مجله پزشکی اس اچ پلاستیک پیمانکاری راهسازی و شهرسازی، خیابان سازی و آسفالت - اس اچ پلاستیک

 

 

قرارداد پیمانکاری راهسازی چیست :

در کشور ایران وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت راه شناخته می‌شود. برای ساخت راه‌های ایمن، با شرکت‌های راهسازی قرارداد راهسازی  تنظیم و امضا می‌کنند.  هدف از پروژه‌های راهسازی، ساخت و ایجاد را‌هی ایمن و کاهش احتمال خطر تصادفات است ، قرارداد راهسازی را می‌توانیم یکی از انواع  قرارداد پیمانکاری  در نظر بگیریم که مطابق با قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود.

 

راهسازی چسیت:

راه سازی عموما در ساخت جاده های روستایی شهری و بین شهری صورت می پذیرد و با توجه به شرایط ویژه این حوزه دقت نظر مهندسان در طراحی و محاسبات آن بسیار مهم میباشد، درواقع میشود گفت عبارتند از  ساخت  اساس ، زیر اساس و رو سازی جدول کاری و نصب علائم راهنمایی رانندگی هم در ساخت بسیاری از راه‌ها اجرا می‌شود.

 

سه اصل مهم ساخت راه چیست  :

  • تنظیم : این عمل به دنبال ابعادی که در نقشه های طرح مشخص شده انجام می شود. که تنظیم روشی میاشد که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، روش، صفحه نمایه است که یک سری تابلوهایی که سطح دقیق ۱ متر بالاتر از سطح ساخت و ساز کامل را نشان می دهند و در فواصل امتداد خط پیشنهادی جاده قرار می گیرند و برای کنترل این سطوح حفر شده بین صفحات نمایه از پروفیل با ابعاد ثابت استفاده میشود .
  • زیرسازی : کارهای خاکی یکی از کارهای اصلی در ساخت جاده می باشد. این مورد شامل حذف سطح خاک همراه با هر گونه پوشش گیاهی، خاک برداری و درجه بندی منطقه به “سطح تشکیل” می شود.که این کار معمولاً با استفاده از بیل تراکتور ، بولدوزر ،گریدر انجام می شود.مقاومت زیرلایه قبل از شروع خاک برداری باید آزمایش شود.و نوع ماده خاک باید هم از نظر فیزیکی و نظر هم شرایط استفاده و هم روش های فشرده سازی باید مورد ازریابی قرار بگیرد.
  • روسازی : پس از آماده سازی زیرلایه و نصب سرویس های زهکشی یا دفن ، می توان عملیات روسازی را آغاز کرد. روسازی می تواند انعطاف پذیر یا سفت و سخت باشد. جوانب مثبت و منفی هر یک از این موارد وجود دارد که بسته به نیازهای خاص یک پروژه یکی از آنها انتخاب می شود.

روسازی های سخت دارای هزینه نگهداری پایین تر ، طول عمر طولانی تر و مقاومت خمشی بالاتر می باشد.

اما روسازی های انعطاف پذیر هزینه ساخت کمتری دارند و توانایی بالاتری در انبساط و انقباض با دما دارند و به اتصالات انبساطی احتیاج ندارند.

 

راه سازی یکی از ابداعات مهم و تحول آفرین بشر بوده که همه ساله در حال رشد و توسعه است. از همین رو ما در بالا سه اصل مهم مراحل راه سازی را ارائه کردیم تا با این مقوله آشنایی داشته باشید.

آسفالت چیست :

ماده ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر  ساخته میشود و در ساخت جاده ، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. آسفالت به‌طور ۱۰۰٪ قابل بازیافت بوده و بیشترین ماده ساخت و ساز بازیافت شده می‌باشد.

کاربرد آسفالت  در اصلی ترین حالت برای ساخت جاده هاست .

