاملگی‌های آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر، مگر اینکه عوارضی در رحم ایجاد شود.

علائم سقط جنین شامل موارد زیر است:

  • لکه بینی شدید
  • خونریزی خفیف تا شدید از واژن
  • ترشح بافت یا مایعات از واژن
  • درد شکم
  • کمردرد خفیف تا شدید.

برخی از شایع ترین دلایل سقط :

عفونت، ضربه، چاقی، بی نظمی هورمونی، کاشت نامناسب تخمک بارور شده در پوشش رحم، سن مادر، سیگار و الکل، و استفاده از داروهای غیرقانونی است. البته این ها تنها بخشی از علل سقط است.

مراقبت های بعد از سقط جنین

مراقبت مناسب از خود، برای سلامت جسمی و ذهنی پس از سقط مهم است. با این حال، زنان باید از آنچه پس از سقط جنین رخ می‌دهد و از نحوه‌ی برنامه ریزی برای استراحت و بهبودی خود آگاه باشند. مهم ترین مراقبت های بعد از سقط جنین در زمینه های فعالیت های بدنی، رژیم غذایی و داروها را باید بدانید. استراحت کافی، دوری از ورزش های سنگین، استفاده از داروهای ضددرد و آنتی بیوتیک بخشی از مراقبت های لازم است.

داروهای سقط جنین

میفپرستون Mifepristone:

میفپرستون در  روش های سقط جنین به عنوان داروی سقط کننده، باعث تحریک انقباضات رحم شده و عملکرد ضد پروژسترونی دارد. از این رو میفپرستون به عنوان خاتمه دهنده بارداری مطرح است. در سه ماهه اول بارداری استفاده شده و بهترین اثر آن تا هفته هفتم دارد. درصد موفقیت بستگی به زمان استفاده از این دارو داشته و اینکه در کدام هفته بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از استفاده از دارو؛ باید از طرز استفاده صحیح از قرص سقط جنین میفپرستون، نکات احتیاط، موارد منع مصرف و عوارض جانبی آگاه باشید.

میزوپروستول Misoprostol:

میزوپروستول ترکیبی سینتتیک از آنالوگ پروستاگلاندین از نوع E1 است که در پیش‌گیری از زخم معده، در درمان سقط خودبه‌خودی و برای تحریک سقط جنین به کارمی‌رود. میزوپروستول در اشکال دارویی قرص، شیاف واژینال و رکتال در دسترس بوده و جزو مهم‌ترین داروهای پرکاربرد است.

رژیم ترکیبی میفپروستون- میزوپروستول توسط FDA جهت ختم بارداری تایید شده است. در حال حاضر WHO میزوپروستول را به‌عنوان یک داروی اصلی در القا زایمان، ختم بارداری به‌طور طبی و درمان سقط ناقص پذیرفته است.

درصد موفقیت بستگی به زمان استفاده از این دارو داشته و اینکه در کدام هفته بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از استفاده از دارو؛ باید از طرز استفاده صحیح از قرص سقط جنین میفپرستون، نکات احتیاط، موارد منع مصرف و عوارض جانبی آگاه باشید.

جنین
جنین

مراقبت های طول باردرای

مادر بارداری باید مدام تحت نظر دکتر زنان باشد. در طی مایعات پزشکی پزشک در مورد نحوه تغذیه سالم، افزایش وزن، دریافت مکمل و مشکلاتی که ممکن است در طول دوران بارداری رخ دهد توضیحاتی را ارائه می دهد. این اطلاعات کمک خواهد کرد تا مادر باردار نقش مهم و مفیدی را در مراقبت خود و جنین خود را داشته باشد. در کنار این توصیه های مراقبتی، با صلاحدید دکتر زنان، بهتر است مادر باردار،  آزمایش های چکاپ های ضروری را نیز انجام دهد. در بین این چکاپ ها، برخی آزمایش ها برای مادران بسیار ضروری است:

سونوگرافی و غربالگری بارداری

سونوگرافی غربالگری حاملگی در ۲ نوبت و با هدف بررسی سلامت جنین و تشخیص اختلالات و بیماری‌های کروموزومی و ژنتیکی انجام می‌شود.

