مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی زیپمت چیست و چه کاربردی دارد؟ - اس اچ پلاستیک

داروی زیپمت چیست و چه کاربردی دارد؟

پزشک تاییدکننده:

دکتر ساناز صالحی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زیپمت یک نوع داروی کنترل‌کننده قند خون است. زیپمت یک دارو ترکیبی از دو ماده فعال، یعنی سیتاگلیپتین و متفورمین است. زیپمت معمولاً برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. مصرف منظم و مداوم این دارو به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم، می‌تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض آن کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : ۷ دقیقه


داروی زیپمت

فهرست مطالب

  • داروی زیپمت چیست؟
  • نحوه مصرف داروی زیپمت
  • موارد مصرف داروی زیپمت
  • عوارض جانبی مصرف داروی زیپمت (عوارض قرص زیپمت ۵۰/۱۰۰۰)
  • موارد احتیاط و منع مصرف قرص زیپمت
  • تداخلات دارویی قرص زیپمت
  • اطلاعات دارویی زیپمت
  • نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آیا پزشک برای مشکل دیابت شما داروی زیپمت تجویز کرده است؟ دیابت نوع ۲ در اثر عدم رعایت رژیم غذایی، سابقه داشتن دیابت در خانواده، چاقی و مصرف بیش از حد مواد دارای قند در سنین بالاتر ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به دیابت نوع دو افراد باید با مصرف دارو قند خون را کنترل کنند. کنترل قند خون بالا از آسیب کلیه، کوری، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام‌ها و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می‌کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد. داروهای مختلف داخلی و خارجی برای کنترل دیابت نوع دو در بازار وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است بسته به نظر پزشک برای بیماران دیابتی تجویز شود. یکی از این داروها، قرص زیپمت است. در این مقاله به‌صورت کامل با داروی زیپمت و موارد استفاده از این دارو آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص غدد یا دکتر مشاوره دارویی مشورت کنید.

داروی زیپمت چیست؟

زیپمت یا zipmet یک داروی کنترل‌کننده قند خون است. این دارو یک قرص خط‌دار است که به‌عنوان یک داروی ترکیبی برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی و کاهش نشانه های دیابت تجویز می‌شود. ترکیبات تشکیل‌دهنده قرص زیپمت دو ترکیب مهم داروهای ضد قند یعنی سیتاگلیپتین و متفورمین است (قرص متفورمین برای چیست؟). این دارو توسط پزشک برای بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند تجویز می‌شود. با مصرف قرص زیپمت میزان گلوکز خون به میزان زیادی کاهش می‌یابد. داروی زیپمت نام تجاری یکی از داروهای ضد قند داخلی است که توسط شرکت ایرانی داروسازی عبیدی تولید می‌شود.

معادل خارجی داروی زیپمت، دارو یا قرص Janumet است که دقیقاً از همین ترکیب برای تولید آن استفاده شده و در موارد مشابه برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو استفاده می‌شود. این داروی ترکیبی با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی و احتمالاً با سایر داروها برای کنترل قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود.

اسامی رایج دارو:

  • قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ میلی گرم
  • قرص زیپمت ۵۰/۱۰۰۰ میلی گرم

متن انگلیسی:
JANUMET can be used along with diet and exercise to lower blood sugar in adults with type 2 diabetes
ترجمه متن:
Janumet (داروی زیپمت) را می‌توان همراه با رژیم غذایی و ورزش برای کاهش قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده کرد.

janumetxr

نحوه مصرف داروی زیپمت

نحوه استفاده از هر دارو برای هر فرد بر اساس شرایطی که دارد توسط پزشک تعیین می‌شود. همچنین دستورالعمل‌های نوشته شده در بروشور همراه دارو مشخص می‌کند که زیپمت را باید به چه شکلی مصرف کرد. به‌صورت معمول نحوه مصرف داروی زیپمت دو بار در روز و همراه با غذاست. طریقه مصرف آن هم به‌صورت خوراکی است.

در حین مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. قبل از مصرف قرص را نشکنید یا آن را برش ندهید. اگر در بلع کامل قرص مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. باید این دارو را به‌صورت منظم مصرف کرده تا بیشترین سود را از آن ببرید. بهتر است هر روز در ساعات مشخصی از روز داروی زیپمت را مصرف کنید.

چند بار در روز باید قرص زیپمت مصرف کنی؟

از متخصص سوال کن.

