مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی اکتمرا چیست؟ کاربردها و عوارض اکتمرا (تمزیوا یا توسیلیزومب) - اس اچ پلاستیک

اکتمرا
اکتمرا

داروی اکتمرا یا تمزیوا یا توسیلیزومب (tocilizumab) امروزه با تاثیر چشمگیری که بر درمان شرایط وخیم بیماران مبتلا به کرونا دارد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین داروهای درمان کرونا شده است. اما این دارو تا چد حد کارایی دارد؟

پیش از این نیز داروهایی مانند «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» به‌عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شدند، اما شایعات ضد و نقیض در این زمینه کارایی این داروها را به چالش کشیده است. در این میان «اکتمرا» یا «تمزیوا» به‌عقیده پزشکان کارایی بیشتر بر کاهش عوارض بیماری کرونا داشته‌اند. تا جایی که باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر ۳۲ درصدی برخی از مناطق شده است. داروی اکتمرا در واقع نام تجاری و نوع خارجی داروی «توسیلیزوماب» بوده و نوع ایرانی آن نیز «تمزیوا» نام دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این دارو، نحوه مصرف، عملکرد و تاثیرات آن آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

داروی توسیلیزومب چیست؟

نام پزشکی:

نام تجاری:

  • اکتمرا
  • رو-آکتمرا (Actemra)
  • تمزیوا (ساخت ایران، شرکت داروسازی آریوژن فارمد)

نوع تجویز:

  • تزریق وریدی و زیرجلدی

طبقه‌بندی:

  • داروهای ضد روماتیسم تعدیل کننده بیماری

داروهای هم‌گروه با توسیلیزوماب:

  • آدالیمومب / آناکینرا / اتانرسپت/ اینفلکسی مب/ سرتولیزوماب پگول

داروی توسیلیزومب یا « آتلیزومب» از جمله داروهای مسدودکننده اینترلوکین ۶ است که باعث التهاب داخلی می‌شوند. اینترلوکین ۶ که با نام IL-6 نیز شناخته می‌شود، باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز ایدیوپاتیک جوانان (JIA) یا آرتروز سلول غول پیکر خواهد شد. به‌همین دلیل از داروی توسیلیزوماب برای درمان التهاب‌‌های مفصلی و بیماری‌های خودایمنی به‌خصوص در کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود.

حال براساس تحقیقات جدید ثابت شده این دارو می‌تواند در کنار سایر داروهای مکمل، درمانی برای بیماری کرونا و کاهش عوارض آن باشد. اما چطور؟

نحوه عملکرد داروی اکتمرا

این دارو، در واقع پادتن انسانی شده‌ و آنتی بادی مونوکلونال علیه گیرنده اینترلوکین ۶ در بدن است. IL-6 یکی از انواع سیتوکسین‌های حیاتی بوده که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. اما تولید بیش از حد IL-6 در بدن باعث بروز بیماری‌های خود ایمنی و در برخی موارد بروز سرطان و آسیب به بافت‌های داخلی شود.

حال توسیلیزوماب به‌گونه‌ای عمل می‌کند که سرکوب‌کننده IL-6 بوده و به درمان بیماری‌های سیستم ایمنی، آرتریت و ایدیوپاتیک شدید در کودکان و نوجوانان کمک ‌کند. این داور به‌صورت ویژه برای تسکین و التیام دردهای مفصلی و  کاهش التهاب داخلی استفاده می‌شود.

داروی اکتمرا
داروی اکتمرا

 

آمپول اکتمرا نوع خارجی داروی توسیلیزوماب بوده که با همکاری شرکت‌های داروسازی هوفمان-لا روش (ROCHE) و «چوگای فارما» ساخته شده ‌است. البته نوع داخلی این دارو نیز با نام «تمزیوا» توسط شرکت «داروسازی آریوژن فارمد» نیز ساخته شده و در دسترس است و تاثیری مشابه نمونه خارجی دارد.

از جمله رایج‌ترین انواع داروی توسیلیزوماب موجود در بازار می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آمپول اکتمرا (۲۰ میلی گرم)
  • ویال اکتمرا (۲۰ میلی گرم)
  • ویال تمزیوا (۱۰ و ۲۰ میلی گرم) 
  • آمپول رواکتمرا (۱۶۲ میلی گرم).

