مجله پزشکی اس اچ پلاستیک داروی یدوکینول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف قرص یدوکینول - اس اچ پلاستیک

عوامل بسیاری برای آلوده کردن دستگاه گوارش وجود دارد که یکی از آنها آمیب‌ها و انگل‌ها هستند. هنگامی که روده‌ی شما آلوده می‌شود، ممکن است به اسهال و علائم گوارشی دیگر دچار شوید. در این هنگام چه اقدامات درمانی برای شما انجام می‌گیرد؟ یکی از روش‌های درمانی برای علائم گوارشی مانند اسهال و موارد مشابه، استفاده از داروی یدوکینول است. اما این دارو چگونه تجویز می‌شود؟ نحوه مصرف و عوارض دارویی آن چیست؟ چه داروهایی را نباید با یدوکینول استفاده کرد و تداخل دارویی دارند؟ اگر این سوالات ذهن شما را درگیر کرده است، این مطلب را مطالعه کنید.

در صورتیکه به عفونت‌های روده و معده دچار شده‌اید، همین حالا از دکتر گوارش، دکتر داخلی و دکتر عمومی نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکترها در محل زندگی خود، می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. در این پلتفرم، همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین خدمت دریافت کنید.

یدوکینول چیست؟

یدوکینول یا داروی دی یودوهیدروکسی کینولین، دارویی است که عمدتا برای درمان عفونت‌های ناشی از آمیب، به ویژه در موارد اسهال خونی آمیب استفاده می‌شود. این دارو ارگانیسم‌های تک یاخته‌ای ایجاد کننده‌ی عفونت در دستگاه گوارشی را از بین می‌برد. با از بین بردن آمیب‌ها، علائم گوارشی مانند اسهال خونی هم برطرف می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که این دارو از انواع قرص ضد اسهال است.

مصرف این دارو باید با نسخه باشد و نمی‌توان سرخود آن را برای بزرگسالان و کودکان تجویز کرد و مصرف نمود. برای آگاهی بیشتر از عوارض و نحوه مصرف این دارو می‌توانید از مشاوره دارویی بهرمند شوید.

قرص یدوکینول جالینوس یا قرص یدوکینول ۲۱۰ پورسینا چیست؟

قرص یدوکینول توسط شرکت‌های دارویی مختلفی ساخته می‌شود که اثربخشی و عوارض متفاوتی دارند. دو مورد از شرکت‌های ایرانی این دارو که به خوبی در این زمینه عمل کرده‌اند و یدوکینول را تولید نموده‌اند، شرکت‌های دارویی جالینوس و پورسینا هستند. بنابراین قرص یدوکینول جالینوس و قرص یدوکینول پورسینا را می‌توانید در داروخانه‌ها تهیه و مصرف کنید.

برخی دیگر از اشکال دارویی و اسامی تجاری این دارو شامل موارد زیر هستند:

  • قرص یدوکینول پورسینا ۲۱۰ میلی‌گرم
  • قرص یدوکینول-جالینوس ۲۱۰ میلی‌گرم
  • قرص یدوکینول-عبیدی ۲۱۰ میلی‌گرم

متن انگلیسی:
«Iodoquinol belongs to the group of medicines called antiprotozoals. These medicines are used to treat infections caused by protozoa»
ترجمه متن:
«داروی یدوکینول از دسته‌ی آنتی پروتوزاها است. این داروها برای درمان عفونت‌های انگلی پروتوزوایی (مثل آمیب‌ها) کاربرد دارد.»

mayoclinic

قرص یدوکینول جالینوس یا قرص یدوکینول ۲۱۰ پورسینا چیست؟
قرص یدوکینول توسط شرکت‌های دارویی مختلفی ساخته می‌شود که اثربخشی و عوارض متفاوتی دارند.

