مجله پزشکی اس اچ پلاستیک موثرترین دارو برای پانیک چیست؟ معرفی بهترین داروها - اس اچ پلاستیک

موثرترین دارو برای پانیک چیست؟ معرفی بهترین داروها

پزشک تاییدکننده:

دکتر شقایق بازرگان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

موثرترین دارو برای درمان حملات اضطراب و پانیک معمولاً داروهای ضد اضطراب از دسته بنزودیازپین‌ها و آنتی‌دپرسانت‌ها است. بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام (Xanax) و آتیوپام (Ativan) سریع‌تر عمل می‌کنند و معمولاً برای کنترل سریع حملات اضطراب و پانیک توصیه می‌شوند. همچنین، آنتی‌دپرسانت‌هایی مانند سرترالین (Zoloft) و پروکسیتین (Prozac) نیز می‌توانند در درمان پانیک و اضطراب مفید باشند، اما اثرات آنها برای رسیدن به نتیجه ممکن است چند هفته طول بکشد. همیشه قبل از استفاده از هر دارویی، مشاوره با پزشک متخصص امری ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

موثرترین دارو برای پانیک

فهرست مطالب

  • موثرترین دارو برای پانیک چیست؟
  • بهترین دارو برای درمان حملات پانیک
  • نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آیا موثرترین دارو برای پانیک را می‌شناسید؟ هر کدام از ما ممکن است در طول زندگی خود یک یا دو بار دچار حملات پانیک شده باشیم، اما هیچ مشکل به خصوصی بعد از آن برای ما ایجاد نشود. برای برخی از افراد این حملات با شدت و دفعات بیشتری اتفاق می‌افتد و می‌تواند مشکلاتی را برای آنها به دنبال داشته باشد. اصطلاحاً می‌گوییم که این گروه دچار اختلالات پانیک هستند. حملات پانیک در این افراد به صورت ناگهانی و با شدت‌های مختلف بروز می‌کند. این گروه به احتمال زیاد به دریافت درمان‌های مناسب نیاز دارند. پزشکان معمولا با کمک درمان‌های روان‌شناختی و دارویی بیماران مبتلا به اختلالات پانیک را درمان می‌کنند. اما اگر می‌خواهید بدانید که چه داروهایی عمدتاً برای حملات پانیک استفاده می‌شوند، در این مقاله با ما همراه باشید تا موثرترین دارو برای پانیک را معرفی کنیم. شما می‌توانید از مشاوره دارویی یا مشاوره با دکتر روانشناس در دکترتو استفاده کنید.

موثرترین دارو برای پانیک چیست؟

به صورت کلی برای این که یک دارو را برای درمان اختلال هراس موثر در نظر بگیریم، باید به چند فاکتور توجه کرد. اول از همه میزان اثرگذاری آن دارو در کنترل و مدیریت حملات است. علاوه بر این باید آن دارو کمترین میزان وابستگی و کمترین میزان عارضه جانبی را به همراه داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده سه کلاس دارویی بیشترین میزان اثربخشی را داشتند و می‌توان آنها را به‌عنوان موثرترین دارو برای پانیک در نظر گرفت. دسته اول این داروها، بنزودیازپین‌ها هستند.

بعد از آنها بالاترین رتبه بهترین دارو برای پانیک به داروهای ضدافسردگی تعلق دارد و در نهایت هم SSRIها به‌عنوان درمان‌های مناسب و موثر پانیک دسته‌بندی شده‌اند. نکته مهم در تجویز داروها و انتخاب موثرترین دارو برای پانیک تشخیص پزشک است. پزشک با دنبال کردن علائم بیمار، بهترین و موثرترین دارو برای پانیک را تجویز می‌کند.

از طرفی ممکن است برخی از افراد به یک سری داروها پاسخ ندهند یا اینکه مصرف این داروها مشکلات دیگری را در آنها به وجود آورد و به تعویض داروها نیاز است. در نتیجه برای انتخاب دارو برای پانیک پزشک مجموعه‌ای از عوامل را در نظر می‌گیرد و بر اساس شواهدی که مشاهده می‌کند، بهترین خط درمانی را برای بیماران در نظر می‌گیرد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

۱. داروهای ضد افسردگی برای اختلال پانیک

اولین دسته داروهایی که برای کنترل و درمان پانیک تجویز می‌شوند، داروهای ضدافسردگی هستند. این داروها به‌عنوان موثرترین دارو برای پانیک، به‌طورکلی اولین انتخاب برای جلوگیری از حملات پانیک بعدی محسوب می‌شوند. اکثر داروهای ضدافسردگی با تثبیت سطح سروتونین یا نوراپی‌نفرین کار می‌کنند. از جمله انواع دارو برای حمله پانیک در این دسته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دولوکستین (Cymbalta)
  • ترازودون (Desyrel)
  • میرتازاپین (رمرون)

