مجله پزشکی اس اچ پلاستیک جدیدترین داروهای نقرس چیست؟ - اس اچ پلاستیک

آیا جدیدترین داروهای نقرس را می‌شناسید؟ نقرس به دلیل وجود مقدار زیادی اسید اوریک در بدن به وجود می‌آید. بدن بر اثر تجزیه پورین، اسید اوریک تولید می‌کند. پورین به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود اما در مواد غذایی مانند گوشت قرمز، جگر و غذاهای دریایی به مقدار زیادی وجود دارد. نوشیدنی‌های الکی به ویژه آبجو نیز دارای سطح بالایی از پورین هستند. برای درمان بیماری نقرس سطح اسید اوریک خون باید کنترل شود. دارو درمانی برای تنظیم سطح اسید اوریک است. در این مقاله همراه ما باشید تا داروهای مفید برای درمان نقرس را به شما معرفی کنیم.

اگر دچار این بیماری هستید، برای تجویز دارو حتما به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

بیماری نقرس با چه دارویی درمان می شود؟ (جدیدترین داروهای نقرس)

بیماری نقرس چیست؟ این بیماری به علت افزایش اسید اوریک ایجاد می‌شود. اگر تا به حال دچار حملات بیماری نقرس شده‌اید، پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض این بیماری دارو تجویز می‌کند. جدیدترین داروهای نقرس برای کاهش و کنترل اسید اوریک بدن است. این داروها به دو دسته تبدیل می‌شوند، داروهایی که تولید اسید اوریک را مهار می‌کنند و داروهایی که به کلیه برای دفع بهتر اسید اوریک کمک می‌کنند. داروهای مختلف برای درمان این بیماری را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

آیا به بیماری نقرس مبتلا شدی؟

باید دارو مصرف کنی؟ همین الان مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
There’s no cure for gout. You’ll experience fewer attacks once you work with a healthcare provider to find treatments that manage your symptoms and lower your uric acid levels
ترجمه متن:
هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد. پزشک تنها برای مدیریت علائم و کاهش سطح اسید اوریک داروهایی تجویز می‌کند تا حملات کمتری را تجربه کنید.  

clevelandclinic

داروهای کوتاه مدت نقرس

پزشک متخصص قبل از اینکه درمان‌های طولانی مدت را آغاز کند دوزهای بالایی از داروهای ضدالتهابی یا استروئیدها را برای بیمار تجویز می‌کند. این داروها باعث کاهش درد و التهاب می‌شوند. تا زمانی که سطح اسید اوریک کاهش پیدا کند باید طبق نظر پزشک دارو را مصرف کنید. این داروها نیز در ترکیب با داروهای طولانی مدت قابل استفاده هستند. داروهای کوتاه مدت عبارتند از:

۱. داروهای ضد التهابی

اکثر داروهای ضد التهابی بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها در دسترس هستند. داروهای ایبوپروفن مانند Advil و Motrin و ناپروکسن Aleve در داروخانه‌ها موجود است. داروهایی مانند سلکوکسیب و ایندوسین نیز با نسخه قابل استفاده است.

۲. کلشی سین برای نقرس

این مسکن توانایی توقف نقرس در نشانه‌های اولیه را دارد. دوزهای پایین دارو بدون عوارض جانبی برای بدن است اما دوزهای بالا می‌تواند همراه با تهوع، استفراغ و اسهال باشد.

۳. کورتیکواستروئیدها

یکی از رایج‌ترین داروهای کورتیکواستروئیدی، پردنیزون است. این مسکن برای کاهش التهاب و تسکین درد تجویز می‌شود. هم به صورت قرص و هم از طریق تزریق توانایی جذب دارد. اگر چندین مفصل تحت تاثیر نقرس قرار گرفته باشند بهتر است که تزریق به مفاصل آسیب دیده صورت بگیرد. این دارو در بیشتر مواقع برای افرادی تجویز می‌شود که تحمل داروی کلشی سین یا NSAID را ندارند.

۴. داروی ضد درد نقرس – داروی مسکن نقرس

گاهی ممکن است پزشک برای تسکین درد ناگهانی یا حملات نقرس داروهای مسکن تجویز کند. داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن گزینه خوبی هستند. پزشک بسته به شدت درد از انواع داروهای NSAID استفاده می‌کند.

