مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی بروموکریپتین چیست؟ کاربرد و عوارض قرص بروموکریپتین - اس اچ پلاستیک

تعادل هورومونی در بدن برای عملکرد درست تمامی اندام‌ها ضروری است. اگر تعادل هورمونی بدن شما از بین برود، ممکن است به مشکلات بسیار جدی مبتلا شوید. یکی از هورمون‌های بدن شما پرولاکتین است که باید به مقدار کافی ترشح شود. اگر تعادل هورمون پرولاکتین به هم بزند، می‌توان از داروی بروموکریپتین برای تنظیم آن کمک گرفت.

اما این دارو چگونه مصرف می‌شود؟ عوارض داروی بروموکریپتین چیست؟ چه کسانی نباید از این دارو استفاده کند؟ بروموکریپتین مشکلات نازایی را نیز برطرف می‌کند؟ برای بیشتر آشنا شدن با این دارو مطلب زیر را مطالعه کنید و برای آگاهی از نحوه مصرف و عوارض آن از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. تجویز این دارو معمولا به کمک دکتر غدد، داخلی و زنان انجام می‌شود.

داروی بروموکریپتین چیست؟

بروموکریپتین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آگونیست‌های دوپامین است. این دارو با فعال کردن گیرنده‌های دوپامین در مغز عمل می‌کند. بروموکریپتین دارای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی است. بروموکریپتین در درمان سطوح بالای پرولاکتین و موارد دیگر کاربرد دارد.

داروی بروموکریپتین عمل دوپامین را تقلید می‌کند، ماده‌ای طبیعی در مغز که به کنترل حرکت و تنظیم هورمون کمک می‌کند. در موارد بالا بودن سطح پرولاکتین، بروموکریپتین به گیرنده‌های دوپامین در غده هیپوفیز متصل می‌شود و تولید پرولاکتین را کاهش می‌دهد.

این دارو به شکل قرص، کپسول، قرص واژینال در دسترس است. اسامی تجاری و نام‌های رایج:

  • Parlodel
  • قرص بروموزیت-آی اچ ۲.۵ میلی‌گرم
  • قرص مینو-برموکریپتین ۲.۵ میلی‌گرم

متن انگلیسی:
«Bromocriptine (Parlodel) is used to treat symptoms of hyperprolactinemia (high levels of a natural substance called prolactin in the body) including lack of menstrual periods, discharge from the nipples, infertility and hypogonadism.»
ترجمه متن:
«داروی بروموکریپتین (پارلودل) برای درمان علائم هایپرپرولاکتینمی (سطوح بالای هورمون پرولاکتین) استفاده می‌شود که شامل پریود نامنظم، ترشح از نوک سینه، نازایی و هایپوگنادیسم هستند.»

medlineplus

قرص بروموکریپتین ای اچ و بروموکریپتین خارجی

قرص بروموزیت-آی اچ ۲.۵ میلی گرم ایرانی و خارجی دارد. اینکه کدام مورد برای شما مناسب است باید توسط دکتر تعیین شود. این دارو از انواع داروهای ضد پارکینسون است و بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می‌گذارد.

قرص بروموکریپتین واژینال چیست؟ (قرص بروموکریپتین داخل واژن)

بروموکریپتین واژینال یک روش تجویزی جایگزین قرص بروموکریپتین خوراکی است. بروموکریپتین واژینال عمدتاً در مواردی استفاده می‌شود که تجویز خوراکی مؤثر نباشد یا عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. برای برخی از زنان، مصرف خوراکی بروموکریپتین می‌تواند منجر به عوارض گوارشی مانند تهوع و استفراغ شود. استفاده از آن به صورت واژینال می‌تواند ضمن حفظ اثربخشی دارو، این عوارض جانبی را کاهش دهد.

مسیر واژینال می‌تواند جذب بهتری را در جریان خون ایجاد کند که به طور بالقوه باعث افزایش اثربخشی دارو برای برخی افراد می‌شود. این مسیر در ابتدا کبد را دور می‌زند که ممکن است اثر متابولیسم گذر اول را که در مصرف خوراکی مشاهده می‌شود، کاهش دهد. این دارو به شکل قرص یا کپسول که داخل واژن قرار می‌گیرد، تجویز می‌شود. دوز و دفعات مصرف بستگی به شرایط فرد و توصیه‌های پزشک تجویز کننده دارد. در حالیکه مسیر واژینال ممکن است عوارض گوارشی را کاهش دهد، سایر عوارض جانبی مرتبط با بروموکریپتین، مانند سرگیجه یا سردرد، همچنان ممکن است رخ دهد. بیماران باید برای هر گونه عوارض جانبی تحت نظر باشند و با پزشک در ارتباط باشند.