البته علاوه بر این داروهای متفرقه که به عنوان داروی ضدافسردگی شناخته شده و برای درمان اختلال هراس نیز استفاده می‌شوند، داروهای دیگری به عنوان داروهای ضدافسردگی وجود دارند که به‌صورت ویژه از آنها به‌عنوان دارو برای پانیک استفاده می‌شود. این داروها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

متن انگلیسی:
Doctors generally treat panic attacks by setting people up with psychological therapy, medication, or both
ترجمه متن:
پزشکان معمولاً حملات پانیک را با قرار دادن افراد در موقعیت درمان روان‌شناختی، دارو یا هر دو درمان می‌کنند.

webmd

۲. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

یکی از موثرترین دسته داروهایی که برای کنترل حملات پانیک و هراس تجویز می‌شوند، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIها هستند. SSRI ها نوعی داروی ضدافسردگی هستند که برای درمان اضطراب و حملات پانیک نیز استفاده می‌شوند.

آنها سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. SSRI ها این کار را با مسدود کردن چرخه بازجذب طبیعی سروتونین در سلول‌های عصبی انجام می‌دهند و اجازه می‌دهند سروتونین بیشتری در مغز جریان یابد. سروتونین یک پیام‌رسان شیمیایی است که با تنظیم خلق‌وخو مرتبط است. تثبیت سطح سروتونین به کاهش اضطراب و وحشت کمک می‌کند.

این دسته از داروها به‌طورکلی بی‌خطر بوده و مصرف آنها با کمترین میزان عوارض جانبی جدی همراه است. داروهای ضدافسردگی SSRI معمولاً به عنوان اولین انتخاب از داروها برای درمان حملات پانیک توصیه می‌شوند. SSRI های تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان اختلال پانیک شامل فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا)، سیتالوپرام (سلکسا) و سرترالین (زولوفت) است. زولوفت موثرترین دارو برای اختلال هراس و پریشانی در بیماران است.

دچار حملات پانیک شدید شدی؟

برای تجویز دارو همین حالا مشاوره بگیر.

۳. مهارکننده های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین (SNRIs)

دسته بعدی موثرترین دارو برای پانیک، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین – نوراپی نفرین هستند. SNRI ها نوع دیگری از داروهای ضدافسردگی هستند. آنها از جذب سروتونین و نوراپی نفرین، یک پیام‌رسان شیمیایی که در پاسخ بدن به استرس نقش دارد، جلوگیری می‌کنند.

SNRI ها خطر عوارض جانبی کمی دارند. آنها از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده برای اختلال پانیک توصیه می‌شود. ونلافاکسین (Effexor) در حال حاضر تنها SNRI مورد تایید FDA به عنوان دارو برای اختلال هراس است.

۴. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)

TCA ها نسل قدیمی‌تری از داروهای ضدافسردگی هستند. اگرچه با اختراع SSRI ها کمتر رایج شده‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که آنها به همان اندازه در درمان اختلال پانیک موثر هستند و هنوز هم می‌توان آنها را به عنوان موثرترین دارو برای پانیک در نظر گرفت.

TCA ها با افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین و مسدود کردن استیل کولین، یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با علائم اضطراب، کار می‌کنند. برخی از TCA ها که معمولا برای درمان اختلال پانیک تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • دوکسپین (Adapin, Sinequan)
  • کلومیپرامین (آنافرانیل)
  • نورتریپتیلین (Pamelor)
  • آمی‌تریپتیلین (Elavil)
  • دزیپرامین (نورپرامین)
  • ایمی‌پرامین (توفرانیل)

۵. مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)

MAOIها اولین داروهای ضدافسردگی بودند. آنها با مسدود کردن مونوآمین اکسیداز، آنزیمی که در تجزیه سروتونین و نوراپی نفرین نقش دارد، کار می‌کنند. در نتیجه می‌توانند با تنظیم و کنترل سطح سروتونین خون، مشکلات خلق‌وخو را از بین ببرند و کمک کنند تا بیماران احساس بهتری داشته باشند.

مونوآمین اکسیداز همچنین دوپامین را هم تجزیه می‌کند. این در حالی است که وجود دوپامین می‌تواند عملکردهایی مانند سطح هیجان را در فرد کنترل کند. به این ترتیب ممکن است پزشک از این داروها نیز به‌عنوان دارو برای اختلال هراس کمک بگیرد.

