مجله پزشکی اس اچ پلاستیک پزشک اطفال کیست و چه نوع بیماری هایی را می تواند درمان کند؟ - اس اچ پلاستیک

متخصص اطفال یا  Pediatricia، از ترکیب دو بخش ساخته شده است، بخش pais که واژه یونانی است، به معنی کودک و بخش iatros به معنی شفادهنده یا پزشک می باشد. متخصص کودک در واقع پزشکی است که آموزش های تخصصی خود را در زمینه اطفال، نوزادان و کودکان و نوجوانان دیده است.

متخصص اطفال به چه کسی گفته می شود؟

همانطور که اشاره شد، متخصص اطفال شخصی است که تخصص خود را در زمینه معالجه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان گذرانده است، انتخاب یک متخصص خوب برای کودک شما، باید قبل از بارداری باشد و در طی بارداری هم ادامه داشته باشد، با توجه به رشد سریع جسمی و روحی کودکان، متخصص اطفال به این مسئله را درک می کند و وضعیت سلامت کودکان را با توجه به موقعیت سنی شان مورد بررسی قرار می دهد.

بعد از شناسایی دکتر اطفال می خواهیم به این مسئله بپردازیم که پزشک اطفال چه نوع بیماری هایی را می تواند درمان کند؟ در ابتدا با انواع پزشک اطفال آشنا می شویم و بعد به تخصص هرکدام می پردازیم.

انواع پزشک اطفال

همانند بسیاری از پزشکان، که هرکدام در یک تخصص درس خوانده اند و مهارت دارند، پزشک متخصص اطفال نیز به همین صورت می باشد و انواع مختلفی دارد که عبارتند از: متخصص طب نوجوانان، متخصص اطفال مراقبت های ویژه، متخصص اطفال با تخصص کودک آزاری، متخصص قلب و عروق کودکان، متخصص ریه کودکان، نفرولوژیست های کودکان و متخصص نوزاد، متخصص گوارش کودکان، متخصص غدد کودکان و  …

بهترین دکتر اطفال، کودکان و نوزادان کیست ؟

با توجه به تعداد بازدید از صفحه هر پزشک، مشاهده نظرات دیگر کاربران میتوانید بهترین متخصص اطفال، کودکان و نوزادان را انتخاب کنید.

وظیفه متخصص اطفال چیست

پزشک متخصص اطفال از بدو تولد تا ۲ سالگی و سالانه از ۲ سالگی تا ۵ سالگی کودک را برای “ویزیت های خوب کودک” بارها مشاهده می کند. بعد از ۵ سالگی ، متخصص اطفال احتمالاً هر ساله فرزند شما را برای معاینات سالانه می بیند. پزشک متخصص اطفال همچنین اولین کسی است که هر زمان کودک شما بیمار است با او مواجه می شود. در این شرایط متخصص اطفال مراحل زیر را انجام می دهد:

  • معاینات بدنی
  • اکسیناسیون
  • ارزیابی رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک
  • ارائه مشاوره بهداشت عمومی
  • تشخیص و درمان انواع بیماری ها
  • درمان جراحات از جمله شکستگی و در رفتگی
  • تجویز دارو برای تسکین درد و آنتی بیوتیک

چرا به پزشک متخصص اطفال نیاز دارید؟

مکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا برای فرزند خود از پزشک خانواده استفاده کنید یا به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه نمائید؟

پزشکان خانواده می توانند مراقبتهای معمول از کودک شما را انجام دهند. انتخاب بین پزشک خانواده و متخصص اطفال می تواند یک اولویت شخصی باشد. در اینجا چند دلیل برای انتخاب پزشک متخصص اطفال ذکر شده است:

  • متخصصان اطفال آموزش های ویژه ای در زمینه نیازهای جسمی ، عاطفی و رفتاری کودکان دارند.
  • متخصصان اطفال فقط کودکان را می بینند، بنابراین آنها اغلب تجربه گسترده تری در شناخت و درمان بیماری های دوران کودکی دارند.
  • اگر کودک شما زود به دنیا آمده است یا دارای یک بیماری بهداشتی است که نیاز به نظارت دقیق دارد، یک متخصص اطفال ممکن است مراقبت های تخصصی تری را برای درمان کودک شما ارائه دهد.