سونوگرافی غربالگری حاملگی سه ماهه‌ی اول در ۱۱ تا ۱۳ هفتگی جنین انجام می‌شود. این سونوگرافی با نام سونوگرافی NT ان‌تی در بین مادران معروف است. هدف اصلی این سونوگرافی، علاوه بر تشخیص سن دقیق حامگلی، حاملگی‌های دوقلویی یا چندقلویی،تشخیص برخی اختلالات و بیماری‌های کروموزومی و ژنتیکی، مخصوصا سندرم داون است. بهتر است سونوگرافی غربالگری ۳ ماهه دوم حاملگی برای تمام مادران باردار انجام شود.

می توانید در ویدیو “سونوگرافی غربالگری حاملگی” توضیحات کامل دکتر امیرپاشا هنرپیشه ، متخصص رادیولوژی و سونوگرافی را دنبال کنید.

آزمایش ژنتیک جنین

آزمایش ژنتیک به عنوان یک آزمایش تشخیصی؛ از مهم ترین  آزمایش هاست که بارها با آن اسم آن را شنیده ایم.

یک ژن ممکن است به دلایلی تغییر کند. این پدیده جهش نامیده می‌شود. که باعث ایجاد و یا افزایش ریسک یک بیماری یا اختلال می‌شود. آزمایش ژنتیکی نوعی آزمایش پزشکی است که تغییرات در کروموزوم‌ها، ژن‌ها یا پروتئین‌ها را شناسایی می‌کند. برای دانستن شانس وجود یا عدم وجود یک اختلال ژنتیکی در بارداری جاری یا آینده یا برای تشخیص یک اختلال ژنتیکی در صورت وجود علائم بیمار در شما یا فرزندتان می توان با مشورت مشاور ژنتیک آزمایش انجام داد.

آزمایش ژنتیکی غربالگری نوزاد، آزمایش ژنتیکی پیش از تولد، آزمایش ژنتیکی پیش از لانه گزینی تنها چند نمونه از آزمایش هایی هستند که مادران باردار با صلاحدید مشورت پزشک می توانند برای انجام آن ها اقدام کنند.

اما چه زمانی نیاز است شما مشاوره ژنتیکی انجام دهید؟ در چه صورتی باید این آزمایش ها انجام شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات می توانید مقاله “انواع آزمایش ژنتیک چیست، چگونه انجام می شود و چه زمان ضروری است؟” را بخوانید.

برای دانستن شانس وجود یا عدم وجود یک اختلال ژنتیکی در بارداری جاری یا آینده یا برای تشخیص یک اختلال ژنتیکی در صورت وجود علائم بیمار در شما یا فرزندتان می توان با مشورت مشاور ژنتیک آزمایش انجام داد.

تغذیه بارداری

نیاز بدن به مواد مغذی در طول بارداری افزایش می یابد. غذا، اولین منبع تغذیه کودک در شکم مادر است. بنابراین مادر باید غذاهایی بخورد که سرشار از مواد مغذی باشند. تغذیه مناسب رشد کودک را تقویت می کند. مادر باردار به کمک یک راهنمای ساده تغذیه، مسیر خود به سمت زایمانی آسان را فراهم کند.

مواد مغذی نیاز روزانه برای خانم بارداری

  • کالری:  ۳۰۰ کالری اضافه در سه ماه دوم و سوم
  • کلسیم ۱۲۰۰ میلی گرم
  • فولات ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم
  • آهن:  ۲۷ میلی گرم

هدف این است که مادر باردار، در طول بارداری انواع مختلفی از غذاهای سالم را بخورد.