داروی بروموکریپتین چیست؟
بروموکریپتین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آگونیست‌های دوپامین است.

نحوه مصرف قرص بروموکریپتین چگونه است؟

طریقه مصرف بروموکریپتین به صورت صحیح، اهمیت زیادی دارد. بروموکریپتین معمولاً به صورت خوراکی مصرف می‌شود، که دوز آن بسته به شرایط تحت درمان متفاوت است. پیروی از دستورالعمل‌های نسخه ارائه شده توسط متخصص مهم است. در ادامه به برخی از نکات مهم در مصرف بروموکریپتین پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

  • قبل از شروع مصرف بروموکریپتین، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که بروموکریپتین برای شرایط شما مناسب است.
  • بروموکریپتین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز دارو ممکن است بسته به شرایط شما متفاوت باشد.
  • در صورت مصرف خوراکی، قرص‌ها را به طور کامل با آب قورت دهید.
  • برای استفاده واژینال، قرص یا کپسول را طبق دستور پزشک وارد کنید.
  • برای کاهش ناراحتی معده بروموکریپتین خوراکی را همراه غذا مصرف کنید.
  • سعی کنید دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه منظم خود را از سر بگیرید. دو قرص را با هم مصرف نکنید.
  • دارو در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود. دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • وضعیت خود را به طور منظم تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر را به پزشک خود گزارش دهید. در تمام ویزیت‌های برنامه‌ریزی شده شرکت کنید.
  • دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید، زیرا ممکن است نیاز به کاهش تدریجی دوز باشد.

برای آگاهی بیشتر از نحوه مصرف این دارو، مشاوره دارویی بگیرید.

نحوه مصرف قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی

این دارو ممکن است برای قطع شیردهی مورد استفاده قرار گیرد. پرولاکتین هورمونی است که برای آزادسازی و تولید شیر در خون ترشح می‌شود. هنگامی که این هورمون کم شود، شیر هم کم می‌شود. دوز شروع برای قطع شیردهی معمولاً بالاتر از دوز مورد استفاده برای سایر شرایط است. پزشک دوز مناسب را بر اساس نیازهای فردی تجویز می‌کند. از طرفی مدت درمان قطع شیردهی معمولاً کوتاه‌تر از سایر شرایط است. به طور معمول، دارو برای ۲ تا ۳ روز تجویز می‌شود.

برای کمک به قطع شیردهی، از تحریک سینه خودداری کنید، زیرا می‌تواند به بدن شما سیگنال دهد که شیر بیشتری تولید کند. هورمون اکسی توسین در تحریک نوک سینه ترشح می‌شود.

جایگزین قرص بروموکریپتین (بروموکریپتین و کابرگولین: بروموکریپتین بهتره یا کابرگولین؟)

انتخاب بین بروموکریپتین و کابرگولین برای درمان شرایطی مانند هیپرپرولاکتینمی یا بیماری پارکینسون به عوامل مختلفی از جمله شرایط خاص بیمار، مشخصات سلامت فردی و پاسخ فرد به دارو بستگی دارد. داروی بروموکریپتین قدیمی‌تر است و شواهد و اطلاعات درباره عوارض آن بیشتر است. عوارض جانبی آن نسبت به کابرگولین بیشتر است. از کابرگولین ارزان‌تر است. این دارو علاوه بر هیپرپرولاکتینمی، برای درمان بیماری پارکینسون و انواع خاصی از آکرومگالی نیز تایید شده است.

کابرگولین داروی نسبتا جدیدتری است و کمتر در مورد آن می‌دانیم. نسبت به بروموکریپتین به دوزهای کمتری در روز نیاز است زیرا نیمه عمر آن طولانی‌تر است. انتخاب بهتر بودن دارو برای بیمار، به پزشک بستگی دارد. بنابراین هر کدام برای شما تجویز شد، نسبت به دیگری داروی بهتری برای شماست.

