مجله پزشکی اس اچ پلاستیک بهترین توزیع لینوکس در ۲۰۲۰ برای تازه کارها و حرفه ای ها چیست؟ - اس اچ پلاستیک

از قدیم لینوکس را سیستم‌ عامل مناسب برای برنامه‌نویسان می‌دانند، اما با گذشت زمان انجمن لینوکس اقداماتی را برای جذب کاربران عادی نیز انجام داده است. اقدامات انجمن به دلیل نارضایتی کاربران از مشکلات امنیتی ویندوز و قیمت بالای محصولات اپل بوده است.

لینوکس فرم‌های مختلفی دارد که با نام “فلیور” (Flavor) یا “توزیع” (Distro) شناخته می‌شوند. دلیل وجود توزیع‌های مختلف این است که لینوکس قابلیت کانفیگریشن بالایی دارد و با توجه به نیازها و علایق کاربران مختلف، توزیع‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

مثلاً، برخی از توزیع‌ها برای راضی نگه داشتن کاربران ویندوز ناخشنود، محیط‌هایی شبیه به آن دارند. دیگر توزیع‌ها نیز محیط‌هایی مناسب برنامه‌نویسی، اپلیکیشن‌های علمی، مسائل امنیتی، استفاده از منابع و مواردی از این دست دارند.

بهترین توزیع لینوکس
بهترین توزیع های لینوکس

تمام نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های لینوکسی در توزیع‌های مختلف لینوکس کار می‌کنند و البته تمام برنامه‌های ابری را نیز می‌توان از طریق یک مرورگر در لینوکس اجرا کرد. اگرچه، هر توزیع بسته‌های نرم‌افزاری مختلفی به همراه دارد. در برخی از توزیع‌ها نرم‌افزارهای پایه به صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند و برخی از توزیع‌ها تنها تعداد کمی نرم‌افزار دارند.

و همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، لینوکس قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالایی دارد که ممکن است برای کاربران ویندوز و مک غیرعادی باشد. البته این دلیل اصلی تفاوت خدماتی است که توزیع‌های مختلف لینوکس ارائه می‌دهند. آیا به دنبال یک واسط گرافیکی کاربر (GUI) شبیه ویندوز هستید؟ چقدر محرمانگی برایتان اهمیت دارد؟ دوست دارید به جای کلیک، دستورات را تایپ کنید؟

پاسخ به این سؤالات می‌تواند بهترین توزیع لینوکس را برایتان مشخص کند و در این مقاله قصد داریم در این تصمیم‌گیری کمکتان کنیم.

بهترین توزیع لینوکس برای نوع خاصی از کاربران طراحی شده‌اند. مثلاً کار با اوبونتو بسیار ساده است و برای مبتدی‌ها مناسب است. از طرفی Arch Linux برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده است تا با استفاده از ترمینال دستورات خود را برای انجام کاری مثل نصب برنامه تایپ کنند. در این مقاله قصد داریم بهترین توزیع‌های لینوکس را با نگاهی جامع معرفی کنیم.

محبوب ترین و بهترین توزیع لینوکس

  1. سیستم عامل Elementary OS

احتمالاً زیباترین توزیع جهان.

+ طراحی هوشمندانه و ظاهری عالی

+ محیط دسکتاپ فوق‌العاده

– برنامه‌های پیش‌فرض کم

اگر به دنبال توزیعی هستید که بسیار متفاوت از واسط ترمینالی باشد، که هکرها از آن استفاده می‌کنند، Elementary OS گزینه‌ای مناسب برای شماست و از طریق همین لینک می‌توانید سیستم عامل المنتری را دانلود کنید. با داشتن استایلی شبیه macOS می‌توانیم آن را جذاب‌ترین توزیع لینوکس بدانیم. محیط دسکتاپ فوق‌العاده‌ی این سیستم عامل Pantheon نام دارد و بر اساس Gnome ساخته شده است.

آخرین نسخه‌ی آن، Loki نام دارد که علاوه بر زیباتر و منظم‌تر بودن از نسخه‌ی قبلی خود یعنی Freya، واسط کاربری نصب اپلیکیشن اختصاصی خود را نیز به نام AppCenter داراست. این واسط روشی ساده برای نصب اپلیکیشن‌ها بدون استفاده از ترمینال است، که با درنظر گرفتن تعداد کم اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بسیار به کارتان می‌آید.

