مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی لتروزول چیست؟ عوارض و موارد مصرف لتروزول - اس اچ پلاستیک

شاید نام لتروزول را از افراد مختلفی با دغدغه‌های متفاوت شنیده باشید. لتروزول را می‌توان در رژیم دارویی کسانی که به دنبال درمان برای سرطان سینه هستند یا زوج‌هایی که به دنبال باروری می‌گردند، مشاهده کرد. اما این دارو چیست؟ نحوه مصرف داروی لتروزول چیست؟ این دارو چه عوارضی دارد؟ آیا مصرف لتروزول خطرناک است؟ برای پیشگیری از ابتلا به عوارض این دارو چه باید کرد؟

اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده است یا به تازگی این دارو برای شما تجویز شده است و می‌خواهید درباره نحوه مصرف آن بدانید، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر به دنبال درمان سرطان سینه هستید یا علائم مشکوک به این سرطان را در خود مشاهده کرده‌اید، از دکتر زنان نوبت بگیرید. معاینه‌ی مستمر توسط ماما یا دکتر زنان و معاینه‌ی شخصی فراموش نشود.

قرص لتروزول چیست؟

لتروزول (Letrozole) که با نام تجاری Femara فروخته می‌شود، یک داروی نسخه‌ای است که عمدتاً در درمان سرطان پستان با گیرنده هورمونی مثبت، به ویژه در زنان یائسه استفاده می‌شود. عملکرد اصلی آن به عنوان یک مهارکننده آروماتاز است، به این معنی که به کاهش سطح استروژن در بدن کمک می‌کند. این کاهش استروژن به ویژه در درمان انواع خاصی از سرطان سینه که در حضور این هورمون با سرعت بیشتری رشد می‌کنند، مفید است.

جالب است بدانید که بالا بودن استروژن در بدن می‌تواند عوارض بسیاری از قبیل نازایی برای زن ایجاد کند. پس نیاز به این دارو نه تنها در درمان سرطان سینه، بلکه در موارد دیگر هم ضرورت پیدا می‌کند. مثلا این دارو را در دسته داروهای ناباروری طبقه بندی می‌کنند.

این دارو برای هر کسی مناسب نیست و نمی‌توان آن را برای همه تجویز کرد. مثلا اثربخشی این دارو برای کودکان ثابت نشده است و نمی‌توان آن را برای کودکان تجویز کرد. یا اگر این اتفاق بیفتد باید تحت نظر پزشک باشد و بررسی‌ها با دقت بیشتر و عملکرد بالاتری زیر نظر گرفته شود. با ما همراه باشید تا این دارو را بیشتر بشناسید.

اسامی رایج لتروزول:

  • قرص روکشدار فماتی ۲.۵ میلی‌گرم
  • قرص لترزول-سها ۲.۵ میلی‌گرم
  • قرص فمارا ۲.۵ میلی‌گرم
  • قرص لتروفم ۲.۵ میلی‌گرم
  • قرص لتراکس ۲.۵ میلی‌گرم

متن انگلیسی:
«Letrozole is a medicine used for treating breast cancer. It can also help prevent breast cancer coming back.»
ترجمه متن:
«لتروزول دارویی است که برای درمان سرطان و پیشگیری از عود آن به کار برده می‌شود.»

nhs

طریقه مصرف قرص لتروزول برای بارداری چیست؟

در ادامه نحوه استفاده از لتروزول، هم برای درمان سرطان سینه و هم برای ناباروری آمده است. در کنار توصیه‌های مخصوص به هر هدف درمان، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • لتروزول را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • مصرف لتروزول را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، زیرا ممکن است در برخی موارد نیاز به کاهش تدریجی دوز با نظارت ویژه باشد.

نحوه مصرف Letrozole برای سرطان سینه

  • دوز: دوز معمول برای سرطان سینه ۲.۵ میلی‌گرم است که یک بار در روز تجویز می‌شود.
  • مدت استفاده: طول درمان می‌تواند بسته به وضعیت پزشکی و پاسخ بیمار به درمان متفاوت باشد. این دارو اغلب برای چندین سال استفاده می‌شود.
  • زمان مصرف: لتروزول را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. سعی کنید دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید تا دوز آن در بدن ثابت بماند.
  • نظارت بر درمان: ویزیت‌های منظم با دکتر برای نظارت بر درمان و مدیریت هر گونه عوارض جانبی ضروری است.
  • پزشک خود را از داروهای دیگری که مصرف می‌کنید مطلع کنید، زیرا لتروزول می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. برای خانم‌هایی که به یائسگی نرسیده‌اند توصیه نمی‌شود.

