مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی اکتروتاید چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آمپول اکتروتاید - اس اچ پلاستیک

شاید نام داروی اکتروتاید را نشنیده باشید، زیرا این دارو به پر مصرفی داروهای دیگر نیست، اما در درمان اختلالات و علائم بسیاری از بیماری‌های غدد و متابولیسم و برخی از بیماری‌های گوارشی اثربخشی زیادی دارد. این دارو چندان شناخته شده نیست چون بیماری‌ها و اختلالاتی که درمان می‌کند چندان شایع نیستند. اما اگر این دارو برای شما تجویز شده است و می‌خواهید درباره آن بیشتر بدانید، حتما این مطلب دکترتو را مطالعه کنید.

در صورتیکه به آکرومگالی مبتلا هستید یا خونریزی‌های گوارشی و اسهال آبکی ناشی از مشکلات متابولیسم دارید، حتما به دکتر غدد یا دکتر گوارش مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

آمپول اکتروتاید چیست؟

داروی اکتروتاید که به صورت آمپول اکتروتاید یا کپسول آن در دسترس است، عملکردی شبیه به هورمون‌های سروتونین دارد. این دارو که از سوماتوستاتین و آنالوگ‌های سوماتوستاتین طبقه بندی می‌شود برای درمان بسیاری از اختلالات غدد و متابولیسم مانند آکرومگالی و برخی از علائم گوارشی مانند خونریزی‌های گوارشی ناشی از تومورها و غدد کارسینوئید تجویز می‌شود. این دارو از داروهایی است که خریداری آن نیازمند نسخه است. بنابراین حتما باید به دکتر مراجعه کنید تا این دارو را تهیه کنید. نحوه مصرف این دارو چندان آسان نیست و باید به توصیه‌های پزشک خود بادقت توجه کنید.

نام دیگر اکتروتاید یا اکتروتاید استات sandostatin است؟

یکی از نام‌های این دارو sandostatin است. برخی دیگر از نام‌های تجاری و اشکال دارویی این دارو را در ادامه آورده‌ایم:

  • Bynfezia
  • Mycapssa
  • SandoSTATIN
  • SandoSTATIN LAR Depot
  • پودر قابل تزریق آهسته رهش ساندوستاتین لار ۲۰میلی گرم
  • آمپول ساندوستاتین ۵۰ میکروگرم/میلی لیتر
  • آمپول اکتروتاید البرز دارو ۵۰ میکروگرم/میلی لیتر
  • پودر برای تزریق واریوتاید ال ای آر ۲۰ میلی گرم
  • پودر برای تزریق ساندوسفر ال آ آر
  • پودر برای تزریق واریوتاید ال ای آر ۳۰ میلی گرم

نحوه عملکرد اکتروتاید ۵۰ چگونه است؟

طبقه دارویی: سوماتوستاتین و آنالوگ‌های سوماتوستاتین

این دارو عملکردی شبیه به هورمون دارد. از نظر عملکردی، اکتروتاید ۵۰ در درجه اول برای درمان علائم مرتبط با انواع خاصی از تومورها مانند آکرومگالی، تومورهای کارسینوئید و تومورهای پپتیدی وازواکتیو روده استفاده می‌شود. این دارو با کاهش تولید هورمون‌های مختلف مانند هورمون رشد و سروتونین عمل می‌کند.

متن انگلیسی:
«Indicated for treatment of adults with severe diarrhea and flushing episodes associated with metastatic carcinoid tumors»
ترجمه متن:
«اوکتروتاید برای درمان بزرگسالان مبتلا به اسهال شدید و دوره‌های برافروختگی همراه با تومورهای متاستاتیک کارسینوئید توصیه می‌شود.»

medscape

نحوه عملکرد اکتروتاید ۵۰ چگونه است؟
این دارو عملکردی شبیه به هورمون دارد.