نحوه مصرف قرص زیپمت ۵۰/۱۰۰۰

داروی زیپمت در دوزهای مختلفی تجویز می‌شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به‌تدریج دوز خود را افزایش دهید تا به دوز ۵۰/۱۰۰۰ برسید. دستورالعمل‌های پزشک خود را به‌دقت دنبال کنید. بر اساس تجویز پزشک قرص زیپمت ۱۰۰۰/۵۰ را باید دو بار در روز و ترجیحاً به همراه غذا میل کرد.

بهترین زمان مصرف قرص زیپمت

بهترین زمان برای مصرف داروی زیپمت به همراه غذاست، چرا که می‌تواند میزان ناراحتی‌های گوارشی احتمالی را کاهش دهد.

موارد مصرف داروی زیپمت

داروی زیپمت دارای دو ترکیب فعال ضد قند سیتاگلیپتین و متفورمین است. سیتاگلیپتین – متفورمین ممکن است علاوه بر سایر داروهای دیابت برای کاهش سطح قند خون استفاده شود، در صورتی که سایر داروها کنترل کافی را ارائه نکرده باشند؛ بنابراین این دارو در افراد مبتلا به دیابت نوع دو میزان قند خون را کم می‌کند و برای درمان دیابت نوع دو ممکن است پزشک آن را تجویز کند. اما نباید از آن برای درمان دیابت نوع یک استفاده کرد.

پزشک ممکن است برای بهبود علائم بیماری قند در مردان و نشانه های دیابت در زنان ممکن است این دارو را تجویز کند.

قرص زیپمت و لاغری

به‌صورت مشخص قرص زیپمت برای لاغری تجویز نمی‌شود. اما داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف داروی زیپمت در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و معمولاً با عارضه چاقی هم مواجه‌اند، همراه با داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش مداوم می‌تواند به کاهش وزن و لاغری نیز کمک کند. در نتیجه در کنار کاهش قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو احتمالاً زیپمت می‌تواند روی کاهش وزن هم تاثیر داشته باشد.

دوز مصرفی داروی زیپمت

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید تعیین می‌شود. داروی زیپمت دارای دو فرم قرص زیپمت ۵۰۰/۵۰ و زیپمت ۱۰۰۰/۵۰ است. دوز اولیه سیتاگلیپتین – متفورمین بر اساس دوز هر دارویی است که در حال حاضر مصرف می‌شود. پزشک دوز مناسب برای هر بیمار را تعیین خواهد کرد. این دارو باید ۲ بار در روز همراه با غذا مصرف شود. حداکثر دوز سیتاگلیپتین ۱۰۰ میلی‌گرم در روز و حداکثر دوز متفورمین ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. موارد زیادی می‌تواند بر دوز دارویی که فرد نیاز دارد تأثیر بگذارد، مانند وزن بدن، سایر شرایط پزشکی و سایر داروها.

زیپمت 50/500 باید از دوز پایین شروع شود.
برای شروع درمان از زیپمت ۵۰/۵۰۰ که دوز کمی دارد استفاده می‌شود.

زیپمت ۵۰/۵۰۰

قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ حاوی ۶۴.۲۵ میلی‌گرم سیتاگلیپتین فسفات مونو هیدرات، معادل ۵۰ میلی‌گرم سیتاگلیپتین به‌عنوان پایه آزاد، و ۵۰۰ میلی‌گرم متفورمین هیدروکلراید است. به‌صورت معمول در شروع درمان با این دارو، پزشک از دوز پایین‌تر ۵۰/۵۰۰ استفاده می‌کند و سپس به‌تدریج دوز دارو را افزایش می‌دهد.

زیپمت ۵۰/۱۰۰۰

داروی ۵۰/۱۰۰۰ حاوی ۶۴.۲۵ میلی‌گرم سیتاگلیپتین فسفات مونو هیدرات، معادل ۵۰ میلی‌گرم سیتاگلیپتین به‌عنوان پایه آزاد، و ۱۰۰۰ میلی‌گرم متفورمین هیدروکلراید است. معمولاً در افرادی که تا پیش از این از داروی متفورمین ۸۵۰ استفاده می‌کردند، پزشک از دوز زیپمت ۵۰/۱۰۰۰ استفاده می‌کند.

عوارض جانبی مصرف داروی زیپمت (عوارض قرص زیپمت ۵۰/۱۰۰۰)

با مصرف هر دارویی احتمال بروز یک سری عوارض جانبی هم وجود دارد. در برخی از افراد با مصرف داروی زیپمت حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، سردرد، ضعف یا طعم فلزی در دهان ممکن است رخ دهد. به‌صورت معمول ناراحتی‌های معده پس از روزهای اول درمان می‌تواند نشانه بروز اسیدوز لاکتیک باشد. سایر علائم ممکن است شامل علائم عفونت مجاری تنفسی، یبوست و درد عضلانی باشد.

