مجله پزشکی اس اچ پلاستیک موپیروسین چیست؟ کاربرد و نحوه مصرف این دارو - اس اچ پلاستیک

موپیروسین یک آنتی‌بیوتیک توپیکال (موضعی) برای درمان عفونت‌های پوستی است که با اتصال به آنزیم بیوشناسیکتیل در باکتری‌ها، سبب اختلال در سنتز پروتئین‌ها و مهار رشد و تکثیر باکتری‌ها می‌شود. از طریق این مکانیسم عملکرد، موپیروسین به کنترل عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

اگر قصد دارید برای مشکلات پوستی از این دارو استفاده کنید، بهتر است پیش از مصرف با متخصص پوست و مو مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو نیز استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی هم وجود دارد.

موپیروسین چیست؟

موپیروسین (Mupirocin) داروی موضعی برای درمان انواع بیماری های پوستی ناشی از عفونت‌های پوستی و باکتریایی مانند عفونت‌های استافیلوکوکی (Staphylococcu) استفاده می‌شود. این دارو که جزء آنتی‌بیوتیک‌های موضعی است بیشتر به شکل کرم یا پماد عرضه شده و از رشد و تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. موپیروسین عمدتا جهت درمان عفونت‌های پوستی مانند زخم‌های عفونی، جراحی‌های کوچک، زگیل‌، آبله‌ و عفونت‌های جلدی مانند جرم‌های فولیکولیتی استفاده می‌شود.

اسامی رایج داروی موپیروسین:

  • پماد باکتروماد ۲٪ ۱۵ گرم
  • پماد موپیتاپ ۲% ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین-بهوزان ۲٪ ۱۵ گرم
  • پماد موپیکا ۲٪ ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین پارس دارو ۲٪ ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین-ناژو ۲% ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین دی.پی ۲٪ ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین گیلارانکو ۲% ۱۵ گرم
  • پماد موپیروسین داروپخش ۲٪ ۱۵ گرم

نحوه مصرف داروی موپیروسین

به طور معمول به صورت کرم یا پماد موضعی استفاده می‌شود. برای استفاده صحیح از این دارو، راهنمای زیر را دنبال کنید:

  • قبل از استفاده دست‌های خود را با آب و صابون بشوید و خشک کنید.
  • منطقه‌ای که نیاز به درمان دارد را با آب و صابون تمیز کرده و خشک کنید.
  • مقدار کافی از آن را روی ناحیه مبتلا به عفونت بمالید. (اگر به شکل پماد مصرف می‌کنید یک لایه نازک روی پوست بمالید).
  • با استفاده از انگشتان یا نوک یک نوار پلاستیکی تمیز، مواد را به طور یکنواخت روی پوست پخش کنید.
  • اجازه بدهید کرم یا پماد به طور طبیعی جذب پوست شود. نیازی به پوشاندن یا بانداژ کردن نیست.

دچار عفونت پوستی شدی؟

قبل از مصرف این پماد با متخصص مشورت کن.

موارد مصرف موپیروسین (پماد موپیروسین برای چیست؟)

این پماد نوعی آنتی‌بیوتیک موضعی برای درمان عفونت‌های پوستی باکتریایی است که از موارد مصرف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان زخم‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها مانند استافیلوکوکی یا استرپتوکوکی
  • جلوگیری از عفونت و بهبود زخم‌ها در جراحی‌های کوچک
  • آبله‌های پوستی که باعث عفونت شده‌اند.
  • برخی از عفونت‌های جلدی مانند جرم‌های فولیکولیتی، عفونت‌های زیرپوستی و عفونت‌های ناشی از باکتری
  • عفونت‌های بینی
  • عفونت‌ واژنی در ناحیه تناسلی زنان
  • عفونت زیربغل
  • پیشگیری از عفونت در مناطقی که در معرض عفونت قرار دارند مانند قبل و بعد عمل.