نحوه تزریق آمپول اکتروتاید چگونه است؟ (نحوه تزریق اکتروتاید)

مصرف اوکتروتاید حتما باید توسط پزشک مشخص شود و نمی‌توان از این مقاله نحوه مصرف دارو را آموزش داد. زیرا دوز و موارد مصرف آن متنوع است و یک داروی نیازمند تجویز نسخه پزشک است. در هر حال، هنگام استفاده از Octreotide، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • دوز و نحوه تجویز: طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. دوزها بسته به شرایط تحت درمان متفاوت است.
  • تکنیک تزریق: در صورت تزریق خودسرانه، ممکن است به عوارض دچار شوید. این دارو می‌تواند به صورت انفوزیون یا تزریق عضلانی تجویز شود. بنابراین تزریق داروی اکتروتاید در زیر پوست، عضله یا به صورت تزریق در ورید انجام می‌شود.
  • نظارت: معاینات منظم برای نظارت بر اثر دارو و تنظیم دوز در صورت لزوم ضروری است.
  • آگاهی از علائم: از علائمی مانند تغییرات در سطح قند خون، مشکلات کیسه صفرا یا مشکلات قلبی آگاه باشید و آنها را به پزشک خود گزارش دهید.
  • رژیم غذایی و سبک زندگی: رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را حفظ کنید، زیرا آمپول اکتروتاید می‌تواند بر قند خون و جذب مواد مغذی تأثیر بگذارد.

در صورتیکه این دارو به صورت خوراکی تجویز شده باشد، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اکتروتاید خوراکی از طریق دهان مصرف می‌شود.
  • کپسول را با یک لیوان آب با معده خالی، حداقل ۱ ساعت قبل غذا یا ۲ ساعت بعد غذا بخورید.
  • کپسول اکتروتاید را به طور کامل ببلعید و آن را خرد نکنید، نجوید، نشکنید یا باز نکنید.

نگهداری داروی اکتروتاید ۵۰ یا اکتروتاید ۵۰

ویال‌ها را در یخچال نگهداری کنید و آنها را منجمد نکنید. پس از باز شدن ویال، طبق دستورالعمل در مدت زمان مشخص دارو را استفاده کنید. می‌توانید یک ویال باز نشده را تا ۱۴ روز در دمای اتاق نگهداری کنید. در صورت عدم استفاده از آمپول آن را بعد از ۲ هفته دور بیندازید. اگر دارو تغییر رنگ داده یا حاوی ذرات نامحلول است، از آن استفاده نکنید.

نحوه محاسبه دریپ اکتروتاید (انفوزیون اکتروتاید) و دوز آمپول اکتروتاید

برای محاسبه تعداد قطرات و نحوه تزریق به صورت وریدی، حتما باید با پزشک مشورت کنید. به هیچ عنوان سرخودانه دارو را در رگ خود تزریق نکنید. مشاوره دارویی بگیرید و تمامی سوالات خود را بپرسید، پیش از آنکه به عوارض خطرناک تزریق اشتباه دچار شوید.

از عوارض داروی اکتروتاید آگاه نیستی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

امپول اکتروتاید برای چیست؟ (موارد مصرف اکتروتاید)

حتما می‌پرسید که داروی اکتروتاید برای چیست! از نظر عملکردی، اکتروتید با تقلید از سوماتواستاتین طبیعی، هورمونی که از ترشح چندین هورمون دیگر جلوگیری می‌کند، عمل می‌کند. این اقدام در مدیریت علائم و عوارض مرتبط با این شرایط خاص مفید است. آمپول اکتروتاید برای چندین بیماری خاص تجویز می‌شود که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

اکتروتاید در خونریزی گوارشی و اسهال آبکی ناشی از تومور کارسینوئید

در مواردی که فرد به سندرم کارسینوئید مبتلا است، برای تسکین علائمی مانند گرگرفتگی و اسهال ناشی از تومورهای کارسینوئید این دارو تجویز می‌شود. بنابراین شاید این دارو از انواع داروی اسهال هم طبقه بندی شود.

همچنین این دارو برای کنترل علائمی مانند اسهال آبکی در بیماران مبتلا به تومورهای وازواکتیو ترشح کننده پپتید روده (VIPomas) مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی تومورهای نورواندوکرین گوارشی هم مشکل ساز می‌شود و این دارو برای این مورد هم موثر است. برای کنترل علائم در بیماران مبتلا به تومورهای پیشرفته عصبی غدد درون ریز دستگاه گوارش یا پانکراس استفاده می‌شود و می‌تواند بر برخی از خونریزی‌های گوارشی مرتبط موثر باشد.