این دارو معمولاً باعث کاهش شدید قند خون یا هیپوگلیسمی نمی‌شود. با این حال در برخی از افراد اگر این دارو به همراه سایر داروهای دیابتی تجویز شود ممکن است موجب قند خون پایین شود. علائم قند خون پایین عبارتند از: تعریق ناگهانی، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه، یا سوزن سوزن‌شدن دست‌ها و پاها.

یک سری عوارض جدی‌تر در صورت مصرف داروی زیپمت شامل واکنش‌های آلرژیک از جمله بثورات پوستی، کهیر، و تورم صورت، لب‌ها، زبان و گلو است که ممکن است باعث مشکل در تنفس یا بلع شود. معده درد شدید و مداوم، اغلب همراه با حالت تهوع و استفراغ نیز می‌تواند یکی از عوارض مصرف این دارو در برخی از افراد باشد. اینها ممکن است علائم پانکراتیت باشند. پانکراتیت یک وضعیت پزشکی جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است.

متن انگلیسی:
Rarely, too much metformin can build up in the body and cause a serious (sometimes fatal) condition called lactic acidosis
ترجمه متن:
به‌ندرت، متفورمین بیش از حد می‌تواند در بدن انباشته شود و باعث یک بیماری جدی (گاهی کشنده) به نام اسیدوز لاکتیک شود.

webmd

موارد احتیاط و منع مصرف قرص زیپمت

همان‌طور که گفته شد یکی از حالت‌های خطرناکی که ممکن است به‌صورت نادر در افرادی که داروی متفورمین را مصرف می‌کنند ایجاد شود، اسیدوز لاکتیک است. افراد مسن، بیماران کلیوی یا کبدی، کسانی که دچار کم‌آبی شدید بدن هستند، بیماران نارسایی قلبی، کسانی که سوءمصرف الکل دارند و افرادی که اخیراً جراحی انجام داده‌اند ریسک بالاتری برای بروز اسیدوز لاکتیک دارند.

مصرف این دارو برای افراد مسن بالای ۸۰ سال توصیه نمی‌شود. همچنین برای خانم‌هایی که نزدیک به سن یائسگی هستند نباید از این دارو بدون نظر پزشک استفاده کرد. سایر کسانی که باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند شامل موارد زیر است:

  • افرادی که همیشه افت قند خون دارند.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع یک
  • بیمارانی که نارسایی قلبی، کبدی و کلیوی دارند.
  • افرادی که لوزالمعده آنها التهاب دارد.
  • افرادی که کتواسیدوز دیابتی دارند.
  • افرادی که سوءمصرف الکل دارند.
  • کسانی که کاندید انجام عمل جراحی هستند.
  • کسانی که سابقه حساسیت دارویی به زیپمت یا داروهای مشابه دارند.

نمی‌دونی قرص زیپمت برات عوارض داره یا نه؟ قبل از مصرف مشاوره بگیر.

مصرف داروی زیپمت در بارداری

هنوز مطالعات کاملی در خصوص نحوه اثر زیپمت در دوران بارداری انجام نشده است. به همین دلیل زنان باردار باید در خصوص مصرف این دارو محتاط باشند و تنها در صورت لزوم با مشورت پزشک این دارو را مصرف کنند. اگر دچار قند بالا در بارداری هستید، خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

مصرف داروی زیپمت در شیردهی

دقیقاً مشخص نیست که چه میزان از داروی زیپمت از طریق شیر مادر دفع می‌شود. در نتیجه زنانی که در حال شیردهی هستند بهتر است حتماً بدون مشورت پزشک این دارو را مصرف نکنند. ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار از سایر داروها و درمان‌ها به‌جای زیپمت استفاده کند.

داروی زیپمت در کودکان

مصرف داروی زیپمت برای کودکان مورد تایید نیست. به‌صورت کلی این دارو هنوز برای افراد زیر ۱۸ سال تأییدیه مصرف ندارد و کودکان نباید از این دارو استفاده کنند.

تداخلات دارویی قرص زیپمت

اختلالات دارویی می‌تواند هم روی نحوه اثرگذاری داروها اثر بگذارد و هم ریسک بروز عوارض جانبی شدید و خطرناک یک دارو را افزایش دهد. برخی از داروها ممکن است با داروی زیپمت تداخل داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • داروهای مسدودکننده بتا مانند metoprolol و  propranolol
  • قطره‌های چشمی مانند تیمیدول
  • دیگوکسین
  • داروهای مهارکننده کربنیک انیدراز
  • انسولین
  • کورتیکواستروئیدها

علاوه بر این مصرف برخی از داروها می‌تواند روی قند خون تاثیر داشته باشد که قطعاً روی اثرگذاری زیپمت موثر است. همچنین ممکن است این داروها ریسک عوارض جانبی مانند افت شدید قند خون را افزایش دهند؛ بنابراین باید قبل از مصرف و تغییر در داروها حتماً با پزشک مشورت کرد.