چطور باید از بروموکریپتین استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

قرص بروموکریپتین برای چی خوبه؟ (قرص بروموکریپتین ۲/۵)

قرص بروموکریپتین برای چیست؟! این دارو عمدتاً برای درمان اختلالات مرتبط با سطوح بالای هورمون پرولاکتین، مانند دوره‌های قاعدگی نامنظم یا آمنوره، ناباروری و تولید غیر طبیعی شیر استفاده می‌شود. جالب است بدانید که بروموکریپتین همچنین برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شود، به طوری که با افزایش فعالیت دوپامین به کنترل علائم کمک می‌کند. علاوه بر این، برای درمان آکرومگالی، وضعیتی که در آن بدن هورمون رشد بیش از حد تولید می‌کند، استفاده می‌شود. در ادامه به کاربردهای این دارو کمی بیشتر پرداخته‌ایم:

۱. قرص بروموکریپتین برای پرولاکتین بالا

هیپرپرولاکتینمی وضعیتی است که سطوح هورمون پرولاکتین در خون بالاتر از حد طبیعی می‌شود. پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود و نقش مهمی در تولید شیر مادر دارد. سطوح بالای آن می‌تواند باعث علائم مختلفی از جمله بی‌نظمی قاعدگی، ناباروری و تولید ناخواسته شیر در زنان و مردان شود. اما چگونه بروموکریپتین برای پرولاکتین بالا موثر است؟

بروموکریپتین متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آگونیست‌های دوپامین است. این دارو با تقلید از عملکرد دوپامین، یک انتقال‌دهنده عصبی که ترشح پرولاکتین را مهار می‌کند، عمل می‌کند. بروموکریپتین با فعال کردن گیرنده‌های دوپامین در غده هیپوفیز، سطح پرولاکتین را کم می‌کند و علائم و عوارض آن را کاهش می‌دهد. پزشک دوز اولیه را بر اساس نیازهای خاص شما تعیین می‌کند. مقدار مصرف ممکن است به تدریج افزایش یابد تا اثر مطلوب بر تنظیم پرولاکتین حاصل شود.

بروموکریپتین یک درمان اثبات شده برای هیپرپرولاکتینمی است. با این حال، مانند هر دارویی، باید تحت نظر دکتر استفاده شود. اگر علائم هیپرپرولاکتینمی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا بروموکریپتین برای شما مناسب است یا خیر.

۲. داروی بروموکریپتون برای درمان پارکینسون

داروی بروموکریپتین برای کنترل و درمان علائم پارکینسون استفاده می‌شود. بروموکریپتین راهی موثر برای کنترل علائم، به ویژه در مراحل اولیه، کنترل و مدیریت بیماری پارکینسون ارائه می‌دهد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از بیماری پارکینسون رنج می‌برید، بروموکریپتین می‌تواند گامی در جهت مدیریت بهتر این وضعیت چالش‌برانگیز باشد.

بیماری پارکینسون که یک اختلال حرکتی مزمن و پیشرونده است، بر زندگی افراد مبتلا تأثیر زیادی می‌گذارد. در میان گزینه‌های مختلف درمانی موجود، بروموکریپتین به عنوان یک داروی موثر در نظر گفته می‌شود. بیماری پارکینسون به دلیل از دست دادن نورون‌های تولیدکننده دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی مهم است که حرکت و هماهنگی را تنظیم می‌کند. کمبود آن منجر به علائم پارکینسون می‌شود که شامل لرزش، سفتی، کندی حرکت و مشکلات تعادل هستند.

بروموکریپتین با تحریک گیرنده‌های دوپامین در مغز اثرات دوپامین را تقلید می‌کند و با فعال کردن این گیرنده‌ها به کاهش علائمی مانند لرزش و سفتی عضلات کمک می‌کند. دوز شروع معمولاً کم است و به تدریج افزایش می‌یابد تا تعادل بهینه کنترل علائم و مدیریت عوارض جانبی حاصل شود.

داروی بروموکریپتون برای درمان پارکینسون
داروی بروموکریپتین برای کنترل و درمان علائم پارکینسون استفاده می‌شود.

۳. قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی (قرص بروموکریپتین برای خشک شدن شیر)

همانطور که گفتیم این دارو با مهار کردن پرولاکتین به کاهش شیردهی یا قطع آن کمک می‌کند. البته بیشتر در کسانی تجویز می‌شود که به علت بالا بودن پرولاکتین به طور غیرطبیعی به ترشح شیر دچار شده‌اند. وگرنه انتخاب مناسبی برای مادرانی که می‌خواهند بدون تلاش برای از شیر گرفتن کودک اقدام کنند، نیست.

۴. قرص بروموکریپتین برای لاغری (ایا قرص بروموکریپتین چاق کننده است؟)

اول از همه خیال شما را راحت کنیم که با بروموکریپتین نمی‌توانید به دنبال راهی سریع برای لاغری یا چاقی باشید! این دارو برای درمان و مدیریت اختلالات وزنی به کار برده نمی‌شود. وقتی صحبت از مدیریت وزن می‌شود، نقش داروها می‌تواند پیچیده و متنوع باشد. بروموکریپتین، دارویی که به دلیل استفاده در درمان شرایطی مانند هیپرپرولاکتینمی و بیماری پارکینسون شناخته شده است، همچنین به دلیل پتانسیل آن در مدیریت وزن مورد بررسی قرار گرفته است.