۱. پماد موپیروسین برای بخیه

یکی از کاربردهای این پماد برای درمان بخیه‌ها بعد از عمل جراحی است که به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک موضعی از عفونت باکتریایی بعد از عمل در محل بخیه‌ها پیشگیری می‌کند. به‌علاوه اینکه مصرف آن می‌تواند راه حلی برای کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش آن باشد. مصرف این پماد باعث تسریع فرایند التیام بخیه‌ها و بهبود زخم جراحی می‌شود.

۲. پماد موپیروسین برای بخیه زایمان طبیعی

این پماد بیشتر برای درمان بخیه‌های بعد جراحی در مناطق پوستی استفاده می‌شود و به طور معمول برای بخیه‌های زایمان طبیعی تجویز نمی‌گردد. در صورتی که پزشک آن را برای بخیه‌های زایمان طبیعی تجویز کرده باشد، احتمالا دلیل خاصی وجود دارد. در این صورت، مهم است برای مراقبت های بعد از زایمان طبیعی دستورات پزشک را رعایت کنید تا توصیه‌ها و دستورات مربوط به درمان بخیه‌های زایمان طبیعی را به شما بدهد.

۳. پماد موپیروسین برای جوش

کاربرد اصلی این پماد درمان عفونت‌های پوستی است و ممکن است در برخی موارد برای درمان جوش‌ها نیز تجویز شود. این پماد دارای خاصیت ضدباکتری قوی است و می‌تواند در کنترل عفونت‌های باکتریایی عامل جوش موثر باشد. اگر علت جوش های ریز صورت عفونت باکتریایی باشد، این پماد کاربرد دارد. البته شایان ذکر است که برای درمان جوش‌های معمولی و آکنه معمولی توصیه نمی‌شود.

برای کنترل و درمان جوش‌ها و آکنه، از محصولات دارویی خاص مانند کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده می‌شود که به طور خاص برای درمان این مشکلات پوستی طراحی شده‌اند.

این پماد باید به صورت موضعی استفاده شود.
موپیروسین به طور معمول به صورت کرم یا پماد موضعی استفاده می‌شود.

۴. موپیروسین برای زخم

این پماد آنتی‌بیوتیکی حاوی مواد موثر علیه باکتری‌ها است که برای درمان زخم‌ها تجویز شده، عفونت‌های باکتریایی را کنترل کرده و فرآیند التیام زخم را تسریع می‌کند. پزشک بسته به نوع زخم و وضعیت آن، این پماد را تجویز می‌کند به‌خصوص برای زخم‌های عمیق، عفونی و زخم‌هایی که خطر عفونت دارند.

۵. پماد موپیروسین برای ختنه

یکی دیگر از کاربردهای مهم این پماد استفاده از آن برای کودکان به‌خصوص بعد از ختنه است که باعث بهبود زخم شده و از ایجاد و پیشروی عفونت باکتریایی جلوگیری می‌کند (دلیل ختنه پسران چیست؟).

۶. پماد موپیروسین برای زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا عفونت قارچی تناسلی عبارت است از عفونت قارچی در مناطق تناسلی که باعث خارش، قرمزی، سوزش و ترشحات غیرطبیعی در این قسمت می‌شود. برای درمان زگیل‌ تناسلی، از ضدقارچ‌های موضعی استفاده می‌شود. پماد موپیروسین نیز ضدباکتری قوی است و در بعضی موارد برای کنترل عفونت‌های باکتریایی مرتبط با زگیل‌های تناسلی مفید خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود، حتما با پزشک مشورت کنید.

۷. پماد موپیروسین برای تبخال تناسلی

این پماد را می‌توانید برای درمان تبخال تناسلی و حتی تبخال لب هم استفاده کنید. البته دوز مصرفی آن باید بسته به شدت وخامت تبخال توسط پزشک مشخص می‌شود.

۸. موپیروسین در رینو پلاستی

این پماد، آنتی‌بیوتیکی از خانواده سفالوسپورین‌ها است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. در جراحی بینی هم قبل و بعد عمل برای جلوگیری از عفونت و کنترل عوارض مربوط به جراحی، پزشک معالج ممکن است موپیروسین یا دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند. بیمار باید قبل از عمل جراحی بینی روزی سه بار از این پماد داخل بینی استفاده کند و بعد از عمل هم تا ۷ روز باید این کار ادامه پیدا کند. 

