براساس گزارشهایی که به تازگی در دسترس قرار گرفته است انویدیا این روزها مشغول کار بر روی فناوری جدیدی است که سبب میشود قابلیت Ray Tracing در کارتهای گرافیک با ارتقا قابل توجهی همراه شود. این فناوری که Subwarp Interleaving نام گرفته ممکن است در نسل جدید از کارتهای گرافیک انویدیا مورد استفاده قرار بگیرد و به این ترتیب به دست کاربران برسد.
قابلیت Ray Tracing به کارتهای گرافیک سازگار و پشتیبان از آن این امکان را میدهد که با پردازش بهتر نورپردازیها و همچنین بررسی قدرتمندتر بازتاب نور از سطوح مختلف، سطح گرافیکی بازیهای ویدیوی را ارتقا ببخشد. به لطف این قابلیت، کارتهای گرافیک امروزی در طراحی و پردازش سایهها نیز عملکرد بسیار بهتری پیدا کردهاند. عملکرد مناسب این قابلیت را در بازیهای جدید که به صورت ویژه مبتنی بر آن طراحی شدهاند دیدیم.
بازیهایی همچون Control توانستند با استفاده از این قابلیت عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان دهند. همچنین بعدها شاهد پیاده سازی این قابلیت در بازیهای کلاسیک و قدیمی همچون Half-Life بودیم و به این ترتیب عملکرد آن ها نیز بهبود پیدا کرد.
خبر خوب این است که انویدیا قصد دارم بازهم عملکرد این قابلیت را بهبود ببخشد و به این ترتیب به طبیعیتر شدن نورپردازیها و سایهها کمک بیشتری کند. این شرکت به تازگی قابلیت جدیدی با عنوان Subwarp Interleaving را طراحی کرده است که میتواند گام مهم و بزرگ دیگری در راه تکامل قابلیت Ray Tracing باشد.
انویدیا به تازگی مقاله تحلیلی جدیدی را منتشر کرده است که نشان میدهد قابلیت Subwarp Interleaving میتواند قدرت Ray Tracing در هنگام اجرای بازیها را بهبود ببخشد. این فناوری به طور متوسط سبب ارتقا ۶٫۳ درصدی عملکرد Ray Tracing در بازیها میشود و در بهترین حالت بهبود عملکرد ۲۰ درصدی را برای آن به دنبال دارد.
انویدیا اعلام کرده است که در این فناوری جدید به بهینهسازی بهتر قابلیت Ray Tracing روی آورده است و کارتهای گرافیک فعلی برای پیادهسازی این قابلیت مسیر اشتباهی را طی میکنند. در فناوری Subwarp Interleaving سعی شده است با تصحیح این فرآیند، اصلاح مسیر پردازشها و همچنین کاهش زمانهای تاخیر، در قابلیت Ray Tracing ارتقا ایجاد شود.
انویدیا همچنین اعلام کرده است که برای پیادهسازی فناوری Subwarp Interleaving در کارتهای گرافیک، باید تغییراتی در ساختار و معماری آنها ایجاد شود. به این ترتیب بعید به نظر میرسد که آن در کارتهای گرافیک امروزی و در حال عرضه در دسترس قرار بگیرد. حتی انتظار نمیرود کارت گرافیک قدرتمندی همچون RTX 3090 Ti به آن مجهز شود.
در هر صورت باید گفت ارتقا ۲۰ درصدی عملکرد Ray Tracing در هنگام اجرای بازیها میتواند خبری خوب و مسرت بخش باشد. با توجه به اینکه استفاده از فناوری Subwarp Interleaving نیازمند ارتقا مبتنی بر هزینه در کارتها و هستههای گرافیکی نیست پیادهسازی آن میتواند بدون افزایش قیمت، قدرت این محصولات را بهبود ببخشد. باید دید این فناوری چه زمانی به بلوغ کامل خود میرسد و انویدیا چه زمانی آن را در کارتهای گرافیک خود پیادهسازی میکند.