این دارو یک داروی اصلی کنترل وزن نیست! با این حال، برخی از جنبه‌های جالب مکانیسم آن ممکن است پیامدهای غیرمستقیم برای وزن داشته باشد.

این دارو بر تنظیم دوپامین اثر دارد. دوپامین نقش پیچیده‌ای در رفتار تغذیه و متابولیسم دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بروموکریپتین می‌تواند به طور بالقوه بر وزن بدن تأثیر بگذارد. برخی از بیماران ممکن است تغییرات وزن را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کنند، اما این در همه مصرف کنندگان یکسان نیست. پس بروموکریپتین را نباید یک داروی رایج برای کاهش یا افزایش وزن در نظر گرفت. اگر با مشکلات وزنی دست و پنجه نرم می‌کنید، مهم است که علل زمینه‌ای را بررسی کنید.

۵. قرص بروموکریپتین برای بارداری (بروموکریپتین ۲/۵)

اما کیا با قرص بروموکریپتین باردار شدن؟ این دارو برای کسانی که سطوح بالای پرولاکتین دارند، موثر است و از داروهای نازایی در نظر گرفته می‌شود. در زنان، سطوح بالای پرولاکتین می‌تواند باعث چرخه‌های قاعدگی نامنظم یا حتی فقدان کامل قاعدگی (آمنوره) شود که یک عامل کلیدی در ناباروری است. بروموکریپتین با کاهش سطح پرولاکتین به بازیابی چرخه‌های قاعدگی و تخمک گذاری طبیعی کمک می‌کند و شانس باروری را افزایش می‌دهد.

۶. قرص بروموکریپتین برای مردان (بروموکریپتین در بدنسازی)

در مردان، افزایش سطح پرولاکتین می‌تواند منجر به کاهش تولید اسپرم و اختلال نعوظ شود و به ناباروری کمک کند. استفاده از بروموکریپتین می‌تواند به عادی سازی سطح تستوسترون و بهبود تولید اسپرم کمک کند.

برخی از بدنسازان با این باور که بروموکریپتین به کاهش چربی و افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند، از بروموکریپتین استفاده می‌کنند. تصور می‌شود سطوح بالای پرولاکتین باعث سرکوب تستوسترون می‌شود که برای عضله سازی و آمادگی جسمانی کلی در مردان بسیار مهم است.

به طور خلاصه، در حالیکه برخی از بدنسازان ممکن است از بروموکریپتین با هدف بهبود توده عضلانی و کاهش چربی استفاده کنند، اثربخشی و ایمنی آن برای این منظور از نظر علمی تایید نشده است و باید با احتیاط در مورد چنین استفاده‌ای اقدام کرد.

بروموکریپتین در بدنسازی
برخی از بدنسازان با این باور که بروموکریپتین به کاهش چربی و افزایش توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند، از بروموکریپتین استفاده می‌کنند.

عوارض قرص بروموکریپتین چیست؟

مانند همه‌ی داروها، بروموکریپتین نیز می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض ممکن است از تهوع و سردرد گرفته تا موارد کمتر رایج مانند فشار خون پایین، توهم و گیجی متفاوت باشند. برای افرادی که بروموکریپتین مصرف می‌کنند مهم است که از این اثرات بالقوه آگاه باشند و در موارد خطرناک به دکتر مراجعه کنند و مشاوره دارویی بگیرند. اگر به عوارضی غیر از موارد زیر دچار شده‌اید، از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که زمانی یک دارو تجویز می‌شود که عوارض آن از فواید و مزایدش کمتر باشد و نیاز به دارو احساس شود. در ادامه به عوارض دارو اشاره کرده‌ایم:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • خستگی
  • گرفتگی بینی
  • دل درد
  • یبوست یا اسهال
  • خواب آلودگی
  • از دست دادن اشتها

عوارض قرص بروموکریپتین برای قطع شیردهی و عوارض قرص بروموکریپتین در بارداری

از آنجایی که این دارو با دوز نسبتا بالاتری برای قطع شیردهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است که عوارضی نظیر تهوع و استفراغ با شدت بیشتری خود را نشان دهند.

قرص بروموکریپتین باعث تاخیر در پریود میشود؟ (تاثیر قرص بروموکریپتین بر قاعدگی)

قرص بروموکریپتین قاعدگی را تنظیم می‌کند. البته این در صورتی است که علت تاخیر در قاعدگی یا آمنوره ناشی از سطوح بالای پرولاکتین باشد.