مکمل های بارداری

امروزه مصرف ویتامینها و مکملها در دوران بارداری به یک نیاز مبرم تبدیل شده و مصرف آنها در این دوران، ناهنجاری های جنینی و نیز عوارض دوران بارداری را کاهش می دهد. مکمل های اساسی شامل آهن، کلسیم، ویتامین دی، فولیک اسید و ید می باشد. ویتامینها و مواد معدنی دیگر در رده های بعدی قرار دارند.

نیاز به آهن در دوران بارداری تا دو برابر قبل از بارداری افزایش می یابد. میزان دریافت معمول روزانه که از طریق مواد غذایی تامین می گردد به تنهایی جوابگوی نیاز مادر و جنین نخواهد بود. کارشناسان بر این باورند که مصرف آهن از ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم در روز در طول حاملگی از کم خونی فقر آهن و عوارض نامطلوبی که بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر  اثر دارد، جلوگیری می کند.

مکمل کلسیم نیز از مهمترین مکمل های بارداری است. رشد اسکلتی جنین نیازمند تقریبا ۳۰ گرم کلسیم در طول حاملگی خصوصا سه ماهه سوم است. این مقدار درصد کمی از کلسیم بدن مادر بوده که به بدن جنین انتقال پیدا می کند.  دوز توصیه شده کلسیم المنتال، ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای خانمهای باردار و شیرده می باشد.

مادر باردار باید در روز ۱۵ میکروگرم ویتامین دی مصرف کند. این ویتامین محلول در چربی است و بهتر است همراه با وعده های غذایی چرب مصرف گردد. 

سایر ویتامین ها و مکمل ها، طریقه مصرف صحیح، دوز مورد نیاز، عوارض جانبی و تمام نکاتی که مادر باردار باید در خصوص مکمل های مورد نیاز بارداری بداند را در مقاله “مکمل های لازم در بارداری (آهن، کلسیم،ویتامین دی، فولیک اسید و ید)” بخوانید.

نکات تغذیه‌ای برای زنان مبتلا به دیابت بارداری

توصیه می‌شود زنان مبتلا به دیابت بارداری حداقل ۳ وعده‌ی غذایی کوچک تا متوسط ​​و ۲ تا ۴ میان وعده در روز مصرف کنند. از خوردن بیش از حد کربوهیدرات در یک زمان خودداری کنند. از غذاهایی که قند کمی دارند استفاده کنند.

غذاهایی با شاخص قندی پایین عبارتند از:

  • سبزیجات بدون نشاسته
  • برخی از سبزیجات نشاسته دار، مانند نخود فرنگی و هویج
  • برخی از میوه‌ها مانند سیب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی
  • لوبیا
  • عدس
  • نخود

غذاهایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید:

در صورتی که فرد از رژیم دیابت حاملگی پیروی می‌کند، پرهیز از مصرف غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را بیش از حد افزایش دهند، ضروری است. در این صورت فرد باید از خوردن عذاهای شیرین، غذاهایی که نشاسته ی زیادی دارند،  یا از قندها و کربوهیدرات‌های مخفی اجتناب کند.

کافیئین در دوران بارداری

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز به تولد زودهنگام و یا سقط جنین ارتباطی ندارد. اما متخصصان در مورد اینکه آیا مصرف کافئین با وزن کم نوزاد در هنگام تولد مرتبط است یا خیر نظری ندارند. اگر شما باردار هستید و صبح ها به خوردن قهوه نیاز دارید، احتمالا دکتر شما با مصرف قهوه موافقت خواهد کرد. ولی نمی توانید بی انتها ادامه دهید.

ویتامین D
ویتامین D

پیشگیری از بارداری

گزینه‌های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. سوال این است که کدام گزینه بیش‌تر برای شما مناسب است؟ انتخاب آگاهانه‌ی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری یک اصل اساسی است. 