‏۹. پماد موپیروسین برای سوختگی

این پماد یک آنتی‌بیوتیک است که در برخی موارد برای درمان برخی درجات سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما معمولا استفاده از پماد‌های ضد سوختگی دیگری مانند پماد‌های موضعی ضد التهاب و آبرسان استاندارد بیشتر توصیه می‌شود. به‌خصوص که توصیه می‌شود از مصرف مستقیم موپیروسین روی زخم‌های باز، بریدگی، خراش یا سوختگی پرهیز کنید چرا که باعث تشدید التهاب می‌شود.

آنتی‌بیوتیکی از خانواده سفالوسپورین‌ها است.
این پماد آنتی‌بیوتیکی از خانواده سفالوسپورین‌ها است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.

۱۰. پماد موپیروسین برای زخم بستر

در صورتی که زخم بستر یک عفونت باکتریایی باشد، ممکن است پزشک این پماد را به عنوان گزینه درمانی مدنظر قرار دهد. زخم بستر نوعی زخم ناشی از فشار طولانی مدت و عدم جریان خون مناسب در ناحیه زیرینه پوست است که علاوه بر فشار مستقیم، ممکن است با عفونت باکتریایی همراه باشد. در این موارد، استفاده از یک آنتی‌بیوتیک موضعی مانند موپیروسین می‌تواند به کنترل عفونت و بهبودی زخم کمک کند.

برای بهترین و سریعترین درمان زخم بستر حتما با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه دارویی را مصرف نکنید.

‏۱۱. پماد موپیروسین برای جوش داخل بینی

در صورتی که جوش داخل بینی ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک این پماد را به عنوان گزینه درمانی تجویز می‌کند. علاوه بر عفونت، عوامل دیگری مانند ترشح غیرطبیعی چربی، التهاب و تحریک پوست هم ممکن است باعث ایجاد جوش داخل بینی شوند. در این موارد، استفاده از پماد موپیروسین ممکن است برای کنترل عفونت و بهبودی جوش داخل بینی موثر باشد.

۱۲. پماد موپیروسین برای عفونت سوراخ گوش

اگر عفونت سوراخ گوش ناشی از عفونت باکتریایی باشد، این پماد می‌تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. برای کنترل عفونت و تسریع روند بهبودی بعد از سوراخ کردن گوش می‌توان از این پماد کمک گرفت.

۱۳. پماد موپیروسین برای پیرسینگ

در صورت عدم رعایت بهداشت حین پیرسینگ ممکن است عفونت ایجاد شود. اگر عفونت باکتریایی باشد پزشک برای کنترل و پیشگیری از تکثیر آلودگی مصرف پماد موپیروسین را تجویز می‌کند.

۱۴. پماد موپیروسین برای زرد زخم

زرد زخم چیست؟ زرد زخم ممکن است نشانگر عفونت باکتریایی در ناحیه زخم باشد. در چنین مواردی، استفاده از پماد موپیروسین می‌تواند به کنترل عفونت و بهبودی زرد زخم کمک کند. یعنی اگر زرد زخم به‌خاطر عفونت باکتریایی ایجاد شده باشد می‌توان روی این دارو به عنوان راهکار درمانی حساب کرد.

۱۵. پماد موپیروسین برای نوزاد

در برخی از شرایط و با بروز عفونت‌های باکتریایی، پزشک، استفاده از دارو یا همان پماد موپیروسین را برای نوزادان تجویز می‌کند. با این حال به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این دارو برای نوزاد خود استفاده نکنید.

