مجله پزشکی اس اچ پلاستیک پماد کالامین چیست و چه کاربردی دارد؟ - اس اچ پلاستیک

پماد کالامین چیست و چه کاربردی دارد؟

۰

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کالامین یک داروی بدون نسخه (OTC) است که تاثیر بسزایی در کاهش خارش پوست دارد. از کالامین برای تسکین خارش، درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند نیش حشرات، آبله‌مرغان و پیچک سمی استفاده می‌شود. این دارو را باید فقط به‌صورت موضعی مصرف کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پماد کالامین

فهرست مطالب

  • پماد کالامین چیست؟
  • نحوه مصرف پماد کالامین
  • موارد مصرف کرم کالامین (پماد کالامین برای چیست؟)
  • عوارض جانبی پماد کالامین
  • موارد احتیاط و منع مصرف کالامین
  • تداخلات دارویی پماد کالامین
  • اطلاعات دارویی کالامین
  • نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پماد کالامین جزء داروهای بدون نسخه است. داروهای بدون نسخه چه به صورت قرص و شربت و چه به‌صورت پماد و کرم برای مصارف مختلفی در دسترس‌اند تا بتوان در شرایط ضروری، خصوصاً زمانی که به پزشک دسترسی نداریم با تهیه آنها از بیشتر شدن بیماری و مشکلات مختلف جلوگیری کنیم. با این حال حتی برای استفاده از این داروها نیز باید با نحوه استفاده، موارد مصرف و از همه مهم‌تر عوارض و موارد احتیاط استفاده از دارو آشنا بود.

یکی از داروهایی که کاربردهای زیادی دارد و در موارد مختلفی از آن به‌وفور استفاده می‌شود، پماد کالامین است. در این مقاله با این دارو و شرایط استفاده آن بیشتر آشنا می‌شویم.

قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

پماد کالامین چیست؟

پماد یا لوسیون کالامین یک داروی بدون نسخه (OTC) است که می‌توانید از آن برای درمان خارش خفیف استفاده کنید. این پماد صورتی رنگ که به‌صورت موضعی مصرف می‌شود می‌تواند به تسکین خارش، درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند نیش حشرات، آبله‌مرغان و پیچک سمی کمک کند. شما همچنین می‌توانید از این دارو برای خشک کردن تحریکات پوستی و محافظت از پوست خود استفاده کنید.

اسامی رایج کرم کالامین:

  • کرم کالامکس ۸٪
  • کرم موضعی کالامین-عماد ۸٪ ۳۰ گرم
  • کرم کالامین-سبحان ۸٪ ۳۰ گرم
  • لوسیون کالامین-الحاوی ۸%
  • لوسیون کالامین-بهوزان ۸%
  • کرم موضعی کالامین-بهوزان ۸٪ ۳۰ گرم
  • کرم موضعی کالامین تولید دارو ۸% ۳۰ گرم
  • کرم کالامین-مدیفارم ۸٪ ۳۰ گرم
  • کرم کالامین-ناژو ۸% ۳۰ گرم
  • لوسیون کالامین ناژو ۸٪ ۶۰ میلی لیتر

نحوه مصرف پماد کالامین

کالامین فقط برای استفاده خارجی است و باید از آن به‌صورت موضعی روی محل مورد نظر استفاده کرد. مصرف خوراکی آن یا برخورد تصادفی دارو با چشم‌ها یا غشاهای مخاطی مانند داخل دهان، بینی یا اندام‌های تناسلی می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد.

برای مصرف صحیح دارو بهتر است ابتدا دست‌ها را شست و اطراف محل مورد نظر را تمیز کرد. سپس مقداری از کالامین را روی دست یا روی یک پنبه تمیز زد و به‌آرامی روی محل آسیب‌دیده مالید. اجازه دهید پماد روی پوست خشک شود. دوز مصرفی نیز باید بر اساس شرایط بیمار، شدت آسیب و نظر پزشک معالج تعیین شود.