چگونه یک پزشک اطفال خوب را انتخاب کنیم

ایده خوب این است که شما در ابتدای ماه سوم بارداری، به دنبال یک متخصص اطفال خوب باشید، شما باید با حوصله و صبوری به تحقیقات خود ادامه دهید تا یک شخصی را انتخاب کنید که هم از نظر تخصص ماهر باشد و هم شما و همسرتان با او احساس راحتی داشته باشید، اکنون می خواهیم به چند سوال بپردازیم که شما را در انتخاب یک متخصص اطفال خوب یاری می رساند. سوالات شامل موارد زیر می باشد:

آیا این دکتر دارای شهرت می باشد؟

اینکه این دکتر در چه زمینه ای تخصص و آموزش دیده است؟

آیا این دکتر در طول مراجعات من، به نظر من هم احترام می گذارد؟

آیا ساعت کاری این متخصص با ساعت خانواده ما هماهنگ است؟

اگر من در یک موضوع احتیاج به مشاوره سریع و اضطراری داشته باشم، آیا این پزشک همیشه در دسترس می باشد؟

نکته دیگر که خیلی از افراد به آن توجه می کنند این است که، این متخصص اطفال به کدام بیمارستان وابسته می باشد؟

با توجه به این سوالات و جواب دادن به آن می توانید یک پزشک متخصص خوب را برای فرزند خود انتخاب کرده و شاهد روند خوب و سالم فرزند خود باشید.

پزشک اطفال چه نوع بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

پزشک اطفال هم مانند پزشکان دیگر در انواع مختلف بیماری ها تخصص لازم را می بینند ولی زمینه تخصص آنها در سنین جنینی،نوزادی و کودکان و نوجوانان می باشد. اکنون می خواهیم به انواع تخصص پزشک اطفال بپردازیم تا ببینیم این پزشکان چه نوع بیماری هایی را درمان می کنند؟

انواع تخصص پزشک اطفال

  1. آلرژیست کودکان: ممکن است سیستم ایمنی بدن کودک در مقابل مواردی که معمولا بی ضرر هستند، واکنش نشان دهد، مثل گرد وغبار، گزش حشرات، گرده،غذا و … ، در اینصورت پزشک متخصص آلرژی یا ایمونولوژیست کودکان، با انجام تست هایی تخصصی به تشخیص این آلرژی و سپس درمان آن می پردازد.

۲٫ متخصص قلب و عروق کودکان : همانطور که از اسمش پیداست این متخصص، بیماری های مربوط به قلب و عروق را             درمان می کند. در اکثر موارد متخصص قلب و عروق اطفال با ارزیابی و تشخیص درست با متخصصان دیگر در این زمینه هم         مشورت می کنند و یک برنامه جامع و فردی برای کودک در نظر می گیرند. مواردی که در این زمینه قابل درمان هستند             عبارتند از: نارسایی قلبی، انتقال شریان های بزرگ، درد قفسه سینه، ضربان نامنظم قلب، بیماری قلبی مادرزادی و  …

۳٫ پزشک اورژانس کودکان : پزشک اورژانس کودکان، مخصوص فوریت های پزشکی کودکان می باشند، معمولا در شرایط          اضطراری مثل درد شدید، تب شدید، عفونت های شدید، شکستگی، سوختگی، آسم، دیابت، تشنج، مسمومیت و                مواردی از این دست که گاهی ممکن است زندگی کودک را تهدید کند وارد عمل می شوند و به درمان کودک می پردازند.

سخن آخر

پزشک متخصص کودکان، پزشکی است که نوزادان، کودکان و نوجوانان را ویزیت و درمان می کند، بدلیل حساسیت کودکان، والدین باید متوجه این مسئله باشند که ممکن است مجبور به ویزیت های مکرر متخصص اطفال باشند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 406 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 1 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.