داروی توسیلیزوماب تنها به صورت ویال (زیرجلدی) و وریدی تزریق شده و دوز تجویزی توسط پزشک مشخص می‌شود.

فرم تزریقی تمزیوا قابل انفوزیون:

  • ۸۰ میلی گرم در ۴ سی سی (۲۰ میلی گرم در سی سی)
  • ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰ سی سی
  • ۴۰۰ میلی گرم در ۲۰ سی سی

این داروها شفاف، بدون رنگ تا زرد روشن بوده و در ویال‌های تک دوزی باید قبل از استفاده رقیق شوند.

فرم تزریق زیر جلدی تمزیوا:

  • ۱۶۲ میلی گرم در ۰.۹ سی سی، دارویی بدون رنگ و شفاف که به صورت تک دوزی استفاده می‌شود.

لازم به‌ذکر است، اشاره کنیم تزریق این دارو تنها در بیمارستان و تحت نظر پزشک انجام شده و اثرات آن معمولا چند ساعت پس از تزریق خود را نشان می‌دهند.


مهم‌ترین کاربردهای داروی اکتمرا یا توسیلیزوماب

همانطور که اشاره شد، دلیل اصلی استفاده از این دارو برای درمان دردهای روماتیسمی و التهابات داخلی یا بیماری‌های خود ایمنی است. اما تحقیقات نشان داده است که این استفاده از این دارو می‌تواند برای درمان سایر بیماری‌ها نیز مفید باشد.

داروی اکتمرا می‌تواند برای درمان بیماری‌های زیر مفید باشد:

۱. آرتریت روماتوئید

در صورتی که سایر روش‌های درمان برای شما پاسخگو نبوده و دچار آرتروز شدید هستید، معمولا پزشک متخصص تزریق توسیلیزومب را تجویز خواهد کرد. این دارو در ترکیب با متوترکسات می‌تواند درمان موثری برای دردهای مفصلی و روماتیسمی باشد.

۲. آرتریت غول آسا (GCA)

این بیماری که نوعی آرتریت جمجمه یا آرتریت روماتولوژیک محسوب می‌شود باعث التهاب عروق خونی در جمجمه و واسکولیت شده که فرد را به شدت درگیر می‌کند. همچنین با کاهش میزان استروئیدها در بدن، احتمال بروز آرتریت غول آسا افزایش می‌یابد. بنابراین از داروی اکتمرا به‌عنوان درمانی برای این بیمار در بزرگسالان استفاده می‌شود.

توجه: افراد مبتلا به آرتریت غول‌ آسا تنها ۱ سال می‌توانند به‌صورت دوره‌ای و تحت نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

۳. درمان کرونا

شاید شیرین بخش این مقاله، دانستن آن باشد که امروزه داروی توسیلیزومب یا اکتمرا در کنار سایر داروها به‌عنوان درمانی موثر برای درمان و کنترل علائم کرونا استفاده می‌شود. این دارو با درمان التهابات شدید ریه ناشی از آسیب ویروس کووید-۱۹ به بافت‌ها، باعث بهبود شرایط تنفسی بیمار طی چند ساعت بعد از تزریق می‌شود.

همچنین این دارو می‌تواند مانع از بروز واکنش‌های شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن که به «طوفان سیتوکین» معروف هستند، شود. این شرایط در بیمارانی رخ می‌دهد که به شدت دچار درگیری ریه در کرونا شده و عوارض شدیدی دارند. گاهی طوفان سیتوکین در چند دقیقه باعث مرگ بیمار می‌شود.

تاثیر اکتمرا بر کاهش علائم کرونا
تاثیر اکتمرا بر کاهش علائم کرونا

داروی اکتمرا (تمزیوا) چطور مانع از حمله‌های شدید کرونا می‌شود؟

وظیفه سیتوکین‌ها در بدن، اطلاع رسانی از ورود عفونت یا ویروس به دستگاه ایمنی بدن و سایر ارگان‌ها و آماده شدن برای مقابله با بیماری است. حال زمانی که سطح سیتوکین‌ها بیش از حد افزایش یابد باعث طوفان سیتوکین شده که نوعی حمله به سیستم ایمنی بدن است. در این حالت بدن به بافت‌های خود آسیب رسانده و با حمله شدید به ریه‌ها و کبد باعث مرگ بیمار می‌شوند.