انواع روش‌های پیشگیری از بارداری:

انتخاب روش پیشگیری از بارداری به ویژگی‌های بدنی هر فرد بستگی دارد. روشی که برای یک نفر مناسب است، ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد. سن، نسبت قد به وزن، داروهای مصرفی، بیماری‌های زمینه‌ای و علایق شخصی در انتخاب روش مناسب پیشگیری از بارداری در هر فرد دخیل هستند. دیگر نکات مهم در انتخاب بهترین روش پیشگیری از بارداری شامل ایمنی، اثربخشی، در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و قابل قبول بودن هستند.

برخی روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند و برخی از انواع روش‌ها نیز از شما در برابر عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STI) محافظت می‌کنند. در انتخاب روش پیشگیری از بارداری، محافظت در برابر HIV و سایر بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) نیز باید در نظر گرفته شود. پیشگیری از بارداری هورمونی و آی یو دی در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند، اما شما را در برابر بیماری‌های منتقله از راه جنسی محافظت نمی‌کنند. استفاده مداوم و صحیح از کاندوم مردانه و کاندوم زنانه خطر ابتلا به عفونت HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله عفونت کلامیدیا، عفونت گنوکوکی و تریکومونیازیس را کاهش می‌دهد.

عمده ترین روش های پیشگیری از بارداری موارد زیر هستند:

  • قرص‌های خوراکی ضد بارداری
  • آی یو دی هورمونی
  • آمپول‌‌های ضد بارداری
  • حلقه‌ی واژینال
  • ایمپلنت زیر پوست یا کاشت کپسول ضد بارداری زیر پوست
  • کاندوم مردانه
  • کاندوم زنانه
  • آی یو دی مسی
  • دیافراگم
  • کلاهک دهانه‌ی رحم
  • اسپرم کش‌ها
  • طبیعی یا تقویمی
  • وازکتومی یا بستن لوله‌ها در مردان
  • تیوبکتومی یا بستن لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ) در زنان.

برخی روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند و برخی از انواع روش‌ها نیز از شما در برابر عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STI) محافظت می‌کنند.

پیشگیری اورژانسی از بارداری 

به یاد داشته باشید که پیشگیری اورژانسی از بارداری، یک روش منظم برای جلوگیری از بارداری نیست. پیشگیری اورژانسی از بارداری را می‌توان پس از شکست روش‌های پیشگیری از بارداری در حین رابطه‌ی جنسی، استفاده کرد. قرص‌های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری تنها ۳ تا ۴ بار در سال قابل استفاده هستند. نباید پس از هر رابطه‌ی جنسی از آن‌ها استفاده کرد زیرا تعادل هورمونی خانم‌ها را مختل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به قرص‌های اورژانسی می‌توانید به مجله‌ی سلامت دکترتو مراجعه کنید.

قرص‌های ضد بارداری هورمونی

داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی ترکیبات هورمون‌های استروژن و پروژستین هستند. قرص‌های ضد بارداری خوراکی از آزاد شدن تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) جلوگیری می‌کنند. اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید، سیگار می‌کشید، سابقه‌ی لخته شدن خون دارید، سابقه‌ی سرطان پستان دارید یا در حال حاضر درگیر این سرطان هستید، وجود بیماری جدی قلبی یا کبدی، فشار خون بالا و میگرن، استفاده از قرص به شما توصیه نمی‌شود. برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج، می‌توانند اثر قرص‌های جلوگیری از بارداری را کاهش دهند.

این قرص‌ها به دو شکل ۲۱ عددی و ۲۸ عددی موجود هستند که روزهای مصرفی در پشت بسته قید شده است. اگر بسته‌ی ۲۱ روزه را مصرف می‌کنید، بسته جدید را ۷ روز پس از اتمام بسته‌ی قبلی شروع کنید. اگر از بسته‌ی ۲۸ روزه استفاده می‌کنید، پس از مصرف آخرین قرص، بسته‌ی جدید را شروع کنید. از قرص‌ّای پیشگیری از بارداری می‌توان به قرص‌های LD، HD، تری فازیک، یاز و یاسمین اشاره کرد.