اختلالات دارویی داروی زیپمت بسیار مهم است.
داروی زیپمت از ترکیب دو داروی متفورمین و سیتاگلیپتین برای افراد دیابتی ساخته شده است.

اطلاعات دارویی زیپمت

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی زیپمت را مشاهده کنید.

اشکال دارویی تداخلات دارویی عوارض جانبی
قرص زیپمت ۵۰/۵۰۰ میلی گرم انسولین حالت تهوع
قرص زیپمت ۵۰/۱۰۰۰ میلی گرم کورتیکواستروئیدها اسیدوز لاکتیک
داروهای مهارکننده کربنیک انیدراز اسهال
دیگوکسین استفراغ
قطره‌های چشمی مانند تیمیدول هیپوگلیسمی
داروهای مسدودکننده بتا مانند metoprolol و  propranolol واکنش‌های آلرژیک شدید
اطلاعات دارویی زیپمت

مکانیسم اثر زیپمت

این محصول حاوی ۲ دارو می‌باشد. سیتاگلیپتین با افزایش سطح مواد طبیعی به نام اینکرتین ها عمل می‌کند. اینکرتین‌ها با افزایش ترشح انسولین، به ویژه بعد از غذا، به کنترل قند خون کمک می‌کنند. آنها همچنین میزان قند تولید شده توسط کبد را کاهش می‌دهند. متفورمین با کمک به بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولینی که به طور طبیعی تولید می‌کنید، عمل می‌کند. همچنین میزان قندی را که کبد می‌سازد و معده و روده جذب می‌کند کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی زیپمت یک داروی ایرانی و معادل داروی janumet است. این دارو از دو ترکیب موثر متفورمین و سیتاگلیپیتین تشکیل شده که می‌توانند قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کنترل کنند. پزشک بعد از بررسی‌های لازم بر اساس شرایط متفاوت هر فرد از جمله سن و وزن بدن، دوز مناسب این دارو را تجویز می‌کند. به‌هیچ‌عنوان نباید داروی زیپمت را بدون تجویز پزشک مصرف کرد یا دوز مصرفی را بدون نظر پزشک معالج تغییر داد. ممکن است پزشک تشخیص دهد که باید به همراه این دارو از سایر داروهای کنترل‌کننده قند خون هم استفاده کنید یا این که مصرف برخی از داروها را قطع کنید.

توجه کنید که داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن می‌تواند تاثیر زیادی در میزان اثرگذاری این دارو داشته باشد. در نتیجه معمولاً پزشک به بیماران توصیه می‌کند که در کنار مصرف این دارو، حتماً از یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی منظم پیروی کنند. علاوه بر این بیماران باید مدام قند خون خود را چک کنند و در صورت افت آن به پزشک اطلاع دهند.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین فوق تخصص غدد در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر غدد آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هر دوی این داروها قرص‌های کاهش‌دهنده قند خون هستند که باید با نظر پزشک بسته به شرایط مختلف هر بیمار تجویز شوند.

زیپمت علاوه بر متفورمین دارای سیتاگلیپین است و ممکن است با نظر پزشک برای برخی از بیماران گزینه مناسب‌تر و موثرتری باشد.

این دارو تحت پوشش بیمه است و قیمت آن با نسخه پزشک حدود ۱۰۰ هزار تومان یا بیشتر است.

یکی از اصلی‌ترین علائم اوردوز کردن با این دارو هیپرگلیسمی است که باید سریعاً برای دریافت مراقبت‌های لازم به پزشک مراجعه کرد.

به‌محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر به دوز بعدی نزدیک هستید، دوز جدید را مصرف کنید. به‌هیچ‌عنوان برای جبران دوز فراموش شده دو دوز را به‌صورت هم‌زمان با هم مصرف نکنید.

دارو را باید دور از دسترس کودکان و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد دور از نور خورشید نگه داری شود.

امتیاز شما به مقاله:

دسته بندی:

دارو
برچسب:

  • مقالات داروهای دیابت
منبع:

  • medbroadcast
  • news-medical


فرزانه پاشایی
| ۲۹۳ مطلب

فرزانه هستم، ۳۰ ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن لغو پاسخ


به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 51 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 27 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.