پیش از این اشاره شد که وظیفه اصلی داروی اکتمرا چیست! «کاهش التهاب‌های داخلی» و «سرکوب کردن IL-6» بیش از حد در بدن. بنابراین استفاده از این دارو به همراه

سیتوکین‌ها که هنگام مواجه شدن بدن با عفونت و پیش از هر حمله دیگر ویروسی از سوی سیستم ایمنی آزاد می‌شوند در شرایط عادی زمینه ایجاد نوعی هشدار را برای مقابله با عوامل بیرونی فراهم می‌کنند. این در حالیست که طوفان سیتوکین وقتی ایجاد می‌شود که سیتوکین‌ها در تلاشی اشتباه برای ایمن نگه‌داشتن بدن، به اعضای مختلفی از جمله ریه‌ها و کبد حمله می‌کنند و ممکن است در نهایت موجب مرگ بیمار شوند.


۵. درمان آرتروز ایدیوپاتیک سیستمیک نوجوانان

برای درمان این بیماری سیستمیک فعال در بیماران بالای ۲ سال از این داروی اکتمرا استفاده می‌شود. این دارو برای درمان گیرنده آنتی ژن کایمریک (CSR) ناشی از سندروم جی و سرکوب آزادسازی بیش از حد سایتوکاین‌ها برای کودکان بالای ۲ سال و بزرگسالان استفاده می‌شود.


۶٫ درمان سایر بیماری‌ها

از داروی توسیلیزومب برای درمان عوارض یا بهبود سایر بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود.

  • درمان آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید در افراد بزرگسالی که به یک یا بیشتر از داروهای روماتیسمی پاسخ نداده‌اند.
  • درمان آرتریت ایدیوپاتیک فعال سیستمیک جوانان ( SJIA )
  • درمان واکنش ناشی از برخی از درمان‌های سرطان
  • بیماری‌های خودایمنی
  • مولتیپل میلوما
  • سرطان پروستات
  • سندروم دویک
  • آرتریت گیجگاهی
  • سندرم کسلمن (تومور خوش‌خیم لنفوسیت بی).
تزریق وریدی تمزیوا
تزریق وریدی تمزیوا

نحوه مصرف داروی اکتمرا (تمزیوا)

هرچند که داروی تمزیوا، دارویی بسیار موثر برای درمان طوفان‌های سیتوکینی در بیماران کرونایی و بسیاری بیماری‌های دیگر است. اما استفاده از آن شرایط حساسی دارد که تنها تحت نظر پزشک و در بیمارستان انجام می‌شود. استفاده از این دارو در کنار فواید بسیار زیادی که دارد می‌تواند عوارض شدیدی نیز به دنبال داشته باشد.

توجه: اوردوز با داروی اکتمرا می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های داخلی و مرگ شود.

شرایط تزریق توسیلیزوماب چیست؟

این دارو برای درمان کرونا، در بیماران بالای ۱۸ سال استفاده می‌شود. در صورتی که فرد نشانه‌های زیر را داشته باشد، تحت نظر پزشک دوز مشخصی از اکتمرا دریافت می‌کند. دقت کنید، داروی توسیلیزوماب دوره مصرف دارد که باید آن را تکمیل کرده، بنابراین با دیدن اولین نتایج بهبودی روند درمان خود را قطع نکنید.

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • سرفه خشک و تنگی نفس شدید

نتیجه آزمایش PCR یا رادیوگرافی ریه که نشان دهد فرد به بیماری کرونا مبتلاست.

در چنین شرایطی با صلاحدید پزشک دوره درمان شما شروع شده و براساس سن، وزن و شرایط جسمانی خود باید در بیمارستان بستری شده و تحت درمان قرار بگیرید. در صورت موفقیت روند درمان، نشانه‌های بیماری ابتدا در همان ساعت‌های اولیه از بین رفته و سپس سیستم ایمنی بدن طی ۳ تا ۶ ماه دوباره تقویت خواهد شد. معمولا اکثر بیماران مبتلا به کرونا دو هفته بعد از شروع درمان احساس بهبودی خواهند کرد. این اولین نشانه درمان شماست.