گاهی اکترئوتید برای پیشگیری از عوارض بعد از جراحی پانکراس و کاهش خطر عوارضی مانند فیستول پانکراس استفاده می‌شود.

قرص اکتروتاید برای آکرومگالی

اکترئوتید یا لانروتید اشکال مصنوعی هورمون سوماتوستاتین هستند و ترشح هورمون رشد را متوقف می‌کنند. این داروها می‌توانند در درمان آکرومگالی یا بیماری غول پیکری موثر باشند، اما فقط می‌توان آنها را هر ۲ تا ۴ هفته یکبار تزریق کرد. این داروها ارزان نیستند و عوارض نسبتا زیادی دارند. برای همین برای درمان‌های طولانی مدت استفاده می‌شود. در نهایت اکترئوتید برای کاهش تولید بیش از حد هورمون رشد، به ویژه زمانی که جراحی یا رادیوتراپی امکان پذیر یا موثر نباشد، مناسب است.

به اسهال خونی یا استفراغ خونی دچار شدی؟ فورا کلیک کن!

متن انگلیسی:
«Octreotide Acetate is usually given by injection under the skin as directed by your doctor, usually 2 to 3 times a day.»
ترجمه متن:
«داروی اوکتروتاید معمولا به صورت زیرجلدی، ۲ تا ۳ بار در روز تجویز می‌شود.»

webmd

عوارض آمپول اکتروتاید ۵۰ چیست؟

اکتروتاید می‌تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد، که برخی از آنها را در ادامه آورده‌ایم:

  • مشکلات گوارشی: عوارض شایع شامل اسهال، درد شکم، حالت تهوع و نفخ است.
  • مشکلات کیسه صفرا: تشکیل سنگ کیسه صفرا به دلیل تغییر در ترکیب صفرا.
  • نوسانات قند خون: هم می‌تواند باعث هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و هم هیپرگلیسمی (قند خون بالا) شود.
  • واکنش‌های محل تزریق: قرمزی، درد یا تورم در محل تزریق.
  • اثرات قلبی: برادی کاردی (ضربان قلب کند) یا آریتمی (ضربان قلب نامنظم) در برخی موارد.
  • خستگی و سرگیجه: این موارد کمتر شایع هستند اما ممکن است رخ دهند.

برای پیشگیری از تجربه‌ی عوارض معرفی شده، باید با پزشک خود در ارتباط باشید و پیش از مصرف از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

عوارض آمپول اکتروتاید 50 چیست؟
برای پیشگیری از تجربه‌ی عوارض معرفی شده، باید با پزشک خود در ارتباط باشید و پیش از مصرف از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

هشدارهای مصرف آمپول اکتروتاید ۵۰ چیست؟

هنگامی که یک دارو برای شما تجویز می‌شود، فواید آن از عوارضش بیشتر است. اما همیشه باید با هشدارها و موارد منع مصرف داروها (در اینجا آمپول اکتروتاید ۵۰ یا اشکال دارویی دیگری اکتروتید) آشنا باشید. هنگام استفاده از Octreotide، اقدامات احتیاطی زیر را در نظر بگیرید:

  • مشکلات کیسه صفرا: استفاده طولانی مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کیسه صفرا را افزایش دهد. ممکن است سونوگرافی منظم کیسه صفرا ضروری باشد.
  • پایش قند خون: اکترئوتید می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. مخصوصا اگر دیابت دارید، علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین) و هایپرگلیسمی (قند خون بالا) را کنترل کنید.
  • عملکرد تیروئید: ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد و نیاز به نظارت منظم بر سطح تیروئید دارد.
  • عملکرد کلیه: در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه، احتیاط توصیه می‌شود، زیرا اکتروتاید به میزان قابل توجهی از طریق کلیه دفع می‌شود.
  • پانکراتیت و بیماری کبد: اگر پانکراس شما مشکل دارد و به التهاب پانکراس دچار هستید یا بیماری‌های کبدی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.
  • شرایط قلبی: sandostatin باید در بیمارانی که سابقه بیماری قلبی دارند با احتیاط مصرف شود، زیرا می‌تواند بر روی ضربان و هدایت قلب تأثیر بگذارد.
  • تأثیر تغذیه‌ای: از آنجایی که اکتروتاید ۵۰ می‌تواند جذب روده را تغییر دهد، وضعیت تغذیه، به ویژه سطوح ویتامین B ۱۲، باید کنترل شود.
  • اکتروتاید ۵۰ در بارداری یا شیردهی: اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • به یاد داشته باشید که این دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز آن را با دیگران به اشتراک نگذارید و از آن فقط با نسخه پزشک استفاده کنید.

