مجله پزشکی اس اچ پلاستیک درمان کبد چرب با مصرف مواد غذایی سالم - اس اچ پلاستیک

 

درمان کبد چرب کدام است؟ ابتدا باید بدانیم کبد چیست؟ چه وظایفی دارد؟کبد نیروگاه بدن است. انواع مختلفی از وظایف ضروری را انجام می دهد، از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها.همچنین سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی را تجزیه می کند. سالم نگه داشتن کبد برای حفظ سلامتی مهم است.

کبد چرب چیست؟ تجمع اضافی چربی ها اطراف کبد را کبد چرب گویند. این تجمع می تواند باعث التهاب کبد یا کند شدن فعالیت آن شود. کبد چرب دو نوع است کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. کبد چرب الکلی، از مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود. کبد چرب غیر الکلی به دلیل وجود برخی بیماری ها یا سبک زندگی و تغذیه ناسالم ایجاد می شود.

جالب است بدانید که هیچ روش قطعی برای درمان کبد چرب وجود  ندارد. لازم است تا با تثبیت یک سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای مفید خود به درمان کبد چرب و کاهش عوارض آن بپردازیم. در این مقاله قصد داریم برای درمان کبد چرب غیر الکلی (کبد چرب شایع میان افراد)، ۱۰ نوع از بهترین مواد غذایی سالم برای حفظ سلامت کبد را معرفی کنیم.

بسیاری از این مواد غذایی سالم را می توانید از فروشگاه آنلاین مواد غذایی سلامت محور پاراج تهیه کنید. در این فروشگاه لیست انبوهی از مواد غذایی سلامت محور را خواهید دید. متناسب با ذائقه و سلیقه‌ی خود می توانید انتخاب درست و آگاهانه‌ای داشته باشید. مصرف مواد غذایی زیر می تواند به شما در درمان خانگی کبد چرب کمک کند:

  1. ۱. نوشیدن قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می توانید برای بهبود سلامت کبد بنوشید. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه از کبد در برابر بیماری محافظت می کند. حتی در میان کسانی که قبلاً با این عضو مشکل دارند   به عنوان درمان کبد چرب تلقی می شود.

به عنوان مثال، مطالعات بارها نشان داده اند که نوشیدن قهوه به کاهش خطر سیروز یا آسیب دائمی کبد در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبد کمک می کند. نوشیدن قهوه همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به یک نوع شایع سرطان کبد کمک کند. همچنین اثرات مثبتی بر بیماری و التهاب کبد دارد.

حتی با خطر کمتر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی همراه است. بیشترین فواید آن در افرادی که حداقل سه فنجان در روز می نوشند مشاهده می شود. به نظر می رسد که این فواید از توانایی آن در جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن، دو مورد از نشانگرهای اصلی بیماری کبد، ناشی می شود.

قهوه همچنین التهاب را کاهش می دهد و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند به سلول ها آسیب برسانند

در حالی که قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد ، به ویژه کبد شما از شما برای آن صبحگاهی تشکر می کند.

درمان کبد چرب با قهوه: قهوه سطح آنتی اکسیدان را در کبد افزایش می دهد و در عین حال التهاب را کاهش می دهد. همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی، سرطان و درمان کبد چرب کمک می کند.

  1. ۲. نوشیدن چای

چای به طور گسترده ای برای سلامتی مفید است، اما شواهد نشان داده است که ممکن است فواید خاصی برای درمان کبد چرب داشته باشد. یک مطالعه ژاپنی نشان داد که نوشیدن چای سبز در روز با بهبود نشانگرهای خونی سلامت کبد مرتبط است.

یک مطالعه کوچکتر شامل افراد مبتلا به بیماری کبد چرب نشان داد که نوشیدن چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود سطح آنزیم های کبدی می شود. همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و رسوب چربی در کبد کمک کند.

افرادی که چای سبز می‌نوشیدند کمتر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. کمترین خطر در افرادی دیده می شود که چهار فنجان یا بیشتر در روز می نوشند.

تعدادی از مطالعات موش و موش نیز اثرات مفید عصاره چای سیاه و سبز را نشان داده اند.