نحوه مصرف قرص لتروزول برای بارداری

  • دوز: دوز برای درمان ناباروری معمولا کمتر از سرطان سینه است.
  • زمان مصرف: درمان معمولا از روز سوم تا هفتم چرخه قاعدگی شما شروع می‌شود.
  • مدت طول درمان: دوره‌های درمان معمولاً ۵ روز طول می‌کشد.
  • نظارت بر درمان: پزشک شما به دقت پاسخ شما به دارو را اغلب با استفاده از سونوگرافی یا آزمایش خون تحت نظر می‌گیرد،، تا در صورت لزوم دوز را تغییر دهد.
  • پیش‌بینی تخمک گذاری: ممکن است به شما توصیه شود از کیت پیش‌بینی تخمک گذاری برای تعیین بهترین زمان برای مقاربت یا تلقیح داخل رحمی (IUI) استفاده کنید.

نکته مهم: همیشه دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید و پیش از اعمال هر گونه تغییر با آنها مشورت کنید. اطلاعاتی که در بالاتر ارائه کردیم یک دستورالعمل کلی است و ممکن است برای هر فردی مناسب نباشد.

نمی‌دونی چطور لتروزول رو مصرف کنی؟

همین حالا از مشاوره دارویی کمک بگیر.

چه مدت بعد از مصرف لتروزول باردار میشویم؟

در هر دوره که از داروی لتروزول برای تخمک گذاری استفاده می‌کنید، با سونوگرافی و آزمایش روند رشد فولیکول‌ها در شما بررسی می‌شود. ممکن است که بلافاصله بعد از مصرف دارو بارداری موفق اتفاق نیفتد. اما با کمک روش‌های دیگر مثل IUI یا IVF روند باروری موفق‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

علائم تخمک گذاری بعد از مصرف لتروزول چیست؟ (چند روز بعد از مصرف لتروزول تخمک ازاد میشود)

علائم تخمک گذاری مشابه حالت معمول است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد زیر شکم
  • لکه بینی اندک
  • بالاتر رفتن دمای بدن
  • ترشح از واژن

بعد از مصرف لتروزول چه باید کرد؟

به توصیه‌های پزشک عمل کنید. بسته به هدفی که لتروزول برای شما تجویز می‌شود به شما توصیه‌های مراقبتی داده می‌شود. مثلا اگر لتروزل برای درمان ناباروری تجویز شده است، نزدیکی در زمان مناسب باید انجام شود. همچنین در دوره‌های مورد نظر باید به دکتر مراجعه کنید تا رشد فولیکول‌ها در شما بررسی و نظارت شود. از طرفی در درمان سرطان سینه، مجددا توصیه‌ها متناسب با روند درمان و پاسخ دهی به دارو است.

طریقه مصرف قرص لتروزول برای بارداری
لتروزول (Letrozole) که با نام تجاری Femara فروخته می‌شود، یک داروی نسخه‌ای است که عمدتاً در درمان سرطان پستان با گیرنده هورمونی مثبت، به ویژه در زنان یائسه استفاده می‌شود.

قرص لتروزول برای چی خوبه؟ (موارد مصرف دارو)

این دارو برای موارد مختلفی تجویز می‌شود. یکی از اصلی‌ترین هدف‌های تجویز داروی لتروزول برای سرطان سینه است. اما ممکن است که این دارو را برای درمان ناباروری هم تجویز کنند. در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم:

۱. قرص لتروزول برای درمان سرطان سینه

اگر با علائم سرطان سینه در زنان و دختران مواجه شده‌اید، سریعا به دکتر زنان مراجعه کنید. این سرطان یکی از بیماری‌هایی است که سالانه تعداد زیادی از زنان و مردان به آن مبتلا می‌شوند. برای درمان سرطان سینه زنان از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها روش دارویی است. داروی لتروزول برای درمان سرطان سینه هم کاربرد دارد. اگر سرطان سینه ناشی از بالا رفتن سطح استروژن در بدن باشد یا فرد مبتلا به این علامت دچار باشد، از داروی لتروزول برای کاهش استروژن خون استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که لتروزول می‌تواند در کاهش خطر عود سرطان سینه موثر باشد و همچنین ممکن است میزان بقا را در برخی از بیماران بهبود بخشد. این دارو با مهار آنزیم آروماتاز که در تولید استروژن نقش دارد، عمل می‌کند. با کاهش سطح استروژن، می‌تواند رشد سرطان‌های سینه را که برای رشد و گسترش به استروژن متکی هستند، آهسته یا متوقف کند.

