مجله پزشکی اس اچ پلاستیک معرفی بهترین مسکن و دارو برای زونا و کاهش درد آن - اس اچ پلاستیک

آیا به دنبال بهترین مسکن و دارو برای زونا هستید؟ بیماری زونا به دلیل فعالسازی ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. زونا باعث ایجاد بثورات پوستی شده، این بثورات همراه با درد است. در این مقاله بهترین مسکن ها و داروها را برای تسکین درد زونا معرفی می‌کنیم.

برای مصرف هر دارو یا مسکنی حتما با متخصص عفونی مشورت کنید یا مشاوره دارویی دریافت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

بهترین مسکن و دارو برای زونا چیست؟

بیماری زونا چیست و چه علائمی دارد؟ علت این بیماری ویروس واریسلا زوستر است. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. پزشک با تجویز داروهای ضد ویروسی در کوتاه شدن مدت بیماری و کاهش علائم و درد به بیمار کمک می‌کند. داروهای ضد ویروسی یکی از درمان‌های موثر برای بیماری زونا است. چندین روش درمانی طبیعی برای کاهش درد و ناراحتی وجود دارد که با جزییات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع دارو های زونا

توجه داشته باشید که به محض دیدن علائم زونا حتما به پزشک مراجعه کنید. بعد از مدت سه روز از دیدن راش‌های پوستی، درمان‌های دارویی را شروع کنید. هرچه درمان زونا سریع‌تر آغاز شود درد را زودتر کاهش می‌دهد و بثورات پوستی زودتر ترمیم می‌شوند و همچنین لک‌های ایجاد شده از راش‌های پوستی زودتر درمان می‌شوند.

آیا به زونا مبتلا شدی؟

خارش پوست و درد اذیتت می‌کنه؟ مشاوره بگیر.

۱. داروهای ضد ویروسی

داروهای ضد ویروسی علائم را در بدن کاهش داده و سرعت ترمیم پوست و بدن را افزایش می‌دهند. این داروها در بیشتر مواقع باعث جلوگیری از عوارض احتمالی می‌شوند. مصرف یک دوره از این داروها معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید داروهای ضد ویروسی اگر سه روز بعد از ظاهر شدن راش‌های پوستی مصرف شوند دارای تاثیر بیشتری هستند.

درمان زونا با قرص آسیکلوویر

داروی آسیکلوویر متعلق به گروهی از داروها به نام ضد ویروس‌ها است که برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های ویروسی تجویز می‌شود. این دارو برای درمان زونا و درمان عفونت ناشی از واریسلا یا همان آبله مرغان نیز تجویز می‌شود.

درمان زونا با قرص والاسیکلوویر

داروی والاسیکلوویر نیز یکی از داروهای ضد ویروس است که برای درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط هرپس زوستر و هرپس سیمپلکس تجویز می‌شود. عامل بیماری زونا ویروس هرپس زوستر است. این ویروس همچنین باعث تبخال دستگاه تناسلی نیز می‌شود. والاسیکلوویر برای درمان و پیشگیری از وقایع بعدی عفونت‌ها کاربرد دارد.

۲. داروهای مسکن درد و آنتی هیستامین ها

برای التهاب دردهای پوستی می‌توان از داروهای بدون نسخه و موجود در داروخانه از جمله انواع مسکن‌های درد یا آنتی هیستامین‌ها استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن
  • آنتی هیستامین‌ها برای تسکین خارش از جمله دیفن هیدرامین
  • کورتیکواستروئیدها یا بی‌حس کننده‌های موضعی برای دردهای شدید
  • محصولات بی‌حس کننده مثل لیدوکائین

۳. داروی ضد خارش برای زونا

برای تسکین درد و خارش ایجاد شده توسط بثورات پوستی در بیماری زونا از ضد خارش‌ها مانند آنتی هیستامین‌ها از جمله سیتریزین و لوراتادین می‌توان استفاده کرد.

۴. داروهای ضد صرع

داروهای ضد صرع بعضی از مواقع توسط پزشکان برای کاهش دردهای عصبی تجویز می‌شوند. این داروها بعد از چند هفته تاثیر خود را نشان می‌دهند. از جمله رایج‌ترین داروهای ضد صرع که توسط پزشکان تجویز می‌شود عبارتند از:

  • گاباپنتین
  • پرگابالین

۵. قرص برای زونا

برای درمان زونا چند دسته قرص توسط پزشک تجویز می‌شود. قرص‌های ضد ویروس مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر تاثیر خوبی در روند درمان دارند. دوز و زمان مناسب مصرف این داروها بسته به شرایط بیمار توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود.

۶. پماد برای زونا

از جمله پمادهای تجویز شده توسط پزشک برای تسکین درد ناشی از زونا پمادهای ضد ویروسی آسیکلوویر و والاسیکلوویر است که سریع‌ترین تاثیر را برای کاهش درد و خارش دارد. پماد کالامین نیز معمولا تجویز می‌شود. همچنین از پمادهای ضدالتهابی مانند پماد هیدروکورتیزون نیز می‌توان برای درمان استفاده کرد. این پماد برای زونا باعث تسکین درد و کاهش التهابات پوستی می‌شود.