البته مرورگر Epiphany، ایمیل کلاینت Geary و برخی دیگر از اپلیکیشن‌های “ابزاری” به صورت پیش‌فرض در Elementary OS نصب شده‌اند. باید خودتان برنامه‌های بیشتری را نصب کنید که اینکار با AppCenter امکان‌پذیر است. می‌توانید برنامه‌هایی را، که مختص این سیستم‌عامل طراحی شده‌اند، در آنجا پیدا کنید: مثل Quilter که برای نویسندگان تازه‌کار مناسب است و Spice-Up که مناسب ساخت ارائه‌ است. زیبایی این توزیع، مشکل خرید و دانلود نرم‌افزارهای اضافه را جبران می‌کند.

Elementary OS
Elementary OS
  1. آموزش لینوکس مینت Linux Mint

گزینه‌ای مناسب برای کاربران جدید لینوکس

+ مناسب برای کسانی که قبلاً از ویندوز/مک استفاده می‌کردند

+ پشتیبانی مناسبِ رسانه‌ای

+ قابلیت شخصی‌سازی بالا

Linux Mint توزیع «پیش‌فرض» برای آن دسته از کاربرانِ جدیدی است، که قبلاً از ویندوز یا مک استفاده می‌کردند. این توزیع بسیاری از نرم‌افزارهای موردنیاز را به همراه دارد، مثل LibreOffice که نسخه‌ی لینوکسی نرم‌افزارهای آفیس است. این توزیع هم‌چنین از فرمت‌های اختصاصی رسانه پشتیبانی بهتری می‌کند و می‌توانید فایل‌های ویدیویی، DVD و MP3 را در آن اجرا کنید.

می‌توانید سه فلیور اصلی Mint 19 را نصب کنید که هر کدام از محیط‌های دسکتاپ مختلفی استفاده می‌کنند و به شما این اجازه را می‌دهند که المنت‌هایی مثل ظاهر پنجره‌ها و منوها را تغییر دهید. معروف‌ترین فلیور در حال حاضر Cinnamon است، اما می‌توانید از مدل‌های ابتدایی‌تر مثل MATE یا Xfce نیز استفاده کنید.

نسخه‌ی ۱۸٫۳ آخرین نسخه‌ی حاوی یک KDE رسمی است. متأسفانه، نسخه‌ی ۱۹ حاوی آن نیست، اما در صورت نیاز می‌توانید آن را نصب کنید.

 

برای دانلود سیستم عامل Linux mint به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود لینوکس مینت

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های Linux Mint 19 ویژگی Timeshift است که در نسخه‌ی ۱۸٫۳ معرفی و به تمامی نسخه‌های آن اضافه شد. کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند کامپیوتر را به آخرین اسنپ‌شات فعال قبلی برگردانند.

تمام محیط‌های دسکتاپ موجود قابلیت‌ شخصی‌سازی بالایی دارند. می‌توانید قبل از نصب، آنها را دانلود و به صورت Live CD امتحانشان کنید تا نسخه‌ی مناسب خود را بیابید.

Linux Mint
Linux Mint

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

  1. معرفی آرچ لینوکس Arch Linux

Arch Linux یا Antergos نسخه‌های تمام عیار لینوکس

+ قابلیت بالای شخصی‌سازی

+ Antergos کاربرپسندتر است

– Arch Linux به تنهایی از قابلیت‌های لازم برخوردار نیست

اگر بدتان نمی‌آید که از یک توزیع نسبتاً کاربرپسند استفاده کنید، Arch Linux یکی از گزینه‌های مناسب است. این توزیع به شما اجازه می‌دهد با استفاده از ترمینال پکیج‌های موردنیاز را دانلود و نصب کنید و برای برنامه‌نویسان و آن دسته از کاربرانی مناسب است که سیستم‌های نسبتاً قدیمی دارند و نمی‌خواهند پکیج‌های اضافه فضای حافظه را اشغال کنند.

هدف اصلی Arch Linux سادگی است و برای هرچیزی راهکاری جزئی ارائه می‌کند. این توزیع بسیاری از نرم‌افزارها را به همراه ندارند، پس کاربران باید با توجه به نیازشان آنها را دانلود و سیستم‌شان را تنظیم کنند.

 

سیستم عامل سبک و بسیار قدرتمند Arch Linux را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود آرچ لینوکس

اگرچه سادگی Arch Linux می‌تواند کمی کارها را پیچیده‌ کند، اما برای آن دسته از کاربرانی، که تجربه‌ی لینوکسیِ ساده و بدون مزاحمی را می‌پسندند، بسیار جذاب است.

اما به خاطر داشته باشید که این توزیع بیشتر مناسب کاربران باتجربه‌ است تا مبتدی‌.

نسخه‌ی کمی کاربرپسندتر به نام Antergos نیز ساخته شد که در حال حاضر متوقف شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های این توزیع این است که به جای انتشار نسخه‌های جدید با تغییرات جدی و عمده، به صورت مداوم و سریع آپدیت می‌شود.