 

آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته  تقسیم‌بندی می‌شود:

 

  • آسفالت گرم : آسفالت گرم به آسفالت‌هایی گفته می‌شود که در آنها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط میشوند و گرماگرم پخش و متراکم می گردند.
  • آسفالت سرد : آسفالت سرد از مخلوط کردن  سنگدانه‌ها با قیرهای محلول  یا قیرآبه‌ها در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می‌شود سنگدانه‌ها در زمان مخلوط شدن با قیرابه می‌تواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول، در دمای محیط یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد. مخلوط‌های آسفالت سرد با قیرهای محلول غلیظ تهیه میشود .
  • آسفالت حفاظتی : پخش قیر در راه‌های خاکی، شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن، یا قیرپاشی بدون سنگدانه یا استفاده از مخلوط‌های آسفالتی پیش ساخته از نوع دوغاب قیری ( یا میکروسرفیسینگ آسفالت حفاظتی نامیده می‌شود.)

 

میکروسرفیسینگ، مخلوطی است از مصالح ریز دانه شکسته، قیر آمولسیونی پلیمری، فیلر و مواد دیگرمیباشد

شهرسازی :

شهرسازی در واقع مجموعه ای است از علوم معماری و برنامه ریزی های زندگی اجتماعی که در قالب هنر شهرسازی ارائه می شود، مداخله و تنظیم فضا به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان. به عبارتی میشود گفت: مطالعهٔ طرح‌ریزی و توسعهٔ شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری است .اساس لزوم تثبیت در یک قطعه و احتیاج به زندگی در کنار یکدیگر و لازم و ملزومات آنها ، انسان را بر آن داشت که در محیط اطراف خود ، به ایجاد مسکن دست بزند. شهرنشینی یکی از اقسام نحوه زندگی بشر بر سطح زمین و به عنوان استقرار ثابت بشر در محیط زیست است.

شهر ساز کیست :

شهرساز عبارت است از دو پدیده محیط و انسان، که در کنار هم جوامع زیستی را به وجود آورده اند،.بنا به این تعریف ها، شهرساز به ایجاد رابطه ای منطقی بین انسان و محیط زیست مبادرت می کند.ضمن تفحص و بررسی و جمع آوری علوم مختلف جامعه شهری و تجزیه و تحلیل آنها و با درونگری انسانهایی که در آن شهر زندگی خواهند کرد و با آینده نگری کامل در رابطه با توسعه شهری و پیشرفت علوم به طراحی یک شهر می پردازد.

وظیفه اصلی شهرساز ارائه راه حل های منطقی در رابطه با مسائل موجود جامعه شهری و تلفیق آن با تکنیک شهرسازی و ارائه هنر شهرسازی جهت یک زندگی راحت می باشد.

 

خیابان سازی چیست :

خیابان به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر و محلی که در آن ساختمان های  مسکونی‌، تجاری‌، و اداری به همراه سایر امکانات شهری مانند پارک‌ها، مراکز خرید، بیمارستان‌ها، و مدارس قرار می‌گیرند، تعریف می‌شود، و به صورت یک مسیر باز و عریض، که از دو طرف ساختمان‌ها و خانه‌های مختلف تشکیل شده است. محل حرکت و تردد خودروها، پیاده‌روها، و دوچرخه‌سواران است و  ممکن است در جهت‌ها و شکل‌های مختلفی طراحی شوند، از جمله خیابونهای مستقیم و بلند، خیابونهای کوچک و باریک، و خیابونهای منحنی و چرخه‌ای طراحی میشود.

خیابان ها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم میشوند :

  • اصلی : به عنوان محور و اصلی‌ترین خیابون شهر شناخته می‌شود.
  • فرعی : به عنوان خیابونهای کمتر اهمیت تلقی می‌شوند.

علاوه بر این، خیابونها بر اساس کاربری، مقصد، عرض، طول، جهت، وضعیت ترافیکی، و شرایط محیطی و زیستی تقسیم بندی می شوند. همچنین، خیابونها اغلب با نام‌های مختلفی مانند خیابون، بلوار، کوچه… دسته بندی شوند .

 

 

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در  بهترین  و مطمئن ترین مناقصه ها و مزایده ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 3 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.