دوز مورد استفاده اکتمرا برای افراد مختلف

در بالغین: ۸ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (حداکثر ۸۰۰ میلی گرم) به صورت تک دوز یا هر ۱۲ ساعت دو دوز

  • افراد بین ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم: ۴۰۰ میلی گرم به صورت تک دوز و در صورت عدم بهبودی تکرار دوز در فاصله زمانی بیش از ۱۲ ساعت و کمتر از ۲۴ ساعت
  • افراد بین ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم: ۶۰۰ میلی گرم به صورت تک دوز و در صورت عدم بهبودی تکرار دوز در فاصله‌ای بین ۲۴ ساعت تا ۱۲ ساعت
  • افراد سنگین وزن (بیش از ۹۰ کیلو): ۸۰۰ میلی گرم به صورت تک دوز و در صورت عدم بهبودی تکرار دوز بین ۲۴ تا ۱۲ ساعت

در نوزادان: ۸ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دوز،در صورت عدم بهبود در فاصله ۱۲ تا ۲۴ ساعته باید تزریق را تکرار کرد.

در نوجوانان زیر ۳۰ کیلوگرم: ۱۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دوز، در صورت عدم بهبودی در فاصله ۱۲ ساعته یا ۲۴ ساعته باید تزریق تکرار شود.

  • نوجوانان بالای ۳۰ کیلوگرم: ۸ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در هر دوز، در صورت عدم بهبودی مانند گزینه‌های قبل عمل شود.

مصرف در افراد مسن: به‌دلیل افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های جدی استفاده از این دارو برای افراد بالای ۶۵ سال با احتیاط‌های بسیار زیادی همراه است.

مصرف در زنان باردار و شیرده: به‌دلیل تاثیر اکتمرا بر خون مادر باید در زمان شیردهی و استفاده از دارو تحت نظر پزشک باشید. بهتر است سه ماه پیش از بارداری مصرف توسیلیزومب را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید. در زمان درمان بهتر است از بارداری جلوگیری کنید.


داروی اکتمرا با چه داروهایی تداخل دارد؟

پیش از این نیز اشاره شد که استفاده از داروی اکتمرا بسیار حساس بوده و عوارض جانبی شدیدی دارد. بنابراین اگر همزمان تحت درمان دیگری هستید، حتما لیستی از سوابق دارویی و بیماری‌های خود در اختیار پزشک قرار دهید تا مانع از تداخل دارویی اکتمرا با سایر داروها شوید. از جمله داروهایی که توسیلیزوماب ممکن است با آن‌ها تداخل داشته باشد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • آتورواستاتین
  • آلپرازولام
  • آملودیپین (کاهش سطح خونی و اثرات آملودیپین)
  • متوترکسات (بروز مشکلات کبدی)
  • هیدروکسی کلروکین (افزایش خطر آسیب به اعصاب)
  • گولیمومب
  • واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع بی
  • آباتاسپت
  • برخی از داروهای کلسترول (مانند آتورواستاتین، لوواستاتین، سیمواستاتین)
  • امپرازول
  • وافارین
  • دوراویرین
  • آلفاسپت
  • باسی لیکسی مب
  • کاناکینومب
  • باریسیتینیب
  • آدنوویروس نوع ۴ و ۷ زنده خوراکی (واکسن زنده)

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن‌ها شود.


عوارض استفاده از داروی توسیلیزوماب یا تمزیوا چیست؟

داروی توسیلیزوماب می‌تواند باعث بروز عفونت‌های شدید شود. در طول دوره درمان به دلیل تاثیر بالای این دارو بر سیستم ایمنی بدن، بیمار باید در شرایط خاصی نگهداری شود، زیرا در معرض ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های کشنده است. این تنها عوارض استفاده از دارو آکتمرا نیست. از جمله شایع‌ترین عوارض استفاده از این دارو می‌توان موارد زیر را نام برد:

عوارض استفاده از توسیلیزومب
عوارض استفاده از توسیلیزومب
  • سوزش معده یا درد شکم
  • افزایش خطر عفونت در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (ریه و شش‌ها)
  • تاول‌های تبخالی و بثورات پوستی
  • زونا و دانه‌های ریز پوستی
  • سلولیت یا عفونت‌ پوستی مانند زخم بستر
  • سینه پهلو شدید و سرماخوردگی
  • افزایش کلسترول و تاثیر بر عملکرد کبد (هنگام مصرف دارو هر ۴ هفته یک مرتبه آزمایش خون بدهید.)
  • سرگیجه
  • سرفه یا گلودرد ، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
  • سردرد مزمن
  • زخم‌های دهانی
  • فشار خون بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • واکنش‌های آلرژیک (تنگی نفس، درد عضلانی، تب و غیره)
  • افزایش وزن و تورم در مچ دست و پا
  • کم کاری تیروئید
  • بروز مشکلات گوارشی (درد در ناحیه بالای شکم، زخم معده، تهوع مداوم، اسهال و غیره)
  • سنگ کلیه
  • برونشیت و عفونت مجاری تنفسی
  • عفونت گوش میانی

چه عوارضی را جدی بگیریم؟

برخی از عفونت‌ها با استفاده از داروی توسیلیزوماب می‌تواند باعث مرگ فرد شود. بنابراین بهتر است با دیدن علائم زیر از زمان شروع درمان سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • تب و لرز ناگهانی و مداوم
  • دردهای عضلانی
  • علائم آنفلوانزا
  • مشکل در تنفس
  • تعریق بیش از حد
  • بروز زخم‌های پوستی
  • ادرار دردناک و تیره رنگ
  • احساس خستگی مداوم
  • کاهش وزن ناگهانی
  • تهوع یا استفراغی که متوقف نمی‌شود
  • از دست دادن اشتها
  • زردی چشم یا پوست
  • ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو)

پس از اطلاع دادن پزشک با تیم روماتولوژی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی یا متخصص خود هماهنگی‌های لازم را انجام داده و سریعا فرد را به بیمارستان برسانید. چنین علائمی می‌تواند نشانه عفونت‌های شدید داخلی باشید.

توجه: «تب» و «افزایش حرارت بدن» تنها نشانه عفونت داخلی نیست. گاهی افرادی که از توسیلیزوماب استفاده می‌کنند بدون هیچ نشانه‌ای با مسدود شدن توسیلیزوماب دچار عفونت می‌شوند.

همچنین اگر به بیماری‌های عفونی مانند HIV، هپاتیت B یا C هستید یا از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید، شرایط را به پزشک خود اطلاع داده و تا زمان درمان بیماری مصرف توسیلیزوماب را قطع کنید.


چه کسانی نمی‌توانند از داروی اکتمرا استفاده کنند؟

اگر دچار هر یک از مشکلات ذیل هستید، باید پیش از مصرف اکتمرا شرایط را به پزشک اطلاع دهید:

حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد

  • خانم‌های باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند.
  • شیردهی
  • مشکلات سیستم عصبی (مانند بیماری ام اس)
  • مشکلات سیستم ایمنی بدن
  • شمارش پایین سلول‌های خون
  • سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان
  • عفونت یا سابقه آن
  • مشکلات کبدی
  • مشکلات گوارشی (مانند زخم، دیورتیکولیت)
  • در پیش داشتن جراحی‌های سنگین
  • دیابت.

همچنین در هنگام استفاده از دارو به موارد زیر نیز دقت داشته باشید:

  • تاریخ انقضای دارو را بررسی کنید. در صورت گذشتن تاریخ انقضا از آن استفاده نکنید.
  • برخی از داروهای درمان کرونا شامل پوشش بیمه‌های درمانی می‌شوند. این مورد را بررسی کنید.
  • اگر دچار شرایط خاصی مانند ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونی هستید، شرایط را به پزشک اطلاع دهید.
  • هرگز بدون نظر پزشک و با مشورت دیگران اقدام به استفاده از این دارو نکنید.
  • نمونه‌های بسیاری از داروی توسیلیزوماب در بازارهای غیرقانونی وجود دارند، هرگز فریب قیمت بالای آن‌ها را نخورید. ممکن است بسیاری از داروها تقلبی باشند.
  • داروی اکتمرا تنها در شرایط وخیم و زمانی که بیمار به سایر درمان‌ها پاسخ نداده باشد، استفاده می‌شود.
  • بهترین پزشک برای تشخیص بیماری، متخصص داخلی و بیماری‌های عفونی و روماتولوژیست است.
  • دوز مصرفی در هر فرد متفاوت است. دقیقا طبق دستور پزشک خود عمل کنید.
  • داروی توسیلیزوماب باید به صورت منظم مصرف شود. در صورت فراموش کردن دوز مورد استفاده با پزشک مشورت کنید.
  • تزریق این دارو زیر نظر پزشک و به صورت وریدی انجام می‌شود. این کار حدود ۱ ساعت زمان می‌برد. پس از آن برای بررسی علائم باید بستری شوید.
  • از تماس با افرادی که بیماری‌های واگیردار دارند، یا اخیراً واکسن‌های زنده دریافت کرده‌اند، خودداری کنید. اگر اخیرا در محیطی آلوده قرار داشته‌اید، شرایط را به پزشک اطلاع دهید.
  • هنگام استفاده از دارو، از یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