نحوه مصرف قرص یدوکینول ۲۱۰ چگونه است؟

یدوکینول طریقه مصرف خاصی دارد. برای پیشگیری از ابتلا به عوارض این دارو و اثربخشی آن بر علائم گوارشی، باید نکات مصرفی را رعایت کنید:

  • یدوکینول ۲۱۰ را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز معمولی بزرگسالان معمولاً حدود ۶۵۰ میلی‌گرم، ۳ بار در روز است. مدت درمان معمولاً ۲۰ روز است، اما دستورالعمل‌های خاص پزشک را دنبال کنید.
  • برای کاهش ناراحتی معده، قرص یدوکینول را همراه غذا مصرف کنید.
  • قرص‌ها را به طور کامل با یک لیوان پر آب قورت دهید. از خرد کردن، جویدن یا شکستن قرص خودداری کنید.
  • تکمیل دوره کامل درمان بسیار مهم است، حتی اگر قبل از اتمام دارو احساس بهتری داشته باشید، نباید دارو را سرخورد قطع کنید. توقف زودهنگام ممکن است باعث ادامه عفونت شود.
  • اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه منظم خود ادامه دهید. دوز را دوبرابر نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.
  • یدوکینول را در دمای اتاق به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. دارو را در محفظه‌ی اصلی و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید. اگر عوارض جانبی شدید یا مداوم را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

یدوکینول هر چند ساعت باید خورده شود؟

مصرف این دارو بستگی به نسخه و تجویز پزشک دارد. اما به طور معمول این دارو را هر ۸ ساعت یکبار در روز تجویز می‌کنند. در صورتیکه میزان تجویز کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید.

برای آگاهی بیشتر از نحوه مصرف دارو، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو سوال کنید.

نحوه مصرف قرص یدوکینول رو نمی‌دونی؟

همین الان مشاوره دارویی بگیر.

قرص یدوکینول برای چی خوبه؟ (کاربرد قرص یدوکینول ۲۱۰)

حتما از خود می‌پرسید که قرص یدوکینول جالینوس برای چیست! یدوکینول ۲۱۰ برای مشکلات متعددی تجویز می‌شود که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • عفونت آمیبی روده‌ای: اصلی‌ترین دلیل تجویز داروی یدوکینول، آمیبیاز روده‌ای است. آمیبیاز روده‌ای عفونتی است که توسط آمیب انتامبا هیستولیتیکا ایجاد می‌شود. علائم این عفونت شامل اسهال، درد معده و گرفتگی معده هستند. بنابراین این دارو برای درمان اسهال آمیبی کاربرد دارد که گاهی اسهال خونی است.
  • یکی دیگر از علت‌های تجویز یدوکینول درمان عفونت‌های ناشی از انگل تک یاخته‌ای Dientamoeba fragilis است، اگرچه این مورد کمتر رایج است.
  • گاهی اوقات، یدوکینول در ترکیب با سایر داروها برای درمان اشکال شدیدتر آمیبیاز، مانند آبسه‌های کبدی ناشی از انتامبا هیستولیتیکا استفاده می‌شود. در چنین مواردی، پس از درمان عفونت اصلی با داروی دیگر، از یدوکینول برای از بین بردن کیست‌های روده کمک گرفته می‌شود.
  • در برخی موارد، قرص یدوکینول ۲۱۰ ممکن است برای افرادی که ناقلان بدون علامت آمیب هستند تجویز شود تا از سرایت عفونت به دیگران جلوگیری شود.

توجه به این نکته مهم است که قرص یدوکینول ۲۱۰ در برابر همه انواع عفونت‌های تک یاخته‌ای مؤثر نیست و فقط باید زمانی استفاده شود که توسط پزشک تجویز شده باشد. این دارو به طور خاص برای عفونت‌های آمیبی مورد هدف قرار می‌گیرد و برای انواع دیگر عفونت‌های گوارشی، مانند عفونت‌های ناشی از باکتری یا ویروس، کارایی ندارد.

قرص یدوکینول جالینوس برای اسهال

یدوکینول برای درمان هر نوع اسهال کاربرد ندارد. بلکه باید بدانید که این دارو در درمان اسهال‌های ناشی از انگل‌ها و عفونت‌های آمیبی موثر است. در واقع یدوکینول عفونت آمیبی را از بین می‌برد و علائم ناشی از آن که اسهال و امثال آن هستند، برطرف می‌شوند.

قرص یدوکینول برای سگ

یدوکینول معمولاً برای سگ‌ها تجویز نمی‌شود. در دامپزشکی، درمان عفونت‌های انگلی در سگ‌ها اغلب شامل انواع دیگری از داروها می‌شود.