چند بار در روز باید از کالامین استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

مصرف کالامین ۸ درصد

یکی از دوزهای معمول کالامین، کالامین ۸ درصد است که می‌توان از آن به‌صورت موضعی برای درمان التهابات پوستی مانند آبله‌مرغان استفاده کرد. کافی است مقدار کافی از پماد را روی محل موردنظر زد و آن را به‌آرامی مالش داد تا جذب شود.

موارد مصرف کرم کالامین (پماد کالامین برای چیست؟)

در کل کالامین یک داروی تسکین‌دهنده خارش و تحریکات پوستی است و می‌تواند با اثر خنک‌کنندگی که به پوست می‌دهد، خارش ناشی از عوامل محرکی مانند گیاهان سمی را کاهش دهد. علاوه بر تسکین خارش می‌تواند درد و ناراحتی را هم کم کند.

در مواردی که تحریکات پوستی همراه با تراوشات آزاردهنده وجود دارد، مانند آبله‌مرغان یا نیش حشرات، پماد کالامین می‌تواند به خشک کردن دانه‌ها و تاول‌ها و درمان سریع‌تر آنها کمک کرده و از همه مهم‌تر درد و خارش را تسکین دهد. خصوصاً در مواردی که باید از خاراندن تاول‌ها پرهیز کرد، کالامین می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از خارش داشته باشد. در کل موارد مصرف کالامین شامل گزینه‌های زیر است:

  • گیاهان سمی
  • نیش حشرات
  • آبله‌مرغان
  • زونا
  • گال
  • سوختگی‌های جزئی

۱. پماد کالامین برای عرق سوز شدن

اسم پماد عرق سوز چیست؟ می‌توان در مواردی از پماد کالامین برای تسکین عرق سوز شدن و کاهش التهاب ناشی از عرق سوز شدن کمک گرفت. انواع بثورات حرارتی در ناحیه زیر بغل یا کشاله ران را هم می‌توان با کمک کالامین تسکین داد.

۲. کالامین برای جوش

چگونه جوش های صورت را از بین ببریم؟ یکی دیگر از موارد کاربرد کالامین، استفاده از آن برای درمان بثورات پوستی از جمله جوش‌های عفونی یا جوش‌هایی است که بعد از عرق کردن در منافذ پوستی ایجاد می‌شوند. علاوه بر این می‌توان از این پماد برای درمان انواع آکنه‌ها هم استفاده کرد. البته اگرچه این پماد به درمان آکنه‌ها کمک نمی‌کند، اما ممکن است به خشک شدن جوش‌ها کمک کند.

متن انگلیسی:
You may be able to use calamine lotion for acne
ترجمه متن:
ممکن است بتوانید از پماد کالامین برای آکنه استفاده کنید.

my.clevelandclinic

۳. پماد کالامین برای لک صورت

می‌توان از پماد کالامین روی پوست صورت برای درمان لکه‌های پوستی استفاده کرد. اکسید روی موجود در این پماد می‌تواند در کنار اثر ضدالتهابی که دارد به روشن شدن پوست و از بین رفتن لکه‌ها کمک کند. با این حال به دلیل اثر خشک‌کنندگی این پماد باید در مصرف آن احتیاط کرد.

۴. کالامین برای اگزما

اگزما به‌عنوان یک بیماری پوستی می‌تواند گزینه دیگری باشد که از کالامین برای درمان آن استفاده می‌شود. در واقع با کمک کالامین دی می‌توان التهاب، درد، خارش و ناراحتی ناشی از اگزماهای پوستی را کاهش داد و از شدت یافتن علائم جلوگیری کرد (اگزمای پوستی چیست؟).

پماد کالامین برای آبله‌مرغان استفاده می شود.
کالامین به‌شدت خارش ناشی از آبله مرغان را کاهش می‌دهد.

۵. پماد کالامین برای آبله مرغان

یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از کالامین در درمان آبله‌مرغان است. با توجه به منبع مورداعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، لوسیون کالامین می‌تواند به تسکین علائم آبله مرغان و جلوگیری از عفونت‌های پوستی کمک کند. برای کمک به تسکین خارش آبله‌مرغان، CDC توصیه می‌کند که یک حمام خنک با جوش شیرین یا بلغور جو دوسر کلوئیدی اضافه کرده و سپس از این پماد ضد خارش ابله مرغان استفاده کنید.