۲. لتروزول و بارداری سریع

لتروزول با کاهش استروژن خون، هورمون‌های محرکه‌ی فولیکولی را تحریک به آزادسازی می‌کند و با این کار فولیکول‌های بیشتری برای رشد تحریک می‌شوند. در نتیجه تخمک گذاری تحریک می‌شود. اینکه کدام گروه از زوج‌هایی که برای درمان ناباروری به دکتر مراجعه کرده‌اند باید از لتروزول استفاده کنند، بحث برانگیز است و این درمان شامل همه‌ی زوج‌ها نمی‌شود.

۳. قرص لتروزول و دوقلوزایی (قرص لتروزول و دوقلوزایی پسر امکان پذیر است؟)

لتروزول یکی از داروهایی است که برای تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود. ممکن است که چندقلویی در دوره‌ی درمان با لتروزول پیش بیاید. زیرا تخمک‌های آزاد شده در یک ماه می‌توانند بیشتر از یکی باشند و چندقلویی اتفاق بیفتد. لتروزول ربطی به داشتن دوقلوی پسر ندارد.

قرص لتروزول و دوقلوزایی
لتروزول یکی از داروهایی است که برای تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود. ممکن است که چندقلویی در دوره‌ی درمان با لتروزول پیش بیاید.

۴. تاثیر قرص لتروزول بر جنسیت جنین

در رابطه با تعیین جنسیت نمی‌توان هیچ روش دقیقی را به جز تفکیک جنسیت جنین‌ها در روش IVF معرفی کرد. استفاده از روش‌های دارویی برای باروری نمی‌توند تاثیر مستقیم و اثبات شده‌ای در تعیین جنسیت جنین داشته باشد.

اگر می‌خواهید جنسیت مشخصی را برای فرزند خود انتخاب کنید، حتما به دکتر تعیین جنسیت مراجعه کنید.

۵. قرص لتروزول برای تنبلی تخمدان

درمان اولی که برای تنبلی تخمدان در نظر گرفته می‌شود لتروزول نیست. اما در کسانی که تخمک گذاری در آنها با اختلال مواجه شده است می‌توان از داروهای تحریک تخمک گذاری کمک گرفت.

در هر صورت لتروزول گاهی اوقات در درمان تنبلی تخمدان، به ویژه برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، استفاده می‌شود. قرص لتروزول عمدتاً در زنان مبتلا به PCOS برای القای تخمک گذاری استفاده می‌شود. در مواقع قرص لتروزول با کاهش موقت سطح استروژن، که می‌تواند منجر به افزایش ترشح هورمون محرک فولیکول (FSH) شود، عمل می‌کند. این افزایش FSH می‌تواند رشد فولیکول‌های تخمدان را تحریک کند و در نتیجه تخمک گذاری را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که لتروزول در زنان مبتلا به PCOS، ممکن است موثرتر از کلومیفن سیترات (داروی دیگری که معمولاً برای تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود) عمل کند. لتروزول توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به طور خاص برای درمان PCOS تایید نشده است.

۶. لتروزول برای باز شدن صفحه رشد

لتروزول معمولاً برای باز کردن صفحات رشد استفاده نمی‌شود. در واقع، استفاده از آن در افرادی که هنوز در حال رشد هستند و صفحات رشد باز دارند (معمولاً کودکان و نوجوانان پیش از بلوغ) به دلیل تأثیر بالقوه آن بر سطح هورمون‌ها، به ویژه استروژن، به طور کلی اجتناب می‌شود. زیرا این دارو سطح استروژن را کم می‌کند. هورمون استروژن برای صفحات رشدی ضروری است. هنگامی که این دارو مصرف می‌شود سطح یک هورمون مورد نیاز پایین می‌آید و صفحات رشدی بسته می‌شوند.