Arch Linux
Arch Linux

 

توسط این آموزش می‌توانید آرچ که یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس می‌باشد را به راحتی دانلود، نصب و  از آن استفاده کنید.

آشنایی با چگونگی نصب آرچ با میز کار XFCE

  1. اموزش اوبنتو Ubuntu

یکی از معروف‌ترین توزیع‌های موجود

+ دسترسی بالا برای تازه‌کارها

+ پایداری و امنیت نسخه‌ی LTS

+ بسیار مناسب برای سیستم‌های ضعیف

Ubuntu یکی از معروف‌ترین توزیع‌های لینوکس است و مثل Mint به مبتدی‌ها پیشنهاد می‌شود.

نسخه‌های جدید Ubuntu هر ۶ ماه منتشر می‌شوند و Canonical نسخه‌ی LTS آن را سالانه منتشر می‌کند. این‌طور خیالتان بابت امنیت و آپدیت‌های ضروری ۵ سال آینده آسوده است و می‌توانید بدون یک آپگرید کامل چندماهه از سیستم‌تان استفاده کنید. نسخه‌های استاندارد به صورت یک‌ ساله پشتیبانی می‌شوند.

 

همانطور که میدانید سیستم عامل لینوکسی اوبونتو دارای قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشد، این توزیع برتر لینوکسی را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود اوبونتو یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس

نسخه‌ی LTS کنونی اوبونتو از محیط دسکتاپ Gnome 3 استفاده می‌کند، که کاربران ویندوز یا مک ممکن است با آن آشنا نباشند.

اوبونتوهای مختلفی موجودند که از محیط‌های دسکتاپ متعدد استفاده می‌کنند. مثلا Lubuntu از یک محیط دسکتاپ محدودِ مبتنی بر LXDE استفاده می‌کند و مجموعه‌ای از اپلیکشن‌های سریع و سبک را داراست. این محیط بسیار سبک‌تر از واحد‌هایی با گرافیک‌های سنگین است.

Ubuntu
Ubuntu

 

برای یادگیری اولین بخش از دوره جامع و رایگان آموزش سیستم عامل اوبونتو با زبانی ساده کلیک کنید:

آموزش قدم به قدم سیستم عامل اوبونتو ۱۶.۰۴ – بخش مقدماتی

  1. معرفی سیستم عامل Tails

توزیعی مناسب برای آنهایی که به محرمانگی اهمیت می‌دهند.

+ متمرکز روی امنیت و محرمانگی

+ دارای یک واسط کاربرپسند

– خیلی پرکاربرد نیست

Tails یک توزیع مبتنی بر محرمانگی است که هدف اصلی آن پنهان‌سازی مکان و هویت‌تان تا جای ممکن است. حتی Edward Snowden از آن استفاده می‌کرد.

 

برای دانلود نسخه نهایی و جدید سیستم عامل Tails کلیک کنید:

دانلود Tails به صورت رایگان

این سیستم‌عامل تمام ترافیک اینترنت خود را از شبکه‌ی ناشناس Tor عبور می‌دهد. شبکه‌ی Tor به گونه‌ای طراحی شده است که از دریافت و تحلیل داده‌هایتان جلوگیری کند. Tails علارغم تمام معیارهای امنیتی، براساس دبیان ساخته شده است و از محیط دسکتاپ Gnome استفاده می‌کند که واسطی ساده و کاربرپسند است.

Tails برای همه مناسب نیست، اما اگر نگران مسائل محرمانگی شایع این روزها هستید، خیالتان با استفاده از این توزیع آسوده باقی می‌ماند.

Tails
Tails

 

لینوکس چیست؟

پیشنهاد دانشیار آی تی به شما

معرفی لینوکس، ویژگی‌ها و آموزش نصب آن

خواندن مطلب

  1. آموزش لینوکس سنت او اس CentOS

یکی از نمونه‌های نسخه‌ی سازمانی Red Hat

+ پایدار

+ مناسب برای سرور

– خیلی مناسب کاربردهای روزمره نیست

CentOS نمونه‌ی انجمنی نسخه‌ی سازمانی Red Hat است که به جای آپدیت‌های متعدد، به پایداری توجه بیشتری دارد. انتشار آپدیت‌های امنیت و نگهداری این توزیع مانند Red Hat تا ۱۰ سال پس از انتشار اولیه زمان می‌برد.

 

لینوکس سنت او اس (CentOS) در واقع نسخه ای بهینه شده از لینوکس RedHat برای Server است که در لینک زیر می توانید دانلود کنید:

دانلود centos

CentOS به گونه‌ای طراحی شده است که دارای قابلیت اطمینان بالایی باشد، به همین دلیل بسیار برای سرور مناسب است. این توزیع برای کسانی که به دنبال یک سیستم‌عامل برای امور روزمره هستند، خیلی مناسب نیست.