درمان کبد چرب با چای: چای سیاه و سبز ممکن است به بهبود سطح آنزیم و چربی در کبد کمک کند. با این حال، هنگام  مصرف عصاره ی چای سبز احتیاط کنید.

  1. ۳. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی به درمان کبد چرب کمک می کند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت نارینژنین و نارینگین هستند. چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که هر دو به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک می کنند. مطالعات همچنین نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش پیشرفت فیبروز کبدی کمک کنند. وضعیتی مضر که در آن بافت همبند بیش از حد در کبد ایجاد می شود. این معمولاً ناشی از التهاب مزمن است.

درمان کبد چرب با گریپ فروت: آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت با کاهش التهاب و افزایش مکانیسم های محافظتی از کبد محافظت می کند. با این حال، مطالعات انسانی، و همچنین مطالعات روی گریپ فروت یا خود آب گریپ فروت، وجود ندارد.Top of Form

Bottom of Form

۴۴۴  . زغال اخته و کرن بری

زغال اخته و کرن بری هر دو حاوی آنتوسیانین هستند که آنتی اکسیدان هایی هستند که به توت ها رنگ متمایز می دهند. آنها همچنین با بسیاری از فواید سلامتی مرتبط هستند.

چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که زغال اخته و کرن بری و یا حتی عصاره یا آب آنها می تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند. مصرف این میوه ها به مدت ۲۱ روز از کبد در برابر آسیب محافظت می کند. علاوه بر این، زغال اخته به افزایش پاسخ سلول های ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدانی کمک می کند.

علاوه بر این، عصاره زغال اخته در مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که از رشد سلول های سرطانی کبد انسان جلوگیری می کند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این اثر می تواند در انسان نیز تکرار شود، به مطالعات بیشتری نیاز است.

قرار دادن این توت‌ها به‌عنوان بخشی منظم از رژیم غذایی‌تان، راه خوبی برای کمک به اطمینان از تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز کبد برای سالم ماندن است.

درمان کبد چرب با انواع توت ها: توت ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک می کند. آنها حتی ممکن است به بهبود پاسخ های ایمنی و آنتی اکسیدانی آن کمک کنند. با این حال، مطالعات انسانی برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

  1. ۵. انگور

انگور، به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید است. معروف ترین آنها رزوراترول است که دارای تعدادی فواید سلامتی است .بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که انگور و آب انگور می توانند برای کبد مفید باشند.

مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند فواید مختلفی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان داشته باشند. یک مطالعه کوچک در انسان‌های مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف مکمل عصاره هسته انگور به مدت ۳ ماه به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. با این حال، از آنجایی که عصاره هسته انگور یک فرم غلیظ است، ممکن است اثرات مشابهی را از مصرف انگور کامل تجربه نکنید. مطالعات بیشتری قبل از مصرف عصاره هسته انگور برای ارتقای سلامت کبد مورد نیاز است.

درمان کبد چرب با انگور: مطالعات حیوانی و برخی انسان ها نشان می دهد که انگور و عصاره هسته انگور از کبد در برابر آسیب محافظت می کند، سطح آنتی اکسیدان را افزایش می دهد و با التهاب مبارزه می کند.

  1. ۶. آب چغندر

آب چغندر منبع نیترات و آنتی اکسیدان هایی به نام بتالین است. که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد. منطقی است که فرض کنیم خوردن چغندر به خودی خود اثرات مشابهی بر سلامتی دارد. با این حال، بیشتر مطالعات از آب چغندر استفاده می کنند.

درمان کبد چرب با چغندر: آب چغندر به محافظت از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می کند و در عین حال باعث افزایش آنزیم های سم زدایی طبیعی آن می شود. با این حال، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

  1. ۷. سبزیجات با فیبر بالا

سبزیجات با فیبر بالا مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی و سبزی خردل به دلیل محتوای فیبر بالا و طعم متمایز خود شناخته شده اند. آنها همچنین دارای ترکیبات گیاهی مفید بالایی هستند.