Contraception
Contraception

نازایی و دلایل آن

نازایی هنگامی اتفاق می افتد که یک زوج بعد از روابط جنسی منظم، بدون استفاده از روش های جلوگیری، قادر به باروری نباشند. نازایی یعنی  بعد از عدم باروری طی ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری. برای اغلب موارد نازایی درمان وجود دارد.

از علائم همراه با ناباروری قاعدگی نامنظم یا نداشتن خونریزی ماهیانه است. همچنین به ندرت ممکن است آقایی که مشکل ناباروری دارد علائم دیگری مانند اختلالات هورمونی داشته باشند. و البته ممکن است هیچ علامت دیگری همراه با ناباروری وجود نداشته باشد.

دلایل باردار نشدن:

از مهم ترین دلایل ناباروری در مردان می توان به تعداد کم اسپرم، تحرک کم اسپرم ها یا اسپرم غیرطبیعی اشاره کرد. بیماری هایی مانند عفونت بیضه یا سرطان، واریکوسل یا اختلالات هورمونی و اختلال عملکر انزال نیز می تواند از دلایل  عقیم بودن مردان باشد.

از مهمترین دلایل ناباروری زنان می توان به سن، سیگار کشیدن، الکل، چاقی و بیماری جنسی اشاره کرد. بیماری هایی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلال  تخمک گذاری، مشکلات تیروئید یا نارسایی تخمدان زودرس نیز می تواند باعث نازایی زنان شود.

اگر مشکل بیمار زودانزالی باشد درمان هایی از جمله داروها، درمان های رفتاری، یا هردو می توانند کمک کننده باشند. در مورد بیماری واریکوسل درمان جراحی انجام می شود. انسداد مجاری انزالی با استخراج مستقیم اسپرم از بیضه و تزریق به تخمک در آزمایشگاه درمان می شود. انسداد اپیدیدیم نیز می تواند با جراحی برطرف شود.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از دوازده ماه تلاش برای بارداری، روابط جنسی منظم و بدون استفاده از روش های پیشگیری، بارداری اتفاق نیفتاد می توان برای تشخیص علل و درمان آن ها به دکتر نازایی مراجعه کرد.

همچنین اگر خانمی هستید که بین ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارید و ۶ ماه یا بیشتر برای بارداری تلاش کرده اید و ناموفق بوده اید، اگر بالای ۴۰ سال سن دارید، اگر خانمی هستید که قاعدگی نامنظم دارید یا اصلا خونریزی ماهیانه ندارید، اگر قاعدگی بسیار دردناک دارید، اگر مشکلات باروری شناخته شده دارید، اگر بیماری اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن برای شما تشخیص داده شده است، اگر سقط های متعدد داشتید و یا اگر در حال درمان سرطان هستید، نیز به پزشک مراجعه کنید.

تیروئید-و-بارداری
تیروئید و بارداری

کلام آخر در مورد بارداری

قبل از اقدام به بارداری جهت انجام معاینات پیش از بارداری مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان الزامی می باشد. در صورتی که تصمیم به حاملگی دارید می توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان نیز کمک بگیرید.

در قسمت دیدگاه‌ها، تجربیات خود در زمینه‌ی بارداری را با دیگر مادران باردار، به اشتراک بگذارید. 

منبع:

Webmd، medicalnewstoday، clevelandclinic، healthline، mayoclinic، medicinenet, Healthline, Medscape، mayoclinic، familyplanning، healthline ,Medicalnewstoday, uchicagomedicinelivingandloving ، Webmd، harvard، healthline، medicalnewstoday، verywellhealth، who  clevelandclinic، verywellfamily، medicalnewstoday، med، verywellfamily، nhs  medicinenet , harvard, mayolinic diabetes، diabetesjournals، medlineplus، medicalnewstoday

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 342 views بار دسته بندی : پزشکی ، عمومی تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.