۶. درمان زونا با کالامین

پماد برای زونا معمولا تجویز می‌شود. داروهای ضدویروسی مانند آسیکلوویر و فامسیکلوویر می‌توانند به کوتاه کردن طول و شدت زونا کمک کنند. استفاده از لوسیون یا پماد کالامین و سایر اقدامات مراقبتی می‌تواند به کاهش درد و خارش در طول بیماری کمک زیادی کند.

۷. پماد کالامین برای سوختگی (آیا پماد کالامین برای سوختگی خوب است؟)

یکی دیگر از زمینه‌های استفاده از کالامین دی، کاربرد آن در درمان برخی از درجات سوختگی جزئی پوست است. کالامین ممکن است برای بسیاری از تحریکات پوستی، از جمله سوختگی‌های جزئی، اثر تسکین موضعی داشته باشد.

۸. پماد کالامین برای خارش واژن (کالامین برای واژن و پماد کالامین برای ناحیه تناسلی)

برای خارش واژن چی خوبه؟ پماد کالامین می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای کاهش خارش، سوزش و التهابات ناحیه واژن باشد. البته در صورتی که خارش واژن به دلیل آلرژی، عرق‌سوز شدن یا اگزماست می‌توان از کالامین به‌صورت موضعی و برای استعمال خارجی استفاده کرد تا خارش و التهاب واژن بهبود یابد.

در صورت عفونت واژن، کالامین گزینه درمانی نیست. برخی از علائم و ناراحتی‌های قارچ‌های پوستی در ناحیه واژن که ناشی از تعریق بیش از حد یا رطوبت بالا هستند را نیز می‌توان با کمک این پماد کنترل کرد.

۹. پماد کالامین برای نیش حشرات

کالامین همچنین می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش خارش، درد و ناراحتی ناشی از نیش حشرات باشد. می‌توان روزانه چندین بار از کالامین روی ناحیه موردنظر استفاده کرد تا زمانی که علائم نیش حشرات از بین برود. خصوصاً نیش حشراتی مانند چیگر را می‌توان با کمک کالامین درمان کرد.

۱۰. کالامین برای قارچ پوستی

کالامین یک درمان انتخابی برای قارچ‌های پوستی نیست، اما می‌تواند یک درمان مکمل در کنار قرص ضد قارچ پوستی قوی باشد. این پماد در واقع برای کنترل التهاب، خارش و ناراحتی‌های ناشی از قارچ‌های پوستی که ممکن است در سراسر بدن گسترش یابد، استفاده می‌شود. کالامین دی گزینه انتخابی در این زمینه است که می‌تواند تاثیرات التهابی را به میزان زیادی کاهش دهد.

۱۱. پماد ضد خارش کالامین (پماد کالامین برای خارش پوست)

خارش‌های پوستی ناشی از آلرژی و کهیر را می‌توان با کمک پماد کالامین تسکین داد. این پماد موضعی یک درمان موثر و ایمن برای کنترل خارش و ناراحتی ناشی از خارش‌های پوستی است و اکثر تحریکات پوستی را می‌توان به کمک این پماد کنترل و درمان کرد.

علاوه بر این به‌صورت ویژه از کالامین برای درمان خارش شناگر استفاده می‌شود. شنا کردن در آب‌های آلوده به انگل‌های خاصی می‌تواند منجر به جوش‌های پوستی به نام خارش شناگر شود که در صورت خراشیدن و خارش این جوش‌ها خطر عفونت وجود دارد. کالامین یک داروی انتخابی برای کاهش خارش پوستی در این مورد است.

مورد مهم بعدی خارش‌های پوستی ناشی از تماس با گیاهان سمی مانند پیچک یا بلوط سمی است. کالامین یا کالامین دی می‌تواند با کاهش التهابات، به تسکین خارش و ترشحات پوستی ناشی از این گیاهان کمک زیادی کند.