استفاده از یدوکینول در سگ‌ها به طور گسترده مستند نشده است و ایمنی و اثربخشی آن برای درمان عفونت‌های انگلی سگ ثابت نشده است. اگر سگی مشکوک به عفونت انگلی باشد، دامپزشک معمولا داروهایی مانند فنبندازول، مترونیدازول یا سایر داروهای ضد انگلی را تجویز می‌کند که برای سگ‌ها بی‌خطر و مؤثر هستند.

اگر به فکر درمان برای حیوان خانگی هستید، بسیار مهم است که ابتدا با دامپزشک مشورت کنید. تجویز خودسرانه یا استفاده از داروهای انسانی در حیوانات بدون راهنمایی دامپزشکی، می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است باعث مشکلات جدی در حیوانات خانگی شود.

اگه به اسهال مبتلا شدی، همین حالا برای درمان مشاوره بگیر.

متن انگلیسی:
«You should not use iodoquinol if you have liver disease.»
ترجمه متن:
«اگر مشکلات کبدی دارید، نباید از یدوکینول استفاده کنید.»

drugs

عوارض قرص یدوکینول چیست؟

یدوکینول، مانند بسیاری از داروها، می‌تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. در حالی که بسیاری از افرادی که یدوکینول مصرف می‌کنند به عوارض جانبی شدید آن دچار نمی‌شوند، مهم است که از خطرات احتمالی آن آگاه باشید. در ادامه برخی از عوارض شایع و جدی مرتبط با یدوکینول آورده شده است. عوارض شایع یدوکینول شامل مموارد زیر هستند:

  • تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • خارش یا راش پوستی
  • سرگیجه

عوارض جدی دارو شامل موارد زیر هستند:

  • نوروپاتی بینایی و رتینوپاتی
  • نوروپاتی محیطی
  • کم کاری تیروئید

در موارد نادر، واکنش‌های آلرژیک شدید ممکن است رخ دهد که علائمی نظیر موارد زیر را ایجاد می‌کند:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • تورم
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

این لیست ممکن است شامل همه عوارض جانبی احتمالی نباشد. خطر عوارض جانبی بر اساس شرایط سلامت فردی، مدت زمان درمان و دوز یدوکینول متفاوت است. مشاوره دارویی می‌تواند اطلاعات و راهنمایی‌های دقیق‌تری را متناسب با وضعیت خاص شما ارائه دهد.

هشدارهای مصرف یدوکینول چیست؟

در مورد مصرف این دارو، نکات زیر را حتما مد نظر داشته باشید:

  • در مورد هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی، سابقه پزشکی یا سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، پزشک خود را مطلع کنید.
  • اگر سابقه مشکلات تیروئید، بیماری کبد یا مشکلات عصب بینایی دارید، از مصرف یدوکینول خودداری کنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه دیگری کرده باشد.
  • بعد از مصرف دارو مجددا به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی شما مورد بررسی قرار گیرد.
  • در صورت مصرف بیش از حد یا واکنش شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • همیشه دستورالعمل‌های خاص ارائه‌شده توسط دکتر خود را دنبال کنید و برای اطلاعات دقیق‌تر به بروشور اطلاعات دارویی موجود در جعبه‌ی دارو دقت کنید. در صورتیکه با مشکل جدیدی مواجه شدید، حتما از مشاوره دارویی و مشاوره آنلاین دکتر گوارش بهرمند شوید.
عوارض یدوکینول چیست؟
یدوکینول عوارض مختلفی دارد که یکی از آنها تهوع و استفراغ است.

مصرف یدوکینول در کرونا

یدوکینول یک داروی درمان کننده‌ی عفونت‌های تک یاخته‌ای انگلی چون آمیب است و برای اسهال‌ها و بیماری‌های ویروسی کاربرد ندارد. مصرف این دارو در اسهال ناشی از کرونا بی‌اثر بوده و مدرکی دال بر موثر بودن این دارو در این بیماری وجود ندارد.