متن انگلیسی:
Calamine lotion. The CDC recommends applying calamine lotion to your rash to help manage shingles pain and itchiness
ترجمه متن:
لوسیون کالامین برای تسکین و مدیریت درد و خارش ناشی از بثورات پوستی مفید است.

CDC

مسکن و دارو برای زونا باعث کاهش درد می شوند.
داروهای ضد ویروسی علائم را در بدن کاهش داده و سرعت ترمیم پوست و بدن را افزایش می‌دهند.

پماد لیدوکائین برای زونا

این پماد با فلج کردن موقت احساس درد در ناحیه به وجود آمده را کم می‌کند و باعث کاهش درد می‌شود. لیدوکائین برای تسکین درد عصبی پس از زونا یا عفونت ویروس هرپس زوستر استفاده می‌شود.

۷. درمان گیاهی برای زونا (داروی عطاری برای زونا)

یکی از درمان‌های گیاهی برای زونا استفاده از کرم کپکس باریج است. از ماده‌ای به نام کپسایسین که از فلفل قرمز استخراج می‌شود تشکیل شده است. این ماده باعث احساس تندی در دهان بعد از خوردن فلفل می‌شود. کرم کپکس باریج دارای اثر بی حس کننده است و برای درمان انواع دردهای عصبی مانند بیماری زونا توصیه می‌شود.

برای آنکه حداکثر استفاده را از این پماد داشته باشید باید ۴ بار در روز و حداقل به مدت ۲ تا حداکثر ۸ هفته از این پماد گیاهی استفاده کنید. بعد از مصرف این دارو احساس سوزش خواهید کرد اما زود گذر است و به مرور زمان باعث درمان می‌شود. به خاطر داشته باشید که زمان استفاده از این پماد حتما دستکش بر دست داشته باشید.

یکی دیگر از راه‌های درمان و تسکین درد بثورات پوستی بیماری زونا حمام با جو دوسر است. یک فنجان از جو دوسر را در وان آب ریخته و در آن حمام می‌کنید. جو دوسر به دلیل طبع خنکی که دارد مسکنی برای درد ناشی از بثورات پوستی است.

آیا آنتی بیوتیک برای درمان زونا موثر است؟

در صورتی که بثورات پوستی ناشی از زونا دارای عفونت شدید شده باشند نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است در غیر این صورت برای تسکین درد و علائم بیماری زونا آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود؛ زیرا این بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک روی آن تاثیری ندارد.

مطلب پیشنهادی: آیا زونا خطرناک است؟

بهترین دارو برای بیماری زونا

هیچ داروی مشخصی برای درمان زونا وجود ندارد. دارو تنها درد و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد. یکی از بهترین درمان‌ها برای بیماری زونا آسیکلوویر به عنوان یک داروی ضد ویروس است. این دارو به صورت خوراکی، قرص یا کرم موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین والاسیکلوویر نیز برای درمان زونا مناسب است. این دارو به راحتی جذب بدن می‌شود و روند درمان را تسریع می‌بخشد.

مطلب پیشنهادی: آیا زونا و سرطان با هم مرتبط هستند؟

بهترین دارو برای زونا چیست؟ قبل از مصرف دارو با متخصص مشورت کن.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

برای درمان خانگی زونا باید به تغذیه توجه داشته باشید. غذاهای مخصوصی می‌توانند در درمان زونا مفید باشند و به بهبود بدن کمک کنند. رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به زونا با تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد اعصاب بدن، تسکین پوست ملتهب، سم زدایی از بدن و حمله به زنجیره‌های متفاوت ویروسی به بدن کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند.

انواع خوراکی‌های مناسب برای درمان زونا نمونه مواد غذایی
مواد مغذی حاوی مواد معدنی و پروتئینی ماست، سیب، گلابی، موز و آناناس
مواد سرشار از ویتامین سبزیجات با برگ‌های سبز مانند کاهو و مارچوبه
مواد خنک کننده بدن خاک شیر
مواد با خاصیت قلیایی تره فرنگی
مواد غذایی مناسب برای درمان زونا

متن انگلیسی:
Highly processed foods are often high in salt, added sugars, and omega 6 fatty acids that may trigger inflammation and weaken your immune system
ترجمه متن:
غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب سرشار از نمک، قندهای افزوده شده و اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که ممکن است باعث التهاب و تضعیف سیستم ایمنی شما شود.

Healthline

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

زمان مشاهده بثورات پوستی و علائم بیماری زونا به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص بر اساس شرایط بدنی هر فرد دارو و مسکن مورد نیاز را تجویز می‌کند. شاید بتوان بهترین مسکن و دارو برای زونا را داروی آسیکلوویر، والاسیکلوویر و داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن دانست.

برای مصرف هر مسکن یا دارویی برای زونا حتما با متخصص عفونی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر عفونی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 8 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.