اما از طرفی می‌توانید بدون پرداخت هزینه از پکیج‌های تجاری Red Hat استفاده کنید، چون این پکیج‌ها با CentOS سازگارند.

CentOS
CentOS

 

در این دوره می‌توانید لاگ سرور خود را درون شبکه راه اندازی کنید:

آموزش نصب و راه اندازی لاگ سرور بر روی توزیع centos 7

  1. اوبونتو استودیو Ubuntu Studio

نمونه‌ای از اوبونتو که روی تولید فایل صوتی و ویدیویی متمرکز شده است

+ جایگزینی عالی برای نرم‌افزارهای تولید پرهزینه

+ پشتیبانی از پلاگین‌های صوتی

+ قابلیت دسترسی به پکیج‌ها در اوبونتو اصلی

اگر به دنبال محیطی برای ضبط موسیقی و تولید فایل‌های ویدیویی هستید و نمی‌خواهید هزینه‌های کلان برای نرم‌افزارهای استاندارد موجود بپردازید، Ubuntu Studio را نصب کنید.

 

اوبونتو استودیو از میز کار (desktop environment) سبک Xfce استفاده کرده و ورژن بندی و پشتیبانی آن نیز منطبق با اوبونتو می باشد.

دانلود اوبونتو استودیو

این فلیور رسمی اوبونتو مخصوصاً برای تولید ویدیو و موسیقی طراحی شده و جایگزینی مناسب برای نرم‌افزارهایی مشابه Pro Tools است. این سیستم‌عامل به صورت پیش‌فرض از پلاگین‌های فایل صوتی و ورودی MIDI پشتیبانی می‌کند و یک Patch Bay  مجازی را به صورت نصب شده دارد.

ریپازیتوری‌های Ubuntu Studio به پکیج‌های اوبونتو اصلی و چند Audio Sequencer دیجیتال دسترسی دارند. قدرت اصلی این توزیع در ضبط صدا توسط ابزار‌هایی مثل JACK Audio Connection Kit است.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

  1. آموزش openSUSE

مناسب برای توسعه‌دهندگان و ادمین‌های سیستم

+ توزیعی بسیار تمیز

+ امنیت مناسب

+ می‌توانید نسخه‌ی اختصاصی سیستم‌عامل خود را بسازید

openSUSE با نام‌های سابق SUSE Linux و SuSE Linux Professional، برای توسعه‌دهندگان و ادمین‌های سیستمی مناسب است. به همین دلیل پروتکل‌های امنیتی را سفت و سخت دنبال می‌کند.

این سیستم عامل به دو توزیع اصلی تقسیم شده است: openSUSE Leap و openSUSE Tumbleweed. Leap از سورس‌کد SUSE Linux Enterprise استفاده می‌کند که پایداری آن را افزایش می‌دهد. نسخه‌های جدید شاید سالی یک‌بار منتشر شوند و برای سه سال از آنها شتیبانی می‌شود که این مسئله Leap را برای اپلیکیشن‌های تجاری بسیار مناسب می‌کند.

 

سیستم عامل openSUSE Linux یک توزیع مبتنی بر لینوکس است که توسط کمپانی SUSE Linux GmbH و شرکت‌های دیگر پشتیبانی می‌شود.

دانلود openSUSE Linux

Tumbleweed مبتنی بر Factory، کد اصلی openSUSE است. پکیج‌های این توزیع بلافاصله پس از تست در Factory منتشر می‌شوند. به همین دلیل Tumbleweed همیشه آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن‌ها را داراست و برای استفاده‌ی روزمره مناسب است.

این سیستم‌عامل از محیط گرافیکی KDE Plasma استفاده می‌کند که اگر سیستم‌تان توانایی مدیریت گرافیک سنگین را دارد، بسیار مناسب است.

این توزیع لینوکس همیشه در سایت DistroWatch.com جزو ۵ توزیع برتر قرار می‌گیرد. به‌علاوه، با استفاده از وب‌سایت SUSE Studio Express می‌توانید نسخه‌ی اختصاصی openSUSE خود را بسازید و پکیج‌های از پیش‌ نصب‌شده و تنظیمات سیستم و دسکتاپ را در آن اعمال کنید.

openSUSE
openSUSE

امیدواریم پس از مطالعه این آموزش، با توزیع‌های مختلف لینوکس آشنا شده و دلیل محبوبیت هر کدام از آن‌ها را بدانید و این توانایی را داشته باشید که توزیع‌های برتر لینوکس را با هم مقایسه کنید. در صورتیکه نظر، انتقاد و یا پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه انتهای مقاله با ما در میان بگذارید.

 

دوره‌های مرتبط در دانشیار آی تی

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 56 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 18 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.