بیش از یک ساله می‌خوای باردار شی و نمی‌تونی؟ از متخصص مشاوره بگیر.

هشدارها و موارد منع مصرف برموکریپتین چیست؟

بیماران باید پزشک خود را در مورد سایر داروهایی که مصرف می‌کنند مطلع کنند، زیرا بروموکریپتین می‌تواند با داروهای مختلف تداخل داشته باشد. همچنین برای زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند، در مورد استفاده از بروموکریپتین باید با پزشک مشورت کنند، زیرا این دارو می‌تواند پیامدهایی برای بارداری داشته باشد. در ادامه به طور خلاصه این موارد را آورده‌ایم:

  • از عوارض جانبی احتمالی مانند حالت تهوع، سردرد یا سرگیجه آگاه باشید. اگر این موارد شدید یا مداوم شدند با پزشک خود تماس بگیرید.
  • الکل را در حین مصرف بروموکریپتین محدود یا ترک کنید، زیرا می‌تواند عوارض جانبی خاصی را افزایش دهد.
  • هنگام رانندگی یا کار کردن با ماشین آلات سنگین محتاط باشید، زیرا این دارو می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود.
  • همانطور که در ابتدا گفته شد، اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا شیر می‌دهید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است بروموکریپتین توصیه نشود.
  • بروموکریپتین برای همه مناسب نیست. در افراد مبتلا به فشار خون کنترل نشده و کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و روانی خاص دارند، منع مصرف دارد.

تداخلات دارویی قرص بروموکریپتین با سایر داروها

داروهایی که ممکن است با بروموکریپتین تداخل داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ارگوت: مانند ارگوتامین، ممکن است خطر سمیت ارگوت را افزایش دهد.
  • آنتی سایکوتیک‌ها: برخی از داروهای ضد روان پریشی می‌توانند اثربخشی بروموکریپتین را کاهش دهند.
  • آنتاگونیست‌های دوپامین: مانند متوکلوپرامید، می‌تواند اثرات بروموکریپتین را خنثی کند.
  • داروهای ضد فشار خون: بروموکریپتین می‌تواند اثرات داروهای کاهش‌دهنده فشار خون را افزایش دهد.
  • آنتی بیوتیک‌های ماکرولید: مانند اریترومایسین می‌توانند سطح بروموکریپتین را در بدن افزایش دهند.
  • مهارکننده‌های CYP3A4: داروهایی که این آنزیم را مهار می‌کنند (مانند برخی از داروهای ضد قارچ و HIV) می‌توانند سطح بروموکریپتین را افزایش دهند.

متن انگلیسی:
«This medicine is available only with your doctor’s prescription.»
ترجمه متن:
«بروموکریپتین را تنها می‌توانید با نسخه‌ی پزشک تهیه کنید.»

mayoclinic

اطلاعات برموکریپتین و اشکال دارویی

در جدول زیر به طور خلاصه به برخی از اطلاعات دارویی برموکریپتین، برای راحتی بیشتر شما پرداخته‌ایم:

اشکال دارویی عوارض تداخلات دارویی
قرص بروموزیت-آی اچ ۲.۵ میلی گرم تهوع و استفراغ داروهای ارگوت
قرص مینو-برموکریپتین ۲.۵ میلی گرم گرفتگی بینی آنتی سایکوتیک‌ها
قرص، کپسول، قرص واژینال خستگی آنتاگونیست‌های دوپامین
—— سرگیجه یا سبکی سر داروهای ضد فشار خون
—— سردرد آنتی بیوتیک‌های ماکرولید
اطلاعات دارویی بروموکریپتین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

به طور خلاصه، داروی بروموکریپتین یک داروی همه کاره است که برای درمان شرایط مختلف مربوط به عدم تعادل هورمونی و بیماری پارکینسون استفاده می‌شود. این دارو عمل دوپامین را در مغز تقلید می‌کند و به تنظیم عملکردهای بدن کمک می‌کند. با این حال، مانند همه داروها، باید تحت نظر دکتر استفاده شود. بنابراین در درمان نازایی، مشکلات قاعدگی یا بیماری‌هایی مانند آکرومگالی و موارد دیگر کاربرد دارد. برای آگاهی از نحوه صحیح مصرف این دارو، باید به دکتر مراجعه کنید یا از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید نازایی یا سطوح بالای پرولاکتین را در بدن خود درمان کنید، به فوق تخصص نازایی یا دکتر فوق تخصص غدد مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترها در اولین زمان ممکن نوبت دریافت کنید یا از مشاوره آنلاین آنها بهرمند شوید. برای مشاوره‌ی تلفنی یا متنی از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 21 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.