استفاده از لتروزول در کودکان یا نوجوانان می‌تواند خطراتی را، به ویژه مربوط به سلامت، رشد و تکامل استخوان‌ها به همراه داشته باشد. این دارو می‌تواند در روند طبیعی بلوغ استخوان‌ها اختلال ایجاد کند.

قرص لتروزول برای تنبلی تخمدان
لتروزول در زنان مبتلا به PCOS، ممکن است موثرتر از کلومیفن سیترات (داروی دیگری که معمولاً برای تحریک تخمک گذاری استفاده می‌شود) عمل کند.

۷. لتروزول برای مردان (لتروزول در بدنسازی)

لتروزول گاهی اوقات در بدنسازی به‌ویژه توسط مردان، به‌طور غیرقانونی، استفاده می‌شود، اما این عمل از نظر پزشکی توصیه نمی‌شود و خطرات قابل‌توجهی دارد. لتروزول یک مهارکننده آروماتاز است، به این معنی که با مسدود کردن آنزیم آروماتاز که آندروژن‌ها را به استروژن تبدیل می‌کند، سطح استروژن را در بدن کاهش می‌دهد. در زمینه بدنسازی، برخی از مردان از آن برای به حداقل رساندن اثرات استروژنی مرتبط با استفاده از استروئیدهای آنابولیک، مانند ژنیکوماستی (توسعه بافت سینه) استفاده می‌کنند.

استفاده از لتروزول برای بدنسازی می‌تواند به انواع خطرات سلامتی منجر شود که شامل عدم تعادل هورمونی، درد مفاصل، مشکلات قلبی عروقی و کاهش تراکم استخوان‌ها هستند. سطوح بیش از حد پایین استروژن می‌تواند منجر به عوارض جانبی دیگری مانند خستگی، کاهش میل جنسی و اختلالات خلقی شود.

توجه به این نکته مهم است که استفاده از لتروزول در بدنسازی از نظر پزشکی توصیه نمی‌شود. استفاده بدون نسخه لتروزول برای اهداف بدنسازی ممکن است پیامدهای قانونی و اخلاقی نیز داشته باشد، به ویژه در ورزش‌های رقابتی که در آن داروهای افزایش‌دهنده سطح عملکرد ممنوع هستند.

عوارض قرص لتروزول چیست؟

برخی از عوارض شایع قرص لتروزول شامل موارد زیر هستند:

  • گرگرفتگی (احساس گرمای ناگهانی که اغلب در صورت، گردن و سینه شدیدتر است)
  • سفتی یا ناراحتی در مفاصل
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • تهوع
  • درد عضلانی
  • سردردهای مداوم یا شدید
  • تعریق بیش از حد معمول که اغلب مربوط به گرگرفتگی است
  • پوکی استخوان
  • افزایش وزن (تغییر در وزن و اشتها).

عوارض کمتر شایع داروی لتروزل شامل موارد زیر هستند:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • خشکی یا تحریک واژن
  • نازک شدن مو
  • افسردگی
  • ادم
  • شکستگی استخوان
  • افزایش سطح کلسترول و تغییرات در پروفایل لیپیدی.

در موارد نادر ممکن است مصرف لتروزل باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • مشکلات کبدی: علائم شامل زرد شدن پوست یا چشم‌ها، ادرار تیره یا درد شکم است.
  • واکنش‌های آلرژیک شدید: علائمی مانند بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، یا مشکل تنفسی.

این اطلاعات جامع نیست و عوارض جانبی می‌تواند از فردی به فرد دیگر از نظر شدت متفاوت باشد. برای آگاهی از خطر عوارض جانبی که به آنها دچار شده‌اید، از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

اگر علائم سرطان سینه داری، وقت رو تلف نکن! همین حالا کلیک کن.