متن انگلیسی:
Do not use mupirocin topical on a child without medical advice. The cream should not be used on a child younger than 3 months old. The ointment may be used on a child as young as 2 months old. It is not known whether this medicine will harm an unborn baby
ترجمه متن:
بدون توصیه پزشک از موپیروسین موضعی برای کودک استفاده نکنید. این کرم نباید برای نوزاد کمتر از ۳ ماه استفاده شود. گاهی ممکن است پماد برای نوزاد ۲ ماهه استفاده شود. مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر.

drugs

پماد موپیروسین برای لک صورت استفاده می شود؟

لک‌های صورت ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله افزایش پیگمانتاسیون (تولید بیش از حد ماده رنگی در پوست)، آکنه، لک‌های خورشیدی، مکانیکی و غیره ایجاد شوند. برای درمان لک‌های صورت، روش‌های متنوعی از جمله استفاده از کرم، ژل‌، سرم‌، لیزر، پیلینگ یا ماسک‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این پماد گزینه مناسبی برای لک صورت نیست.

عوارض این دارو معمولا خفیف است.
استفاده از پماد موپیروسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند که معمولا نادر و خفیف هستند.

پماد موپیروسین برای عفونت ناخن کاربرد دارد؟

عفونت ناخن معمولا در اطراف ناخن‌ها رخ می‌دهد و شامل تورم، قرمزی، درد و ترشح مایع می‌شود. برای درمان عفونت ناخن، از روش‌های دیگری مانند محلول‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های دستی، قرص‌های خوراکی و در برخی موارد جراحی استفاده می‌شود و این پماد چندان گزینه مناسبی برای عفونت ناخن نیست.

پماد موپیروسین برای عفونت واژن استفاده میشود؟

درست است که این پماد برای درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود، اما بیشتر پزشکان آن را گزینه مناسبی برای عفونت واژن نمی‌دانند و برای درمان این مشکل بیشتر آنتی بیوتیک‌های خاص و کرم ضدقارچ تجویز می‌کنند. بهتر است برای درمان عفونت واژن حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه این پماد داخل واژن خودداری نمایید.

پماد موپیروسین برای قارچ پوستی استفاده میشود؟

این دارو آنتی‌بیوتیکی از خانواده سفالوسپورین‌ها است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود نه درمان قارچ پوستی. برای درمان عفونت‌های قارچی پوستی، داروهای ضدقارچ مانند کرم‌، پماد، یا قرص‌های حاوی موادی مانند کلوتریمازول، میکونازول، تربینافین و ایتراکونازول تجویز می‌شوند تا قارچ‌های موجود در پوست را کنترل کند.

دوز مصرفی موپیروسین

دوز مصرفی این پماد برای هر فرد و شرایط درمانی متفاوت است و باید توسط پزشک تجویز شود. پزشک با توجه به وضعیت فرد، نوع عفونت، سن، وزن، و عوامل دیگر، دوز مناسب را تعیین خواهد کرد.

پماد موپیروسین ۲ درصد (پماد موپیروسین ۲ درصد) برای چیست؟

پماد موپیروسین ۲ درصد حاوی ماده موپیروسین به غلظت ۲ درصد است که برای درمان عفونت‌های پوستی باکتریایی مانند زخم‌های عفونی، جراحی‌، سوختگی‌، ترک‌های پوستی و عفونت‌های مرتبط با پوست توصیه می‌شود. این پماد با کنترل و کاهش رشد باکتری‌ها باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

عوارض پماد موپیروسین

استفاده از پماد موپیروسین ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند که معمولا نادر و خفیف هستند، اما در صورت بروز هرگونه علامت ناخواسته یا عارضه، به پزشک اطلاع دهید. برخی از عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • حساسیت پوستی شامل قرمزی، خارش، تورم و اگزما (تحریک پوستی)
  • تحریک موضعی و سوزش
  • تغییرات پوستی مانند خشکی، ترشح چربی بیش از حد، ترک‌های پوستی و تغییر رنگ پوست
  • عفونت ثانویه در صورت استفاده طولانی مدت
  • عوارض سیستمیک مانند تهوع، استفراغ، اسهال، آنفلاماسیون و تغییرات در عملکرد کبد

می‌خوای برای عفونت پوست از این پماد استفاده کنی؟ برای جلوگیری از عوارض مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف موپیروسین

