مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی جم فیبروزیل چیست و چه کاربردی دارد؟ - اس اچ پلاستیک

داروی جم فیبروزیل همراه با رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش چربی‌ها (تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون استفاده می‌شود.  همچنین ممکن است به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک کند. جم فیبروزیل متعلق به گروهی از داروهای معروف به “فیبرات” است. این دارو با کاهش میزان چربی تولید شده توسط کبد کار می‌کند.

کاهش تری گلیسیرید در افراد دارای سطوح تری گلیسیرید بسیار بالا، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پانکراس (پانکراتیت) را کاهش دهد. با این حال، داروی جم فیبروزیل ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش ندهد. با پزشک خود در مورد خطر و فواید جمفیبروزیل صحبت کنید. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب (مانند رژیم کم کلسترول/کم چربی)، تغییرات دیگری در شیوه زندگی که ممکن است به عملکرد بهتر این دارو کمک کند شامل ورزش، نوشیدن کمتر الکل، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و ترک سیگار را در برنامه خود قرار دهید.

برای پیدا کردن مناسب‌ترین پزشک، دکترتو همراه شماست. می‌توانید پس از بررسی این مقاله، از طریق وبسایت دکترتو مناسب‌ترین متخصص قلب و عروق را برای خود انتخاب کرده و به انتخاب خود مشاوره دارویی غیرحضوری یا ویزیت حضوری را در سریع‌ترین زمان ممکن تجربه کنید.

داروی جم فیبروزیل چیست؟

داروی جم فیبروزیل یک عامل اسید فیبریک (فیبرات) مورد تایید FDA برای مدیریت هیپرتری گلیسریدمی به ویژه در هیپرلیپیدمی نوع IV و V است. رژیم غذایی و ورزش خط اول درمان هیپرتری گلیسیریدمی خفیف و متوسط است. این دارو می‌تواند علائم چربی خون بالا را برطرف کند. با این حال، بیمارانی که پاسخ درمانی کافی به اندازه‌گیری‌های رژیم غذایی ندارند، از شروع این دارو سود خواهند برد. سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید یک عامل خطر برای ایجاد پانکراتیت حاد است.

اسامی رایج داروی جم فیبروزیل:

  • کپسول جم فیبروزیل-عبیدی ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص جم فیبروزیل-عبیدی ۴۵۰ میلی گرم
  • کپسول جم فیبروزیل-ندا ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص جم فیبروزیل-ندا ۴۵۰ میلی گرم
  • قرص جم فیبروزیل پارس دارو ۴۵۰ میلی گرم
  • کپسول جم فیبروزیل اس تی پی ۳۰۰ میلی گرم
  • کپسول جم فیبروزیل پارس دارو ۳۰۰ میلی گرم
  • کپسول جمی پید ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص بایوفیبروزیل ۴۵۰ میلی گرم
  • کپسول جمفکتو ۳۰۰ میلی گرم
  • کپسول جم فیبروزیل تولید دارو ۳۰۰ میلی گرم

متن انگلیسی:
Gemfibrozil is a useful medication for the reduction of triglycerides in patients with very high triglycerides serum levels. This drug is also approved for decreasing the risk of developing coronary heart disease (Type IIb), particularly in patients without a history of subsisting coronary heart disease symptoms
ترجمه متن:
جم فیبروزیل یک داروی مفید برای کاهش تری گلیسیرید در بیماران با سطوح سرمی تری گلیسیرید بسیار بالا است. این دارو همچنین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب (نوع IIb) به ویژه در بیماران بدون سابقه علائم بیماری عروق کرونر قلب تایید شده است.

ncbi.nlm.nih

داروی جم فیبروزیل یک داروی مفید برای کاهش تری گلیسیرید بدن است.
داروی جم فیبروزیل یک داروی مفید برای کاهش تری گلیسیرید بدن است.

نحوه مصرف داروی جم فیبروزیل

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز (۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی صبح و عصر) و به صورت خوراکی مصرف کنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ هر فرد به درمان توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. اگر از داروهای دیگری نیز برای کاهش کلسترول خود استفاده می‌کنید داروی جم فیبروزیل را حداقل ۱ ساعت قبل یا حداقل ۴ تا ۶ ساعت پس از مصرف این داروها مصرف کنید. این محصولات می‌توانند با قرص جمفیبروزیل واکنش نشان دهند و از جذب کامل آن جلوگیری کنند.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که کپسول جم فیبروزیل باید هر روز در ساعات مشخصی مصرف شود. اگر پس از مصرف این دارو احساس خوبی دارید به مصرف آن ادامه دهید.