موارد هشدار و منع مصرف داروی لتروزول

هنگام مصرف لتروزول بسیار مهم است که پزشک خود را در مورد سابقه پزشکی کامل خود مطلع کنید، به خصوص اگر بیماری کبدی، کلسترول بالا، پوکی استخوان یا مشکلات قلبی دارید. همچنین باید ویزیت‌های منظم پزشک در زمان دریافت این دارو را جدی بگیرید. در هر ویزیت با پزشک، ممکن است از شما آزمایش خون، اسکن تراکم استخوان و معاینات منظم و سونوگرافی گرفته شود. زنانی که لتروزول را برای باروری مصرف می‌کنند باید از علائم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)، یک بیماری نادر اما جدی، آگاه باشند. موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • در صورت سرگیجه یا خستگی از انجام برخی فعالیت‌ها اجتناب کنید. لتروزول می‌تواند باعث خستگی یا سرگیجه در برخی افراد شود. اگر این علائم را تجربه کردید، از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید.
  • با دکتر خود در مورد مصرف الکل و مصرف لتروزول صحبت کنید، زیرا مصرف همزمان می‌تواند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارد و با دارو تداخل داشته باشد.
  • از آنجایی که لتروزول می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را کاهش دهد، پزشک شما ممکن است اسکن تراکم استخوان یا مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D را توصیه کند.

قرص لتروزول در بارداری و شیردهی

استفاده از لتروزول در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند به جنین آسیب برساند. در حین مصرف این دارو و مدتی پس از آخرین دوز باید از کنترل بارداری موثر استفاده شود. ایمنی لتروزول در دوران شیردهی ثابت نشده است، بنابراین به طور کلی توصیه می‌شود از آن اجتناب کنید. مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک باشد.

متن انگلیسی:
«You may need to take letrozole for several years or longer. Continue to take letrozole even if you feel well. Do not stop taking letrozole without talking to your doctor.»
ترجمه متن:
«ممکن است تا مدت‌ها به مصرف داروی لتروزول نیاز داشته باشید. تا زمانی که به مشکل برنخورده‌اید و بدون مشورت با دکتر مصرف داروی خود را قطع نکنید.»

medlineplus

تداخلات دارویی قرص لتروزول با داروهای دیگر

لترزول می‌توند با داروهای زیر تداخل داشته باشد یا بر اثربخشی هم تاثیر بگذارند:

  • محصولات حاوی استروژن
  • تاموکسیفن
  • برخی مکمل‌ها و گیاهان دارویی (برخی مکمل‌ها، به ویژه آنهایی که حاوی فیتواستروژن هستند (مانند محصولات سویا)، ممکن است اثربخشی لتروزول را تغییر دهند)
  • رقیق‌کننده‌های خون (ضد انعقادها)
  • داروهای متابولیزه شده CYP450 (شامل داروهای ضد قارچی خاص، برخی از داروهای ضد رتروویروسی)
  • برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • سایر درمان‌های سرطان
تداخلات دارویی قرص لتروزول با داروهای دیگر
لتروزول با تاموکسیفن تداخل دارویی دارد.

اطلاعات دارویی و اشکال دارویی لترزول

در جدول زیر به طور خلاصه به برخی از اطلاعات دارویی لترزول مانند اشکال دارویی، عوارض و تداخلات اشاره کرده‌ایم.

اشکال دارویی عوارض تداخلات دارویی
قرص لتراکس ۲.۵ میلی گرم گرگرفتگی تاموکسیفن
قرص لتروفم ۲.۵ میلی گرم درد مفاصل داروهای حاوی استروژن
قرص فمارا ۲.۵میلی گرم خشتگی برخی مکمل‌ها
قرص لترزول-سها ۲.۵ میلی گرم پوکی استخوان داروهای ضد انعقاد خون
قرص روکشدار فماتی ۲.۵ میلی گرم تهوع —–
اطلاعات دارویی قرص لتروزول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی لتروزول یکی از داروهای درمان کننده‌ی نازایی و ناباروری و سرطان سینه است. این دارو را نباید بدون اجازه و نسخه‌ی پزشک سرخود مصرف کنید. حتما قبل از مصرف این دارو باید به دکتر مراجعه کنید. همچنین برای آگاهی از نحوه مصرف صحیح و عوارض احتمالی دارو، از مشاوره دارویی دکترتو بهرمند شوید.

اگر علائم سرطان سینه دارید قبل از اینکه دیر بشود، به دکتر زنان مراجعه کنید. برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و از لیست بهترین پزشکان زنان زایمان و لیست بهترین دکترهای مامایی اولین نوبت را دریافت کنید. همچنین برای بهرمندی از مشاوره تلفنی یا آنلاین از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 19 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.