پاسخ به سوالات رایج در مورد داروی تمزیوا یا اکتمرا 

حال با توجه به تمام موارد فوق و بازار داغ این روزهای خرید داروی تمزیوا یا اکتمرا، افراد سوالات بی‌شماری در زمینه تهیه این دارو دارند. از جمله رایج‌ترین این سوالات می‌توان موارد زیر را نام برد:

آیا میان کارایی تمزیوا و اکتمرا تفاوتی وجود دارد؟ کدام دارو را تهیه کنم؟

خیر، میان کارایی دو نوع دارو تفاوتی نداشته و هر دو تحت تایید سازمان FDA بوده و در پروتکل درمانی کشور قرار دارند.


چگونه توسیلیزوماب بخریم؟

تمزیوا یک داروی بیمارستانی است. این دارو در داروخانه‌های معتبر، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اعلام شده قابل تهیه هستند. هرگز برای تهیه دارو، اقدام به خرید از دلالان نکنید.


برای تجویز توسیلیزوماب به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

مانند هر داروی دیگری از استفاده خودسرانه اکتمرا یا تغییر دوزها اجتناب کنید. این دارو تنها مخصوص افراد در شرایط وخیم بیماری بوده و باید تحت نظر پزشک و در شرایط خاص استفاده شود. متخصص داخلی، فوق تخصص ریه، متخصص عفونی و روماتولوژیست در صورت مناسب دیدن این دارو برای شما، می توانند این دارو را تجویز کنند.

آیا این دارو در پروتکل درمانی کشور وجود دارد؟

بله. این دارو تحت تایید سازمان FDA بوده و در پروتکل درمانی کشور قرار دارد.


قیمت داروی توسیلیزوماب چقدر است؟ 

قیمت دارو بستگی به دوز تجویزی و شرکت تولیدکننده دارد. انواع ایرانی، ژاپنی و دانمارکی این آمپول در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های در دسترس هستند. معمولا متوسط قیمت این دارو به صورت دولتی بین ۱ میلیون ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. در بازارهای غیردولتی گاهی این دارو به قیمت ۱۲ میلیون نیز فروخته می‌شود.


آیا داروی توسیلیزوماب تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؟

براساس اعلام دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، بیمه نیورهای مسلح هزینه تهیه داروی اکتمرای ایرانی یا همان «تمزیوا» را تحت پوشش قرار داده‌اند. در حال حاضر بیمه‌ای دیگری تهیه داروی اکتمرا را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.


کلام آخر: آیا داروی اکتمرا واقعا درمانی برای کرونا است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، هنوز هم بعد از ۲ سال درگیری جهان با این ویروس دارویی قطعی برای درمان کرونا معرفی نشده است. هم اکنون تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی است. اما در صورت درگیری با بیماری و بروز شرایط وخیم سازمان FDA استفاده از سه دارویی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را مجاز اعلام کرده است. این داروها و به خصوص اکتمرا هرچند درمانی برای کرونا محسوب نمی‌شوند اما تا حد زیادی عوارض جانبی آن مانند طوفان سیتوکین را کاهش می‌دهند بنابراین به مرور زمان می‌توان با استفاده از این دارو علائم ابتلا به کرونا به حداقل رساند. اگر شما هم در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» از خدمات مشاوره و نوبت‌گیری آنلاین از بهترین پزشکان در شهرهای مختلف استفاده کنید.

 دکترتو راهنمای سلامتی شماست!

 

منبع: nejmmedlineplus.gov, drugs, reliefweb, versusarthritis, thelancet

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 474 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.