MAOIها در درمان بیماری‌های مرتبط با اضطراب موثر هستند، اما در صورت مصرف در کنار غذاها و داروها، خطر عوارض جانبی جدی را به همراه دارند. در نتیجه، احتمال تجویز آنها به‌عنوان دارو برای اختلال هراس کمتر از SSRI ها، SNRI ها و TCA ها است. در مواردی که سایر داروهای ضدافسردگی بی‌اثر هستند، MAOIهای زیر ممکن است به عنوان موثرترین دارو برای پانیک تجویز شوند:

  • ایزوکاربوکسازید (مارپلان)
  • فنلزین (ناردیل)
  • ترانیل سیپرومین (Parnate)

دنبال بهترین داروی ضدافسردگی برای درمان پانیک می‌گردی؟ از پزشک نوبت بگیر.

۶. مسدود کننده های بتا

یکی دیگر از انواع موثرترین دارو برای پانیک، مسدودکننده‌های بتا هستند. بتا بلوکرها علائم فیزیکی مرتبط با حملات پانیک را درمان می‌کنند و به همان دلیل آنها را به عنوان دارو برای حمله پانیک تجویز می‌کنند. آنها با جلوگیری از رسیدن آدرنالین به گیرنده‌های بتا قلب و تندتر زدن قلب کار می‌کنند. این داروها همچنین به کاهش فشارخون کمک می‌کنند. نکته مهم این که مسدودکننده‌های بتا زمینه‌های روانی اختلال هراس را درمان نمی‌کنند.

بتابلاکرها به طور سنتی برای بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند. آنها برای درمان اختلال پانیک تایید نشده‌اند. با این حال، اگر پزشک فکر کند که برای شما بهترین دارو برای پانیک است، ممکن است بتابلاکرها را بدون تایید نیز تجویز کند.

برخی از بتا بلوکرهای رایج عبارتند از:

  • acebutolol (Sectral)
  • بیسوپرولول (زبتا)
  • کارودیلول (کورگ)
  • پروپرانولول (ایندرال)
  • آتنولول (تنورمین)
  • متوپرولول (لوپرسور)

۷. داروهای ضد اضطراب

داروهای ضداضطراب که گاهی اوقات به عنوان آرام‌بخش نیز شناخته می‌شوند، برای تسکین سریع و اثر آرام‌بخش توصیه می‌شوند. این داروها سیستم عصبی مرکزی را کند می‌کنند که می‌تواند به بیمارانی که دچار حملات پانیک شده‌اند، احساس آرامش بیشتری بدهد.

داروهای ضداضطراب با کمک به فردی که احساس ترس و اضطراب دارد و کاهش سطح اضطراب فرد، می‌تواند علائم اختلال هراس را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل هم آنها را به‌عنوان موثرترین دارو برای پانیک در نظر می‌گیرند. از طرفی داروهای ضداضطراب می‌توانند به‌صورت کاملاً سریع علائم پانیک را کنترل کرده و کاهش دهند. با این حال از آنجایی که این داروها آرام‌بخش هستند نباید بدون نظر پزشک آنها را مصرف کرد.

اصلی‌ترین داروهای ضد اضطرابی که به عنوان دارو برای حملات پانیک تجویز می‌شوند شامل بنزودیازپین‌ها هستند. داروهای دیگری هم برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند که می‌توان به ونلافاکسین و بوسپیرون اشاره کرد. این داروها با اثر آرام‌بخشی می‌توانند به کاهش سریع علائم هراس و ایجاد حالت آرامش بیشتر در فرد کمک کنند.

موثرترین دارو برای پانیک چیست؟
بنزودیازپین‌ها نیز در درمان اختلال هراس موثر هستند.

۸. بنزودیازپین ها

دسته دیگر موثرترین دارو برای پانیک، بنزودیازپین‌ها هستند. این داروها که در دسته آرام‌بخش‌های ضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی قرار دارند، برای درمان اختلال هراس مورد تایید FDA قرار گرفته‌اند. از جمله داروهای این دسته می‌توان به آلپرازولام یا همان زاناکس و کلونازپام یا کلونوپین اشاره کرد. لورازپام و دیازپام نیز از دیگر بنزودیازپین‌هایی هستند که می‌توان برای کنترل اختلال هراس آنها را تجویز کرد.

بنزودیازپین‌ها معمولاً فقط به صورت کوتاه مدت استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند عادت ‌ساز باشند و باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شوند. اگر با مصرف الکل یا مواد مخدر مشکل داشتید، این داروها انتخاب خوبی نیستند. افرادی که در گذشته اختلال مصرف مواد مخدر یا الکل داشته‌اند، به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی، باید قبل از شروع درمان با بنزودیازپین با متخصص خود صحبت کنند. آنها همچنین می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کنند.