مطلب پیشنهادی: علت خارش بدن چیست و درمانش چیست؟

متن انگلیسی:
The Food and Drug Administration (FDA)Trusted Source recommends applying topical OTC medications, such as calamine, to relieve itching caused by poisonous plants such as poison ivy, poison sumac, and poison oak
ترجمه متن:
سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از داروهای موضعی OTC مانند کالامین را برای تسکین خارش ناشی از گیاهان سمی مانند پیچک سمی، سماق سمی و بلوط سمی توصیه می‌کند.

Healthline

۱۲. کالامین برای نوزاد

یکی از پمادهای بدون نسخه‌ای که برای نوزاد می‌توان از آن استفاده کرد، پماد کالامین است. کالامین دی می‌تواند در نوزادان برای درمان اثر سوختگی جزئی، نیش حشرات یا اگزما استفاده شود. خصوصاً در مواردی که پای نوزاد ملتهب شده یا در اثر جای پوشک سوختگی یا سوزش ایجاد می‌شود می‌توان از این پماد استفاده کرد.

دوز مصرفی کالامین با توجه به مقدار آسیب پوستی تعیین میشود.
حجم پمادی که باید روی پوست زده شود بسته به سن بیمار و شدت بیماری متفاوت است.

دوز مصرفی کرم کالامین

دوز مصرفی بسته به بیمار، سن و شرایطی که دارد و از همه مهم‌تر شدت التهابات و خارش پوستی متفاوت است. بااین‌حال کالامین ۸ درصد را می‌توان برای مشکلات خفیف و جزئی پوست بدون نسخه مصرف کرد. برای مصرف دوزهای بالاتر باید حتماً با پزشک مشورت کرد.

پماد کالامین ۸ درصد

کالامین در دوزهای مختلف و با درصدهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها پماد کالامین ۸ درصد است. این پمادها که به‌صورت تیوب‌های ۳۰ میلی‌گرمی موجودند، از جمله داروهای بدون نسخه‌ای هستند که می‌توان آنها را بدون نسخه پزشک نیز خریداری کرد. نوع ۸ درصد این دارو برای استفاده معمول عمومی مجاز است و معمولاً خطری ندارد.

عوارض جانبی پماد کالامین

اکثر افرادی که از لوسیون کالامین استفاده می‌کنند هیچ عارضه جانبی ندارند. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • خارش
  • کهیر و تورم، به‌ویژه در صورت، دهان، زبان و گلو
  • سفتی در قفسه سینه یا گلو
  • پوست قرمز و متورم
  • تاول یا لایه‌برداری پوست
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در بلع، صحبت‌کردن یا تنفس
  • خس‌خس سینه
  • گرفتگی صدا
  • تب

بعد از مصرف کالامین، دچار خارش شدی؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف کالامین

به‌صورت کلی پماد کالامین (خصوصاً کالامین ۸ درصد) جزء داروهای بدون نسخه ایمن و بی‌ضرر است که می‌توان از آن برای درمان اکثر تحریکات پوستی کمک گرفت. با این حال در صورت سابقه آلرژی در زمان استفاده از کالامین یا داروهای پوستی مشابه باید در خصوص مصرف این پماد محتاط بود و با پزشک مشورت کرد.

مواد غیرفعال موجود در کالامین دی می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در برخی از افراد شود. علاوه بر این در صورت وجود هر نوع عفونت پوستی باکتریایی یا ویروسی بهتر است قبل از استفاده کردن از کالامین با پزشک مشورت کرد. سالمندان نیز نباید بدون اجازه پزشک از کالامین استفاده کنند.

مصرف پماد کالامین در بارداری

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، قبل از استفاده از لوسیون کالامین با پزشک خود صحبت کنید. محققان هنوز نمی‌دانند که آیا این دارو را از طریق جفت یا شیر مادر (شیر سینه) به نوزاد منتقل می‌شود یا خیر.

تداخلات دارویی پماد کالامین

هنوز تداخلات دارویی دقیقی برای کالامین تایید نشده است. با این حال بهتر است قبل از مصرف درصورتی‌که از سایر داروها و کرم‌های بدون نسخه موضعی استفاده می‌کنید یا در صورت مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک یا داروساز در خصوص مصرف کالامین مشورت کنید.