برای درمان نقرس دارویی وجود ندارد.
برای درمان نقرس و پیشگیری از این بیماری نوشیدنی‌های الکی به ویژه آبجو را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

داروهای طولانی مدت

همانطور که گفته شد داروهای کوتاه مدت برای توقف نقرس کاربرد دارد در حالی که داروهای طولانی مدت سعی بر کاهش و کنترل سطح اسید اوریک در خون را دارند. این داروها شدت را کاهش می‌دهد. این داروها پس از آزمایش خون و تشخیص سطح اسید اوریک بالا برای بیمار تجویز می‌شود. داروهای طولانی مدت عبارتند از:

۱. آلوپورینول (لوپورین و زیلوپریم)

قرص آلوپورینول ۱۰۰ برای چیست؟ آلوپورینول یکی از رایج‌ترین و جدیدترین داروهای نقرس است که به کاهش سطح اسید اوریک کمک می‌کند. این دارو علاوه بر درمان نقرس، در درمان سنگ‌های کلیوی و جلوگیری از نفروپاتی اسید اوریکی در هنگام شیمی درمانی نیز کاربرد دارد. این دارو آنزیمی به نام گزانتین اکسیداز را (که در بدن انسان اسید اوریک تولید می‌کند) مهار کرده و به این ترتیب سطح اسید اوریک بدن را کنترل و کاهش می‌دهد.

کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب‌ها، زبان یا گلو از جمله عوارض جانبی این بیماری است. در صورتی که یک عارضه جانبی جدی و خطرناک مانند موارد زیر مشاهده کردید سریعا دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • تب، سردرد و گلودرد به همراه تاول‌های شدید، جوش‌های پوستی قرمز رنگ
  • اولین نشانه‌های جوش حتی اگر بسیار خفیف باشد.
  • درد و سوزش هنگام ادرار
  • حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، ادرار تیره رنگ و زرد شدن پوست
  • ادرار کمتر از حالت طبیعی یا قطع شدن ادرار
  • درد مفاصل مانند علائم آنفولانزا
  • مور مور شدن زیاد بدن، بی حسی، درد و ضعف عضلانی
  • به راحتی کبود شدن بدن، خونریزی از دهان، بینی، واژن یا مقعد

۲. فبوکسوستات (اولریک)

این دارو ساخت اوریک اسید را در بدن کاهش می‌دهد. تجمع اسید اوریک می‌تواند به نقرس یا سنگ کلیه منجر شود. زمانی که بیمار دچار حملات متعدد نقرسی می‌شود ممکن است پزشک برای مهار حملات از داروهای مهارکننده گزانتین اکسیداز استفاده کند. دو نوع از این داروهای مهارکننده مانند آلوپورینول و فبوکستات وجود دارد.

در صورتی که داروی فبوکسوستات برای بیمار مناسب نباشد داروی آلوپورینول تجویز می‌شود. این دارو خاصیت مسکنی ندارد تنها اوریک اسید خون را کاهش می‌دهد. در کنار این دارو مسکن‌های ضد التهابی یا کلشی سین نیز تجویز می‌شود.

عوارض جانبی: ایجاد راش‌های پوستی، حالت تهوع، اختلال در آنزیم‌های کبدی، آرترالژیا

۳. پروبنسید (بنمید و پروبالان)

این دارو برای درمان نقرس مزمن تجویز می‌شود. همچنین باعث کاهش سطوح خونی اسید اوریک شده و به کلیه‌ها برای دفع اسید اوریک کمک می‌کند. این دارو برای درمان تجویز نمی‌شود بلکه در حین مصرف از حمله جدید نقرس جلوگیری می‌کند.

عوارض جانبی: تهوع، استفراغ، سردرد، درد لثه، گرگرفتگی، سرگیجه، تکرر ادرار، واکنش‌های افزایش حساسیت، تب، درماتیت و خارش

۴. لسین وراد (زورامپیک)

این داروی خوراکی در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است. برای بیمارانی مناسب است که با آلوپورینول یا فبوکسوستات توانایی کاهش سطح اوریک را ندارند. لیسونوراد با یکی از این دو دارو استفاده می‌شود. این دارو برای کنترل علائم نقرس بسیار مفید است. اما در نظر داشته باشید که خطر نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

۵. پگلوتیکاس

اولین داروی موثر برای کنترل بیماری نقرس در بیمارانی که با درمان‌های معمولی بهبود پیدا نمی‌کنند، استفاده از این دارو است. تزریق پگلوتیکاس که یک آنزیم تعدیل شده است منجر به بهبودی قابل توجهی در درمان کامل بیماری می‌شود. تزریق این دارو هر هفته ۲ بار در ۲۴ درصد از مبتلایان نقرس، سطح بالای اسیداوریک را کاهش می‌دهد و آن را به مدت ۶ ماه یا بیشتر در حد طبیعی خود نگه می‌دارد.