متن انگلیسی:
While benzodiazepines are effective in treating symptoms of a panic attack, they’re generally not recommended for long-term use. They can lead to depression and drug dependency
ترجمه متن:
در حالی که بنزودیازپین‌ها در درمان علائم حمله پانیک موثر هستند، معمولاً برای استفاده طولانی‌مدت توصیه نمی‌شوند. آنها می‌توانند منجر به افسردگی و وابستگی به مواد مخدر شوند.

Healthline

بهترین دارو برای درمان حملات پانیک

در جدول زیر می‌توانید بهترین داروها برای حمله پانیک را مشاهده کنید.

دسته‌بندی دارویی نام داروها
داروهای ضدافسردگی دولوکستین ترازودون میرتازاپین (رمرون)
داروهای مهارکننده سروتونین سیتالوپرام (سلکسا) اسیتالوپرام (Lexapro) فلووکسامین (لووکس) پاروکستین (پاکسیل) فلوکستین (پروزاک) سرترالین (Zoloft)
داروهای مهارکننده سروتونین نوراپی نفرین ونلافاکسین
بنزودیازپین‌ها آلپرازولام، کلونازپام
داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای یا TCAs دوکسپین کلومیپرامین (آنافرانیل) نورتریپتیلین (Pamelor) آمی‌تریپتیلین (Elavil) دزیپرامین (نورپرامین) ایمی‌پرامین (توفرانیل)
مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز ایزوکاربوکسازید (مارپلان) فنلزین (ناردیل) ترانیل سیپرومین (Parnate)  
داروهای مسدودکننده بتا بیسوپرولول (زبتا) کارودیلول (کورگ) پروپرانولول (ایندرال) آتنولول (تنورمین) متوپرولول (لوپرسور)  
انواع دارو برای حملات پانیک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اختلال هراس یا حملات پانیک یک مسئله نسبتاً رایج است، اما این بدان معنا نیست که مقابله با آن آسان است. در واقع، اختلال پانیک بیشترین تعداد مراجعه پزشکی را در بین تمام اختلالات اضطرابی دیگر دارد. به طور معمول، افرادی که با اختلال پانیک زندگی می‌کنند، حملات پانیک غیرمنتظره و معمولی دارند و زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد حملات اضافی می‌کنند. خبر خوب این است که طیف گسترده‌ای از منابع برای درمان اختلال پانیک وجود دارد و می‌توان با کمک موثرترین دارو برای پانیک، مانع بروز حملات بعدی شد.

SSRIها و SNRI ها رایج‌ترین درمان‌های پزشکی تجویز شده برای اختلال پانیک هستند، اما داروهای دیگری نیز در دسترس‌اند که ممکن است پزشک آنها را تجویز کن. تغییرات سبک زندگی، مانند درمان، نیز می‌تواند مفید باشد. اگر فکر می‌کنید علائم حمله پانیک را تجربه کرده‌اید، در مورد گزینه‌های درمانی خود با پزشک صحبت کنید. حملات پانیک می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل درمان آن اهمیت زیادی دارد.

برای درمان این مشکل حتما با دکتر روانپزشک یا متخصص روانشناسی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از دکتر مشاوره دارویی آنلاین در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر روانپزشک آنلاین (دکتر اعصاب و روان آنلاین) و همچنین دکتر روانشناس آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند مواد مخدر خصوصاً ماری‌جوانا می‌تواند برای مشکلات پانیک موثر باشد. این در حالی است که این درمان‌ها قانونی نیستند و نه‌تنها تاثیری در درمان اختلالات پانیک ندارند، بلکه موجب اختلالات بیشتر سیستم عصبی فرد هم می‌شوند.

درمان‌های روان‌شناختی و کمک گرفتن از یک روان‌درمانگر به همراه انجام برخی ورزش‌های ریلکسی و یوگا می‌تواند به کنترل حملات پانیک کمک زیادی کند.

بسته به نوع دارو و دوز مصرفی دارد؛ اما در کل یکی از ویژگی‌های مهم موثرترین دارو برای پانیک اثرگذاری سریع آن است. برخی از داروها مانند ضد اضطراب‌ها در کنار سایر تکنیک‌ها می‌توانند در کمتر از یک دقیقه اثرگذاری خود را نشان دهند.

امتیاز شما به مقاله:

(۳٫۲از۵)

دسته بندی:

داروزندگی سالمسلامت روان
برچسب:

  • مقالات اعصاب و روان
  • مقالات داروهای اعصاب و روان
منبع:

  • mayoclinic
  • healthline
  • medicalnewstoday


فرزانه پاشایی
| ۲۷۰ مطلب

فرزانه هستم، ۳۰ ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن لغو پاسخ


به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 326 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 30 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.