اطلاعات دارویی کالامین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی کرم کالامین را مشاهده کنید.

اسامی رایج دارو عوارض جانبی تداخلات دارویی
کرم کالامکس ۸٪ تنگی نفس ندارد.
کرم موضعی کالامین-عماد ۸٪ ۳۰ گرم کهیر
کرم کالامین-سبحان ۸٪ ۳۰ گرم تاول
لوسیون کالامین-الحاوی ۸% خارش
لوسیون کالامین-بهوزان ۸% سوزش
کرم موضعی کالامین-بهوزان ۸٪ ۳۰ گرم سرگیجه
کرم موضعی کالامین تولید دارو ۸% ۳۰ گرم
کرم کالامین-مدیفارم ۸٪ ۳۰ گرم
کرم کالامین-ناژو ۸% ۳۰ گرم
لوسیون کالامین ناژو ۸٪ ۶۰ میلی لیتر
اطلاعات دارویی کالامین

مکانیسم اثر پماد کالامین

پماد کالامین حاوی مواد فعال اکسید روی و ۰.۵ درصد اکسید آهن است. اکسید آهن به لوسیون کالامین رنگ صورتی متمایزی می‌دهد. ترکیبات غیرفعال لوسیون کالامین عبارتند از:

  • آب خالص
  • گلیسیرین
  • کلسیم هیدروکسید
  • ماگمای بنتونیت

این ترکیبات با کاهش اثر التهابات و تحریکات پوستی، خنک کردن پوست و اثر تسکین‌دهندگی و ترمیم‌کنندگی به کاهش خارش، ناراحتی و تحریکات پوستی کمک می‌کنند. کالامین دی نیز به دلیل اثر کورتون مانندی که دارد می‌تواند اثر بی‌حس‌کنندگی و ضدالتهابی داشته باشد.

کالامین با داروهای دیگر تداخلی ندارد.
اگر پزشک برایتان تجویز کند؛ می‌توان از کالامین برای کاهش خارش پوست شکم در بارداری استفاده کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پماد کالامین یک داروی موثر است که می‌توان از آن برای از بین بردن هر نوع تحریک و خارش پوستی استفاده کرد. با این حال درصورتی‌که هر نوع آلرژی با مصرف این دارو ایجاد شد یا این که بعد از مصرف دارو به مدت یک هفته آثار بهبودی ایجاد نشود باید به پزشک مراجعه کرد تا درمان مناسب دریافت شود. در صورت وجود هر نوع سابقه حساسیت دارویی و آلرژی و همچنین درصورتی‌که مشکلات جدی پوست ادامه داشته باشد، نباید سرخود از کالامین به‌عنوان گزینه درمانی استفاده کرد.

اگر می‌خواهید از لوسیون کالامین استفاده کنید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی هم استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کالامین و کالاندولا دو پماد موضعی متفاوت‌اند که در زمینه‌های مختلفی برای رفع خارش و التهابات پوستی از آنها استفاده می‌شود.

فرم دیگری از داروی کالامین است که اثر کورتونی دارد و حاوی مواد و ترکیبات موثر متفاوتی است.

برای کاهش خارش‌های پوستی و ازبین‌بردن و خشک کردن تاول‌های فعال روی پوست.

تجویز هر کدام بسته به نوع مشکلات پوستی دارد. هیدروکورتیزون برای درمان مشکلات شدیدتر پوستی کاربرد دارد و در مواردی نیز همراه کالامین تجویز می‌شود.

در برخی موارد ممکن است بتوان از کالامین برای کاهش خارش‌های پوست در بارداری استفاده کرد؛ اما به دلیل عدم تایید بی‌خطر بودن آن برای بارداری باید حتماً مصرف با تجویز پزشک باشد.

امتیاز شما به مقاله:

دسته بندی:

دارو
برچسب:

  • مقالات داروهای پوستی
منبع:

  • everydayhealth
  • webmd
  • mayoclinic


فرزانه پاشایی
| ۲۲۹ مطلب

فرزانه هستم، ۳۰ ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن لغو پاسخ


به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : دارو تاريخ : 13 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.