قبل از استفاده از موپیروسین، مهم است که با پزشک مشورت کنید و راهنمایی‌های او درباره موارد احتیاط و منع مصرف را رعایت کنید. برخی از موارد احتیاط و منع مصرف موپیروسین عبارتند از:

  • سابقه حساسیت به آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین
  • حساسیت به پنی‌سیلین
  • مشکلات کلیه و کبد
  • بارداری و شیردهی
  • عوارض حساسیت مانند خارش شدید، تورم صورت و لب‌ها، تنگی نفس و سرگیجه

تداخلات دارویی پماد موپیروسین

در برخی موارد مصرف همزمان این دارو با سایر داروها ممکن است تداخلات دارویی ایجاد کند. از داروهایی که نباید همزمان با این پماد مصرف شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای مدر
  • داروهای ضدتشنج مانند فنیتوئین
  • داروهای دیابت مانند اینسولین و سولفونیل‌یورها

اطلاعات دارویی موپیروسین

در جدول زیر اسامی دارویی رایج، عوارض احتمالی و تداخلات دارویی موپیروسین را آورده‌ایم:

اسامی رایج دارو عوارض جانبی تداخلات دارویی
پماد موپیروسین پارس دارو ۲٪ ۱۵ گرم حساسیت پوستی وارفارین
پماد موپیروسین-بهوزان ۲% ۱۵ گرم خشکی پوست فنیتوئین  
پماد باکتروماد ۲ در صد ۱۵ گرم ترشح چربی بیش از حد اینسولین
پماد موپیکا ۲ در صد ۱۵ گرم ترک‌های پوستی و تغییر رنگ پوست سولفونیل‌یورها
پماد موپیروسین-ناژو ۲% ۱۵ گرم عفونت ثانویه دیورتیک‌ها (مدرها)
پماد موضعی آفیروسین ۲٪ ۱۵ گرم تهوع و استفراغ داروهای ضدتشنج
پماد موپیروسین داروپخش ۲% ۱۵ گرم اسهال
پماد موپیتاپ ۲٪ ۱۵ گرم آنفلاماسیون
پماد موپیروسین گیلارانکو ۲% ۱۵ گرم   تغییرات در عملکرد کبد  
اطلاعات دارویی موپیروسین

مکانیسم عملکرد داروی موپیروسین

مکانیسم عملکرد موپیروسین به این شکل است که به طور انتخابی به آنزیم‌های بیوشناسیکتیل در باکتری‌ها متصل می‌شود. آنزیمی که در فرآیند سنتز پروتئین‌ها در باکتری‌ها نقش دارد. با متصل شدن موپیروسین به آنزیم بیوشناسیکتیل، ترکیباتی تشکیل شده که باعث اختلال در سنتز پروتئین‌ها و مهار رشد و تکثیر باکتری‌ها می‌شود. این عملکرد باعث می‌شود که باکتری‌ها قادر به تولید پروتئین‌های ضروری برای بقا و تکثیر خود نباشند و در نتیجه عفونت‌های پوستی ایجاد شده توسط این باکتری‌ها کنترل می‌گردند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

موپیروسین نوعی آنتی‌بیوتیک توپیکال (موضعی) جهت درمان عفونت‌های پوستی است که با اختلال در سنتز پروتئین‌ها و مهار رشد و تکثیر باکتری‌ها عفونت پوستی را کنترل می‌کند. معمولا موپیروسین به صورت پماد موضعی روی نواحی مبتلا به عفونت پوستی، عفونت‌های جلدی، زخم‌ها، ترک‌های پوستی و عفونت‌های ناشی از جراحی استفاده می‌شود.

با استفاده صحیح می‌توان علائم عفونت را کاهش داد و بهبودی را تسریع کرد. حین استفاده ممکن است برخی تداخلات دارویی و عوارض جانبی وجود داشته باشد. بنابراین، قبل از استفاده از این دارو و همچنین هرگونه تغییر در درمان خود، بهتر است با دکتر پوست و مو مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 70 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 31 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.