نمی‌دونی کدام داروی نقرس برای تو مناسبه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
Make sure you drink plenty of water to help your kidneys function better and avoid dehydration. Getting regular exercise can help reduce stress on your joints and reduce your risk for obesity and other health conditions that make you more likely to develop gout
ترجمه متن:
اطمینان حاصل کنید که برای کمک به عملکرد بهتر کلیه‌ها و جلوگیری از کم آبی، مقدار زیادی آب بنوشید. انجام ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس روی مفاصل کمک کند و خطر چاقی و سایر شرایط سلامتی که احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهند، کاهش دهد.

clevelandclinic

داروی نقرس گیاهی

برای درمان بیماری نقرس در طب سنتی از گیاهان دارویی استفاده می‌شود. گیاهان دارویی با روش‌های مختلفی مانند عرقیات، روغن‌های گیاهی و دمنوش‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما توجه داشته باشید قبل استفاده از هر گونه داروی گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

  • دمنوش زنجبیل، دمنوش کرفس، دمنوش آلبالو، دمنوش آویشن از جمله دمنوش‌های توصیه شده در طب سنتی برای درمان نقرس هستند.
  • عرق گزنه و عرق خارخاسک از جمله دو عرق مفید برای درمان بیماری نقرس هستند.
  • روغن زیتون، روغن بابونه و روغن گل محمدی از جمله روغن‌های توصیه شده برای درمان نقرس به شمار می‌روند.

داروی نقرس حاد

کلشی‌سین colchicine یکی از داروهای مهم برای درمان حمله‌های حاد نقرس است یا برای پیشگیری از حمله هنگام شروع درمان و پایین آوردن اسید اوریک تجویز می‌شود.

دارو برای درمان دائمی نقرس

متاسفانه هیچ دارویی برای درمان دائمی این بیماری وجود ندارد. اما با دارو درمانی می‌توان علائم این بیماری را کنترل کرد. دکتر روماتولوژیست بر اساس وضعیت سلامتی و ترجیحات شخصی برای بیمار دارو تجویز می‌کند. با دارو می‌توان از حملات حاد این بیماری جلوگیری کرد.

بهترین دارو برای نقرس کدام است؟ (لیست داروهای ضد نقرس)

پزشک متخصص بسته به شدت بیماری و بدن هر فرد ممکن است داروی خاصی را تجویز کند. برای درمان و جلوگیری از این بیماری بهتر است افزایش وزن را کنترل کنید. وزن زیاد یکی از عوامل خطرساز برای بیماری نقرس است. داشتن رژیم غذایی مناسب و کنترل شده از پروتئین‌های حیوانی و عدم مصرف الکل (به ویژه آبجو) از جمله عوامل مهم دیگر برای کنترل این بیماری است. لیست داروهای ضد نقرس را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

لیست داروها اسامی داروها
داروهای کوتاه مدت برای نقرس کورتیکواستروئیدها
کلشی سین
داروهای ضد التهابی
داروهای طولانی مدت برای نقرس پگلوتیکاس
لسین‌وراد (زورامپیک)
پروبنسید (بنمید و پروبالان)
فبوکسوستات (اولریک)
آلوپورینول (لوپورین و زیلو پریم)
داروهای گیاهی برای بیماری نقرس دمنوش زنجبیل
دمنوش کرفس
دمنوش آلبالو
دمنوش آویشن
عرق گزنه
عرق خارخاسک
روغن زیتون
روغن بابونه
روغن گل محمدی
لیست داروهای ضد نقرس

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نقرس به صورت کامل درمان نمی‌شود. تنها استفاده از دارو حملات نقرس را کنترل می‌کند. بیماری نقرس به دلیل بالا رفتن سطح بالای اسید اوریک است. داروها بر اساس شدت بیماری و ویژگی‌های هر فرد توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. پزشک از جدیدترین داروهای نقرس استفاده می‌کند.

برای مصرف داروهای ضد نقرس حتما با متخصص روماتولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص روماتولوژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 26 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.