اگر هر یک از شرایط فوق را دارید، با دکتر غدد یا دکتر داروساز مشورت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

تداخل دارویی آمپول اکتروتاید چیست؟

هنگام استفاده از هر دارویی باید با دکتر خود مشورت کنید که داروهایی که باهم تداخل دارند را مصرف نکنید. اکتروتاید می‌تواند با چندین دارو تداخل داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • انسولین یا داروهای دیابت و کنترل‌کننده‌ی قند خون: اکتروتید ممکن است بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارد و نیاز به تنظیم دوز انسولین یا داروهای ضد دیابت وجود دارد.
  • سیکلوسپورین: داروی اوکتروتید استات می‌تواند سطوح خونی سیکلوسپورین را کاهش دهد و به طور بالقوه اثر آن را کم کند.
  • بتابلوکرها: اوکتروتاید ممکن است اثر برادیکاردی بتا بلاکرها را افزایش دهد.
  • داروهای موثر بر جریان صفرا: اکتروتید می‌تواند جریان صفرا را تغییر دهد و بر داروهایی که برای جذب به صفرا وابسته هستند تأثیر بگذارد.
  • بروموکریپتین: ممکن است بر اکتروتاید اثر بگذارد.

مهم است که قبل از مصرف داروی اکتروتاید مشاوره دارویی بگیرید و با اطمینان کامل از اثرگذاری این دارو و عدم تداخل آن با داروهای دیگر به مصرف آن ادامه دهید.

مصرف آمپول اکتروتاید ۵۰
هنگام استفاده از Octreotide، اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید.

اطلاعات و اشکال دارویی اکتروتاید استات

برای آشنایی بیشتر با این دارو و سهولت در شناخت آن در کمترین زمان، می‌توانید نگاهی گذرا به جدول زیر بیندازید:

اشکال دارویی عوارض تداخلات دارویی
آمپول اوکتروتاید ابوریحان ۰.۰۵ میلی گرم خستگی و سرگیجه داروهای موثر بر جریان صفرا
آمپول اکتوستاتین ۰.۰۵ میلی گرم/۱ میلی لیتر برادی کاردی یا آریتمی بتابلوکرها
پودر قابل تزریق آهسته رهش ساندوستاتین لار ۳۰میلی گرم قرمزی، درد یا تورم در محل تزریق سیکلوسپورین
آمپول اوکتراید ۱۰۰ میکروگرم/میلی لیتر هیپرگلیسمی یا هیپوگلیسمی انسولین یا داروهای دیابت و کنترل‌کننده‌ی قند خون
آمپول اوکتروتاید استات اومگا ۵۰میکروگرم/میلی لیتر تشکیل سنگ کیسه صفرا بروموکریپتین
آمپول اوکتراید ۵۰ میکروگرم.میلی لیتر اسهال، درد شکم، حالت تهوع و نفخ —–
اطلاعات دارویی و اشکال دارویی اکتروتاید

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر اسهال شما آبکی و ناشی از تومور سرطانی کارسینوئید و تومور پپتیدی وازوکتیو است، حتما از دکتر فوق تخصص داخلی، دکتر فوق تخصص غدد یا فوق تخصص گوارش نوبت بگیرید. برای اینکار می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای دریافت راهنمایی لازم از هر یک از دکترهای فوق و اطلاع از نحوه صحیح مصرف و عوارض احتمالی اکتروتاید استات، از مشاوره‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 181 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 11 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.