قرص یدوکینول برای کودکان (قرص یدوکینول جالینوس برای اسهال کودک)

یدوکینول را می‌توان برای کودکان تجویز کرد، اما ملاحظات و اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • مانند بزرگسالان، یدوکینول در کودکان عمدتاً برای درمان آمیبیاز روده‌ای ناشی از آمیب انتامبا هیستولیتیکا و Dientamoeba fragilis استفاده می‌شود.
  • دوز برای کودکان کمتر از بزرگسالان است و باید با دقت توسط پزشک اطفال بر اساس سن کودک، وزن و شدت عفونت تعیین شود.
  • دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود و برای کودکان، در صورتیکه در بلع قرص‌ها مشکل داشته باشند، به شکل سوسپانسیون در دسترس است.
  • مانند بزرگسالان، مدت درمان در کودکان معمولاً حدود ۲۰ روز است، اما بسته به پاسخ کودک به دارو و نظر دکتر می‌تواند متفاوت باشد.
  • کودکانی که یدوکینول مصرف می‌کنند باید از نظر عوارض جانبی تحت نظر باشند.
  • به دلیل اطلاعات محدود در مورد ایمنی و اثربخشی آن در نوزادان، یدوکینول برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

یدوکینول در بارداری و شیردهی

استفاده از یدوکینول در دوران بارداری باید با احتیاط انجام شود. یدوکینول طبق FDA در رده C بارداری قرار می‌گیرد. این به این معنی است که مطالعات تولید مثل حیوانی اثر نامطلوبی را بر روی جنین نشان داده‌اند و مطالعات کافی و کنترل‌شده‌ای روی انسان‌ها وجود ندارد، اما مزایای بالقوه ممکن است علیرغم خطرات احتمالی استفاده از دارو را در زنان باردار توصیه کند.

با توجه به این فقدان شواهد قطعی، معمولاً به عنوان یک درمان خط اول در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. نگرانی اصلی استفاده از یدوکینول در دوران بارداری احتمال آسیب رساندن به جنین در حال رشد است. بسته به شرایط تحت درمان، ممکن است داروهای جایگزینی وجود داشته باشد که برای استفاده در دوران بارداری ایمن‌تر در نظر گرفته شوند. دکتر ابتدا این جایگزین‌ها را در نظر می‌گیرد.

ایمنی استفاده از یدوکینول در دوران شیردهی نیز به خوبی ثابت نشده است.

یدوکینول در بارداری و شیردهی
مصرف یدوکینول در بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

تداخل دارویی قرص یدوکینول ٢١٠ چیست؟

یدوکینول می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • داروهای تیروئید
  • وارفارین (و سایر داروهای ضد انعقاد)
  • سایر آمیب کش‌های روده‌ای
  • کلستیرامین
  • برخی ملین‌ها
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها

اطلاعات و اشکال دارویی یدوکینول ضد اسهال

برای شناختن سریع‌تر و راحت‌تر این دارو، به طور خلاصه اطلاعات دارویی یدوکینول را در جدولی مهیا کرده‌ایم:

اشکال دارویی عوارض تداخلات دارویی
قرص یدوکینول-عبیدی ۲۱۰ میلی گرم تهوع داروهای تیروئید
قرص یدوکینول پورسینا ۲۱۰ میلی گرم سردرد وارفارین (و سایر داروهای ضد انعقاد)
قرص یدوکینول-جالینوس ۲۱۰ میلی گرم استفراغ کلستیرامین
IODOQUINOL (DI-IODOHYDROXYQUINOLINE) 210MG TAB گرفتگی شکم برخی ملین‌ها
—– خارش یا راش پوستی برخی از آنتی بیوتیک‌ها
اطلاعات دارویی یدوکینول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از انواع مشکلات گوارشی اسهال و بدتر از آن اسهال خونی است. معمولا اسهال خونی در اثر ابتلا به آمیبیازیس ایجاد می‌شود. این عفونت انگلی و تک یاخته‌ای می‌تواند خطرناک باشد و باید سریعا درمان شود. اگر اسهال شما بیش از دو روز طول کشیده است، حتما از دکتر فوق تخصص داخلی، لیست پزشکان عمومی کشور یا فوق تخصص گوارش نوبت بگیرید. برای اینکار می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای دریافت راهنمایی لازم از هر یک از دکترهای فوق و اطلاع از نحوه صحیح مصرف و عوارض احتمالی یدوکینول، از مشاوره‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 114 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 27 نوامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.