بسیار مهم است که به توصیه‌های پزشک خود در مورد رژیم غذایی و ورزش توجه کنید. ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره‌مند شوید.

نمی‌دونی این دارو را چجوری مصرف کنی؟

سوالاتت رو از متخصص بپرس.

موارد مصرف داروی جم فیبروزیل

کپسول جم فیبروزیل همراه با یک رژیم غذایی مناسب برای درمان سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید (چربی) در خون (کلسترول خون چیست؟) و به طور کلی درمان چربی خون استفاده می‌شود. این داروممکن است به جلوگیری از ایجاد پانکراتیت (التهاب یا تورم پانکراس) ناشی از سطوح بالای تری گلیسیرید در خون کمک کند.

داروی جم فیبروزیل برای کاهش چربی خون

داروی جم فیبروزیل همراه با رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش و درمان چربی خون (تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون مصرف می‌شود. همچنین ممکن است به کاهش کلسترول بد (LDL) بدن نیز کمک کند. این دارو با کاهش میزان چربی تولید شده توسط کبد عمل می‌کند.

کپسول جم فیبروزیل برای لاغری

برخی از افراد کاهش وزن را در حین مصرف کپسول جم فیبروزیل گزارش کرده‌اند. اما با اینحال به طور قطعی مشخص نیست که آیا این لاغری ناشی از مصرف این دارو است یا خیر. به یاد داشته باشید که برای کاهش وزن و بهره‌مندی از بیشترین سود از مصرف آن بهتر است رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

دوز مصرفی داروی جم فیبروزیل

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. برای مصرف این دارو دستورات پزشک یا دستورالعمل‌های روی برچسب آن را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

مقدار دارویی که مصرف می‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

بزرگسالان  ۶۰۰ میلی گرم را دو بار در روز، ۳۰ دقیقه قبل از وعده های غذایی صبح و عصر مصرف کنند. برای کودکان نیز مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

بهترین زمان مصرفی داروی جم فیبروزیل

قرص جم فیبروزیل معمولا دو بار در روز مصرف می‌شود. اگر دو نوبت در روز مصرف می‌کنید، بهتر است دارو را ۳ دقیقه قبل از صبحانه و عصرانه مصرف کنید. اگر داروی کلستیپول مصرف می‌کنید، این دارو را حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف داروی جم فیبروزیل مصرف کنید.

داروی جم فیبروزیل باید دو بار در روز مصرف شود.
داروی جم فیبروزیل باید دو بار در روز مصرف شود.

عوارض جانبی داروی جم فیبروزیل

ناراحتی معده، درد معده و شکم یا طعم غیرعادی دهان ممکن است از عوارض جانبی مصرف داروی جم فیبروزیل باشند.  اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. با اینحال این دارو به ندرت ممکن است در برخی افراد باعث سنگ کیسه صفرا و مشکلات کبدی شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی جدی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • استفراغی که متوقف نمی‌شود.
  • درد شدید معده و شکم
  • زردی چشم و پوست
  • ادرار تیره
  • این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات عضلانی شود که به ندرت می‌تواند منجر به یک بیماری بسیار جدی به نام رابدومیولیز شود.
  • علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار
  • گلودردی که از بین نمی‌رود.
  • ضربان قلب نامنظم
  • تب
  • خستگی غیرمعمول
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و پاها
  • بثورات پوستی
  • خارش و تورم در صورت، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

متن انگلیسی:
This medicine may increase your risk of having gallstones. Check with your doctor right away if you have severe stomach pain with nausea and vomiting
ترجمه متن:
داروی جم فیبروزیل ممکن است خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. اگر درد شدید معده همراه با حالت تهوع و استفراغ دارید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

mayoclinic

منع مصرف و موارد احتیاط داروی جم فیبروزیل

  • قبل از مصرف قرص جم فیبروزیل، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که برای اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید.
  • قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مواردی که بیماری کبد (مانند کلانژیت صفراوی، هپاتیت)، بیماری کیسه صفرا، بیماری کلیوی و سابقه مصرف الکل دارید.
  • قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. هنگام استفاده از داروی جم فیبروزیل نباید باردار شوید. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار شدید، فوراً در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود صحبت کنید.
  • مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی برای نوزاد، شیردهی در حین مصرف این دارو توصیه نمی‌شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

نگران عوارض کپسول جم فیبروزیل هستی؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

جم فیبروزیل و کبد چرب

اگر به بیماری شدید کبدی، علائم بیماری کبد یا کلیوی و بیماری کیسه صفرا مبتلا هستید یا اگر از رپاگلینید (پراندین)، داسابوویر (ویکیرا پاک) یا سیمواستاتین (Zocor، Vytorin، Juvisync، Simcor) نیز استفاده می‌کنید، نباید از داروی جم فیبروزیل استفاده کنید.