مطالعات انسانی محدود است. اما تاکنون، سبزیجات با فیبر بالا به عنوان یک غذای مفید برای سلامت کبد امیدوارکننده به نظر می رسند. سعی کنید آنها را با سیر و آب لیمو یا سرکه بالزامیک کمی تفت دهید تا به یک غذای خوشمزه و سالم تبدیل شوند.

درمان کبد چرب با سبزیجات با فیبر بالا: سبزیجات با فیبر بالا مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل ممکن است به افزایش آنزیم های سم زدایی طبیعی کبد مفید باشد. همچنین در محافظت از آن در برابر آسیب و بهبود سطح آنزیم های کبدی در خون کمک کنند.

  1. ۸. آجیل

آجیل سرشار از چربی، مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیب مسئول چندین فواید سلامتی است، به ویژه برای سلامت قلب، اما همچنین به طور بالقوه برای کبد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده‌ای دوم نشان داد که مردانی که مقادیر بیشتری آجیل و دانه‌ها مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردانی که مقادیر کمتری آجیل و دانه‌ها مصرف می‌کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کبد چرب هستند. در حالی که مطالعات با کیفیت بالا مورد نیاز است، داده های اولیه نشان می دهد که آجیل یک گروه غذایی مهم برای سلامت کبد است. می توان مصرف به اندازه ی آجیل را به عنوان روشی برای درمان کبد چرب در منزل در نظر گرفت.

درمان کبد چرب با آجیل: مصرف آجیل با بهبود سطح آنزیم های کبدی در افراد مبتلا به کبد چرب مرتبط است.  برعکس، مصرف کم آجیل با خطر بالاتر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

  1. ۹. ماهی چرب

ماهی های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اینها چربی های سالمی هستند که به کاهش التهاب کمک می کنند و با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط هستند.

یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۶ نشان داد که اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش چربی و تری گلیسیرید کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و درمان کبد چرب کمک می کند.

در حالی که به نظر می رسد مصرف ماهی های چرب غنی از امگا ۳ برای کبد شما مفید است، افزودن بیشتر چربی های امگا ۳ به رژیم غذایی تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. نسبت چربی های امگا ۳ به چربی های امگا ۶ نیز مهم است.

درمان کبد چرب با ماهی: خوردن ماهی های چرب غنی از امگا ۳ فواید زیادی برای کبد دارد. با این حال، به همان اندازه مهم است که نسبت امگا ۶ به امگا ۳ خود را کنترل کنید.

 

  1. روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد. روغن زیتون اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیک داشته و به عنوان یک چربی سالم در نظر گرفته می شود. با این حال، اثرات مثبتی روی درمان کبد چرب نیز دارد. یک مطالعه کوچک شامل ۱۱ فرد مبتلا به کبد چرب نشان داد که مصرف ۱ قاشق چایخوری (۶٫۵ میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث بهبود سطح آنزیم کبدی و چربی می شود.

چندین مطالعه جدیدتر اثرات مشابهی را در مصرف روغن زیتون در انسان نشان داده است، تاثیراتی مانند تجمع چربی کمتر در کبد، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سطح آنزیم های کبدی در خون از خواص روغن زیتون است. تجمع چربی در کبد بخشی از مرحله اول بیماری کبدی است. بنابراین، اثرات مثبت روغن زیتون بر درمان کبد چرب و همچنین سایر جنبه های سلامتی، آن را به بخشی ارزشمند از یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

درمان کبد چرب با روغن زیتون: مطالعات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون به کاهش سطح چربی در کبد، افزایش جریان خون و بهبود سطح آنزیم های کبدی کمک می کند.

کلام آخر

کبد شما یک اندام مهم با بسیاری از عملکردهای ضروری است. درمان کبد چرب یکی از اولویت هادر داشتن این اندام سالم است. توصیه می شود برای محافظت از آن هر کاری که می توانید انجام دهید. غذاهای ذکر شده در بالا اثرات مفیدی بر روی درمان کبد چرب نشان داده اند. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی و سرطان
  • سطح آنتی اکسیدان و آنزیم سم زدایی بالاتر
  • محافظت در برابر سموم مضر

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی یک راه طبیعی و سالم برای کمک به حفظ عملکرد بهتر کبد و درمان کبد چرب شما است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 22 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.