جم فیبروزیل و زودانزالی

در برخی موارد گزارش شده که بهبود عملکرد جنسی پس از قطع داروی جم فیبروزیل نشان می‌دهد که جم فیبروزیل ممکن است علت زودانزالی و مسئول اختلال عملکرد جنسی در برخی افراد باشد.

تداخلات دارویی جم فیبروزیل

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را برای بیماری افزایش دهد. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید از جمله داروهای نسخه‌ای، غیر نسخه‌ای و محصولات گیاهی را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع یا متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آسوناپرویر، رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین)، کلشی سین، رپاگلینید، داروهای استاتین (مانند آتورواستاتین، لواستاتین و سیمواستاتین). این دارو می‌تواند باعث کاهش سرعت حذف سایر داروها از بدن شما شود که ممکن است بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد.

اطلاعات دارویی جم فیبروزیل

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی جم فیبروزیل را مشاهده کنید.

اشکال دارویی تداخلات دارویی عوارض جانبی
کپسول جم فیبروزیل تولید دارو ۳۰۰ میلی گرم آسوناپرویر حالت تهوع
کپسول جمفکتو ۳۰۰ میلی گرم رقیق‌کننده‌های خون مشکلات تنفسی
قرص بایوفیبروزیل ۴۵۰ میلی گرم کلشی سین استفراغ
کپسول جم فیبروزیل اس تی پی ۳۰۰ میلی گرم آتورواستاتین تب
قرص جم فیبروزیل-عبیدی ۴۵۰ میلی گرم لوواستاتین خستگی غیرمعمول
قرص جم فیبروزیل-ندا ۴۵۰ میلی گرم سیمواستاتین بثورات پوستی
کپسول جمی پید ۳۰۰ میلی گرم ضربان قلب نامنظم
کپسول جم فیبروزیل پارس دارو ۳۰۰ میلی گرم گلودرد
کپسول جم فیبروزیل-عبیدی ۳۰۰ میلی گرم ادرار تیره
اطلاعات دارویی جم فیبروزیل

مکانیسم عملکرد داروی جم فیبروزیل

مکانیسم اثر داروی جم فیبروزیل به معنی فعال شدن گیرنده آلفای فعال شده با تکثیر پراکسی زوم (PPAR-alpha)، ایجاد تغییراتی در متابولیسم لیپیدها، در نتیجه کاهش سطحی گلیسیرید پلاسمایی و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است. PPAR-alpha باعث افزایش تنظیم لیپوپروتئین لیپاز (LPL) در بافت چربی و ماهیچه می‌شود که منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود. جم فیبروزیل می‌تواند لیپولیز محیطی را مهار کرده و حذف کبدی اسیدهای چرب آزاد را کاهش دهد و در نتیجه تولید تری گلیسیرید کبدی کم می‌شود.

این دارو سنتز را مهار می‌کند و کلیرانس آپولیپوپروتئین B حامل لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (VLDL) را افزایش می‌دهد که منجر به کاهش تولید VLDL خواهد شد.  کاهش VLDL می‌تواند باعث کاهش سطحی گلیسیرید پلاسما بین ۳۰ تا ۶۰ درصد شود. همچنین ممکن است با مکانیسمی ناشناخته کلسترول HDL را افزایش دهد.

داروی جم فیبروزیل منجر به اختلال در عملکرد جنسی می‌شود.
جم فیبروزیل می‌تواند لیپولیز محیطی را مهار کرده و حذف کبدی اسیدهای چرب آزاد را کاهش دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پزشکان، پرستاران، بیمارستان‌ها، متخصصان داخلی، متخصصان قلب و غدد به طور منظم داروی جم فیبروزیل را تجویز می‌کنند. داروی جم فیبروزیل به مدیریت هیپرتری گلیسریدمی کمک می‌کند و نسبتاً مؤثر و بی‌خطر است. افزایش دانش متخصصین در مورد این دارو، از جمله پرستاران و داروسازان ضروری است.

آنها باید به بیمار توصیه کنند که دارو به طور بالقوه می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی مانند اسهال، نوروپاتی محیطی، هیپرکالمی، میوپاتی، نارسایی کلیوی، رابدومیولیز ایجاد کند.  نظارت بر پارامترهای کلیوی و کبدی در بیماران مصرف کننده این دارو برای تشخیص به موقع عوارض خطرناک توصیه می‌شود. 

شما می‌توانید برای کاهش عوارض این دارو و سایر مشکلاتی که ممکن است در زمان مصرف این دارو تجربه شود، با یک پزشک متخصص قلب و عروق مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 137 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 1 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.